Skocz do zawartości

Konstrukcyjny statecznik poziomy + SW "od zera"


mikon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam problem: w modelu BlackHorse Explosion (dane np. tutaj: http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=49 ) przy zacieśnionym wychodzeniu z pętli statecznik poziomy ze SW wpadł w intensywny flatter. W efekcie uszkodzeniu uległ statecznik - pękł przy łączeniu z kadłubem. Na szczęście modelem udało się spokojnie wylądować.

 

Chciałbym przerobić statecznik+SW na konstrukcyjny, profilowany - tutaj pytania:

- jaką konstrukcję zastosować - z dźwigarami czy całkowicie kryty balsą? Czy wzmacniać dodatkowo w odcinku gdzie jest mocowany w kadłubie? Dźwigar węgiel, sosna czy balsa?

- jaki profil użyć (rodzaj profilu, grubość - rozumiem że cięciwę liczę razem z SW)?

- jak łączyć żeberka z krawędzią natarcia i spływu?

- na co jeszcze zwrócić uwagę?

Oczywiście obrys chciałbym zostawić oryginalny.

Zależy mi na tym żeby całość była lekka i sztywna (sam model wykonany jest bardzo lekko, dzięki czemu cudownie lata).

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- jaką konstrukcję zastosować - z dźwigarami czy całkowicie kryty balsą? Czy wzmacniać dodatkowo w odcinku gdzie jest mocowany w kadłubie? Dźwigar węgiel, sosna czy balsa?

A jak było w oryginale? Ja bym proponował konstrukcyjny z węglowym dzwigarem (pręt).

 

 

 

- jaki profil użyć (rodzaj profilu, grubość - rozumiem że cięciwę liczę razem z SW)?

 

Profil symetryczny albo płaski, grubość..hmm niewiem :), tak, cięciwe liczysz razem z SW.

 

- jak łączyć żeberka z krawędzią natarcia i spływu?

 

Klejem, popatrz na forum, znajdź jakąś relację z budowy balsowego modelu to zobaczysz.

 

- na co jeszcze zwrócić uwagę?

może na to żeby zrobić szybo ten statecznik i szybko polatać ?? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź.

 

- jaką konstrukcję zastosować - z dźwigarami czy całkowicie kryty balsą? Czy wzmacniać dodatkowo w odcinku gdzie jest mocowany w kadłubie? Dźwigar węgiel, sosna czy balsa?

A jak było w oryginale? Ja bym proponował konstrukcyjny z węglowym dzwigarem (pręt).

W oryginalne był konstrukcyjny-kratownicowy z listewek. Poprzedni właściciel skarżył się na flatter, i przerobił na deseczkę. Podobno było lepiej. Dzisiaj ta deseczka pękła od flatteru - a latam silnikiem z niedoborem mocy (ST 0.34).

 

 

- jaki profil użyć (rodzaj profilu, grubość - rozumiem że cięciwę liczę razem z SW)?

Profil symetryczny albo płaski, grubość..hmm niewiem :), tak, cięciwe liczysz razem z SW.

Usterzenie chciałbym zrobić profilowane - wiem że będzie to profil symetryczny, ale jaki wybrać i jaką dać jego grubość?

 

 

 

- jak łączyć żeberka z krawędzią natarcia i spływu?

 

Klejem, popatrz na forum, znajdź jakąś relację z budowy balsowego modelu to zobaczysz.

 

OK, bardziej chodzi mi o to czy naciąć listwy krawędzi natarcia/spływu i w te nacięcia wsunąć żeberka, czy raczej kleić żebra "na styk" i dodać np. trójkąciki wzmacniające? Swoją drogą, jak element z profilem dwuwypukłym ułożyć na stole montażowym? Rzeczywiście będę musiał poszukać jakiejś relacji z budowy :) Kiedyś robiłem jakieś sikorki i inne jaskółki ale to było dawno i nieprawda...

 

 

- na co jeszcze zwrócić uwagę?

może na to żeby zrobić szybo ten statecznik i szybko polatać ?? :D

Hehe no jeszcze dzisiaj chcę naprawić oryginalny - jakieś wzmocnienia węglowe "cy cuś". Ale w następnym sezonie chcę do niego wsadzić Saito FA56 - muszę mieć pewność że wszystko jest tak jak należy.

