Skocz do zawartości

Moto LiPeK


Góra

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, po raz pierwszy w dziale motoszybowców :)

Chcę zaprezentować konstrukcję moją i kolegi „KiD” z forum.

Krótko o historii i nazwie: dobrych „kilka” lat temu lataliśmy treningowymi modelami szybowców 1,5metra rozp. lecz przydomowa łąka się skracała ze względu na budowę szeregowców i miejsca na hol 140 metrowy zaczęło brakować – wtedy pomyśleliśmy o modelu motoszybowca, który rozwiąże nasz problem startu… Zbudowaliśmy konstrukcję „moto Lipek” o masie 0,6kg, która całkiem nieźle latała…

 

W zeszły weekend zgadaliśmy się o starych dobrych czasach i postanowiliśmy wykonać model, który spokojnie poradzi sobie z konkurencją w zawodach RCES. Nazwę trochę dopracowaliśmy:

„moto LiPeK Pro– Lekka i Pewna Konstrukcja Profesjonalna” :D

 

A teraz trochę konkretów:

Model konstrukcji w pełni własnej, laminatowej.

Kadłub: węglowy (1 warstwa tkaniny 160g/m2 i 1 125g/2 jednokierunkowego + wzmocnienie w części podskrzydłowej). Rurka ogonowa 2x 125 na szkle 45g. Stateczniki: styrodur laminowany podciśnieniowo szkłem 40g/m2 poziomy 18g, pion 11g, cięte na profilach ht. Całość 213g (tylko bez akumulatora)

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

Skrzydło: centropłat na profilu hm51, uszy od modelu „Buteo bis” profil ag45-46-47. W skrzydłach kilku sezonowe (z dlg) Serwa ts1111. Skrzydło mocowane na kołek ze stali 3mm z przodu i jedną śrubę M4. Gotowe zmieściło się w 265g przy rozpiętości 2,2m.

Wyposażenie:

2 serwa hxt900 (stateczniki),

2 serwa ts1111 (lotki),

regulator 18A,

tymczasowo silnik 30g~100W ze śmigłem 8x6.

odbiornik jeti rex7.

akumulator 11V 1,5Ah/135g lub 1,3Ah/102g.

 

Budowa modelu od przemyślenia konstrukcji do ustawienia radia trwała 3 dni lecz mieliśmy gotowy przód oraz, zwiniętą rurkę i końcówki skrzydła z modelu Buteo Bis.

 

Dziś odbył się oblot modelu z loggerem na pokładzie. Ogólnie 56 minut latania z wykorzystaniem 0,84Ah.

 

Część wykresu z zabraniem się w komin z 30 metrów:

 

 

Dołączona grafika

 

 

Kwestia rozwoju: Do klasy rces potrzebny będzie mocniejszy napęd (aktualny zapewnia średnie wznoszenie 3,5m/s) – muszę wybrać silnik pasujący do moich łopatek (8x6) i o średnicy do 3,8mm.

profil jest przystosowany do klap, stąd trzeba będzie zainwestować jednak w kolejne Serwa hxt 900.

No i skrzydełko 2,5m dla tych serw z ładnym malunkiem już się powoli tworzy.

 

no i wreszcie trochę zdjęć z latania… Niestety szczegóły modelu nie są obfotografowane, jeśli będą chętni mogę zrobić fotorelację z tworzenia nowego skrzydła :)

 

(na zdjęcia załapal się tyż RafałB)

Dołączona grafika

w modelu został jeszcze kołek do rzucania w skrzydle 8)

http://lh5.ggpht.com/_SGqZ38syl9s/TG5wxc3522I/AAAAAAAADvs/dlo5NcqIS3A/s640/PICT0371.JPG%20

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzięki Cobra – Pierwsze Buteo dało mi wiele do myślenia i przez kolejne dwa lata trochę się podszkoliłem. Za pieniądze ze sprzedaży tych modeli stworzyłem 2 modele 1,5m na zawody, co poskutkowało 5 i 4 miejscem w kolejnych MP wśród seniorów.

 

Wracając do tematu motoszybowca:

Zgodnie z założeniami o rozwoju konstrukcji powstały nowe skrzydełka. Przedłużyłem centropłat o 18cm i teraz model ma 2,36m rozpiętości i 35dm2 powierzchni.

Masa nowego skrzydła z serwami lotek wyniosła 248g. Niska masa została osiągnięta kosztem możliwości wykonywania akrobacji na dużej prędkości.

 

Aby dodać modelowi szyku i oryginalności postanowiłem dodać malunek na górnej powierzchni skrzydeł. Rysunki wykonała dla mnie Koleżanka po finale mistrzostw w RPA – stąd ten hiszpański motyw. Rysunki dodały do całości tylko 3g.

