Air Opublikowano 14 Sierpnia 2009 Opublikowano 14 Sierpnia 2009 Model, o którym pisałem w powitaniu - czyli Piper Super Cub RTF RC System został dziś oblatany (mimo dość mocnego wiatru, którego podczas pierwszego lotu jakimkolwiek modelem R/C powinienem się raczej wystrzegać (cóż, chęć sprawdzenia "jak to jest" była mocniejsza ;] ). Już myślałem, że do oblotu nie dojdzie - wczoraj po złożeniu modelu i kilku uruchomieniach 'testowych' - poddało się jedno serwo (przy włączonym nadajniku cały czas 'drgało' choć działało - w końcu samo przeszło w skrajne położenie i przestało działać. Kupiłem dzisiaj inne serwo (ECO-8) - musiałem, trochę rozpiłować plastikowe mocowanie w skrzydle, żeby udało mi się je zamontować. Niestety orczyki które były w komplecie z serwem nie bardzo pasowały do mocowań cięgien, które trzeba było na nie założyć, więc też trochę kombinowania było... Na miejsce oblotu wybrałem (ku uciesze obecnej tam dzieciarni) boisko piłkarskie, położone w zagłębieniu terenu - przy ziemi nie wiało tak mocno, jednak wyżej wiatr był już dość silny i porywisty, ale jak na pierwszy lot, nie było najgorzej i w zasadzie cały czas panowałem nad modelem i leciał tam, gdzie chciałem (film poniżej). Kilkuminutowy lot (zapomniałem okularów przeciwsłonecznych, a prawie cały czas patrzyłem w kierunku słońca i wymiękłem) zakończył się czymś na kształt kontrolowanej kraksy ;], w której ucierpiało w niewielkim stopniu podwozie modelu (widać na końcu filmu) - wystarczyło odgiąć druciany goleń i wszystko gra. Uwagi odnośnie samego modelu: Wykonanie modelu jest przyzwoite, choć za te 560zł spodziewałbym się jednak czegoś ciut lepszego, np.: - Stateczniki były mocno zwichrowane (próby naprostowania za pomocą żelazka i wilgotnej ścierki oraz pary (sposoby znalezione na forum), nie do końca się udały, co gorsza z żelazkiem trochę przedobrzyłem - styropian troszkę w jednym miejscu napuchł). - Zwichrowana jest też jedna lotka, a na krawędzi spływu skrzydła jest w jednym miejscu jest wgniecenie... W sumie powyższych mogłem uniknąć oglądając elementy modelu w sklepie, a tego nie zrobiłem... - Cięgna były zagięte - myślałem, że tak ma być (bo oba w ten sam sposó, ale dzisiaj je wyprostowałem i chodzą zdecydowanie lepiej. - Serwa zainstalowane w modeliku to raczej totalna chińszczyzna, nie mam doświadczenia w tej kwestii, ale skoro najtańsze serwo ECO-8 ma zauważalnie wyższą kulturę pracy (cichsze, praca bardziej gładka i precyzyjna itd) to o czymś to świadczy - zapewne z czasem pozostałe 2 też na te ECO wymienię (chyba że model nie dożyje ;] ). - Zmontowanie modelu zajmuje sporo czasu (przykręcenie skrzydła - 1 wkręt, zastrzałów (8 wkrętów), podwozia (4 wkręty), założenie cięgien itd) - zapewne częste montowanie i rozmontowywanie na dobre plastikowym gwintom też nie wyjdzie... Co prawda do mojego Volvo Kombi model wchodzi z zapasem w postaci zmontowanej, ale nie jest to chyba najlepsza metoda do jego transportowania, do tego jego pudełko to sama tektura, model w nim w zasadzie wrzucony jest 'luzem' - tylko kadłub i aparatura mają (marne) mocowania też tekturowe... Tyle minusów, na plus zalicza się: - Porządne podwozie, metalowe kółka z oponami z pianki - Porządne metalowe zastrzały (w sumie skrzydło jak i kadłub też wykonane OK) - Wygląd modelu - wśród takich prostych EPP dostępnych u nas nie ma w tej klasie chyba nic ładniejszego. - Sensownie umieszczony regulator silnika jak i sam silnik - dostają strumień powietrza ze śmigła, więc można się spodziewać, że są dostatecznie chłodzone i modelowi nie grozi pożar w locie jak to z tego co się zorientowałem, często ma miejsce w np. ASW-28... Odnośnie właściwości modelu w locie z racji marnego doświadczenia w r/c nie napiszę - był sterowny mimo niezbyt regularnego i dość silnego wiatru, najważniejsze jest chyba jednak to, że znowu się poczułem jak wtedy, kiedy jako nastolatek oblatywałem modele wolno-latających szybowców czy rakiet :] I już kombinuję, jak na R/C przerobić mój stary model Junior 451 (zasilany CO2).
