Gość Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 Chłopaki, co do słojów to absolutnie się z Wami zgadzam i nie neguję prawd oczywistych Tak jak napisałem, zrobiłem tak bo jest to konstrukcyjnie łatwiejsze do wycięcia laserem. Mniej komplikacji przy montażu. Przy niewystarczającej ( w co wątpię po próbach na podobnych skrzydłach funtany) wytrzymałości na ugięcie zrobię wstawki z balsy 1mm przyklejane po otwartej stronie dźwigarów, konstrukcja skrzynkowa powinna dać radę. Silnik jaki planuję dać to DLE 30 . Ten model nie ma wisieć na śmigle bo nawet brak lotek w strumieniu zaśmigłowym mu to uniemożliwia. Łukasz, nie ma sprawy, ja w Warszawie na dłuższy czas będę. Na początku przyszłego tygodnia jadę podpisać umowę. Wyslij mi swój nr. komórkowy na PW Dorysowałem trochę. EDIT: Być może ktoś czyta ten temat więc dopisuję coś od czasu do czasu. Dziś niedziela, skrzydło prawie na ukończeniu. Musi być kompletne nim się zabiorę za kadłub. Samo mocowanie do kadłuba wymaga zaprojektowania w pierwszej kolejności węzłów mocowania umieszczonych w skrzydle. Potem to już będzie z górki. Zatem zostały do zrobienia lotki, łoża wsporników pomiędzy skrzydłem dolnym i górnym oraz sposób ich mocowania, węzły mocowania linek usztywniających, wzmocnienie mocowania skrzydła do kadłuba, półki serw, układ przeniesienia napędu z lotki dolnej na górną i dorysowania pokryć. Do tego muszę dorysować elementy takie jak wypełnienia balsowe. Trochę dużo ale i nie dużo, zależy jak się na to spojrzy. Niektóre elementy zazębiają się technologicznie więc są rysowane równolegle. Żeby mieć pojęcie o wyglądzie pozwoliłem sobie zestawić to co jest już narysowane w postaci elementów CNC.
mkrawcz1 Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 Być może ktoś czyta ten temat Czyta :-)
Gość Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 No to ok, będę mniej pisał a zamieszał więcej obrazków Niestety ale na pfmrc nie ma możliwości zamieszczania screenów i fotek w dużej rozdzielczości jako załączniki więc więcej jest na mojej stronce. Link do screena w dużej rozdzielczości http://www.forum.aerodesignworks.eu/download/file.php?id=467&mode=view
instruktor Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 ten temat to śledzę na obu forach
Gość Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 No to fajnie że nie piszę sam dla siebie ten temat to śledzę na obu forach Szczepan, komplet plików dostaniesz po zakończeniu rysowania. Wracając do Pittsa, zrobiłem wstępnie elementy przez które będą przechodziły śruby mocujące płat do kadłuba. Tylne mocowania będą na sztywno połączone z tylnym dźwigarkiem a przednie z dźwigarem głównym. W okolicach centropłata czyli od żebra pierwszego do trzeciego będzie pokrycie z balsy 2mm i taka sama na keson.
Piotrfala Opublikowano 20 Listopada 2011 Opublikowano 20 Listopada 2011 zastanawia mnie tylko jedno. skoro to nie ma być model do akrobacji 3d tylko do latania to czemu tak bardzo ażurujesz żebra. jak sobie tak policzyłem, tzn opiera sie to na przyblizeniu ze żebro to prostokąt o wymiarach 300x15 mm i grubosci 2mm i ze balsa ma gestość ok 80 gr/dm3 to wyszło mi ze waga żeber to ok 72 gramy ?! to jak je jeszcze wytniesz w środku to załóżmy ze zaoszczędzisz ponad połowę. to czy warto ryzykowac to ze przy mocniejszym złapaniu skrzydła palec wjedzie tobie do środka ? czy te 50 gram nie lepiej poświęcić na koszt eksploatacji ? dodam ze koszt cięcia laserem tez kosztuje, chyba ze masz tą przyjemność za darmo. dodam że są to tylko moje przemyślenia nie bezwzględna krytyka.
