Skocz do zawartości

GROT z ModelMaking


PiotrK.

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

swego czasu nabyłem okazyjnie kadłub szybowca GROT prod. ModelMaking; zestawów tego szybowca od dawna nie ma już w sprzedaży, firma wyprzedawała zapasy magazynowe;

kupiłem kadłub i 2 noski

 

moje pytania do Kolegów modelarzy:

 

1.czy ktoś z Was latał takim modelem i może napisać coś o swoich wrażeniach

2.jakie skrzydło zbudowalibyście do tego modelu - wg jego opisu jest to szybowiec na zbocze; j raczej będę ltał z holu

3.mając dwa noski mogę zbudować wersję z napędem i bez - co o tym myślicie?

 

wdzięczny będę za wszystkie konstruktywne propozycje

 

pozdrawiam

 

 

scan3083ue7.th.png

Opublikowano

Witam

odp1

Jeśli idzie o wrażenia z lotów takich modeli to sprawa gustu, mnie się podoba takie latanie. Trudno powiedzieć coś na temat Twojego modelu bo na razie jest sam kadłub, a właściwości będą zależne od tego jaki model na bazie kadłuba zbudujesz i mogą być skrajnie różne.

Ostatnio popełniłem podobny model, opis jest tu:

http://www.saumodelarnia.fora.pl/sky-express-t577.html

może będzie w czymś pomocny.

odp 2

najprościej dokupić gotowe skrzydła. np:

http://www.arthobby.pl/arthobby1/shop_pl.html

można też zbudować coś swojego przy czym trzeba się zastanowić nad wyborem profilu (RG15) do latania termicznego bym raczej nie polecał. Na termikę do lotów rekreacyjnych ciężar nie powinien przekraczać 2000 gram

 

odp3

jak najbardziej

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedź; relacja z budowy jest bardzo ciekawa i przydatna

 

Muzę się przyznać, że nie zbudowałem jeszcze szybowca RC; zanim wezmę się za GROT-a jest w planie mniejszy model z napędem o rozp. 1.8m. Mam już kadlub, rdzenie i materiał na pokrycie.

 

Jeżeli chodzi o GROT-a, to chcę najpierw dokładnie opracować koncepcję i zgromadzić materiały; budowa pewnie nie wcześniej jak za 1-2 miesiące

 

Jaki kształt skrzydła, rodzaj (pojedynczy, wielokrotny) i kąt wzniosu oraz profil proponowałbyś do modelu startującego z holu lub modelu z napędem?

 

Mam balsę 1 mm i fornir lipowy w długich kawałkach (chyba ponad 2m) o szerokości ok 34 cm.

Co radziłbyś wybrać na pokrycie?

 

Dzięki z góry za radę

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jeśli ma to być szybowiec na termikę to polecam profil sd7037.

Skrzydła z arthobby są strasznie drogie , ja bym kupił gotowe rdzenie styro np. na allegro- są naprawdę tanie i rewelacyjnej jakości i pokrył je np. balsą lub fornirem (1mm). Jeśli model będzie miał lotki to dałbym pojedynczy wznios ok 1st na stronę.

Napęd- W szybowcach termicznych waga odgrywa istotną rolę, poza tym moim zdaniem szybowiec to szybowiec więc proponuje napędu nie robić.

Opublikowano
lub fornirem (1mm
szybowcach termicznych waga odgrywa istotną rolę

to co napisales sie wzajemnie wyklucza...

Opublikowano
to co napisales sie wzajemnie wyklucza...

 

Po pierwsze: twoja uwaga nic nie wnosi do tematu,

po drugie wyraźnie napisałem "BALSĄ lub fornirem" bo takie materiały posiada akurat PiotrK, po trzecie mam velvię z arthobby gdzie skrzydłą są oklejone właśnie takim a nawet grubszym fornirem i ogólna waga nie jest aż taka tragiczna, poza tym fornir jest odporniejszy na wgniecenia itp.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

tak jak radzicie zastosuję profil SD7037, znajomi modelarze też go polecają

skrzydło będzie wykonane w technologii styropian/balsa, prawdopodobnie oklejone japonką i lakierowane emaliami nitro

 

mam jeszcze dwa pytania:

 

1.kształt skrzydła i proporcje poszczególnych segmentów

w oryginale centropłat ma 80 cm a uszy po 100

czy do latania termicznego zachować te proporcje, czy zastosować inne?

jeżeli zmienię proporcje, to czy należy zmienić zbieżność na uszach?

w oryginale zbieżność jest 240/160mm na długości 1m

 

2.dźwigary i łączenia płatów

wymyśliłem sobie, że na całej długości centropłata, oraz na ok 50% długości uszu wkleję dźwigar z rurki węglowej 10/9mm, który jednocześnie będzie służył jako kieszeń do bagnetów łączących płaty; dodatkowo rdzeń styropianowy przetnę w kilku miejscach (np co 30cm) i wkleję wyażurowane żeberka ze sklejki 3mm

oprócz rurek takich jak wyżej opisałem są jeszcze dostępne rurki o przekroju kwadratowym 8mm - może takie będą lepsze?

