KrzySzel Opublikowano 3 Lipca 2011 Opublikowano 3 Lipca 2011 450 – Regulacja głowicy wirnika – może się przydać Dziś pogoda „nielotna” więc kilka zdań n/t regulacji głowicy wirnika. Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika. Ponieważ pomiędzy tarczą sterującą a łopatami wirnika i flybarem znajduje się cały mechanizm mixera, nie zawsze wypoziomowanie tarczy sterującej jest jednoznaczne z ustawieniem poziomym płaszczyzny wirnika i flybara. Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika). Mój sposób jest taki . - Co będzie potrzebne? Szczypce do snapów, suwmiarka ( dokł. 0,05 mm), dwie listewki o długości 573 mm, szer. 20 mm i gr. 5 mm, kawałek tektury 10 x 20 cm, sklejka lub płyta meblowa o wym. 70x 50 cm. Na tekturce rysujemy podziałkę – linie równoległe do krótszego boku co 10 mm. Na płycie na środku prostopadle do dłuższego boku jedną linię i dwie równolegle na wysokości 21 i 19 cm. I tyle. Krok – 0. wyrzucamy do kubła wszelkiej maści kątomierze firmowe. Krok - 1. Zerowanie. Zdejmujemy wszystkie cięgła tarcza-serwo, odłączamy dwa przewody od silnika ( warto je zaznaczyć). Włączamy model i aparaturę, suwaki trymerów na środku, prawy drążek w neutrum i sprawdzamy czy wszystkie orczyki serw tarczy są poziomo, jeżeli nie, zdejmujemy orczyki i montujemy tak aby były poziomo. Mierzymy i ustawiamy długości cięgieł. CX , HK V2 31,6 mm, 40,5 mm, 45 mm. HK PRO każdy 31,5 mm. Mierzymy suwmiarką, szczękami do pomiaru śr. wewnętrznej, od zewnętrznych ścianek otworów snapów i odejmujemy śr. otworu. Np. pomiar – 32 mm. Minus 4,5 mm (śr. otw.) Daje nam 27,5 mm. Dlaczego ?. Manuale podają długości cięgieł od – do środka otworu snapów , a jak to zmierzyć dokładnie ?. Zapinamy cięgła z powrotem. Krok – 2 . Demontujemy łopaty i w okucia zakładamy listewki dokładnie w środku ich długości . Ustawiamy model lewą stroną do siebie a za modelem stawiamy pionowo płytę z narysowanymi liniami, obracamy głowicę tak aby listwy były równolegle do osi modelu. Włączamy aparaturę i model, dźwignią gazu doprowadzamy do tego aby listwy były równoległe i pokrywały się z linią poziomą na płycie. Sprawdzamy czy flybar jest równoległy do listew. Jeżeli nie, to prawym drążkiem ( pochylenie) wyrównujemy położenie flybara. Widać w którą stronę należy pochylić tarczę. Korygujemy skracając ( lub wydłużając) cięgła przednie i tylne. Np. jeżeli skracamy oba przednie o 1 obrót ( snapa), to tylne wydłużamy o 1 obrót. Krok – 3 . Ustawiamy model przodem do siebie a listwy prostopadle do osi modelu. Powtarzamy podobne czynności. Teraz, aby doprowadzić do równoległości listew i flybara poruszamy prawy drążkiem lewo/prawo(wychylenie) i korygujemy długość tylko przednich cięgieł ( np. jeśli lewy skracamy o 1 obrót to prawy wydłużamy o 1 obrót ) Krok – 4. Regulacja kątów natarcia łopat. Ustawiamy model lewą stroną do siebie. Włączamy aparaturę i model, (PRZEWODY SILNIKA ODŁĄCZONE) poruszając dźwignią gazu obserwujemy położenie listew. W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. Teraz dajemy gaz na min. Listwy powinny przejść przez położenie równoległe do skrzyżowanie przeciwnego, teraz mamy kąt natarcia - minimalny. - Ustawiamy nadajnik, trymery; „ hov pitch” i gazu, na minimum, krzywa tarczy – ustawienie początkowe tzn. 0- 0, 50-50, 100-100.( wykres –> f(x) = a*x ), czyli opcja „general flight”. - Przystawiamy do końca listew naszą tekturę z podziałką i mierzymy kąt natarcia. Musimy otrzymać kąt w granicach -1 – 0 stopni. Regulujemy skracając lub wydłużając wszystkie cięgła o taką samą wartość. Teraz powtarzamy krok 2 i 3 w celu sprawdzenia czy, fly-bar i listwy są równoległe i prostopadłe do osi wirnika. Wchodzimy w opcję „pitch curie ”, gaz 0% kąt 0 stopni ( listwy równoległe), gaz 60 % - 65%, ustawiamy kąt +5 stopni , gaz 100% - kąt +9 do +11 stopni, następnie modyfikujemy wykres tak żeby „ładnie wyglądał” i OK. Teraz składamy wszystko „do kupy” i idziemy sobie trochę polatać. Wykonujemy kilka zawisów kontrolując trymerami prawego drążka tak żeby model nam nie znosiło. Przy dużych wychyleniach trymerów można powtórzyć krok 2 i 3. I tyle
