Skocz do zawartości

yak55sp axar


Rekomendowane odpowiedzi

Witam...niedawno zakupilem modelik w sklepie ef3m i mam pytanie do modelarzy troszke bardziej zaawansowanych w modelach skali ok 30%.

Jak wyważyc i jak wyregulować model by w dość szybkim przejsciu z lotu poziomego do pionowego nie zwalało go na bok , tj. na prawą strone..( nie jest za ciężki .. waga ok 8 kg do lotu)?

Teraźniejsze wyważenie wychodzi na rurce(ok30% od natarcia) i pomimo dobrego wyważenia osiowego-ok 30gr na koncówke lewego skrzydła efekt zrywania strug jest nadal.

W innym poscie kolega napisał że fabryczne odchylenie silnika w tym modelu jest za małe, ja nic nie powiekszałem.

Zaznacze że nie jest to mój pierwszy model tej skali i totalnym laikiem ani w budowaniu ani w lataniu nie jestem wiec prosiłbym o rzeczowe odpowiedzi które byłby pomocne w tym temacie.

model wyposażony standardowo

dl50

4xhiteki 5645

kierunek, jakis wiekszy hitek dwadziescia cos kilo

gaz graupner c4421

emcotec dpsi mini rv6

2 lipole po 2 cele 1800

zapłon 4cele 2000 nimh

oto kilka fotek modelu:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga wyszła spora powierzchnia skrzydeł nie jest jakas zabójcza opór czołowy z maski duży i to daje taki a nie inny efekt dodatkowo odległość miedzy skrzydłami, a statecznikiem jest bardzo mała co przy ostrym zaciąganiu wysokosci jest dosyc upierdliwe.Mam małego Yaka konstrukcyjnie bardzo podobny długi ale stateczniki blisko skrzydeł przypomina to motoszybowaca i zachowuje sie tak jak piszesz.Musisz wywalić cały ten cyrkus do modelu 2,6m i zjechać z wagą, środek ciężkosci na tył, ale nie do przesady powinno byc lepiej ja strałem sie zrobic wszystko, aby model lepiej latał, ale wiele sie nie zmieniło.55SP ma mocno wysuniety ryj i skrzydełka cofniete do tyłu wzgledem wersji 55M która lata o klase lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerobiłem już ten temat zbyt mała odległosc skrzydeł od statecznika i nic z tym nie zrobisz konstrukcja przypomina motoszybowca a dobry model 3D to Yak 55M w którym ta odległosc jest najwieksza i wszystkie akrobacjie przy których mocno pracuje sie wysokoscią wychodza idealnie.

 

Wyważenie poprzeczne ma ok , bo pisze o dodaniu obciążenia na koncówke.Połówki steru wysokosci nawet kiedy nie wychylają sie idealnie nie powinny powodować , zrywania strug i daje głowe, ze to wina samej konstrukcji.Model bedzie pięknie kręcił snapy ciasne korki, ale nie za darmo własnie kosztem tego co piszesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radku ... ta wago 8 kg to waga orientacyjna ... producent przewiduje 7200-7700 ja zaokrągliłem do 8 kg bez ważenia. odnosnie wyposażenia.. miałem kilka przygód i wole mieć margines bezpieczenstwa za ok 150 gram w postaci menagera niż go nie miec, wagi wiec nie za bardzo bede miał jak zrzucic, bede kombinował ze środkiem cieżkosci.

 

Boogie.. wychylenia mam chyba równe ... aczkolwiek nie sprawdzałem ich tak precyzyjnie sprawdze przy okazji czy idealnie chodzą

wyważenie poprzeczne czyli wg mnie osiowe jest prawisłowe... od tego własnie zacząłem regulacje by zniwelowac ów efekt.. ale i to również sprawdze czy oby jest idealnie

radio mam jr9x

 

dzieki za podpowiedzi..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poważe wszystko przy okazji... teraz tylko na biegu zmierzyłem cieciwe przy kadłubie ma ok 56 cm a środek wypada mi 16cm od natarcia, chyba troszke mało, nie ma 30%

przeglądając youtube kilka filmików było imponujących jeżeli chodzi o możliwosci 3d tego modelu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radek ... nie zwracałem nigdy uwagi na lotke wiem tylko że trzeba mu oddac troszke, ja ogólnie nie miałem nigdy takiej fazy na regulowanie modelu, latałem zawsze na wpół wyregulowanym modelem... czasami nie do konca wytrymowanym.. nie zwracałem uwagi wiekszej na kąty silnika, zawsze troszke w prawo i w dół i tyle .... a jak model mi w pionie nie leciał idealnie to kierunkiem go podtrzymywałem zamiast zwiekszyc kąt... nigdy mi sie nie chciało doprowadzic modelu by latał perfekcyjnie... ale teraz chciałbym by latał tak jak powinien cofne mu ten środek cieżkosci z 8 cm i zobacze czy mu poprawi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Tuż przed pierwszą gwiazdką .

 

Moje doświadczenie z serwami HS 645 jest odradzające .

po pierwsze są wolne po drugi ż każde ma inną prędkość a po trzecie napewno mają inne wychylenia końcowe .

