Guest Góra Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Witam, po raz pierwszy w dziale motoszybowców Chcę zaprezentować konstrukcję moją i kolegi „KiD” z forum. Krótko o historii i nazwie: dobrych „kilka” lat temu lataliśmy treningowymi modelami szybowców 1,5metra rozp. lecz przydomowa łąka się skracała ze względu na budowę szeregowców i miejsca na hol 140 metrowy zaczęło brakować – wtedy pomyśleliśmy o modelu motoszybowca, który rozwiąże nasz problem startu… Zbudowaliśmy konstrukcję „moto Lipek” o masie 0,6kg, która całkiem nieźle latała… W zeszły weekend zgadaliśmy się o starych dobrych czasach i postanowiliśmy wykonać model, który spokojnie poradzi sobie z konkurencją w zawodach RCES. Nazwę trochę dopracowaliśmy: „moto LiPeK Pro– Lekka i Pewna Konstrukcja Profesjonalna” A teraz trochę konkretów: Model konstrukcji w pełni własnej, laminatowej. Kadłub: węglowy (1 warstwa tkaniny 160g/m2 i 1 125g/2 jednokierunkowego + wzmocnienie w części podskrzydłowej). Rurka ogonowa 2x 125 na szkle 45g. Stateczniki: styrodur laminowany podciśnieniowo szkłem 40g/m2 poziomy 18g, pion 11g, cięte na profilach ht. Całość 213g (tylko bez akumulatora) Skrzydło: centropłat na profilu hm51, uszy od modelu „Buteo bis” profil ag45-46-47. W skrzydłach kilku sezonowe (z dlg) Serwa ts1111. Skrzydło mocowane na kołek ze stali 3mm z przodu i jedną śrubę M4. Gotowe zmieściło się w 265g przy rozpiętości 2,2m. Wyposażenie: 2 serwa hxt900 (stateczniki), 2 serwa ts1111 (lotki), regulator 18A, tymczasowo silnik 30g~100W ze śmigłem 8x6. odbiornik jeti rex7. akumulator 11V 1,5Ah/135g lub 1,3Ah/102g. Budowa modelu od przemyślenia konstrukcji do ustawienia radia trwała 3 dni lecz mieliśmy gotowy przód oraz, zwiniętą rurkę i końcówki skrzydła z modelu Buteo Bis. Dziś odbył się oblot modelu z loggerem na pokładzie. Ogólnie 56 minut latania z wykorzystaniem 0,84Ah. Część wykresu z zabraniem się w komin z 30 metrów: Kwestia rozwoju: Do klasy rces potrzebny będzie mocniejszy napęd (aktualny zapewnia średnie wznoszenie 3,5m/s) – muszę wybrać silnik pasujący do moich łopatek (8x6) i o średnicy do 3,8mm. profil jest przystosowany do klap, stąd trzeba będzie zainwestować jednak w kolejne Serwa hxt 900. No i skrzydełko 2,5m dla tych serw z ładnym malunkiem już się powoli tworzy. no i wreszcie trochę zdjęć z latania… Niestety szczegóły modelu nie są obfotografowane, jeśli będą chętni mogę zrobić fotorelację z tworzenia nowego skrzydła (na zdjęcia załapal się tyż Rafał w modelu został jeszcze kołek do rzucania w skrzydle 8) http://lh5.ggpht.com/_SGqZ38syl9s/TG5wxc3522I/AAAAAAAADvs/dlo5NcqIS3A/s640/PICT0371.JPG%20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cobra Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Mam nadzieję, że ta konstrukcja jest lepsza niż Twój pierwszorzędny KNOT "Buteo", którym uszczęśliwiłeś kilka osób (między innymi mnie), a następnie się wypiąłeś. Pnij się zatem na wyżyny konstrukcyjne! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Góra Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Dzięki Cobra – Pierwsze Buteo dało mi wiele do myślenia i przez kolejne dwa lata trochę się podszkoliłem. Za pieniądze ze sprzedaży tych modeli stworzyłem 2 modele 1,5m na zawody, co poskutkowało 5 i 4 miejscem w kolejnych MP wśród seniorów. Wracając do tematu motoszybowca: Zgodnie z założeniami o rozwoju konstrukcji powstały nowe skrzydełka. Przedłużyłem centropłat o 18cm i teraz model ma 2,36m rozpiętości i 35dm2 powierzchni. Masa nowego skrzydła z serwami lotek wyniosła 248g. Niska masa została osiągnięta kosztem możliwości wykonywania akrobacji na dużej prędkości. Aby dodać modelowi szyku i oryginalności postanowiłem dodać malunek na górnej powierzchni skrzydeł. Rysunki wykonała dla mnie Koleżanka po finale mistrzostw w RPA – stąd ten hiszpański motyw. Rysunki dodały do całości tylko 3g. Od spodu tylko czerwone pasy dla trochę lepszej widoczności: Jest też nazwa modelu i nr licencji (choć chyba w RCES jeszcze nie jest wymagany). I porównanie ze starym skrzydłem. Dodatkowo antena została wstawiona w skrzydło (podwojona długość anteny od JETI rex7), z myślą o hamulcach zawias lotki jest na górnej powierzchni oraz napęd lotki poprowadzony tradycyjnie, do niego owiewka. W poprzednim popychacz przechodził przez skrzydło. Relacji z tworzenia skrzydła nie wstawiam, ze względu na brak zainteresowania, a także na obecne już na forum wątki o skrzydłach w technice VB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