From_heaven Opublikowano 4 Lipca 2011 Opublikowano 4 Lipca 2011 Aleś się rozpisał. Możesz na wstępie wyjaśnić o co Ci chodziło już na samym początku: Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika. Ja tam prosty chłopak jestem, ale wydaje mi się, że do tego żeby płaszczyzna wirnika w stanie spoczynku była prostopadle do osi wirnika (wału) nie potrzeba żadnej matematyki i wymyślnych listewek, tylko: a. prosty wał b. prosty szpindel A flybar ma to do siebie, że jego kąt względem wał (osi) się zmienia, bo generalnie po to jest Dodam jeszcze, że: Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika).Jest to dużo łatwiej sprawdzić niż wystrugać te listewki, wystarczy zaopatrzyć się w przyrząd do poziomowania tarczy, kosztuje kilkanaście złotych.O reszcie nie chce mi się pisać, bo późno już, ale miałbym szczerą prośbę, żeby nie wprowadzać innych mniej doświadczonych użytkowników w błąd. Forum wszak powinno być skarbnicą wiedzy.
rafalgruszka Opublikowano 4 Lipca 2011 Opublikowano 4 Lipca 2011 żeby nie wprowadzać innych mniej doświadczonych użytkowników w błąd. Forum wszak powinno być skarbnicą wiedzy.amen
Paweł Rzedzicki Opublikowano 4 Lipca 2011 Opublikowano 4 Lipca 2011 Kurczę no!!! A do dziś myślałem że umiem ustawić helika :rotfl:
d.a.r.o. Opublikowano 8 Lipca 2011 Opublikowano 8 Lipca 2011 W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted:
jeziorek74 Opublikowano 10 Lipca 2011 Opublikowano 10 Lipca 2011 W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted: Nie, bo musisz wziąć pod uwagę kąt, pod jakim patrzysz na owcę i pochylenie płaszczyzny - jeśli będzie przodem do ciebie w poziomie, to widzisz tylko 2 nogi i głowę, jeśli tyłem - dwie nogi i ogon itd.. :devil: :rotfl:
rafalgruszka Opublikowano 12 Lipca 2011 Opublikowano 12 Lipca 2011 Źenującenie ma się co obrażać... sposób w jaki to przedstawiłeś jest nie zrozumiały, błędny i nikt tak tego nie robi... są o wiele łatwiejsze metody poziomowania i regulacji tarczy...czytałem to i tak przed oczyma miałem jakiegoś profesora od fizyki który tylko sam wiedział o czym mówi... rafal
Paweł Rzedzicki Opublikowano 14 Lipca 2011 Opublikowano 14 Lipca 2011 Źenujące Jak cholera :rotfl: :lol2: :devil:
sebus Opublikowano 6 Września 2011 Opublikowano 6 Września 2011 http://www.youtube.com/watch?v=iUAluAxRi4Q proste, szybkie i działa.... więcej nie trzeba
eptita Opublikowano 7 Września 2011 Opublikowano 7 Września 2011 Ciekawy i łatwy sposób, po następnym kręcie, chętnie spróbuje, chyba że ktoś już tak robił, to proszę o spostrzeżenia.
sebus Opublikowano 7 Września 2011 Opublikowano 7 Września 2011 Ciekawy i łatwy sposób, po następnym kręcie, chętnie spróbuje, chyba że ktoś już tak robił, to proszę o spostrzeżenia. Ja tak robię zawsze. Ważne jest aby poziomować tarcze nie tylko w pkt. 0 czyli drażek na środku w trybie IDLE UP lecz później podnieść ją i poziomować za pomocą travel adiust serwami w aparaturze i opuścić i zrobic to samo w dolnej granicy ... w ten sposób otrzymujemy równą prace w całym zakresie.
Rekomendowane odpowiedzi