Skocz do zawartości

Yak 54 kilka pytań


mahoney

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Kupiłem Yak 54 z EPP --> http://www.perfecthobby.com/detale.html?id=1518

i natępujące akcesoria:

Silnik Turnigy 2213 --> http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5688,

Serwa HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo --> http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662,

Pakiet Turnigy 1300mAh 3S 25C Lipo Pack --> http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8936,

Aparatu Spectrum DX6i Mode 2 --> http://www.perfecthobby.com/detale.html?id=2278

 

Wszyskto fajnie ale:

1. Z silnika wychodzą 3 przewody ale nie są w żaden sposób oznaczone. Jak mogę sprawdzić, który przewód jest +,-,sterowanie?

2. Czy wyjście z bateri do ładowania (4 przewody kolejno: czarny, zółty, niebieski, czerwony) jest jakimś standardem? Mam Cessnę Pelikana z baterią 1350mAh i chciałbym użyć balancera z tego zestawu. Wygląda na to, że bateria z Cessny ma taki sam układ kolorystyczny przewodów ale wolę się najpierw zapytać zanim podłączę go do balancera.

 

Mam miernik i chyba będę umiał sprawdzić podłączenia ale potrzebuję wskazówek jak to zrobić (odnośnie punktu 1 i 2).

 

Kolejna sprawa.

Zauważyłem, że silnik po wpasowaniu w dziób samolotu (nie wiem jak nazywa się miejsce mocowania silnika - wręga?) nie wystaje odpowiednio do zamocowania śmigła. Oczywiście jeszcze nic nie kleiłem i chciałem się Was zapytać czy taki sposób mocowania silnika jest OK -->

Znalazłem to na necie --> http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2498082&d=1241285506.

 

Jak najlepiej jest zamocować baterię w kadłubie. Myślę o wycięciu nad skrzydłem miejsca na silnik (oczywiście najpierw znajdę SC). I przy okazji jak według Was najlepiej jest ustawić w tym modelu SC (w którym miejscu podeprzeć skrzdyła do wyważenia).

 

Proszę o podpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Z silnika wychodzą 3 przewody ale nie są w żaden sposób oznaczone. Jak mogę sprawdzić, który przewód jest +,-,sterowanie?

W silniku trójfazowym nie ma to znaczenia, jak chodzi nie w tę stronę co trzeba, zamieniasz dwa kable miejscami.

2. Czy wyjście z bateri do ładowania (4 przewody kolejno: czarny, zółty, niebieski, czerwony) jest jakimś standardem? Mam Cessnę Pelikana z baterią 1350mAh i chciałbym użyć balansera z tego zestawu. Wygląda na to, że bateria z Cessny ma taki sam układ kolorystyczny przewodów ale wolę się najpierw zapytać zanim podłączę go do balancera.

Oczywiście, nie ma z tym problemu. Chyba wszystkie wtyczki li-poli są zrobione tak samo(te do balansera)

Zauważyłem, że silnik po wpasowaniu w dziób samolotu (nie wiem jak nazywa się miejsce mocowania silnika - wręga?) nie wystaje odpowiednio do zamocowania śmigła. Oczywiście jeszcze nic nie kleiłem i chciałem się Was zapytać czy taki sposób mocowania silnika jest OK -->

Znalazłem to na necie --> http://www.rcgroups.com/f...2&d=1241285506.

Rozwiązanie jest jak najbardziej dobre, przy długim ramieniu mogłoby się nie sprawdzać za dobrze.

Jak najlepiej jest zamocować baterię w kadłubie. Myślę o wycięciu nad skrzydłem miejsca na silnik (oczywiście najpierw znajdę SC). I przy okazji jak według Was najlepiej jest ustawić w tym modelu SC (w którym miejscu podeprzeć skrzdyła do wyważenia).

Przeważnie ja robię to 1/3 od natarcia skrzydła, ale przydatne są też programy bądź instrukcja w której powinno to być zaznaczone. Baterią wyważysz model i wtedy ją umocujesz, tam gdzie powinna być.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

 

Wyczytałem w innych postarch, że w Yak-u jak i we Flashu dużo ludzi ma problem z podwoziem (często się urywa podczas lądowania).