Dołączona grafika

Od spodu tylko czerwone pasy dla trochę lepszej widoczności:

Dołączona grafika

Jest też nazwa modelu i nr licencji (choć chyba w RCES jeszcze nie jest wymagany).

Dołączona grafika

I porównanie ze starym skrzydłem.

Dołączona grafika

Dodatkowo antena została wstawiona w skrzydło (podwojona długość anteny od JETI rex7),

z myślą o hamulcach zawias lotki jest na górnej powierzchni oraz napęd lotki poprowadzony tradycyjnie, do niego owiewka. W poprzednim popychacz przechodził przez skrzydło.

Dołączona grafika

Relacji z tworzenia skrzydła nie wstawiam, ze względu na brak zainteresowania, a także na obecne już na forum wątki o skrzydłach w technice VB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tak to jest dźwigar - plusem jest szybkość wykonania - nie trzeba osobno laminować dźwigara i umieszczać go w rdzeniu.

 

EDIT:

Kolejne modyfikacje zaanonsowane w pierwszym poście zostały wprowadzone w życie. Do modelu wstawiłem silnik RAY C2830\09 (kv1300; 55,5g). Jest to najmocniejszy silniczek jaki mogłem wstawić biorąc pod uwagę ograniczenie posiadanym śmigłem 8x6 i regulatorem 18A. W ciągu 45/50 sekund model osiąga 400m a zasilania starcza na 6 takich wind a wszystko dzięki niskiej masie modelu <600g.

 

Ponadto do modelu dorobiłem uchwyt na aparat wraz z serwem migawki. Kilka pierwszych zdjęć z telefonu poniżej.

 

Jurgis trenujący nad Bielskiem przed pokazami.

Dołączona grafika

Klasztor Sióstr Redemptorystek na 3 Lipkach

Dołączona grafika

Dziś Na Dębowcu:

Tor saneczkowy:

Dołączona grafika

Schronisko i widok na Saharę i Szyndzielnię:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Widok z „przydomowej” łąki na powyższą lokalizację.

Dołączona grafika

 

Resztę w rzeczywistym rozmiarze możecie pooglądać w galerii na picasie

 

Do realizacji ciągle pozostaje uruchomienie klap w nowym płacie, niestety odwlecze się to w czasie aż do zarobienia środków na serwa. Mimo braku klap i zarazem efektywnego hamulca wszystkie lądowania udawały się wprost do nogi stąd gdyby nie chęć wykorzystania możliwości zastosowanego profilu zrezygnowałbym z tej modernizacji. Ale raczej warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

W pierwszy weekend Kwietnia rozpocząłem modelarski sezon 2011 i jako, że latałem Motolipkiem wraz z kamerą HD nagrałem film z lotu modelu:

 

 

 

Kamera mocowana jest do skrzydła orginalnym mocowaniem na mocnej taśmie 3M (GoPro Motorsports Hero) to ustrojstwo stanowi ~35% masy modelu gotowego do lotu.

 

Zastanawiam się nad lotami całkowicie fpv tym modelem, potrzebny sprzęt posiadam jednakże ciągle jest to model wykonany z myślą o zawodach motoszybowców :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam,

jeśli standardową antenę przedłużymy odbiór bedzie lepszy... - trochę praktycznych testów jest tutaj: forum f3k.pl

 

Aby nie wdawać się zanadto w polemikę co do przydatności dłuższej anteny odbiorczej w modelu latającym jedynie do granicy wzroku to akurat w MotoLipku 1 było z tym tak:

 

W centropłacie antena została poprowadzona równolegle i trochę zbyt blisko dźwigara, więc nie przedłużona mogłaby być ekranowana przy dalekim niskim locie, na uszach, po przedłużeniu jest już poprowadzona "poprawnie" tj w oddaleniu i z "zygzakiem". :)

 

A w motolipku 2 zrobilem to z myślą o trochę dłuższych lotach fpv.

 

 

 

P.S. Pytanie o antenę było raczej sarkazmem czy bardziej serio?- pytam z ciekawości, bo pewny nie jestem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) Pytanie nie było tak całkiem na serio... Ciekaw byłem czy zmiana długości anteny to "radosna twórczość" czy jednak wymiar dobrałeś nieprzypadkowo ...

 

a najlepiej to wielokrotność półfali ...

Tak, tak masz rację , oczywiście w jakimś tam uproszczeniu...

 

 

 

 

 

SP7OGI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Opisałem wcześniej mocowanie kamery do modelu, lecz nie przedstawiłem zdjęcia, brak niniejszym uzupełniam:

Dołączona grafika

 

Na zdjęciu oraz poprzednim filmie widoczna jest standardowa antena niemniej aktualnie wykorzystuję antenę schowaną w skrzydle :)

 

 

"W międzyczasie" powstał jszcze jeden film z lotu modelu wykonany przy wietrze 6m/s

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=DuA5paYE1WU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.