Krzako Opublikowano 1 Lipca 2007 Opublikowano 1 Lipca 2007 Witam! Mam taki problem, otóż musze nawinąć silnik B2410-12Y outrunner link a nie wiem wogle jak się do tego zabrać. Nie wiem czym nawijać (jakim kablem.. czy musi to być jakis specjalny kabel czy może być piewszy lepszy znaleziony ), nie wiem jak nawijać, nie wiem nic na ten temat . Proszę was o jakieś podpowiedzi i wytłumaczenia jak to zrobić.. najlepiej od A do Z i jak najbardziej prosto ...
Ramzes18 Opublikowano 1 Lipca 2007 Opublikowano 1 Lipca 2007 http://fast-results.com/lnl/nawijanie.html tu jest zrozumiale podane, a ten silnik nawinal bym drutem 0,5 badz 0,6mm Poszukaj w necie bo ten silnik duzo juz osob przewijało.
hubert_tata Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 "Kabel" nie może być byle jaki (z odzysku), bo możesz się nieźle namęczyć i będziesz miał przebicia do statora. Musisz poprosić/kupić nowy drut nawojowy w emalii w zakładach, gdzie przewijają silniki. Albo kupić na Allegro: http://www.allegro.pl/item208674425_drut_nawojowy_emaliowany_gr1gr2_200_druty_nawojowe.html Jeżeli chcesz mieć podobny silnik do tego uszkodzonego, to przekrój nowego drutu powinien być równy sumie przekroju kilku żył w starym (one są nawijane wiązką). Ilość zwojów powinna być podobna (policz, jak będziesz odwijał), ale generalnie lepiej więcej niż mniej. Jak nawiniesz, to łączysz tak jak na schemacie z linku Ramzesa (ten silnik jest w układzie gwiazdy - "Y" w nazwie). Nie przejmuj się, gdybyś musiał nawijać kilka razy - po pewnym czasie dochodzi się do wprawy
Yahoon Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 Nawijałem niedawno podobny silnik (o ile nie taki sam) i po przewinięciu ciągnął akrobata deproniastego 415 gramowego pionowo w górę z zapasem mocy na śmigle 9x4,7. Inny silnik z tej serii nawijał @Lukis i również uzyskał niezłe wyniki. Nawijaliśmy drutem 0,4mm podwójnym (dwa druty nawijane jednocześnie). Taki sposób nawijania może być trudny dla kogoś kto nigdy wcześniej nie nawinął żadnego silnika. U mnie weszło 15 zwojów na ząb, u kolegi 18 zwojów. Silniki tej serii różnią się nieco wymiarami statorów stąd mogą wynikać takie rozbieżności. Odpowiednikiem przekrojowym podwójnego drutu 0,4mm może być jeden przewód Φ0,57 czyli w praktyce 0,55 lub 0,6mm. Nie wiem natomiast jakie będą różnice w osiągach po zastosowaniu drutu pojedynczego. Ciągle mowa o Drutach Nawojowych Emaliowanych (DNE). Można taki drut zapożyczyć :wink: ze starego sprzętu radiowego lub kupić w sklepie czy na Allegro (tanio). Podczas nawijania ważne jest, aby na wszystkich zębach nawijać w tym samym kierunku oraz taką sama ilość zwojów. Zdjęcia z linku podanego przez @Ramzesa18 powinny Ci w dużym stopniu wyjaśnić sposób nawijania.