Gość Opublikowano 21 Listopada 2011 Opublikowano 21 Listopada 2011 Żebra będą z balsosklejki 2.6mm dlatego są wyażurowane. Na balsosklejce 1000x500mm upchnę ich więcej niż na 5 deskach balsy 2,5mm. Wiem że cięcie kosztuje ale nic na to nie poradzę, poza tym ten Pitts to produkcja jednostkowa więc aż tak bardzo nie muszę ciąć kosztów lasera. Źebro w przyblizeniu ma 280x 35mm.
Piotrfala Opublikowano 21 Listopada 2011 Opublikowano 21 Listopada 2011 no to rozwiałeś moje wątpliwości jak balso sklejka to rozumiem
Gość Opublikowano 28 Listopada 2011 Opublikowano 28 Listopada 2011 Rozrysowałem do końca węzły mocowania skrzydła do kadłuba. Na rysunku są to te żółte elementy. Przez te elementy będą przechodziły śruby mocujące płat. Na te elementy będzie doklejona balsa miękka i wyprofilowana do kształtu żeber. Sama kieszeń łącznika będzie przyklejona do dźwigarów poprzez balsowe wstawki a pusta przestrzeń wypełniona od dołu miękką balsą. Mam tu na względzie rozłożenie sił na cały łącznik i przeniesienie tych sił na dźwigary na całej długości kieszeni łącznika. Nie chciałbym skupić tych sił na samych żebrach a bez wypełnienia miałoby to miejsce. Niestety nie ma opcji na włożenie łącznika pomiędzy listwy głównego dźwigara , mało tego, same otwory na łącznik musiałem odsunąć od listew dźwigarowych o 4,5mm. Gdybym tego nie zrobił bardzo bym osłabił żebro pierwsze i trzecie. Może to trochę zagmatwany opis ale wszystko będzie widoczne podczas montażu skrzydeł. EDIT: czwartek, rozrysowałem żeberka z półką serwa, w tych żebrach będą również półki z otworami do mocowania rozpórki między skrzydłami oraz duralowe uchwyty mocowania tej rozpórki oraz uchwyt linek usztywniających. Niestety ponownie pochłaniają mnie sprawy zawodowe i ostatnie rozjazdy po kraju więc projekt zwolnił. Edit: aktualizacja. Screeny w dużej rozdzielczości są wiadomo gdzie.
Gość Opublikowano 29 Listopada 2011 Opublikowano 29 Listopada 2011 Powoli do przodu, jakoś przeboleję ten nudny etap rysowania.
pietka Opublikowano 29 Listopada 2011 Opublikowano 29 Listopada 2011 , poza tym ten Pitts to produkcja jednostkowa więc aż tak bardzo nie muszę ciąć kosztów lasera. Sławku, skromnie obserwuję ten wątek i jakbyś miał zestaw na sprzedaż to ja chętnie. Nawet nie będę się za bardzo targował. Już widze w wyobraźni jaki będzie pikny!!Życze Powodzenia i wytrwałości. Pozdrawiam Piotr
Gość Opublikowano 4 Grudnia 2011 Opublikowano 4 Grudnia 2011 Piotrze, zestawów raczej nie przewiduję ze względu na dużą ilość detali również takich cietych laserem w duralu,chyba że ktoś się naprawdę uprze. Myślę bardziej o udostępnieniu planów i dokumentacji tego modelu być może za free na mojej stronie. Jednak jeżeli już do tego dojdzie to całość będzie dostępna po zalogowaniu podobnie do działu Elementy 3d gdzie są już gotowe modele 3D min. podwozia czy osłonek na koła . Nie jest to chęć podkręcania liczby użytkowników tylko pewien sposób na potencjalnych kombinatorów którzy by chcieli zarobić na tych planach czy też plikach. Klika lat temu przerabiałem podobną sytuację niestety. Na chwilę obecną jest jeszcze ogromna ilość elementów do narysowania i