Czy jest jakiś dobry sposób, żeby się przed tym zabezpieczyć poza jego zdemontowaniem :)

 

Aha, no i jakie zastosować snapy i prowadzenie pomiędzy nimi. W sklepie na Bitwy Warszawskiej proponowali mi stalowy drut w jakiejś otulinie. Chodzi mi zwłaszcza o ster wysokości i kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyczytałem w innych postarch, że w Yak-u jak i we Flashu dużo ludzi ma problem z podwoziem (często się urywa podczas lądowania).

Czy jest jakiś dobry sposób, żeby się przed tym zabezpieczyć poza jego zdemontowaniem :)

można wzmocnić kawałek kadłuba, przy którym jest podwozie sklejką jakąś cieniutką. Osobiście wstawiłbym jakiś cienki drut jako goleń i tyle, a najlepiej zdemontować moim zdaniem. Chcesz nim latać na zamkniętej czy otwartej przestrzeni?

Aha, no i jakie zastosować snapy i prowadzenie pomiędzy nimi. W sklepie na Bitwy Warszawskiej proponowali mi stalowy drut w jakiejś otulinie. Chodzi mi zwłaszcza o ster wysokości i kierunku.

Proponowali Ci pewnie bowdeny(taki cienki drucik stalowy w białej koszulce). Osobiście poleciłbym(jeżeli lutowanie to dla Ciebie nie problem) zwykły drut stalowy i metalowe snapy(drut 1mm/1,5mm). Można równie dobrze zrobić to bez snapów, będzie szybciej, po prostu powyginać drut w coś takiego _|- przy mocowaniu orczyka. Trzecią możliwością(też prostą) to pręt węglowy i snapy plastikowe na jego końcach, zamocowanie snapa wystarczy kropelką CA. Najpowszechniej stosuje się tę drugą metodę, ale jak masz parę groszy i blisko sklep to proponuję tę ostatnią, będzie najprostsza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latać będę wyłącznie na zewnątrz.

Co do podwozia to jeszcze się zastanowię. Dziękuję za pomysły na połączenie serwomechanizmów ze sterami. Chcę to zribić porządnie i chyba skłonię się do Twojej propozycji z drutem weglowym i snapami :).

Przyszło mi jeszcze jedno do głowy.

Czy jak zastosuję drut węglowy to i tak powinienem wykorzystać dwa połączenia z serwomechanizmem na każdy ster (wysokośi i kierunku)?

Jak rozumiem przy rozwiązaniu z drutem węglowym i snapami klejonymi na CA snapy montyję wyłącznie po stronie sterów a przy serwach najlepiej zastosować jakiś zacisk\blokowanie na śrubę, żeby można było dobrze ustawić pozycję "zero" dla sterów.

Znalazłem coś takiego -->http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=252

a to chyba jeszcze lepsze --> http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=1501

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mahoney

Radziłbym poszukać, hmm jak to by powiedzieć... Część którą pokazałeś sam używam(drugi link), ale kiedyś były lepsze bo miały gwint do pewnego momentu, a te pewnie(tak jak moje teraźniejsze) mają gwint na całości (to są takie-widać na powiększeniu zdjęcia: http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=1502). Cały szkopuł w tym, że po maksymalnym dociśnięciu część nie porusza się wokół własnej osi, jak poluzujesz to jest szansa, że się odkręci w locie. Ja osobiście zrobiłem tak: docisnąłem, lekko poluzowałem i kropelka CA na śrubę i nakrętkę(uważaj, żeby nie zalać orczyka). Spisuje się znakomicie. Te zaciski mają tę zaletę, że można tak jak mówisz regulować, a przy snapach z obydwu stron to odpada a mocowanie i takie i takie jest prawidłowe. Ja powiem Ci szczerze(zrobiłem elektryka 1,2m, balsiaka lekkiego) to po 2 locie zdjąłem podwozie, siadałem brzuszkiem na trawce i nic się nie uszkadzało. Podwozie na nierównym terenie i trawce(z małymi kółkami) działało jak hak i pewnie wyrywałoby mi podwozie. W Twoim modeliku pewnie jest podobnie, duża dźwignia, zbyt szybka prędkość a materiał kruchy i odpadnie. Możesz zrobić z cienkiego drutu stalowego, żeby było na prawdę elastyczne to nie powinno niszczyć kadłuba. A co do pręta węglowego to ja osobiście miałem chyba 2mm, ale myślę, że i 1,5 by wystarczyło, sprawdzisz jaki otwór jest w snapach. To kiedy oblot?;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze no to sprawa połączenia serwomechanizmów ze sterami jest już dla mnie jasna.

