Jump to content

kompozytowe skrzyda z formy


krzysiek w

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tak, nawet się udało :wink:

 

temat jest bardzo obszerny - nie oczekuj, że ktoś usiadzie i napisze podręcznik

 

konkretne pytanie - to i konkretna odpowiedź

 

- nie każda płyta formierska nadaje się

- wszystkie które wygenerują opisaną powierzchnię tak aby można było wygenerować kody sterujące obrabiarką

Link to comment
Share on other sites

Guest tom_tom

Cześć Krzysiek,

 

jak napisał Armand, zadałeś pytanie typu "Jak robi się samolot, jak się go projektuje, jakich materiałów się używa ?", czyli jak sam czujesz, temat jest baaaardzo obszerny.

 

Jako pomoc podaje adres strony firmy Havel Composites, gdzie znajduje się dużo pomocy w postaci artykułów na temat kompozytów, form, sposobu produkcji itd...

 

http://www.havel-composites.com/index0.php?newlang=pl

 

oraz link do artykułu o budowie kadłuba z formy - zasada podobna, jak przy wykonywaniu skrzydeł:

 

http://www.saumodelarnia.fora.pl/about219.html

 

Generalnie, w skrócie:

 

Wykonywanie formy za pomocą obrabiarki cyfrowej:

 

dla nas temat kończy się jak na razie, bo cena takiej formy to równowartość nowego samochodu. Po sporządzeniu modelu 3D, na automat frezujacy jest położona płyta ze specjalnego stopu aluminium (tzw. fortal) lub ze specjalnego tworzywa sztucznego. Obrabiarka wykonuje w parę godzin to, co modelarz w rok :)

 

Wykonywanie formy tradycyjnej:

 

1. Wykonujesz tzw. kopyto, czyli dokładny model skrzydła w skali 1:1 z czego się da. Z tym, że taki model musi mieć twardą i wypolerowaną powierzchnię, odporną na działanie żywicy. Każdy, najdrobniejszy błąd kształtu czy powierzchni będzie odwzorowany na późniejszym skrzydle. Moim zdaniem wykonanie kopyta to najtrudniejszy element. Nawet dla bardzo doświadczonego modelarza to ogromna ilość pracy.

 

2. Kopyto smarujesz warstwami rozdzielacza i polerujesz - aby żywica nie przyklejeła się do niego.

 

3. Teraz należy przygotować porządną konstrukcję, ramę itp... która bedzie stanowiła wzmocnienie całej formy, aby w przyszłości całość nie uległa skręceniu, deformacji (gabaryty takiej ramy muszą być oczywiście większe od skrzydła)

 

3. Robisz "odciski" kopyta - górnej i dolnej powierchni, za pomocą nałożenia warstw żywicy, tkanin na kopyto, oraz to wszystko łączysz z wcześniej przygotowaną ramą. Te "odciski" to są właściwe formy.

 

4. W obie formy układasz tkaninę przesączoną żywicą, dźwigary, inne dodatki. Górną i dolną formę łączysz ze sobą i sklejasz półowki skrzydeł. Po wyschnieciu rozdzielasz formy i gotowe skrzydło wyskakuje.

 

Pozdrawiam - Tomek

 

Potem

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.