krzysiek w Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Czy ja dobrze widze? Keson z węgla jednikierunkowego? Czy to poprostu robi za dzwigar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Góra Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Tak to jest dźwigar - plusem jest szybkość wykonania - nie trzeba osobno laminować dźwigara i umieszczać go w rdzeniu. EDIT: Kolejne modyfikacje zaanonsowane w pierwszym poście zostały wprowadzone w życie. Do modelu wstawiłem silnik RAY C2830\09 (kv1300; 55,5g). Jest to najmocniejszy silniczek jaki mogłem wstawić biorąc pod uwagę ograniczenie posiadanym śmigłem 8x6 i regulatorem 18A. W ciągu 45/50 sekund model osiąga 400m a zasilania starcza na 6 takich wind a wszystko dzięki niskiej masie modelu <600g. Ponadto do modelu dorobiłem uchwyt na aparat wraz z serwem migawki. Kilka pierwszych zdjęć z telefonu poniżej. Jurgis trenujący nad Bielskiem przed pokazami. Klasztor Sióstr Redemptorystek na 3 Lipkach Dziś Na Dębowcu: Tor saneczkowy: Schronisko i widok na Saharę i Szyndzielnię: Widok z „przydomowej” łąki na powyższą lokalizację. Resztę w rzeczywistym rozmiarze możecie pooglądać w galerii na picasie Do realizacji ciągle pozostaje uruchomienie klap w nowym płacie, niestety odwlecze się to w czasie aż do zarobienia środków na serwa. Mimo braku klap i zarazem efektywnego hamulca wszystkie lądowania udawały się wprost do nogi stąd gdyby nie chęć wykorzystania możliwości zastosowanego profilu zrezygnowałbym z tej modernizacji. Ale raczej warto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Góra Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 W pierwszy weekend Kwietnia rozpocząłem modelarski sezon 2011 i jako, że latałem Motolipkiem wraz z kamerą HD nagrałem film z lotu modelu: Kamera mocowana jest do skrzydła orginalnym mocowaniem na mocnej taśmie 3M (GoPro Motorsports Hero) to ustrojstwo stanowi ~35% masy modelu gotowego do lotu. Zastanawiam się nad lotami całkowicie fpv tym modelem, potrzebny sprzęt posiadam jednakże ciągle jest to model wykonany z myślą o zawodach motoszybowców Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzysiek Hanuszkiewicz Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Dodatkowo antena została wstawiona w skrzydło (podwojona długość anteny od JETI rex7), To co im dłuższa tym lepsza ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Góra Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Witam, jeśli standardową antenę przedłużymy odbiór bedzie lepszy... - trochę praktycznych testów jest tutaj: forum f3k.pl Aby nie wdawać się zanadto w polemikę co do przydatności dłuższej anteny odbiorczej w modelu latającym jedynie do granicy wzroku to akurat w MotoLipku 1 było z tym tak: W centropłacie antena została poprowadzona równolegle i trochę zbyt blisko dźwigara, więc nie przedłużona mogłaby być ekranowana przy dalekim niskim locie, na uszach, po przedłużeniu jest już poprowadzona "poprawnie" tj w oddaleniu i z "zygzakiem". A w motolipku 2 zrobilem to z myślą o trochę dłuższych lotach fpv. P.S. Pytanie o antenę było raczej sarkazmem czy bardziej serio?- pytam z ciekawości, bo pewny nie jestem Link to comment Share on other sites More sharing options...
buwi777 Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Dodatkowo antena została wstawiona w skrzydło (podwojona długość anteny od JETI rex7), To co im dłuższa tym lepsza ??? No generalnie to TAK ... a najlepiej to wielokrotność półfali ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krzysiek Hanuszkiewicz Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Pytanie nie było tak całkiem na serio... Ciekaw byłem czy zmiana długości anteny to "radosna twórczość" czy jednak wymiar dobrałeś nieprzypadkowo ... a najlepiej to wielokrotność półfali ... Tak, tak masz rację , oczywiście w jakimś tam uproszczeniu... SP7OGI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Góra Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Opisałem wcześniej mocowanie kamery do modelu, lecz nie przedstawiłem zdjęcia, brak niniejszym uzupełniam: Na zdjęciu oraz poprzednim filmie widoczna jest standardowa antena niemniej aktualnie wykorzystuję antenę schowaną w skrzydle "W międzyczasie" powstał jszcze jeden film z lotu modelu wykonany przy wietrze 6m/s http-~~-//www.youtube.com/watch?v=DuA5paYE1WU Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.