Dziękuję za podpowiedzi bo są one na prawdę bardzo przydatne.

Co do pierwszego lotu to sprawa wygląda następująco.

Teraz mam trochę czasu na zakup reszty potrzebnych mi elementów do kompletnego złożenia modelu bo mam grypę i z łóżka nie wychodzę.

W przyszły weekend chciałbym poskładać model i jak się uda zrobić pierwszy lot.

W tym wszystkim (choroba) jest na tyle dobra, że mam czas, żeby dokładnie przemyśleć co chcę i jak zrobić i dodatkowo poprosić doświadczonych modelarzy o pomoc.

Teraz uczę się obsługi DX6i bo w mojej poprzedniej aparaturze nie było żadnych opcji (prosta 4 kanałowa aparatura FM do modelu Cessny RTF).

Z rzeczy jakie przychodzą mi jeszcze do głowy to sprawa tylniego koła. W zestawie jest goleń (plastykowa) a ja myślę o zamówieniu koła 20mm --> http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=1400. Oczywiście mówimy o syuacji w której uprę się, że będę uzywał podwozie. Dopowiem jeszcze, że w miejscu w którym latam mam pas startowy (asfalt) i dlatego nie chcę demontować podwozia.

 

I na koniec pytanie odnośnie konfiguracji na aparaturze. Przeczytałem, że przy wykorzystaniu 2 kanałów do sterowania lotkami można ustawić jeszcze opcję Differential czyli różne wychylenia lotek (proporcja). Czy stosujecie to ustawienie? Jeżeli tak to od jakiej proporcji najlepiej zacząć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mahoney,

Z rzeczy jakie przychodzą mi jeszcze do głowy to sprawa tylniego koła.

Rzecz w tym, że nawet z podwoziem moim zdaniem będzie Ci ono zbędne. Można to stosować w jakichś balsiakach itp, które wyglądają bardziej jak samoloty(i ogonek troszkę waży) :D Chodzi mi o to, że Twój model i tak będzie bardzo lekki, więc płoza zda egzamin. Ja kiedyś w fun-fly pod silnik 8cm 2-sówa miałem płozę i możliwe było manewrowanie modelem na ziemi. Zastosuj część zestawu, lub wklej pod kątem pręt stalowy bądź węglowy. Przy takiej wadze po skręceniu kierunku będzie machał ogonkiem jak ryba, zobaczysz ;D płoza ma tylko ochronić ster kierunku przed uszkodzeniami podczas lądowania. Płoza działa znakomicie, ponieważ odbija się od ziemi, a będąc w powietrzu kierunek radzi sobie wyśmienicie. W Twoim modelu myślę, że to zbyt pracochłonne i kasochłonne, żeby montować kółko. Nie mam pojęcia co to za funkcja, bo chyba nie chodzi Ci o EPA...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze no to odpuszczam podwozie :)

Co do ustawienia Differential to nie wiem czy oznacza ono to samo co EPA ale powoduje ono, że wychylenia lotek są różne i w ten sposób niweluje się efekt skręcania modelu przy przechyłach z wykorzystaniem lotek. MOże to pomoże.

 

Kolejna sprawa. Przy mocowainiach serw chcę wykorzystać jakiś materiał który najpierw nakleję na EPP do do niego przykręcę serwo. Tu jest link o co dokładnie mi chodzi --> http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2377062&d=1236092369

Jakiego materiału oraz jego grubości polecacie użyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy mocowainiach serw chcę wykorzystać jakiś materiał który najpierw nakleję na EPP do do niego przykręcę serwo

Nie ma potrzeby, wystarczy jak wytniesz trochę mniejszy otwór niż serwo. Po pasownym wciśnięciu okolice połączenia serwo-EPP zaklejam UHU Porem. I tak serwo siedzi w prawie 10mm EPP i tam jest usztywnione.

 

Zmien tylną płoze na coś bardziej wytrzymałego (np stalowy drut), gdyż oryginalna przy startach z asfaltu na długo nie starcza (ew. kółko -o którym pisałeś)

 

Podwozie przednie też jest bardzo słabe:

- raz że się zbyt ugina przy lądowaniu (można wzmocnic gumką )

- dwa że miejsce połaczenia podwozia z kadłubem długo nie wytrzymuję.

 

Zmień też od razu zawiasy steru kierunku - ja straciłem je już po miesiącu.

 

Poza tym model lata świetnie

Tutaj masz opis mojego Yaka - http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=18972

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.