złożenia w 3D. Niestety mój laptop już nie za bardzo daje radę z symulacjami 3D plików o objętości 100-180Mb. Ostatni screen z poprzedniego postu to około 66Mb , wraz z bryłą kadłuba to prawie 100. Przyszedł moment na ustawienie skrzydeł względem kadłuba i dlatego pokryłem centropłat wirtualną balsą. Co ciekawe to wyszedł jeden błąd logiczny ale banalnie prosty do naprawy. Muisiałem przestawić serwa w skrzydłach. Edit: przyszedł czas na określenie długości rozpórek pomiędzy płatami. Tym razem poszedłem na skróty i wykorzystałem kilka operacji "boloowskich" operując bryalmi 3D. Operacja okazała się banalna, po narysowaniu pokrycia w miejscach opierania się zastrzałów umieściłem pod odpowiednim kątem płaszczyznę o grubości 1mm. Potem używając odpowiedniej funkcji CAD-a odjąłem pokrycie od płaszczyzny pionowej. W ten prosty sposób otrzymałem wartośc odległości pomiędzy płatem górnym i dolnym. Samo narysowanie rozpórki jest bardzo łatwe. Edit: Ponieważ większość screenów zamieszczam tu to ograniczę sie do jednego screena na którym całość przybiera coraz bardziej realnych kształtów.
darqo Opublikowano 4 Grudnia 2011 Opublikowano 4 Grudnia 2011 Pięknie to wygląda , kiedy pierwsze cięcia?
Gość Opublikowano 5 Grudnia 2011 Opublikowano 5 Grudnia 2011 Cięcie nie wcześniej niż za miesiąc dwa. Rysowania jest jeszcze ogrom. Wszystko musi pasować idealnie żeby potem było jak najmniej szlifowania. Sam jestem ciekawy jak to wyjdzie Edit: Zrobiłem mocowanie górnego skrzydła. Bardziej to sprawdzenie koncepcji niż szczegółowy rysunek. Zastanawiam się nad materiałem na to mocowanie i mam parę pomysłów. Albo będzie to dural albo materiał który da się polutować na srebro. Niestety screenów będzie coraz mniej bo mój komputer nie daje już rady.
darqo Opublikowano 5 Grudnia 2011 Opublikowano 5 Grudnia 2011 Albo będzie to dural albo materiał który da się polutować na srebro. a może plexi? łatwiejsze w obróbce, więcej możliwości montażu.
Gość Opublikowano 6 Grudnia 2011 Opublikowano 6 Grudnia 2011 Z plexi raczej nie zrobię mocowania czyli rurek podtrzymujących górny płat, albo raczej skłaniam się do cienkościennych rurek stalowych- naprawdę cienkościennych . Coś sie pomyśli. Przeraża mnie ta ilość rysowania która jest przede mną. No i ten zamulający się w CAD komputer....
darqo Opublikowano 6 Grudnia 2011 Opublikowano 6 Grudnia 2011 Dostęp do kilku obrabiarek mam więc jak będzie trzeba to pisz na PW
Gość Opublikowano 12 Grudnia 2011 Opublikowano 12 Grudnia 2011 Dostęp do kilku obrabiarek mam więc jak będzie trzeba to pisz na PW Dzięki . Znalazłem trochę czasu i zrobiłem przekroje podłużne kadłuba. Pozostałe screeny Poniżej wręgi wpasowane w kadłub , co prawda kadłub jest jako bryła 3D ale w widoku szkieletowym widać to i owo. Na kadłubie Pittsa pokażę odrazu jak robić wycięcia na listwy a także jak robić same listwy gięte na konstrukcji (dokładne screeny raczej będą na mojej stronie bo tam mogę je dać w dużej rozdzielczości) Edit: początek rysowania wnętrzności kadłuba.
Michal G Opublikowano 22 Grudnia 2011 Opublikowano 22 Grudnia 2011 Sławku są jakieś postępy przed świętami?
Rekomendowane odpowiedzi