rafalgruszka Opublikowano 13 Grudnia 2009 Opublikowano 13 Grudnia 2009 witam za namową kolegi przerobiłem głowicę w CX450 na fbl bez użycia jakiejkolwiek elektroniki wspomagającej... filmik z pierwszych prób pozdrawiam rafal
rafalgruszka Opublikowano 13 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 13 Grudnia 2009 witam wrażenia super... zupełnie inny dźwięk łopat... znacznie szybszy... zwinny... może troszeczkę trudniejszy w zawisie ale do opanowania... pozdrawiam rafal
Arco Opublikowano 14 Grudnia 2009 Opublikowano 14 Grudnia 2009 Fajne rozwiązanie bo proste w konstrukcji, ale jeśli dobrze rozumiem przeznaczone raczej do akrobacji i dla zaawansowanych pilotów?
utopia Opublikowano 14 Grudnia 2009 Opublikowano 14 Grudnia 2009 Cóż dla laików to nie jest Zobacz Arku filmik : śledzę temat od kiedy pierwsze słowa w eter poszły ( albo w opis w wiadomym miejscu :wink: ) Ale jestem pełen podziwu
Arco Opublikowano 14 Grudnia 2009 Opublikowano 14 Grudnia 2009 Nie ma czego podziwiać (oczywiście szacunek dla Rafała), ale trzeba trenować, żeby móc to cudo wypróbować Do podziwiania dam Ci innego linka zachód słońca nad naszym lotniskiem.
rafalgruszka Opublikowano 15 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 15 Grudnia 2009 witam dzięki koledzy za dobre słowa ale... system stabilizacji zakupie tak w razie W tym czasem cieszę się z latania bez systemu... pozdrawiam rafal
mammuth Opublikowano 15 Grudnia 2009 Opublikowano 15 Grudnia 2009 rafalgruszka, Jestem laikiem w helikach, zapewne jeszcze paru takich by sie znalazlo na forum :wink: Czy mozna prosic o jakies wyjasnienie co to te FBL - co daja, plusy z latania z nimi i bez nich - takie male ABC. Pozdrawiam Robert
rafalgruszka Opublikowano 15 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 15 Grudnia 2009 witam FBL (fly bar less) jest to głowica pozbawiona flybar'a czyli łopatek sterujących... w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze) Różnica polega na tym że łopatki sterujące maja o wiele mniejszą powierzchnię niż łopaty główne przez co sterowanie heli staję się dużo trudniejsze... Dlatego też wiele osób latających na FBL decyduje się na zakup systemu stabilizacji (takie żyrko 2-3 osiowe)- wirtualny flybar Plusy FBL Heli ma wyraźnie większego kopa Bardziej stabilny w locie po prostej Bardziej zwinny Mniejsze opory powietrza- brak łopatek sterujących W razie kreta mniej części które mogą się popsuć Przepiękny furkot łopat minusy Dla pewniejszego latania wydatek na system stabilizacji Więcej chyba nie ma Nie jestem specjalistą w FBL bo dopiero raczkuję w tej dziedzinie Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś uwagi to z chęcią poczytam pozdrawiam rafal
From_heaven Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze) Różnica polega na tym że łopatki sterujące maja o wiele mniejszą powierzchnię niż łopaty główne przez co sterowanie heli staję się dużo trudniejsze... No niestety prawdy kolega nie pisze, a ja radziłbym nie wprowadzać w błąd innych użytkowników forum, którzy ciekawi są wiedzy. Zainteresowanych odsyłam do lektury na temat systemu bell-hiller, stosowanego też w pierwszych śmigłowcach. Sprawa jest generalnie dosyć skomplikowana (jak i sama głowica bell-hiller) i trudno ją wyjaśnić w paru zdaniach. Generalnie w prawdziwych śmigłowcach zrezygnowano z tego systemu z uwagi na duże opory i zużycie paliwa. Tym niemniej system mechanicznej stabilizacji stosuje się jeszcze w niektórych przypadkach, np. w legendarnym Bell HUEY, tyle że tam nie ma już łopatek sterujących, a jedynie ciężarki.
rafalgruszka Opublikowano 16 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 16 Grudnia 2009 witam From_heaven, może rozwiniesz myśl... a wszystkich co wprowadziłem w błąd przepraszam... pozdrawiam rafal
Marczello Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 witam FBL (fly bar less) jest to głowica pozbawiona flybar'a czyli łopatek sterujących... w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze) rafal No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji.
From_heaven Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji. Kurde, a jednak dało się to w skrócie napisać Z tym flybarem to jest tak, że trudno to szybko wyjaśnić słowami, ale jak się zobaczy, jak działa głowica, to zrozumieć to całkiem prosto. Mogę dodać, że pręt flybara przechyla się swobodnie, tak jak huśtawka na placu zabaw. O tym w którą stronę się przechyli decyduje z kolei to, pod jakim kątem są jego łopatki, bo tam gdzie kąt dodatni, to łopatka unosi flybar do góy, a na przeciwległym końcu kąt natarcia łopatki jest ujemny i ten koniec flybara jest pchany do dołu. Flybar jest połączony na stałe z łopatami i jego przechylnie powoduje zmianę kąta natarcia łopaty głównej. Jest więc swego rodzaju wspomaganiem zmiany kątów łopat głównych.
rafalgruszka Opublikowano 16 Grudnia 2009 Autor Opublikowano 16 Grudnia 2009 witam człowiek uczy się wysławiać całe życie po prostu ciężko było mi to opisać... pozdrawiam rafal
Marczello Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji. Kurde, a jednak dało się to w skrócie napisać Z tym flybarem to jest tak, że trudno to szybko wyjaśnić słowami, ale jak się zobaczy, jak działa głowica, to zrozumieć to całkiem prosto. Mogę dodać, że pręt flybara przechyla się swobodnie, tak jak huśtawka na placu zabaw. O tym w którą stronę się przechyli decyduje z kolei to, pod jakim kątem są jego łopatki, bo tam gdzie kąt dodatni, to łopatka unosi flybar do góy, a na przeciwległym końcu kąt natarcia łopatki jest ujemny i ten koniec flybara jest pchany do dołu. Flybar jest połączony na stałe z łopatami i jego przechylnie powoduje zmianę kąta natarcia łopaty głównej. Jest więc swego rodzaju wspomaganiem zmiany kątów łopat głównych. Heh, znów się nie zgodzę :rotfl: Łopatki flybara mają zawsze kąt zerowy a cały flybar się przechyla i nie pod wpływem zmian kątów łopatek a pod wpływem zmiany pochylenia swash palte'a czy jak kto woli tarczy sterującej. Tak w uproszczeniu 8)
mammuth Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Marczello, (Pawle R) - Zapewne to rowniez wyczytales na forach gdzies ?
Marczello Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Nie mammuth'cie (Robercie Doe) rozwijam się w tym hobby, ewoluuję rzekłbym i to co piszę poparte jest wiedzą empiryczną. Jak Cię boli, to nie czytaj
mammuth Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Nie boli mnie Twoja wiedza empiryczna - boli mnie Twoja hipokryzja Panie Rzedzicki.
Marczello Opublikowano 16 Grudnia 2009 Opublikowano 16 Grudnia 2009 Dlaczego Cię boli i dlaczego offtopujesz :?: Przywróć mi tożsamość i gitra zagra. Czasem fajnie tu coś napisać, zwłaszcza mądrego, nie sądzisz?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.