Jump to content

Przeliczanie KM na g ciągu


Congestus

Recommended Posts

No i chyba jeszcze śmigło.... (skok, średnica, ilość łopat i ich kształt). Trzeba też wziąć pod uwagę że na różnych mieszankach rożna ilość koników w silniku będzie śmigłem obracała. Chyba najprościej było by silnik z danym śmigłem na hamowni zmierzyć.

Link to comment
Share on other sites

Ściągnij program Prop Selector np.:z tej strony : http://www.threeshiresmfc.co.uk/P_Downloads/Downloads.htm

Po wpisaniu odpowiednich danych program obliczy Ci ciąg zarówno statyczny,jak i dynamiczny,możesz potestować różne wielkości śmigieł,zobaczyć jaka moc jest potrzebna do machania śmigłem w danym przypadku.Producent silnika podaje też na pewno uzyteczny zakres obrotów,wiec i to powinno Ci pomóc.Wynik otrzymasz w dowolnych jednostkach(jest opcja wyboru).

Link to comment
Share on other sites

dla typowych modeli akrobacyjnych (nie 3D), można przyjąć że w locie 1KM silnika spalinowego daje ok. 3,5 kg ciągu, ale ciąg statyczny (wiszenie na śmigle) jest sporo mniejszy.

Oczywiście pod warunkiem dobrania właściwego śmigła.

Link to comment
Share on other sites

Slawek_9000 - troche to nie tak.

Zmierzyc ciag mozesz tylko statycznie. W locie bedzie raczej trudno.

Ciag w ogole bardzo zalezy od parametrow smigla.

Smiglo o malym skoku da duzy ciag statyczny - oplyw na smigle jest w przyblizeniu laminarny i smiglo jest efektywne.

W locie, efektywny skok takiego smigla szybko spada (ze wzrostem przedkosci) i model duzych predkosci nie osiagnie.

Smiglo o duzym skoku na ziemi jest nieefektywne jako ze pracuje z zerwanym oplywem, ciag statyczny jest marny.

W locie sytuacja sie zmienia - smiglo zaczyna pracowac efektywnie, oczywiscie efektywny skok tez bedzie spadal z predkoscia, ale ta predkosc moze byc znacznie wieksza.

Wszystko co pisze zaklada ze w kazdym przypadku smigla sa dobrane tak by silnik krecil podobne obrotki.

Link to comment
Share on other sites

No i jeszcze jedna istotna sprawa: ilość koni, którymi dysponuje silnik. Producentów często ponosi fantazja ułańska. Więc tak na dobrą sprawę ciąg da się policzyć/zmierzyć dopiero kiedy odpalimy silnik na konkretnym śmigle i zmierzymy obroty/podczepimy wagę.

Link to comment
Share on other sites

panowie, pytanie było konkretne.

Ile ciągu można uzyskać z 1 konia mocy. Ciąg statyczny można zmierzyć, ciąg w locie można zmierzyć (a i owszem, są takie urządzenia) albo dość precyzyjnie wyliczyć.

Dla mnie jest jasne, że jak ktoś pyta to ma na myśli śmigło dobrane do silnika, i że nie założy 18x8 do OSa15 czy GWSa do benzynowego boxera.

Dane które podałem są mniej więcej prawidłowe- dla śmigła dobranego do lotu z prędkością postępową (nie dla osiągania zawisu) 1 KM będzie dawał około 3,5 kg ciągu, i niewiele zależy to od tego czy to mały silniczek czy wielka benzyna. Nawet do 4 kg może dojść dla dobrze dobranego śmigła.

Z kolei na ciąg w zawisie, to tu się nie wypowiadam.

Link to comment
Share on other sites

1 KM będzie dawał około 3,5 kg ciągu, i niewiele zależy to od tego czy to mały silniczek czy wielka benzyna. Nawet do 4 kg może dojść dla dobrze dobranego śmigła

 

Aż tyle to chyba raczej nie ,silnik 100cm który ma około 10 KM dawał by 40 kg ciągu , a zakłada się go przecież do modelu który waży około 12 kg , mierzyłem ciąg wagą ( na śmigłach o małym skoku) DA 50 (5 KM)około 13 kg ZDZ 80 RVJ (myśle że około 9KM , producent tego nie podaje) 23kg ciągu , czyli około 2,5 kg na 1KM , z tego co pamiętam to silniki żarowe ( nie latam na żarowych od kilku lat)miały więcej ciągu z 1KM , może to właśnie te silniki mają 3,5 kg z 1KM

Link to comment
Share on other sites

Tutti frutti - to ciagle zalezy od smigla. I to bardzo.