Krzako Opublikowano 2 Lipca 2007 Autor Opublikowano 2 Lipca 2007 Jest tylko jeden problem ... mój silnik ma 12 ramion (chyba tak to się nazywa), a nie 9 tak jak na obrazkach zamieszczonych w linku @Ramzesa18. Możliwe, że sprzedawca poprostu pomylił się i zamiast włożyć mi ten silnik włożył inny tej samej seri... (na fakturze mam napisane że to jest B2410-12Y). Prosił bym o pomoc w nawinięciu silnika z 12 ramionami. Dziękuje za zainteresowanie tematem.
attyla Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 schemat nawijania silnika odczytasz z tej tabeli a sposób nawijania drutu znajdziesz tu jak nawijac
hubert_tata Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 ..nie wiem jak nawijać, nie wiem nic na ten temat...... Prosił bym o pomoc w nawinięciu silnika z 12 ramionami... No tak. O tym zapomniałem. Zacznij od przewinięcia silniczka z 9 ramionami. Jak bedziesz wiedział co znaczy ABCABCABC, i nabierzesz wprawy, to i z tymi AabBCcaABbcC czy AacCBbaACcbB sobie poradzisz (to w sumie te same schematy, tylko w przeciwną stronę ) PS Ile masz magnesów?
hubert_tata Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 Magnesów jest 14. To nawijasz tak: AabBCcaABbcC albo AacCBbaACcbB (to i tak jest to samo). W nawijaniu najtrudniejsze jest nabranie wprawy w naciąganiu drutu, żeby się go dużo zmieściło a nie uszkodzić emalii. To trzeba poćwiczyć. Ale skoro chcesz schemat, to może ten nieudolny szkic Ci pomoże: Rysunek przedstawia kolejne zęby statora (jakby patrzeć na nie z góry) popodpisywane literkami ze schematu nawijania. Duża litera akurat tu oznacza nawijanie zgodne z ruchem wskazówek zegara, mała przeciwnie. Na szkicu dla uproszczenia na każdym zębie jest po jednym zwoju. W praktyce wszystkie końcówki uzwojeń wyprowadza się na jedną stronę statora (dla uproszczenia rysunek tego nie uwzględnia).
Yahoon Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 czyli dla Twojego silnika sposób nawinięcia uzwojeń to wg tabeli AacCBbaACcbB Rozumiesz o co w tym chodzi? PS: o co chodzi z tymi niebieskimi literami A-b-C-a-B-c :?:
hubert_tata Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 Tam gdzie kreska zostawiasz nienawiniety ząb.
Krzako Opublikowano 3 Lipca 2007 Autor Opublikowano 3 Lipca 2007 Mniej-więcej rozumiem o co chodzi.. ale mam jescze jedno pytanie: rysunek pokazuje nawinięcie jeden raz.. czy tak ?, jak już tak nawinę jak na rysunku to muszę jescze pare razy od początku... tzn zatoczyć koło kablem i jeszcze raz na te same zęby, co nie ? Mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi... inaczej tego napisać nie umiem :roll:
Yahoon Opublikowano 3 Lipca 2007 Opublikowano 3 Lipca 2007 Każdego zęba nawijasz "za jednym zamachem" czyli załóżmy że 16 zwojów w odpowiednią stronę, a następnie przechodzisz do kolejnego zęba zgodnie ze schematem, czyli w Twoim przypadku AacCBbaACcbB. Po nawinięciu pierwszego(obojętne którego) zęba np. w prawo, przechodzisz tym samym drutem do sąsiedniego zęba i nawijasz w lewo tyle samo zwojów. Później znów ciągniesz ten sam drut do piątego zęba (zostawiasz 4 zęby wolne) i nawijasz w lewo, następnie kolejnego zęba w prawo. To jest koniec nawijania jednej fazy. Po skończeniu nawijania każdego zęba nie wracasz już później do niego, nawijasz go tylko raz kawałkiem jednego drutu. Cały stator nawinięty ma być trzema jednakowymi odcinkami takiego samego drutu, przy czym każdy odcinek drutu nawinięty jest na 4 zęby. Tym razem może i ja napisałem niezrozumiale :wink: ale jak nie rozumiesz to oczywiście pisz.