Air Opublikowano 21 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 21 Sierpnia 2009 Jakim silnikiem zastąpić oryginalny silnik z tego modelu? Niestety w instrukcji brak jest jakichkolwiek parametrów zastosowanego silnika, śmigła, o regulatorze nie wspominając. Pytam ponieważ model miał spotkanie z ziemią i skrzywiła się oś silnika. Wyprostowałem ją o tyle o ile na modelu za pomocą rurki którą nałożyłem na wał, szczypiec jak i ręcznej perswazji (nie ma wibracji, choć widać, że śmigło nie kręci się idealnie prosto) - na razie będę tak latał, ale podejrzewam, że dopóki nie nauczę się lądować i nie znajdę odpowiedniego miejsca do latania - skrzywię oś jeszcze parę razy... Poza tym przy wolniejszych obrotach grzechocze już chyba łożysko Gotowy do startu model waży około 850g. Oryginalne śmigło ma wymiary 21 cm (średnica) x 2 cm (szerokość łopaty w najszerszym miejscu). Zasilanie silnika - pakiet 3S 10C 1000mAh Osi nie udało się wykręcić - te imbusy przy rotorze silnika są dokręcone tak mocno, że porządnym kluczykiem 1,5mm jedynie wyrobiłem ich gniazda ;/ A może nie trzeba ich odkręcać żeby wymienić oś silnika? Silnika nie zdejmowałem - czy oś z tyłu zwykle zabezpieczona jest pierścieniem segera? Śmigło: http://www.rcm-pelikan.cz/b2b/products/2RCPL0262/b_0.jpg Oryginalny silniczek wygląda tak: http://www.rcm-pelikan.cz/b2b/products/2RCPL0270/b_0.jpg Więc bardzo przypomina silniki TowerPro serii 2408, 2409, 2410 i prawdopodobnie któryś z nich bym dobrał (ale który?). Chcę już teraz zamówić parę rzeczy w HobbyKingu (w tym nowy silnik i być może ośki pasujące do np. TP 2410 - może udało by się zaadoptować do tego silniczka i mógłbym go użyć w innym modelu) - oczywiście mogę też dać z siebie zedrzeć w sklepie, w którym nabyłem model (prawdopodobnie mają oryginalne części do niego), ale po co?
ZonekCC Opublikowano 19 Października 2009 Opublikowano 19 Października 2009 Witam no temat może przedawniony ale zapytam was szanowni piloci gdzie kupić silnik do tego pipera bo szukam inigdzie nie moge znaleźć Dzięki i pzddr
Kamil kowalski Opublikowano 20 Lipca 2011 Opublikowano 20 Lipca 2011 PIPER Super Cub - RC SYSTEM Oryginalna instrukcja w zestawie jest jaka jest... Ta instrukcja jest moim zdaniem lepsza i ma lepsze fotografie: http://manuals.hobbico.com/hca/hcaa2527-manual.pdf (co prawda jest to instrukcja do Piperka z innej firmy ale składa się identycznie) Instrukcja zamontowania pływaków: http://www.theworldmodels.com/para/products/accessories/instruction/0.40-0.60Float.pdf Ktoś ma doświadczenie z tym samolotem? Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jaki silnik jest zamontowany w zestawie, na forum też widziałem że pojawiło się to pytanie - ale bez odpowiedzi. Czy ktoś z Was wymieniał w nim silnik na mocniejszy (jaki)? W zestawie modelu jest LiPo 1000 mAh - 11,1 Volt - 10C - Macie w waszych takie czy mocniejsze? Na jakie wymienialiście? W zestawie jest śmigło 8x5'' - testowaliście inne? Czy ktoś z Was dawał większe koła? Montowaliście do niego pływaki?