 

Dzięki i pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Profil proponuje NACA 0006.

Co do natarcia i spływu to natarcie przyklej na styk,a w spływie zależnie od konstrukcji,ale raczej zrób rowki.

Swoją drogą, jak element z profilem dwuwypukłym ułożyć na stole montażowym?

Tutaj najlepiej jest mieć wycięte styropianowe negatywy profilu i na tymże negatywie kleić konstrukcje.

Jeśli chodzi o konstrukcje,to ja proponowałbym konstrukcyjny w skorupie balsowej ,ponieważ taka konstrukcja jest bardziej odporna na wspomniany flatter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym pozostal przy plaskiej plytce- mozna bardzo lekko zrobic bardzo sztywny statecznik.

Boogie - jakaś konkretna konstrukcja, czy standardowa kratownica pokryta folią? W tym drugim przypadku, wydaje mi się że profilowany kryty balsowym kesonem będzie sztywniejszy przy tej samej wadze. Podkreślam, że takie są moje odczucia nie jest to poparte doświadczeniem którego za dużo nie mam, być może rzeczywiście płytka będzie wystarczająco sztywna.

W chwili obecnej, statecznik ma rozpiętość ok 60cm, a cięciwa części stałej to ok. 5cm; wykonany jest z płytki 4mm, robiąc profilowany myślałem o ok 1cm grubości w najgrubszym miejscu (kryty balsą 1mm). -> ten 1cm max grubości daje przy całej cięciwie usterzenia 16cm coś ok NACA 0012: da radę?

 

Dzięki za sugestie, pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4mm to zdecydowanie za malo. Po co sie meczyc? Mozna zrobic prosta konstrukcje kratownicowa z balsy 8mm lub zrobic kratownice z balsy 5mm, a nastepnie pokryc obustronnie balsa 1mm. Po co mamy sobie utrudniac zycie?

 

Jesli jestes przekonany, ze chcesz sie meczyc z profilowanym statecznikiem to zobacz co oznaczaja liczby w danym proflu. Jesli chcesz uzyskac 1cm grubosci statecznika przy 16cm cieciwy to wystarczy Ci profil NACA 0006, a nie NACA 0012, ktory bedzie 2x grubszy. Ale tak cienki profil ciezko odwzorowac konstrukcyjnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4mm to zdecydowanie za malo. Po co sie meczyc? Mozna zrobic prosta konstrukcje kratownicowa z balsy 8mm lub zrobic kratownice z balsy 5mm, a nastepnie pokryc obustronnie balsa 1mm. Po co mamy sobie utrudniac zycie?

Jeżeli kratownica w takim modelu będzie OK, to rzeczywiście dużo łatwiej będzie go zrobić. Wiem tylko tyle, że poprzedni właściciel modelu skarżył się na niedostateczną sztywność fabrycznej konstrukcji kratownicowej i wykonał z płytki balsowej. Faktem jest że moim zdaniem "zamienił stryjek...", choć być może fabryczne usterzenie było zbyt wiotkie - model mimo 1.4m rozpiętości jest bardzo lekki - w/g danych ok 1.5kg do lotu (nie ważyłem go z braku wagi, ale jest znacznie lżejszy niż podobnych rozmiarów Superair kolegi który na wadze pokazuje 2.6kg).

 

Przekonałeś mnie, zrobię "kanapkę" z listew 5mm krytych balsą 1mm.

 

Jesli jestes przekonany, ze chcesz sie meczyc z profilowanym statecznikiem to zobacz co oznaczaja liczby w danym proflu. Jesli chcesz uzyskac 1cm grubosci statecznika przy 16cm cieciwy to wystarczy Ci profil NACA 0006, a nie NACA 0012, ktory bedzie 2x grubszy. Ale tak cienki profil ciezko odwzorowac konstrukcyjnie.

Mea culpa - rozpisałem sobie dobrze (+-rzędne) ale do obliczeń uwzględniłem połowę.. :oops:

 

Dzięki i pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.