Jump to content

LazyBee by Adrian


Recommended Posts

Dowiadując się o konkursie zacząłem rysować plany, lecz to mi nie wychodziło :evil: Zacząłem szukać czegoś w sieci...

Znalazłem (na pfmrc.eu) LazyBee:

 

Dołączona grafika

 

Moje wyposażenie to:

Silnik: TowerPro 2410-21T

Regulator: EMAX 18 A

Pakiet: ENERGY POWER 1,3Ah (Li-Po - 11,1V)

Serwa: E-Sky EK2 0508 8g(x2)

 

Samolot będzie 3-kanałowy - bez lotek. Chcę na nim potrenować moje (prawie) duże umielętności lotnicze :lol2:

Na razie czekam na części ze sklepu i zabieram się do budowy.

 

Cały proces budowy podzielę na 4 części:

:!: Budowa kadłuba

:!: Budowa skrzydeł i stateczników

:!: "Zamknięcie" całości

:!: Oblot - zdjęcia, może filmy

Link to comment
Share on other sites

To zaczynam relację z budowy

START

 

Część 1. Budowa kadłuba

 

Dziś pierwszy dzień. Wydrukowałem plany (i wyciąłem szablony), po czym wyciąłem boki kadłuba (depron 4 mm, gładki):

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Wyciąłem listwę (balsa, 8x5) na wręgi:

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Na wręgi pociąłem odpowiedniej długości listewki i skleiłem (klejem CA) według planów (wręgi: T1, T2, T3):

 

Dołączona grafika

 

Gdy wręgi były gotowe przykleiłem je do jednaj strony kadłuba:

 

Dołączona grafika

 

Wtedy z listewki (balsa, 8x8) zrobiłem wzmocnienie podwozia. Wywierciłem otwór, po czym wsadziłem do środka zewnętrzną (pomarańczową) rurkę bowdenu i całość przykleiłem do wręgi T1 (tej z przodu) i kadłuba:

 

Dołączona grafika

 

Gdy to było gotowe przykleiłem 2-gą część kadłuba (również na CA):

 

Dołączona grafika

 

Tak to wygląda w dniu dzisiejszym:

 

Dołączona grafika

 

Ostateczne wymiary modelu podam na koniec budowy przy części "oblot", gdyż proces budowy jest nadzwyczaj zaskakujący i nieprzewidywalny ;D

Link to comment
Share on other sites

Dziś wziąłem się za półkę na serwa, tył kadłuba i stateczniki. Wyciąłem płytkę z balsy 3mm i nakleiłem od spodu (wzmocnienie) płytkę depronu 4mm. Serwa specjalnie umieściłem "krzywo" wobec siebie, aby łatwiej zamocować bowdeny:

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Potem wyciąłem płytkę z tego samego depronu na tył i wkleiłem na górę kadłuba (za miejscem na skrzydła):

 

Dołączona grafika

 

Część 2. Budowa stateczników (i kontynuacja części 1)

 

W międzyczasie wyciąłem szablon statecznika pionowego i poziomego, potem wziąłem się za same stateczniki, zauważając że cięcie w depronie nie jest jednak takie trudne :jupi: jakie było na początku ;D Poniżej widać historię powstawania i (prawie) gotowe stateczniki - jednak muszę jeszcze wkleić zawiasy w sterze wysokości (zabrakło mi czasu):

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Dziś moja praca trwałą 2,5 godziny :(

 

Część 3. "Zamykanie" modelu

 

Zamontowałem bowdeny i zrobiłem na nie osłonki.

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Potem wyciąłem listewkę balsową, zaokrągliłem i wyciąłem w depronowym stateczniku otwór, gdzie wkleiłem listewkę na CA. Chciałem zredukować do minimum zbędną masę ogona. Następnie wyciąłem otwory żyletką i wkleiłem zawiasy (również na CA).

 

Dołączona grafika

 

Tak to wygląda (jeszcze tylko stateczniki nie wklejone :) ) ostatecznie (po 1 godzinie pracy i 1,5 godzinie gadania na modelarni o sprawach szkolnych i tym podobnych z użytkownikiem Krystian_RC :mrgreen: )

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Minęło trochę czasu od ostatniego posty, ale o modelu nie zapomniałem :D

Najpierw "przypasowałem' model do kartki i odrysowałem dół kadłuba, po czym poprawiłem szablon i wg niego wyciąłem dół z depronu. Wkleiłem oczywiście na CA.