Jeżeli któryś z tych punktow jest nie tak to tak będzi że model będzie się walił/zrywał strugi/ jedną stronę po zaciągnięciu wysokości dość gwałtownie.Różnica wychyleń między połówkami wysokości działa jak lotka i jest bardzo skóteczna

Masz cyfrowe HS-y to najlepiej jest ustawić je programatorem Hitec .Ale myślę że będziesz mial trochę kłopotu.

Jeszcze problem z wyważeniem :to nie jest30% cięciwy przy kadłubie tylko średniej cięciwy.

Ustaw wyważenie jak w instrukcji ,polataj trochę a potem spróbuj przykleić po trochę ołowiu do ogona,

 

Pozdrawiam Grześ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica wychyleń między połówkami wysokości działa jak lotka i jest bardzo skuteczna, to prawda, ale powinno to powodowac odejscie modelu od osi, a nie zwalanie się na skrzydło nie ma efektu pprzechylania sie tak jak przy miksie tylko jest zerwanie strug.Mogę w swoim modelu jedną połówke ustawić na 20% wychylenia mniej lub wyłączyć ją całkowicie i model nie wpadnie w kora tylko odejdzie w bok, a kolega ma problem przy zaciaganiu steru i na pewno minimalna rózinica wychyleń nie robi wiekszego problemu.Nie chwaląc się oblatałem sporo modeli w tym z 15 swoich i za każdym razem kiedy model zaraz po stracie był "podejrzany" to żadne szamanskie obrzędy i poprawki nie pomagały.

 

Mam 6 sztuk HS 5645 wszystkie mają identyczny zakres wychylen i szybkosc. Sprawdzałem je stawiając obok siebie i idą jak Szwajcarskie zegarki.Fakt są wolne ale wszystko jest zgodne z parametrami technicznymi ( ten typ tak ma ) szybsza wersja, to 5625 jednak kosztem siły 2kg mniej.

Wracając jeszcze do końcowego punktu wychylenia serwa, to każdy kto lata takim modelem nie powinien ustawiać tego na "pałę" tylko chociaż przy pomocy wyciętego kartonika ustawia sobie ten zakres elektronicznie w nadajniku, więc to czy serwo ma tam 5% wychylenia mniej w jedną stronę to żaden problem dla kogoś kto zna podstawowe funkcje swojego nadajnika.Niestety, ale prawda jest taka, że do takiego modelu nie można podchodzić jak do Wicherka sprawdzajac czy stery chodzą w odpowiednim kierunku i w góre.Takie niedoptrzenia w benzynie mogą kosztowac od kilku do kilkunastu kafli i ktoś kto kupuje duży model powinien podejsc do tego poważnie, bo z tego co widzę to kolega poskładał model na poperek ;D i byle do nieba.

 

tomek p nie ustawiony odpowiednio model z którym trzeba walczyć to jest na własne życzenie, więc teraz temat zmienia sens, bo wychodzi Twój szał pał byle latać ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artemis3 dzieki za lekture... poczytam wydrukuje i bede studiował na lotnisku i próbował regulacji...

Grześ... różnice wychyleń jeżeli występują to nie są kilkunastoprocentowe a wręcz sladowe, przy wychyleniach ok 40 stopni są niezauważalne na pierwszy rzut oka.... chodzą równo wiec problem serw wydaje mi sie tu obcy...środek cieżkosci średniej cieciwy mniej wiecej pokrywa sie tu z cieciwą przy kadłubie wg instrukcji 27% to 159mm od natarcia czyli mam książkowo.. ok 16cm ..bede cofał do uzyskania najwygodniejszego ustawienia.

Radek872... aż tak źle to nie jest ;)(jakbym słyszał swojego kolege...)... cokolwiek ustawiałem modele... tak by latał w miare prosto albo w miare wygodnie.. ale nigdy precyzyjnie.. zresztą zwykle robiłem sobie modeliki nie kupowałem ,to jest dopiero drugi model który kupiłem... zbudowałem .... nie pamietam ile ... wiele.. kilkadziesiąt... ale nigdy nie wymagałem od modelu by latał idealnie.. chociaż jeden owszem latał tak jak powinien... ale jak napisałem ....latał... przez niedbalstwo odjechały mu skrzydła w beczce i skonczył swój żywot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tomek p nie ustawiony odpowiednio model z którym trzeba walczyć to jest na własne życzenie, więc teraz temat zmienia sens, bo wychodzi Twój szał pał byle latać ;D

Przypomina mi się tekst, który Tomek na pewno zna z lotniska i nie tylko " Z tego się nie strzela ". Niestety u nas popularny nie tylko "w słowie", ale i w praktyce :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil... dokładnie......

a wiec tak... model zważony ... waga modelu z połową zbiornika 7760g czyli 7900 zatankowany do lotu.. tu producent podał dobry przedział wagowy... z dosyc bogatym wagowo wyposażeniem zmiescił sie w/g danych z instrukcji... wychylenia serw wysokosci sprawdzone..wyregulowane... były minimalne różnice.... ale sądze że nie aż tak duże by miały zauważalny wpływ na lot..po przeniesieniu lipoli możliwie na tył ..dodatkowo pakietu zapłonu równierz z domku za rure plus 60gram ołowiu na ty ŚĆ wypada 2 cm za rurą... na dzien dzisiejszy raczej nic wiecej nie osiągne.. trzeba poczekac na jakąkolwiek pogode... a to chyba w niedziele dopiero wg prognoz nastąpi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.