Gość slawekmod Opublikowano 3 Lipca 2007 Opublikowano 3 Lipca 2007 Przy nawijaniu sprawdzaj czy nie ma zwarć do stojana(statora) najlepiej po nawinięciu każdego zęba.Łatwiej i szybciej odwinąć jeden czy dwa zęby niż cztery.Przy nawijaniu następnej fazy sprawdź czy nie ma zwarć między uzwojeniami poszczególnych faz.Szkoda że masz silnik z 14 magnesami, 16 magnesów bardzo ułatwia życie.Od siebie mogę tyle dodać, że nigdy nie miałem kupionego, fabrycznego silnika.Wszystkie robiłem sam, było parę niepowodzeń ale teraz już doszedłem do wprawy.Powodzenia
Krzako Opublikowano 3 Lipca 2007 Autor Opublikowano 3 Lipca 2007 Teraz już wszystko czaje ;]... no prawie wszystko - mam jeszcze 3 pytania: 1) nie wiem jak sprawdzić czy nie ma zwarć do stojana... 2) co to właściwie ten stojan ?? :oops: Chodzi o to coś do czego przyczepione są wszystkie zęby... ?) 3)Ze schematu który zamieścił Hubert wynika, że mam zlutować ze sobą końce kabli (od każdej fazy). Te kable mam zlutować przed nawinięciem czy po ? Jak wg. Was będzie mi łatwiej zrobić ?
Gość slawekmod Opublikowano 3 Lipca 2007 Opublikowano 3 Lipca 2007 Stojan to "to z zębami" Zwarcia możesz sprawdzić omomierzem dotykając jedną końcówką do metalowej części stojana lub zębów, a drugą do nawijanego drutu. Końce należy zlutować po nawinięciu i sprawdzeniu wszystkich faz.lutując końce łączysz uzwojenia faz w tak zwaną "gwiazdę" Y . Jeżeli nawiniesz któryś ząb w odwrotną stronę (niezgodnie z tabelą) to silnik nie ruszy.
ADI-mistrzu Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Witam! Ostatnio zbudowałem elektronikę do silników 3-fazowych, która o dziwo działa wyśmienicie. Testowałem ją na przewiniętym silniku z CD-ROM'u (nie miał zmienianych magnesów, zwykłe "firmówki"). I tu jest moje pytanie: Jeszcze nigdy na oczy nie widziałem śmigła i nie wiem jak je się mocuje, mogli byście mi coś o nich napisać ? Ogółem chce uzyskać jak największy ciąg, im większy tym lepszy. Pozdrawiam.
attyla Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Bez zmiany magnesów na neodymowe nie uzyskasz przyzwoitej mocy za silniczka , do silniczków z cd z reguły używa się śmigieł 7x4 lub 8x4. A mocowanie smigła nazywa się piasta i może być na przykład taka piasta do smigieł na os 3 mm
ADI-mistrzu Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Opublikowano 13 Sierpnia 2007 To że zmienić muszą na mocniejsze to wiem, na razie tylko sprawdzałem czy ta elektronika działa. A ta piasta to po prostu ją wsadza się na wał i śrubką zaciskuje, dobrze kojarzę ? A silnik to chce przerobić z dysku twardego, bo jest zamontowany na 2 łożyskach i jest dość stabilny. Tyle że ma on 12 zębów a takiego silnika jeszcze nie przewijałem. I tutaj tez mam pytanie: Duża jest różnica w mocy między nawinięciem AacCBbaACcbB na 14 magnesach niż ABCABCABCABC na 16 ? Bo w sumie ten drugi na 16 łatwiej jest wykonać. Bo chce zastosować 2 statory bo ten jeden ma grubość 3mm co jest raczej malutko (ogółem jest wymiarów fi 28mm). Pozdrawiam
hubert_tata Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Opublikowano 13 Sierpnia 2007 Duża jest różnica w mocy między nawinięciem AacCBbaACcbB na 14 magnesach niż ABCABCABCABC na 16 Z tych powszechnie znanych tabel nawijania wynika, że bardzo niewielka: http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html Jak zmieści Ci się 16 magnesów, to nie opłaca się męczyć z AacCBbaACcbB.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.