Potem naciąłem tył kadłuba i wkleiłem rurkę od bowdenu. Wsadziłem w nią drugą (wewnętrzną) rurkę i drut, po czym odpowiednio wygiąłem go na tylne kółko. Od strony zgięcia wkleiłem podkładkę z depronu (wszystko oczywiście na CA).

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Po tych zabiegach wkleiłem dźwigienki do sterów i same stery. Dźwigienki zostały wykonane z obustronnego orczyka do serw TP 9-gramowych - przełamałem po dwóch stronach otworu na śrubkę ;D

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Zapomniałem napisać: wkleiłem jeszcze część mocowania na silnik:

Dołączona grafika

Jak widać na zdjęciu wziąłem się za koła przednie:

Dołączona grafika

Koła zamocowałem według tego schematu:

Dołączona grafika

Na dziś kończę, wesołych świąt itp.

Dalsza część budowy dopiero 7-go, post trochę później :D

Link to comment
Share on other sites

Kolejny dzień prac nad modelem: najpierw wyciąłem szablony na profile, wyciąłem same profile, po czym wycinając wg planów płytę depronu, przykleiłem je na CA do dolnej części płata.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Potem na klej polimerowy - ze względu na dłuższy czas schnięcia, na CA bym nie zdążył - przykleiłem 2-gą część płata - górną - i obkleiłem taśmami, po czym przycisnąłem liniałem i różnościami, które miałep pod ręką

Dołączona grafika

Centropłat trochę poschnie, więc wziąłem się za owiewki - dodatkowo; nie są uwzględnione w planach. Wyciąłem szablon i płytki depronowe sklejając 2 razy po 4 i 2 razy po 2 ("na kanapkę")

Dołączona grafika

Dołączona grafika

To też trochę poschnie i dalsza część w następnym poście - zapewne zacznę od skrzydeł - zrobię uszy i skleję wszystko "do kupy" (bo kupy nikt nie tyka :rotfl: )

Link to comment
Share on other sites

Oto następny dzień prac nad modelem. Dzisiaj wyciąłem 2 profile i uszy, które potem wygiąłem lekko, aby żeberka się lepiej przykleiły.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Potem wziąłem się za owiewki, gdyż "uszu" miałem dosyć - problemy z klejeniem - CA zaczął żreć żeberko z zielonego depronu ;D więc użyłem jasno-zielonego ;D W tle widać lekko zżarte zielone żeberko ;D

Wyciąłem w grubszej części miejsce na koło, oszlifowałem i przykleiłem 2-gą część - cieńszą.

Dołączona grafika

Ogólnie model aktualnie wygląda tak (owiewki nieprzyklejone):

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Dziś kolejny dzień mozolnej - czasem owocnej, czasem nie :mrgreen: - pracy. Wydawałoby się, że zrobiłem bardzo mało, lecz nie wszystko szło tak łatwo. Ale zacznę od początku:

"Wpierwej" przykleiłem 2-gą część do mocowania silnika - wyszła 2-warstwowa kanapka - z zielonego depronu naturalnie.

Dołączona grafika

Na to, jak wyżej, poszła "według prawa kanapki" trzecia część mocowania - tym razem żółta jak reszta modelu, z powodu, że CA brzydzi się żółtym depronem i ma go ogólnie w :ass: , a zielony wręcz pochłania ;D

Dołączona grafika

Ze sklejki 3mm wyciąłem właściwe mocowanie

Dołączona grafika

Przykręciłem do niego silnik i wziąłem się za lutowanie - cuż to była za ekscytująco - iskrząca (dosłownie) zabawa.

