Skocz do zawartości

Obciążenie skrzydła silnikiem


madrian

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Od jakiegoś czasu zmagam się z projektem depronowego modelu dwusilnikowego.

Mam z nim jednak problem taki, że silnik powinien być umieszczony w gondoli na skrzydle.

 

Chciałbym jednak zachować tradycyjną strukturę skrzydła dla modeli depronowych: Pokrycie z depronu 3mm, żeberka z depronu 5mm, dźwigary: sosnowe listewki w formie dź. drabinkowych.

 

Boję się jednak, że takie skrzydło nie zniesie obciążenia 30-40g silnikiem + obciążenia wynikające z pracy tegoż napędu.

Ponieważ to model depronowy, co za tym idzie prosty, odpadają rozwiązania typu kesony itp. znane z modeli konstrukcyjnych.

 

Wpadłem na taki pomysł:

 

Na każdym skrzydle dodaję 2 żeberka wykonane ze sklejki, ale "przedłużone" o kształt gondoli. Oba są połączone wręgą silnikową i wspólnie z nią tworzę domek dla silnika. Za silnikiem, w skrzydle jest też regulator.

Żeberka te są też spięte razem dźwigarami drabinkowymi z listewek sosnowych (4 na skrzydło).

 

Zastanawiam się czy takie rozwiązanie może się sprawdzić i będzie przy tym dostatecznie sztywne przy wiotkiej dość, klasycznej konstrukcji skrzydła depronowca.

 

Jeżeli tłumaczenie wydaje się mętne, wieczorem może dam jakiś szkic poglądowy.

Opublikowano

Jak sądzę, rozwiązanie które opisałeś będzie:

skuteczne, eleganckie i nadmiarowe.

Rzuciłem okiem na notatki z budowy swojego dwusilnikowca (2xMIG 280, rozpiętość 1000) z ok. 2003 roku.

Tam silnik trzymał się listwy lipowej 10x10 przyklejonej do depronowego poszycia skrzydła. Model latał dużo i długo, a to mocowanie nigdy nie zawiodło.

W skrzydle był pojedynczy dźwigar z balsy 10mm, a pokrycie z depronu 5mm.

Jeżeli użyjesz dźwigara z dwóch pasów sosny np 3x5 i umocujesz gondole do dwóch wzmocnionych żeber będzie świetnie. Osobiście polecam zrobienie większych gondoli i upchnięcie tam od razu regulatorów.

Innym rozwiązaniem jest wzmocnienie krawędzi natarcia listwą i umocowanie do niej firewalla. Do tego jakaś listwa lub dwie przenosząca obciążenie na poszycie lub żeberka.

 

BTW - właśnie też dłubię piankowego dwusilnikowca, ale mój ma 2m i silniki po 140g

Opublikowano

... Boję się jednak, że takie skrzydło nie zniesie obciążenia 30-40g silnikiem + obciążenia wynikające z pracy tegoż napędu. ...

... Zastanawiam się czy takie rozwiązanie może się sprawdzić i będzie przy tym dostatecznie sztywne przy wiotkiej dość, klasycznej konstrukcji skrzydła depronowca. ...

Moim zdaniem do lotu będzie cacy. Oby tylko, w zależności od położenia zawieszenia, skrzydła wytrzymywały lądowania...
Opublikowano

Dziękuję za wyjaśnienia. Większość problemów już rozwiązałem i właściwie tylko ten jeden aspekt dwusilnikowca spędzał mi sen z powiek. :)

 

Ale jeżeli twierdzicie, że skrzydło zniesie takie obciążenia i rozwiązanie jest w miarę poprawne, zajmę się szczegółowym projektem.

 

Przed nim muszę tylko dokończyć dwa inne modele, które szykuję do zaprezentowania.

Może rewolucji nie będzie, choć może komuś się spodobają moje wypocinki. :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.