Skocz do zawartości

450 Regulacja/poziomowanie głowicy wirnika


KrzySzel

Rekomendowane odpowiedzi

450 – Regulacja głowicy wirnika – może się przydać

 

Dziś pogoda „nielotna” więc kilka zdań n/t regulacji głowicy wirnika.

Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika. Ponieważ pomiędzy tarczą sterującą a łopatami wirnika i flybarem znajduje się cały mechanizm mixera, nie zawsze wypoziomowanie tarczy sterującej jest jednoznaczne z ustawieniem poziomym płaszczyzny wirnika i flybara. Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika).

Mój sposób jest taki .

- Co będzie potrzebne?

Szczypce do snapów, suwmiarka ( dokł. 0,05 mm), dwie listewki o długości 573 mm, szer. 20 mm i gr. 5 mm, kawałek tektury 10 x 20 cm, sklejka lub płyta meblowa o wym. 70x 50 cm. Na tekturce rysujemy podziałkę – linie równoległe do krótszego boku co 10 mm. Na płycie na środku prostopadle do dłuższego boku jedną linię i dwie równolegle na wysokości 21 i 19 cm. I tyle.

 

Krok – 0. wyrzucamy do kubła wszelkiej maści kątomierze firmowe.

 

Krok - 1. Zerowanie. Zdejmujemy wszystkie cięgła tarcza-serwo, odłączamy dwa przewody od silnika ( warto je zaznaczyć). Włączamy model i aparaturę, suwaki trymerów na środku, prawy drążek w neutrum i sprawdzamy czy wszystkie orczyki serw tarczy są poziomo, jeżeli nie, zdejmujemy orczyki i montujemy tak aby były poziomo.

Mierzymy i ustawiamy długości cięgieł. CX , HK V2 31,6 mm, 40,5 mm, 45 mm. HK PRO każdy 31,5 mm. Mierzymy suwmiarką, szczękami do pomiaru śr. wewnętrznej, od zewnętrznych ścianek otworów snapów i odejmujemy śr. otworu. Np. pomiar – 32 mm. Minus 4,5 mm (śr. otw.) Daje nam 27,5 mm.

Dlaczego ?. Manuale podają długości cięgieł od – do środka otworu snapów , a jak to zmierzyć dokładnie ?.

Zapinamy cięgła z powrotem.

 

Krok – 2 . Demontujemy łopaty i w okucia zakładamy listewki dokładnie w środku ich długości . Ustawiamy model lewą stroną do siebie a za modelem stawiamy pionowo płytę z narysowanymi liniami, obracamy głowicę tak aby listwy były równolegle do osi modelu. Włączamy aparaturę i model, dźwignią gazu doprowadzamy do tego aby listwy były równoległe i pokrywały się z linią poziomą na płycie. Sprawdzamy czy flybar jest równoległy do listew. Jeżeli nie, to prawym drążkiem ( pochylenie) wyrównujemy położenie flybara. Widać w którą stronę należy pochylić tarczę. Korygujemy skracając ( lub wydłużając) cięgła przednie i tylne. Np. jeżeli skracamy oba przednie o 1 obrót ( snapa), to tylne wydłużamy o 1 obrót.

 

Krok – 3 . Ustawiamy model przodem do siebie a listwy prostopadle do osi modelu. Powtarzamy podobne czynności. Teraz, aby doprowadzić do równoległości listew i flybara poruszamy prawy drążkiem lewo/prawo(wychylenie) i korygujemy długość tylko przednich cięgieł ( np. jeśli lewy skracamy o 1 obrót to prawy wydłużamy o 1 obrót )

 

Krok – 4. Regulacja kątów natarcia łopat. Ustawiamy model lewą stroną do siebie. Włączamy aparaturę i model, (PRZEWODY SILNIKA ODŁĄCZONE) poruszając dźwignią gazu obserwujemy położenie listew. W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?.

Teraz dajemy gaz na min. Listwy powinny przejść przez położenie równoległe do skrzyżowanie przeciwnego, teraz mamy kąt natarcia - minimalny.

- Ustawiamy nadajnik, trymery; „ hov pitch” i gazu, na minimum, krzywa tarczy – ustawienie początkowe tzn. 0- 0, 50-50, 100-100.( wykres –> f(x) = a*x ), czyli opcja „general flight”.

- Przystawiamy do końca listew naszą tekturę z podziałką i mierzymy kąt natarcia.

Musimy otrzymać kąt w granicach -1 – 0 stopni. Regulujemy skracając lub wydłużając wszystkie cięgła o taką samą wartość.

Teraz powtarzamy krok 2 i 3 w celu sprawdzenia czy, fly-bar i listwy są równoległe i prostopadłe do osi wirnika.

Wchodzimy w opcję „pitch curie ”, gaz 0% kąt 0 stopni ( listwy równoległe), gaz 60 % - 65%, ustawiamy kąt +5 stopni , gaz 100% - kąt +9 do +11 stopni, następnie modyfikujemy wykres tak żeby „ładnie wyglądał” i OK.

Teraz składamy wszystko „do kupy” i idziemy sobie trochę polatać. Wykonujemy kilka zawisów kontrolując trymerami prawego drążka tak żeby model nam nie znosiło. Przy dużych wychyleniach trymerów można powtórzyć krok 2 i 3.

I tyle ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aleś się rozpisał. Możesz na wstępie wyjaśnić o co Ci chodziło już na samym początku:

 

Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika.

Ja tam prosty chłopak jestem, ale wydaje mi się, że do tego żeby płaszczyzna wirnika w stanie spoczynku była prostopadle do osi wirnika (wału) nie potrzeba żadnej matematyki i wymyślnych listewek, tylko:

a. prosty wał

b. prosty szpindel

 

A flybar ma to do siebie, że jego kąt względem wał (osi) się zmienia, bo generalnie po to jest :P

 

Dodam jeszcze, że:

Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika).

Jest to dużo łatwiej sprawdzić niż wystrugać te listewki, wystarczy zaopatrzyć się w przyrząd do poziomowania tarczy, kosztuje kilkanaście złotych.

O reszcie nie chce mi się pisać, bo późno już, ale miałbym szczerą prośbę, żeby nie wprowadzać innych mniej doświadczonych użytkowników w błąd. Forum wszak powinno być skarbnicą wiedzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?.

 

To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?.

 

To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted:

Nie, bo musisz wziąć pod uwagę kąt, pod jakim patrzysz na owcę i pochylenie płaszczyzny - jeśli będzie przodem do ciebie w poziomie, to widzisz tylko 2 nogi i głowę, jeśli tyłem - dwie nogi i ogon itd.. :devil: :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źenujące

nie ma się co obrażać... sposób w jaki to przedstawiłeś jest nie zrozumiały, błędny i nikt tak tego nie robi... są o wiele łatwiejsze metody poziomowania i regulacji tarczy...

czytałem to i tak przed oczyma miałem jakiegoś profesora od fizyki który tylko sam wiedział o czym mówi...

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ciekawy i łatwy sposób, po następnym kręcie, chętnie spróbuje, chyba że ktoś już tak robił, to proszę o spostrzeżenia.

 

Ja tak robię zawsze. Ważne jest aby poziomować tarcze nie tylko w pkt. 0 czyli drażek na środku w trybie IDLE UP lecz później podnieść ją i poziomować za pomocą travel adiust serwami w aparaturze i opuścić i zrobic to samo w dolnej granicy ... w ten sposób otrzymujemy równą prace w całym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.