Najpierw - jestem hardkorem - wziąłem się za pakiety. Miałem przylutować wtyczkę "T". Zaczęło się od tego, że przez przypadek - z przejęcia - przylutowałem banany, co nie obeszło się bez "iskier zwarciowych" :rotfl:

Po wylutowaniu ich wziąłem "T" w szczypce i przylutowałem 1-szy kabelek. Dalej trzymając w szczypcach - BŁĄD :!: - przyłożyłem 2-gi kabelek. Ale były fajerwerki - aż się wtyczka zaczerniła :!: Stwierdziłem, że to nie na moje nerwy i z pakietem pomógł mi instruktor :oops:

Ja za to wziąłem się za regulator i silnik, gdzie lutowanie poszło jak po maśle.

Podsumowując, nie umiem lutować wtyczek w pakietach :oops: , ale z "nienawoltażowaną" elektroniką sobie radzę :jupi: na 4+ :!:

Do końca konkursu pozostały mi tylko 2 zajęcia, więc trzymajcie kciuki :!:

Link to comment
Share on other sites

Ostatni dzień konkursu, zaraz jadę na oblot, ale wcześniej dalsza relacja:

Zacząłem w końcu "kryć" silnik. Wkleiłem 2 wręgi i metodą "klepkową" znaną z pełnokadłubowych balsiaków okryłem silnik. Wygląda to mniej więcej tak

Dołączona grafika

Dołączona grafika

A wręgi wkleiłem w tych miejscach i w ten sposób poprowadziłem kable

Dołączona grafika

Z patyka bambusowego zrobiłem mocowanie do skrzydeł (na gumę):

Dołączona grafika

Patyk jest przyklejony do wręgi, jednoczęściowy.

Na skrzydła wkleiłem wzmocnienia ze sklejki 1mm

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Wyciąłem przednią szybę (też depron) i ze sklejki 1mm zrobiłem "konstrukcję" kabiny

Dołączona grafika

Z drugiego patyka zrobiłem mocowanie z przodu

Dołączona grafika

Potem zrobiłem "ogranicznik" z balsy i wkleiłem nad kabinkę, żeby skrzydło "siedziało" w miejscu.

Wziąłem się za malowanie

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Jak już pisałem idę zaraz na oblot - życzcie mi powodzenia :!: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Część 4. Oblot

 

Z oblotami zdążyłem w ostatniej chwili. Jeszcze mała wstawka:

Masa: 280 g
Rozpiętość skrzydeł: 670 mm
Cięciwa (l): 193 mm
Długość kadłuba: 579 mm
A teraz filmik:

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=bvrGoKuAQ3A

Link do kanału

 

Start, model leci... I te rozbrajające komentarze kolegi Krystian_RC! To jest coś!

Gładkie lądowanie... Jest ok! Zerwał się wiatr... Na chwilę przestało... Rzucam model w górę... Leci... Znowu wiatr... Lecąc, stoję w miejscu... Popuszczam gaz, żeby LB nie uciekł... Model w dół korkociągiem... Próbując wyrównać, przeciągam... Korkociąg... Gazuję i próbuję wyrównać lot... To nic nie daje... Model spada...

 

[*]

 

 

Na szczęście uszkodzenia nie były ogromne i postaram się je naprawić :mrgreen: zmieniając konstrukcję dzioba i jego ogólny kształt :mrgreen:

 

Tak więc oficjalnie, wszem i wobec oznajmiam, że dokonało się: spełniając wymagania konkursu zbudowałem i oblatałem model.

Link to comment
Share on other sites

To na pewno

P.S. - na oblocie wiało jak diabli, mogłem więc poczekać chwilkę do 19-ej i wtedy zrobiłbym może nawet ze 3 loty!

 

Model ogólnie jest dość zwinny, delikatny na ruchy drągiem, szczególnie kierunkiem - duża powierzchnia steru

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Model naprawiony po tym jak ziemia w niego uderzyła:

"Leciał spokojnie, jak gdyby nigdy nic, a tu nagle się ziemia pojawiła i go walnęła w dziób"
Tak właśnie... :lol2:

Muszę jeszcze go wyważyć , naładować pakiet (będzie trochę cięższy, bo 1300 mAh - wcześniej 620 :devil: ) i SRUdo góry :!: Oprócz pakietu zmieniłem regulator na 18 A Emaxa (miał być do ESy, ale trudno)

Zdjęcia będą jutro - L.B. został na modelarni

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.