Jump to content

bowdeny...


Marcinmb

Recommended Posts

Posted

witam

wiem że to głupie pytanie ale ja naprawde nie wiem czym są i do czego służą"bowdeny"...prosze o odp....

 

 

PS.prosze się nie śmiać....

Posted

Ja tez nie wiedzialem (rok wstecz) dopuki nie przeczytalem instrukcji montazu szybowca.

Bowdeny-to prety (najczesciej w rurce plastikowej) polaczone z jednej strony z serwem,a z drugiej strony np. ze sterem kierunku lub wysokosci i/lub innych.Sluza do przenoszenia napedu powierzchni sterowych i/lub innych np.gaz w silniku spalinowym.Zamontowanie serwa bezposrednio do ramienia serwa, bylo by dosc problematyczne(niewygodne)

Posted

Ale jesli jestes poczatkujacy to radzilbym stosowac popychacze z listewek np balsowych, bo jak zlapiesz kreta to zlamie sie listewka a nie tryby w serwie ;]

Posted

Zasada cięgna bowdena: elastyczny rdzeń w elastycznym pancerzu (jednak nie ulegającym zmianie długości).

Pozwala to na realizację najróżniejszych "trudnych" napędów.

Najlepszy przykład z domu to linki hamulcowe w rowerach, sterowane korki w wannach i setki innych.

Samo to, że coś łączy powierzchnię sterową z serwem nie świadczy, że jest cięgnem bowdena (a w skócie bowdenem), nawet jak jest zrobione z tej pomarńczowej rurki z drugą białą w środku i jeszcze w środku drutem :)

Jeżeli ktoś to wszystko razem połączy i nie ma ruchomego rdzenia w nieruchomym pancerzu to to nie jest wcale bowden :)

 

Na przykład tutaj nie jest to do końca wyjaśnione: http://www.old.modelarstwo.org.pl/slownik/slownik.html , zwłaszcza ostatnie zdjęcie może mylić: tam jest umieszczony jakiś kawałek pomarańczowej rurki (wiadomo od czego, ale to nie musi być cięgno bowdena) :]

Posted
Ale jesli jestes poczatkujacy to radzilbym stosowac popychacze z listewek np balsowych, bo jak zlapiesz kreta to zlamie sie listewka a nie tryby w serwie ;]

 

 

IMO niebezpieczny pomysł. Elementy sterowania muszą być niezawodne i odporne na przypadkowe uszkodzenia.

Posted

CO masz na mysli mowiac "przypadkowe uszkodzenia"??

Uszkodzenia z wlasnej winy?????????

Taka listewka spokojnie daje rady, a kretobojcom na pewno to ocali wiele serw ;]

Posted

A mnie sie wydawalo ze bowden to pret w rurce....

A tu powstaje interesujaca dyskusja,oby tylko ten pytajacy,mlody modelarz wszystko zrozumial :)

Posted
A mnie sie wydawalo ze bowden to pret w rurce....

Piotrze, nie wiem co masz na myśli, ale uściślijmy odrobinę (z pamięci) terminologię.

Potocznie pręt to coś dosyć sztywnego.

Pręt w pojęciu mechanicznym to coś w 100% sztywnego.

W handlu pręt oznacza materiał kupowany w kawałkach powiedzmy 2m/4m/6m lub zupełnie innch, jednak prostych w momencie sprzedaży.

Co innego drut w kręgach, linka liczona w metrach lub na kilogramy.

 

A prawdziwemu bowdenowi jednak bliżej do czegoś innego niż pręt w rurce :)

Posted

Hubert,przez Ciebie wylal mi klej :x :lol: :rotfl:

Ten tekst-wyklad narobil tyle balaganu.... :mrgreen: :devil:

No i zachaczymy niedlugo o hurtownie materialow zelaznych-jak u nich to wyglada-metry-kilo,rolka,luzem sztuki....

A i pytajacy poszerzy wiedze :*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.