Przykladowo (zawsze moc 1KM) - zalozysz 14x4, da ci to 3.5kG, zalozysz 10x10 i co? Dobrze bedzie jak 2kG uzyskasz, zalozysz kawalek listwy bez zadnego profilu/skoku - i ciag koza zjadla. A ciagle silnik wyje i nature nadwyreza.

Link to comment
Share on other sites

zalozysz kawalek listwy bez zadnego profilu/skoku - i ciag koza zjadla. A ciagle silnik wyje i nature nadwyreza.

A jak założysz śmigło co ma skok w "drugą stronę" to będzie ciąg ujemny i nasz samolocik poleci do tyłu , :rotfl: a te listwy które zakładasz zamiast śmigła to jakiej firmy :rotfl:

 

a może przeczytaj jeszcze raz to co napisałem " NA ŚMIGŁACH O MAŁYM SKOKU"

Link to comment
Share on other sites

W poziomie zawsze ma jakąś prędkość(ciag dynamiczny),a w pionie jest mowa o zawisie,czyli w zasadzie ciąg statyczny.Moim zdaniem można mniej więcej obliczyc ciag programem Prop Selector przyjmując 10% poprawki na dane producenta odnośnie mocy i zakładając nie 16,a na przykład 10500 obr/min

Link to comment
Share on other sites

Leszek_K, jeśli model przytrzymasz za ogon faktycznie nie ma różnicy czy będzie poziomo czy pionowo, pisząc "w zawisie" miałem na myśli sytuację gdy prędkość opływającego model powietrza jest bliska zeru. Ponieważ trzymanie modelu za ogon przy pełnej mocy nie jest typowym stanem lotu modelu, pominąłem go i uznałem "zawis" za bardziej adekwatny, a i częściej chyba używany.

Wydaje mi się że wyraziłem się precyzyjnie, mówiąc o śmigle dobranym do silnika. Twoje przykłady różnych śmigieł niedobranych do silnika są dziwne, bo większość modelarzy dobiera śmigła tak żeby z danym modelem i silnikiem pracowały najlepiej. Chyba że w Twojej okolicy robi się inaczej, no nie wiem, u nas się truskawki posypuje cukrem.

 

darkarll, właśnie wydaje mi się że benzyny się dobiera bardziej pod kątem możliwości zawisu, i ciąg uzyskiwany przez zespół śmigło-silnik w locie jest mniejszy niż podany przeze mnie dla typowych silników żarowych, za to możliwości zawisu i dynamika wyjścia z niego - wiele większa.

Link to comment
Share on other sites

Slawek - truskawki to ja najpierw dziabie na kawalki, potem wale w nie smietane a dopiero potem cukier. Zabeltac i w siebie. Mozna rowniez dodac odrobine octu winnego.

Jak widzisz roznimy sie.

A na temat smigiel - nie dobierasz smigla do silnika tylko do calosci.

Z tym samym silnikiem w F3D bedziesz mial smiglo male o duzym skoku, w 3D duze o malym skoku a w F3A cos posrodku. I ciagle ten sam silnik, ta sama waga modelu ale bardzo rozne wymagania. Nie wspomnialem o F2A ktore to jest szczegolnym przypadkiem dreczenia motorka. Tu Pawel Praus moglby ci duzo opowiedziec.

Link to comment
Share on other sites

A niby czemu nie - oczywiscie nie ma tu mowy o czolowce swiatowej ale scigaja sie ludzie uzywajac Irvine 40 czy Fox 40 w klasie w stylu monotyp silnikowy. A obok facet ten sam silnik ma w 3D.

A w ogole byl to przyklad dla zobrazowania zagadnienia.

Link to comment
Share on other sites

Oj cos ci sie chyba po.......

Silniki F3D nie kreca 30000, pomylilo ci sie z F2A.

I nie -przeczytales uwaznie co napisalem. Klasy wyscigowe to nie tylko F3D. Sa rowniez silnikowe monotypy uzywajace standartowych silnikow. Irvine, Fox. Niewiele wolniejsze niz F3D. . . . . A IRvine 40 jest bardzo popularny w 3D.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.