Jump to content

Nawijanie silnika - dla kompletnego laika ;)


Krzako

Recommended Posts

Witam!

Mam taki problem, otóż musze nawinąć silnik B2410-12Y outrunner link a nie wiem wogle jak się do tego zabrać. Nie wiem czym nawijać (jakim kablem.. czy musi to być jakis specjalny kabel czy może być piewszy lepszy znaleziony :lol:), nie wiem jak nawijać, nie wiem nic na ten temat :P. Proszę was o jakieś podpowiedzi i wytłumaczenia jak to zrobić.. najlepiej od A do Z i jak najbardziej prosto ... :D

Link to comment
Share on other sites

Postaw mi kawę na buycoffee.to

"Kabel" nie może być byle jaki (z odzysku), bo możesz się nieźle namęczyć i będziesz miał przebicia do statora.

Musisz poprosić/kupić nowy drut nawojowy w emalii w zakładach, gdzie przewijają silniki.

Albo kupić na Allegro: http://www.allegro.pl/item208674425_drut_nawojowy_emaliowany_gr1gr2_200_druty_nawojowe.html

Jeżeli chcesz mieć podobny silnik do tego uszkodzonego, to przekrój nowego drutu powinien być równy sumie przekroju kilku żył w starym (one są nawijane wiązką).

Ilość zwojów powinna być podobna (policz, jak będziesz odwijał), ale generalnie lepiej więcej niż mniej.

Jak nawiniesz, to łączysz tak jak na schemacie z linku Ramzesa (ten silnik jest w układzie gwiazdy - "Y" w nazwie).

 

Nie przejmuj się, gdybyś musiał nawijać kilka razy - po pewnym czasie dochodzi się do wprawy :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nawijałem niedawno podobny silnik (o ile nie taki sam) i po przewinięciu ciągnął akrobata deproniastego 415 gramowego pionowo w górę z zapasem mocy na śmigle 9x4,7. Inny silnik z tej serii nawijał @Lukis i również uzyskał niezłe wyniki. Nawijaliśmy drutem 0,4mm podwójnym (dwa druty nawijane jednocześnie). Taki sposób nawijania może być trudny dla kogoś kto nigdy wcześniej nie nawinął żadnego silnika. U mnie weszło 15 zwojów na ząb, u kolegi 18 zwojów. Silniki tej serii różnią się nieco wymiarami statorów stąd mogą wynikać takie rozbieżności. Odpowiednikiem przekrojowym podwójnego drutu 0,4mm może być jeden przewód Φ0,57 czyli w praktyce 0,55 lub 0,6mm. Nie wiem natomiast jakie będą różnice w osiągach po zastosowaniu drutu pojedynczego. Ciągle mowa o Drutach Nawojowych Emaliowanych (DNE). Można taki drut zapożyczyć :wink: ze starego sprzętu radiowego lub kupić w sklepie czy na Allegro (tanio). Podczas nawijania ważne jest, aby na wszystkich zębach nawijać w tym samym kierunku oraz taką sama ilość zwojów. Zdjęcia z linku podanego przez @Ramzesa18 powinny Ci w dużym stopniu wyjaśnić sposób nawijania.

Link to comment
Share on other sites

Jest tylko jeden problem ... mój silnik ma 12 ramion (chyba tak to się nazywa), a nie 9 tak jak na obrazkach zamieszczonych w linku @Ramzesa18. Możliwe, że sprzedawca poprostu pomylił się i zamiast włożyć mi ten silnik włożył inny tej samej seri... (na fakturze mam napisane że to jest B2410-12Y). Prosił bym o pomoc w nawinięciu silnika z 12 ramionami.

 

 

Dziękuje za zainteresowanie tematem.

Link to comment
Share on other sites

..nie wiem jak nawijać, nie wiem nic na ten temat...

...

Prosił bym o pomoc w nawinięciu silnika z 12 ramionami...

No tak.

O tym zapomniałem.

Zacznij od przewinięcia silniczka z 9 ramionami.

Jak bedziesz wiedział co znaczy ABCABCABC, i nabierzesz wprawy, to i z tymi AabBCcaABbcC czy AacCBbaACcbB sobie poradzisz (to w sumie te same schematy, tylko w przeciwną stronę :) )

 

PS Ile masz magnesów?

Link to comment
Share on other sites

Magnesów jest 14.

To nawijasz tak: AabBCcaABbcC albo AacCBbaACcbB (to i tak jest to samo).

 

W nawijaniu najtrudniejsze jest nabranie wprawy w naciąganiu drutu, żeby się go dużo zmieściło a nie uszkodzić emalii.

To trzeba poćwiczyć.

Ale skoro chcesz schemat, to może ten nieudolny szkic Ci pomoże:

silnik.JPG

 

Rysunek przedstawia kolejne zęby statora (jakby patrzeć na nie z góry) popodpisywane literkami ze schematu nawijania.

Duża litera akurat tu oznacza nawijanie zgodne z ruchem wskazówek zegara, mała przeciwnie.

Na szkicu dla uproszczenia na każdym zębie jest po jednym zwoju.