Air Opublikowano 21 Lipca 2011 Autor Opublikowano 21 Lipca 2011 PIPER Super Cub - RC SYSTEM Jest już wątek o tym modelu - zapraszam tutaj: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=19306 Nie ma chyba co mnożyć bytów. Odpowiedzi masz więc w tamtym wątku...
Air Opublikowano 21 Lipca 2011 Autor Opublikowano 21 Lipca 2011 Oryginalna instrukcja w zestawie jest jaka jest... Ta instrukcja jest moim zdaniem lepsza i ma lepsze fotografie: http://manuals.hobbico.com/hca/hcaa2527-manual.pdf (co prawda jest to instrukcja do Piperka z innej firmy ale składa się identycznie) Tej samej firmy (ST Models - Sheng Teng Models - ta sama firma co produkuje m.in. popularny motoszybowiec Easy Fly ST-330) tyle że konfekcjonowany przez inną (u nas sprzedawane są głównie pod szyldem RC System choć widuje się je i pod innymi nazwami). Ktoś ma doświadczenie z tym samolotem? Latam nim od dwóch lat... Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jaki silnik jest zamontowany w zestawie, na forum też widziałem że pojawiło się to pytanie - ale bez odpowiedzi. Czy ktoś z Was wymieniał w nim silnik na mocniejszy (jaki)? Fabryczne łoże ma zupełnie niestandardowy rozstaw otworów do zamontowania silnika i jest trochę rzeźby. Jak na razie latam nadal na fabrycznym silniku i regulatorze i wystarcza. Ten model nie nadaje się za bardzo do akrobacji, a do makietowego latania fabryczny zespół napędowy wystarcza (mi) w zupełności. Wymieniałem jedynie oś silnika (pasują idealnie bez kombinowania od popularnych "dzwonków" TowerPro serii 2410). Wymieniłem za to wszystkie oryginalne badziewiaste serwa na lepsze Turnigy TG90. W zestawie modelu jest LiPo 1000 mAh - 11,1 Volt - 10C - Macie w waszych takie czy mocniejsze? Na jakie wymienialiście? Latam na tym 1000 mAh 3S oryginalnym, 1300 mAh 3S, 1600 mAh 3S... w zasadzie nie widzę różnicy. Większa masa pakietu niweluje zasadniczo większą pojemność... No na tych 1300 mAh lata najlepiej, ale to zasługa pakietów dobrej jakości (Turnigy Nano-Power). Zmiana środka ciężkości natomiast nie powoduje w tym modelu żadnych problemów... W zestawie jest śmigło 8x5'' - testowaliście inne? Nie testowałem. Czy ktoś z Was dawał większe koła? Właśnie wymieniłem koła na znacznie większe bez owiewek, ale jeszcze nie miałem okazji przetestować. Lepiej to nawet wygląda. W sumie można by zamontować nawet jeszcze większe... Ogólnie podwozie w tym modelu to newralgiczny punkt (przeinżynierowane . Na pewno nie na lotniska trawiaste (małe koła, na domiar złego w owiewkach, delikatne druty i plastiki) - moje pierwsze wrażenie było mylące... Montowaliście do niego pływaki? Nie montowałem. Sporo tricków odnośnie poprawienia (wielu) niedociągnięć tego modelu (w tym info o wymianie silnika, śmigła) jest tutaj: http://z8rc.blogspot.com/2010/10/fixing-flyzones-select-scale-super-cub.html Recenzja: http://masportaviator.com/2010/10/27/flyzones-select-scale-super-cub-rx-r/
Kamil kowalski Opublikowano 21 Lipca 2011 Opublikowano 21 Lipca 2011 Dzięki za odpowiedź Ogólnie podwozie w tym modelu to newralgiczny punkt (przeinżynierowane . Na pewno nie na lotniska trawiaste (małe koła, na domiar złego w owiewkach, delikatne druty i plastiki) - moje pierwsze wrażenie było mylące... Nie tylko Twoje Z tymi kołami wygląda o niebo lepiej. Jaki to rozmiar? A miałeś problemy z mocowaniem "drutów" do oryginalnych serw? mi ciągle wypadają ;/
Air Opublikowano 21 Lipca 2011 Autor Opublikowano 21 Lipca 2011 Z tymi kołami wygląda o niebo lepiej. Jaki to rozmiar? 53 mm Myślę, że spokojnie można dać 60 mm Razem z kołami trzeba wymienić ich ośki (oryginalne są za krótkie do większych kół). A miałeś problemy z mocowaniem "drutów" do oryginalnych serw? mi ciągle wypadają ;/ Nigdy nie było u mnie z tym problemu - popychacze zablokowane są w "beczułkach" (tak było oryginalnie, chyba nic nie zmienili?) - dokręciłem po prostu mocno w nich wkręty...
