KrzySzel Opublikowano 3 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2011 450 – Regulacja głowicy wirnika – może się przydać Dziś pogoda „nielotna” więc kilka zdań n/t regulacji głowicy wirnika. Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika. Ponieważ pomiędzy tarczą sterującą a łopatami wirnika i flybarem znajduje się cały mechanizm mixera, nie zawsze wypoziomowanie tarczy sterującej jest jednoznaczne z ustawieniem poziomym płaszczyzny wirnika i flybara. Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika). Mój sposób jest taki . - Co będzie potrzebne? Szczypce do snapów, suwmiarka ( dokł. 0,05 mm), dwie listewki o długości 573 mm, szer. 20 mm i gr. 5 mm, kawałek tektury 10 x 20 cm, sklejka lub płyta meblowa o wym. 70x 50 cm. Na tekturce rysujemy podziałkę – linie równoległe do krótszego boku co 10 mm. Na płycie na środku prostopadle do dłuższego boku jedną linię i dwie równolegle na wysokości 21 i 19 cm. I tyle. Krok – 0. wyrzucamy do kubła wszelkiej maści kątomierze firmowe. Krok - 1. Zerowanie. Zdejmujemy wszystkie cięgła tarcza-serwo, odłączamy dwa przewody od silnika ( warto je zaznaczyć). Włączamy model i aparaturę, suwaki trymerów na środku, prawy drążek w neutrum i sprawdzamy czy wszystkie orczyki serw tarczy są poziomo, jeżeli nie, zdejmujemy orczyki i montujemy tak aby były poziomo. Mierzymy i ustawiamy długości cięgieł. CX , HK V2 31,6 mm, 40,5 mm, 45 mm. HK PRO każdy 31,5 mm. Mierzymy suwmiarką, szczękami do pomiaru śr. wewnętrznej, od zewnętrznych ścianek otworów snapów i odejmujemy śr. otworu. Np. pomiar – 32 mm. Minus 4,5 mm (śr. otw.) Daje nam 27,5 mm. Dlaczego ?. Manuale podają długości cięgieł od – do środka otworu snapów , a jak to zmierzyć dokładnie ?. Zapinamy cięgła z powrotem. Krok – 2 . Demontujemy łopaty i w okucia zakładamy listewki dokładnie w środku ich długości . Ustawiamy model lewą stroną do siebie a za modelem stawiamy pionowo płytę z narysowanymi liniami, obracamy głowicę tak aby listwy były równolegle do osi modelu. Włączamy aparaturę i model, dźwignią gazu doprowadzamy do tego aby listwy były równoległe i pokrywały się z linią poziomą na płycie. Sprawdzamy czy flybar jest równoległy do listew. Jeżeli nie, to prawym drążkiem ( pochylenie) wyrównujemy położenie flybara. Widać w którą stronę należy pochylić tarczę. Korygujemy skracając ( lub wydłużając) cięgła przednie i tylne. Np. jeżeli skracamy oba przednie o 1 obrót ( snapa), to tylne wydłużamy o 1 obrót. Krok – 3 . Ustawiamy model przodem do siebie a listwy prostopadle do osi modelu. Powtarzamy podobne czynności. Teraz, aby doprowadzić do równoległości listew i flybara poruszamy prawy drążkiem lewo/prawo(wychylenie) i korygujemy długość tylko przednich cięgieł ( np. jeśli lewy skracamy o 1 obrót to prawy wydłużamy o 1 obrót ) Krok – 4. Regulacja kątów natarcia łopat. Ustawiamy model lewą stroną do siebie. Włączamy aparaturę i model, (PRZEWODY SILNIKA ODŁĄCZONE) poruszając dźwignią gazu obserwujemy położenie listew. W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. Teraz dajemy gaz na min. Listwy powinny przejść przez położenie równoległe do skrzyżowanie przeciwnego, teraz mamy kąt natarcia - minimalny. - Ustawiamy nadajnik, trymery; „ hov pitch” i gazu, na minimum, krzywa tarczy – ustawienie początkowe tzn. 0- 0, 50-50, 100-100.( wykres –> f(x) = a*x ), czyli opcja „general flight”. - Przystawiamy do końca listew naszą tekturę z podziałką i mierzymy kąt natarcia. Musimy otrzymać kąt w granicach -1 – 0 stopni. Regulujemy skracając lub wydłużając wszystkie cięgła o taką samą wartość. Teraz powtarzamy krok 2 i 3 w celu sprawdzenia czy, fly-bar i listwy są równoległe i prostopadłe do osi wirnika. Wchodzimy w opcję „pitch curie ”, gaz 0% kąt 0 stopni ( listwy równoległe), gaz 60 % - 65%, ustawiamy kąt +5 stopni , gaz 100% - kąt +9 do +11 stopni, następnie modyfikujemy wykres tak żeby „ładnie wyglądał” i OK. Teraz składamy wszystko „do kupy” i idziemy sobie trochę polatać. Wykonujemy kilka zawisów kontrolując trymerami prawego drążka tak żeby model nam nie znosiło. Przy dużych wychyleniach trymerów można powtórzyć krok 2 i 3. I tyle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