W praktyce wszystkie końcówki uzwojeń wyprowadza się na jedną stronę statora (dla uproszczenia rysunek tego nie uwzględnia).

Link to comment
Share on other sites

czyli dla Twojego silnika sposób nawinięcia uzwojeń to wg tabeli AacCBbaACcbB Rozumiesz o co w tym chodzi?

 

 

 

 

PS: o co chodzi z tymi niebieskimi literami A-b-C-a-B-c :D :?:

Link to comment
Share on other sites

Mniej-więcej rozumiem o co chodzi.. ale mam jescze jedno pytanie: rysunek pokazuje nawinięcie jeden raz.. czy tak ?, jak już tak nawinę jak na rysunku to muszę jescze pare razy od początku... tzn zatoczyć koło kablem i jeszcze raz na te same zęby, co nie :lol: ?

 

Mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi... inaczej tego napisać nie umiem :roll:

Link to comment
Share on other sites

Każdego zęba nawijasz "za jednym zamachem" czyli załóżmy że 16 zwojów w odpowiednią stronę, a następnie przechodzisz do kolejnego zęba zgodnie ze schematem, czyli w Twoim przypadku AacCBbaACcbB.

 

Po nawinięciu pierwszego(obojętne którego) zęba np. w prawo, przechodzisz tym samym drutem do sąsiedniego zęba i nawijasz w lewo tyle samo zwojów. Później znów ciągniesz ten sam drut do piątego zęba (zostawiasz 4 zęby wolne) i nawijasz w lewo, następnie kolejnego zęba w prawo. To jest koniec nawijania jednej fazy.

 

Po skończeniu nawijania każdego zęba nie wracasz już później do niego, nawijasz go tylko raz kawałkiem jednego drutu. Cały stator nawinięty ma być trzema jednakowymi odcinkami takiego samego drutu, przy czym każdy odcinek drutu nawinięty jest na 4 zęby.

 

Tym razem może i ja napisałem niezrozumiale :wink: ale jak nie rozumiesz to oczywiście pisz.

Link to comment
Share on other sites

Guest slawekmod

Przy nawijaniu sprawdzaj czy nie ma zwarć do stojana(statora) najlepiej po nawinięciu każdego zęba.Łatwiej i szybciej odwinąć jeden czy dwa zęby niż cztery.Przy nawijaniu następnej fazy sprawdź czy nie ma zwarć między uzwojeniami poszczególnych faz.Szkoda że masz silnik z 14 magnesami, 16 magnesów bardzo ułatwia życie.Od siebie mogę tyle dodać, że nigdy nie miałem kupionego, fabrycznego silnika.Wszystkie robiłem sam, było parę niepowodzeń ale teraz już doszedłem do wprawy.Powodzenia

Link to comment
Share on other sites

Teraz już wszystko czaje ;]... no prawie wszystko - mam jeszcze 3 pytania:

1) nie wiem jak sprawdzić czy nie ma zwarć do stojana...

 

2) co to właściwie ten stojan ?? :oops: Chodzi o to coś do czego przyczepione są wszystkie zęby... ?)

 

3)Ze schematu który zamieścił Hubert wynika, że mam zlutować ze sobą końce kabli (od każdej fazy). Te kable mam zlutować przed nawinięciem czy po ? Jak wg. Was będzie mi łatwiej zrobić ?

Link to comment
Share on other sites

Guest slawekmod

Stojan to "to z zębami" :D

Zwarcia możesz sprawdzić omomierzem dotykając jedną końcówką do metalowej części stojana lub zębów, a drugą do nawijanego drutu.

Końce należy zlutować po nawinięciu i sprawdzeniu wszystkich faz.lutując końce łączysz uzwojenia faz w tak zwaną "gwiazdę" Y .

Jeżeli nawiniesz któryś ząb w odwrotną stronę (niezgodnie z tabelą) to silnik nie ruszy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam!

Ostatnio zbudowałem elektronikę do silników 3-fazowych, która o dziwo działa wyśmienicie.

Testowałem ją na przewiniętym silniku z CD-ROM'u (nie miał zmienianych magnesów, zwykłe "firmówki").

 

I tu jest moje pytanie:

Jeszcze nigdy na oczy nie widziałem śmigła i nie wiem jak je się mocuje, mogli byście mi coś o nich napisać ? Ogółem chce uzyskać jak największy ciąg, im większy tym lepszy.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

To że zmienić muszą na mocniejsze to wiem, na razie tylko sprawdzałem czy ta elektronika działa.

 

A ta piasta to po prostu ją wsadza się na wał i śrubką zaciskuje, dobrze kojarzę ?

A silnik to chce przerobić z dysku twardego, bo jest zamontowany na 2 łożyskach i jest dość stabilny. Tyle że ma on 12 zębów a takiego silnika jeszcze nie przewijałem. I tutaj tez mam pytanie:

Duża jest różnica w mocy między nawinięciem AacCBbaACcbB na 14 magnesach niż ABCABCABCABC na 16 ? Bo w sumie ten drugi na 16 łatwiej jest wykonać.

 

Bo chce zastosować 2 statory bo ten jeden ma grubość 3mm co jest raczej malutko (ogółem jest wymiarów fi 28mm).

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.