Kamil kowalski Opublikowano 21 Lipca 2011 Opublikowano 21 Lipca 2011 Kupiłem koła 63mm zobaczymy czy da na nich rade ;] trochę "gratów" dokupiłem - postaram się porobić fotki.
Air Opublikowano 21 Lipca 2011 Autor Opublikowano 21 Lipca 2011 Kupiłem koła 63mm zobaczymy czy da na nich rade ;] Czy Twój model też ma tak powyginane stateczniki? Mój tak miał 'wprost z pudełka'... myślałem, że to wada tego egzemplarza, ale udałem się do Modelarni.pl i okazało się, że części zamienne, które sprzedają (tj. stateczniki) są powyginane dokładnie tak samo... Co do kół - nawet można by jeszcze większe (Tundra Wheels): ;]
Kamil kowalski Opublikowano 21 Lipca 2011 Opublikowano 21 Lipca 2011 Tak też powyginane ;/ i kombinuje jak to naprawić. Te wielkie koła mają coś w sobie
Air Opublikowano 21 Lipca 2011 Autor Opublikowano 21 Lipca 2011 Możesz próbować wyprostować je nad parą z czajnika (ostrożnie, żeby nie poparzyć rąk, no i nie można za długo trzymać w jednym miejscu bo kulki styropianu zaczną puchnąć i będzie wyglądać marnie) - u mnie na trochę pomogło, ale potem wróciły do pierwotnego kształtu... Ale w sumie jedynie wizualnie nie wygląda to za dobrze, bo na to jak model lata zupełnie u mnie nie wpływa (przy bezwietrznej pogodzie lata jak po szynach). Kiedyś może pokombinuję z wklejeniem jakichś wzmocnień z prętów węglowych...
Kamil kowalski Opublikowano 21 Lipca 2011 Opublikowano 21 Lipca 2011 Nowe Piper'kowe koła : http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7065 http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7064 Nowe śmigło: 9x3.8 - protestujemy zobaczymy :] Na tych dużych kołach wygląda bosko o wiele lepiej niż na tych małych z owiewkami Musiałam http-~~-//www.youtube.com/watch?v=-ux4yji1V5Y&feature=related
Kamil kowalski Opublikowano 25 Lipca 2011 Opublikowano 25 Lipca 2011 Piper'ek po tuningu Nowy silnik: Silnik 3F EMAX GF 2215/15 waga: 59g, max prąd: 25 A, zasilanie: 2 - 3 LiPo, śmigło: 10x5 - 10x4,7 , 1550rpm/v zastosowanie: modele akro do 800g, akro 3D do 650g, trener do 1200g >>info Regulator 3F RIPMAX DRAGON X 30A Obsługa ogniw Li-Pol / Li-Ion: 2 - 3 cele Obsługa ogniw NiMH / NiCd: 4 - 10 ogniw Maksymalny prąd ciągły: 30 A Maksymalny prąd chwilowy (10sek): 36 A ( przy dobrym chłodzeniu ) Napięcie BEC: 5V / 3A ( liniowy ) Waga z kablami: 19 g Wymiary: 48×23×10 [mm] >>info LiPol 3S 11,1V Dualsky 2100mAh 30C / 5C - pojemność - 2100 mAh - waga - 173,0 g - Wymiary: 103 mm x 35mm x 23 mm >>info Było trochę kombinowania żeby to pomieścić ale się udało. Silnik sporo większy od oryginału, inne mocowanie. Regulator też sporo większy ale też udało się upchać Nie oblatany jeszcze ;/ Nie rozumiem tego jak oni to zamocowali: http://z8rc.blogspot.com/2010/10/fixing-flyzones-select-scale-super-cub.html Ma ktoś pomysł?
Air Opublikowano 25 Lipca 2011 Autor Opublikowano 25 Lipca 2011 W celu usztywnienia stateczników. Myślę, że można sobie to darować, oryginalne nie są aż tak giętkie...
Rekomendowane odpowiedzi