Opublikowano
Po pierwsze: twoja .......jest odporniejszy na wgniecenia itp.

ale to chyba bedzie model do zwykluch lądowań na łące a nie do misji exstremalnych... :?

Skoro piszesz o masie to czemu nie zaproponowales klasycznej konstrukcji skorupowej...

Opublikowano
1.kształt skrzydła i proporcje poszczególnych segmentów

w oryginale centropłat ma 80 cm a uszy po 100

czy do latania termicznego zachować te proporcje, czy zastosować inne?

jeżeli zmienię proporcje, to czy należy zmienić zbieżność na uszach?

w oryginale zbieżność jest 240/160mm na długości 1m

 

Myślę że do latania termicznego te proporcje nie są złe ale ja bym uszu nie robił tylko dał pojedynczy wznios- lepiej spełni swoją rolę gdy są lotki.

prawdopodobnie oklejone japonką i lakierowane emaliami nitro

 

Proponuje dać zamiast japonki folie np. oracover- mniej pracy i efekt też niezły, jedyny minus to cena.

 

wymyśliłem sobie, że na całej długości centropłata, oraz na ok 50% długości uszu wkleję dźwigar z rurki węglowej 10/9mm, który jednocześnie będzie służył jako kieszeń do bagnetów łączących płaty; dodatkowo rdzeń styropianowy przetnę w kilku miejscach (np co 30cm) i wkleję wyażurowane żeberka ze sklejki 3mm

oprócz rurek takich jak wyżej opisałem są jeszcze dostępne rurki o przekroju kwadratowym 8mm - może takie będą lepsze?

dźwigar z rurki węglowej pełniący oprócz tego rolę kieszeni to dobry pomysł ale tych żeberek dzielących rdzeń bym nie dawał- nie wiem czy warto :? Myślę że rurki 10/9mm będą lepsze od kwadratowych

Opublikowano

Ja bym płat zostawił tak jak jest.

 

Oklejanie to już zależy czy umiesz dobrze oklejać folią? Jeśli tak to polecam folie a jak masz czas i dużo samozaparcia to cellon i japonka i szlifowanie. Powierzchnia będzie dużo lepsza niż z foli.

 

Dźwigar może być okrągły ale musi się stykać z górnym i dolnym poszyciem. Jak będzie tylko w styropianie to jego rola ograniczy się do balastu.

Opublikowano

Rafał:

 

profil SD7037 przy cięciwie 240mm w miejscu w którym należałoby wstawić dźwigar ma ok 23mm grubości, czyli rurka pełniąca rolę dźwigaru musiła by mieć średnicę ok 20 mm aby stykać się z poszyciem!

 

dlatego wymyśliłem te żeberka, aby przenosiły obciążenia ze skorupy na dźwigar

 

inna rzecz, że np w szybowcach Multiplexa wykonanych z EPP dźwigar jest umieszczony w gołej piance...

 

jeżeli pomysł z rurkami jest niedobry, to jak wzmocnić płaty aby nie zwiększyć drastycznie ich ciężaru?

 

dzięki z góry za sugestie

 

 

pozdrawiam

Opublikowano
inna rzecz, że np w szybowcach Multiplexa wykonanych z EPP dźwigar jest umieszczony w gołej piance...

 

Ale tam nie ma żadnego poszycia jest tylko pianka. Jeśli ty byś tak zrobił to miałbyś tak że poszycie pracuje osobno i dźwigar. I na pewno po paru startach dźwigar zacząłby sie przemieszczać w styropianie. Najlepiej będzie jak dasz normalne dźwigary z węgla lub sosny.

 

Pomysł z rurka by wypalił jeśli żebra byłyby gęściej. Wtedy lepiej dźwigar będzie przenosił ciężar na poszycie. Patrząc jednak z drugiej strony nie wiem czy to będzie na tyle dobre rozwiązanie.

Opublikowano
profil SD7037 przy cięciwie 240mm w miejscu w którym należałoby wstawić dźwigar ma ok 23mm grubości, czyli rurka pełniąca rolę dźwigaru musiła by mieć średnicę ok 20 mm aby stykać się z poszyciem!

 

A może po prostu dać dwie rurki o mniejszych średnicach: jedna stykała by się z górną powierzchnią a druga z dolną?

 

Oklejanie to już zależy czy umiesz dobrze oklejać folią? Jeśli tak to polecam folie a jak masz czas i dużo samozaparcia to cellon i japonka i szlifowanie. Powierzchnia będzie dużo lepsza niż z foli.

 

albo jeszcze jest jedna opcja- lakiernik... :D

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.