Skocz do zawartości

CX 450 fbl


rafalgruszka

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

witam

FBL (fly bar less) jest to głowica pozbawiona flybar'a czyli łopatek sterujących...

w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model

W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze)

Różnica polega na tym że łopatki sterujące maja o wiele mniejszą powierzchnię niż łopaty główne przez co sterowanie heli staję się dużo trudniejsze...

Dlatego też wiele osób latających na FBL decyduje się na zakup systemu stabilizacji (takie żyrko 2-3 osiowe)- wirtualny flybar

 

Plusy FBL

Heli ma wyraźnie większego kopa

Bardziej stabilny w locie po prostej

Bardziej zwinny

Mniejsze opory powietrza- brak łopatek sterujących

W razie kreta mniej części które mogą się popsuć

Przepiękny furkot łopat

 

minusy

Dla pewniejszego latania wydatek na system stabilizacji

Więcej chyba nie ma

 

Nie jestem specjalistą w FBL bo dopiero raczkuję w tej dziedzinie

Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś uwagi to z chęcią poczytam

pozdrawiam

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model

W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze)

Różnica polega na tym że łopatki sterujące maja o wiele mniejszą powierzchnię niż łopaty główne przez co sterowanie heli staję się dużo trudniejsze...

No niestety prawdy kolega nie pisze, a ja radziłbym nie wprowadzać w błąd innych użytkowników forum, którzy ciekawi są wiedzy.

 

Zainteresowanych odsyłam do lektury na temat systemu bell-hiller, stosowanego też w pierwszych śmigłowcach. Sprawa jest generalnie dosyć skomplikowana (jak i sama głowica bell-hiller) i trudno ją wyjaśnić w paru zdaniach.

Generalnie w prawdziwych śmigłowcach zrezygnowano z tego systemu z uwagi na duże opory i zużycie paliwa. Tym niemniej system mechanicznej stabilizacji stosuje się jeszcze w niektórych przypadkach, np. w legendarnym Bell HUEY, tyle że tam nie ma już łopatek sterujących, a jedynie ciężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

FBL (fly bar less) jest to głowica pozbawiona flybar'a czyli łopatek sterujących...

w głowicy w której jest flybar łopaty główne dają tylko ciąg a łopatki flybar'a nadają kierunek lotu i stabilizują model

W głowicy pozbawionej łopatek sterujących całą role spełniają łopaty główne (jak w prawdziwym helikopterze)

rafal

No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji.

Kurde, a jednak dało się to w skrócie napisać :D

Z tym flybarem to jest tak, że trudno to szybko wyjaśnić słowami, ale jak się zobaczy, jak działa głowica, to zrozumieć to całkiem prosto.

Mogę dodać, że pręt flybara przechyla się swobodnie, tak jak huśtawka na placu zabaw. O tym w którą stronę się przechyli decyduje z kolei to, pod jakim kątem są jego łopatki, bo tam gdzie kąt dodatni, to łopatka unosi flybar do góy, a na przeciwległym końcu kąt natarcia łopatki jest ujemny i ten koniec flybara jest pchany do dołu. Flybar jest połączony na stałe z łopatami i jego przechylnie powoduje zmianę kąta natarcia łopaty głównej. Jest więc swego rodzaju wspomaganiem zmiany kątów łopat głównych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak trochę upraszczasz. Sam flybar nie nadaje kierunku. Flybar jest połączony z tarczą i z łopatami. On "mówi" łopatom w którym miejscu podczas obrotu mają zmienić kąty tak aby cały wirnik pochylił się w odpowiednim kierunku i wywołał w ten sposób ruch helika. Napisałeś tak, jakbyś nigdy nie widział modelu helika w akcji.

Kurde, a jednak dało się to w skrócie napisać :D

Z tym flybarem to jest tak, że trudno to szybko wyjaśnić słowami, ale jak się zobaczy, jak działa głowica, to zrozumieć to całkiem prosto.

Mogę dodać, że pręt flybara przechyla się swobodnie, tak jak huśtawka na placu zabaw. O tym w którą stronę się przechyli decyduje z kolei to, pod jakim kątem są jego łopatki, bo tam gdzie kąt dodatni, to łopatka unosi flybar do góy, a na przeciwległym końcu kąt natarcia łopatki jest ujemny i ten koniec flybara jest pchany do dołu. Flybar jest połączony na stałe z łopatami i jego przechylnie powoduje zmianę kąta natarcia łopaty głównej. Jest więc swego rodzaju wspomaganiem zmiany kątów łopat głównych.

Heh, znów się nie zgodzę :rotfl: Łopatki flybara mają zawsze kąt zerowy a cały flybar się przechyla i nie pod wpływem zmian kątów łopatek a pod wpływem zmiany pochylenia swash palte'a czy jak kto woli tarczy sterującej. Tak w uproszczeniu 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.