From_heaven Opublikowano 4 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2011 Aleś się rozpisał. Możesz na wstępie wyjaśnić o co Ci chodziło już na samym początku: Zasada jest taka; należy doprowadzić do takiego stanu, aby płaszczyzny, wirnika i flybara były prostopadłe do osi wirnika. Ja tam prosty chłopak jestem, ale wydaje mi się, że do tego żeby płaszczyzna wirnika w stanie spoczynku była prostopadle do osi wirnika (wału) nie potrzeba żadnej matematyki i wymyślnych listewek, tylko: a. prosty wał b. prosty szpindel A flybar ma to do siebie, że jego kąt względem wał (osi) się zmienia, bo generalnie po to jest Dodam jeszcze, że: Poza tym ciężko jest sprawdzić czy tarcza jest rzeczywiście ustawiona poziomo ( prostopadle do osi wirnika).Jest to dużo łatwiej sprawdzić niż wystrugać te listewki, wystarczy zaopatrzyć się w przyrząd do poziomowania tarczy, kosztuje kilkanaście złotych.O reszcie nie chce mi się pisać, bo późno już, ale miałbym szczerą prośbę, żeby nie wprowadzać innych mniej doświadczonych użytkowników w błąd. Forum wszak powinno być skarbnicą wiedzy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafalgruszka Opublikowano 4 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2011 żeby nie wprowadzać innych mniej doświadczonych użytkowników w błąd. Forum wszak powinno być skarbnicą wiedzy.amen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bandi Opublikowano 4 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2011 i ALLELUJA Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Rzedzicki Opublikowano 4 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2011 Kurczę no!!! A do dziś myślałem że umiem ustawić helika :rotfl: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d.a.r.o. Opublikowano 8 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Lipca 2011 W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeziorek74 Opublikowano 10 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2011 W położeniu gazu- max listwy się skrzyżowały, mamy maksymalny kąt natrcia. Kąt zawarty pomiędzy nimi jest dwa razy większy od kąta natarcia łopat. Przy długości listwy 573 mm. Mamy okrąg o obwodzie 576*3,14 = 1799, a 1799/360= 5 mm. 1 stopień odpowiada 5 mm, ponieważ kąt pomiędzy listwami jest dwa razy większy od kata natarcia to 10 mm odpowiada 1 stopniowi kąta natarcia . Mierząc odległość pomiędzy końcami listew, która wynosi np. 30 mm otrzymujemy wartość kąta natarcia 3 stopnie. Proste ?. To mi przypomina metodę liczenia owiec w stadzie przez pewnego bacę: wystarczy policzyć wszystkie nogi, głowy i ogony i podzielić otrzymany wynik przez 6. Proste? :twisted: Nie, bo musisz wziąć pod uwagę kąt, pod jakim patrzysz na owcę i pochylenie płaszczyzny - jeśli będzie przodem do ciebie w poziomie, to widzisz tylko 2 nogi i głowę, jeśli tyłem - dwie nogi i ogon itd.. :devil: :rotfl: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KrzySzel Opublikowano 11 Lipca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2011 Źenujące Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rafalgruszka Opublikowano 12 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2011 Źenującenie ma się co obrażać... sposób w jaki to przedstawiłeś jest nie zrozumiały, błędny i nikt tak tego nie robi... są o wiele łatwiejsze metody poziomowania i regulacji tarczy...czytałem to i tak przed oczyma miałem jakiegoś profesora od fizyki który tylko sam wiedział o czym mówi... rafal Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Rzedzicki Opublikowano 14 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2011 Źenujące Jak cholera :rotfl: :lol2: :devil: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebus Opublikowano 6 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2011 http://www.youtube.com/watch?v=iUAluAxRi4Q proste, szybkie i działa.... więcej nie trzeba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
eptita Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Ciekawy i łatwy sposób, po następnym kręcie, chętnie spróbuje, chyba że ktoś już tak robił, to proszę o spostrzeżenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebus Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Ciekawy i łatwy sposób, po następnym kręcie, chętnie spróbuje, chyba że ktoś już tak robił, to proszę o spostrzeżenia. Ja tak robię zawsze. Ważne jest aby poziomować tarcze nie tylko w pkt. 0 czyli drażek na środku w trybie IDLE UP lecz później podnieść ją i poziomować za pomocą travel adiust serwami w aparaturze i opuścić i zrobic to samo w dolnej granicy ... w ten sposób otrzymujemy równą prace w całym zakresie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi