Skocz do zawartości

PIPER Super Cub - RC SYSTEM


Air
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Model, o którym pisałem w powitaniu - czyli Piper Super Cub RTF RC System został dziś oblatany (mimo dość mocnego wiatru, którego podczas pierwszego lotu jakimkolwiek modelem R/C powinienem się raczej wystrzegać (cóż, chęć sprawdzenia "jak to jest" była mocniejsza ;] ).

 

Dołączona grafika Dołączona grafika

 

Już myślałem, że do oblotu nie dojdzie - wczoraj po złożeniu modelu i kilku uruchomieniach 'testowych' - poddało się jedno serwo (przy włączonym nadajniku cały czas 'drgało' choć działało - w końcu samo przeszło w skrajne położenie i przestało działać.

 

Kupiłem dzisiaj inne serwo (ECO-8) - musiałem, trochę rozpiłować plastikowe mocowanie w skrzydle, żeby udało mi się je zamontować. Niestety orczyki które były w komplecie z serwem nie bardzo pasowały do mocowań cięgien, które trzeba było na nie założyć, więc też trochę kombinowania było...

 

Na miejsce oblotu wybrałem (ku uciesze obecnej tam dzieciarni) boisko piłkarskie, położone w zagłębieniu terenu - przy ziemi nie wiało tak mocno, jednak wyżej wiatr był już dość silny i porywisty, ale jak na pierwszy lot, nie było najgorzej i w zasadzie ;) cały czas panowałem nad modelem i leciał tam, gdzie chciałem (film poniżej). Kilkuminutowy lot (zapomniałem okularów przeciwsłonecznych, a prawie cały czas patrzyłem w kierunku słońca i wymiękłem) zakończył się czymś na kształt kontrolowanej kraksy ;], w której ucierpiało w niewielkim stopniu podwozie modelu (widać na końcu filmu) - wystarczyło odgiąć druciany goleń i wszystko gra.

 

 

Uwagi odnośnie samego modelu:

Wykonanie modelu jest przyzwoite, choć za te 560zł spodziewałbym się jednak czegoś ciut lepszego, np.:

 

- Stateczniki były mocno zwichrowane (próby naprostowania za pomocą żelazka i wilgotnej ścierki oraz pary (sposoby znalezione na forum), nie do końca się udały, co gorsza z żelazkiem trochę przedobrzyłem - styropian troszkę w jednym miejscu napuchł).

 

- Zwichrowana jest też jedna lotka, a na krawędzi spływu skrzydła jest w jednym miejscu jest wgniecenie...

 

W sumie powyższych mogłem uniknąć oglądając elementy modelu w sklepie, a tego nie zrobiłem...

 

- Cięgna były zagięte - myślałem, że tak ma być (bo oba w ten sam sposóB), ale dzisiaj je wyprostowałem i chodzą zdecydowanie lepiej.

 

- Serwa zainstalowane w modeliku to raczej totalna chińszczyzna, nie mam doświadczenia w tej kwestii, ale skoro najtańsze serwo ECO-8 ma zauważalnie wyższą kulturę pracy (cichsze, praca bardziej gładka i precyzyjna itd) to o czymś to świadczy - zapewne z czasem pozostałe 2 też na te ECO wymienię (chyba że model nie dożyje ;] ).

 

- Zmontowanie modelu zajmuje sporo czasu (przykręcenie skrzydła - 1 wkręt, zastrzałów (8 wkrętów), podwozia (4 wkręty), założenie cięgien itd) - zapewne częste montowanie i rozmontowywanie na dobre plastikowym gwintom też nie wyjdzie... Co prawda do mojego Volvo Kombi model wchodzi z zapasem w postaci zmontowanej, ale nie jest to chyba najlepsza metoda do jego transportowania, do tego jego pudełko to sama tektura, model w nim w zasadzie wrzucony jest 'luzem' - tylko kadłub i aparatura mają (marne) mocowania też tekturowe...

 

Tyle minusów, na plus zalicza się:

 

- Porządne podwozie, metalowe kółka z oponami z pianki

 

- Porządne metalowe zastrzały (w sumie skrzydło jak i kadłub też wykonane OK)

 

- Wygląd modelu - wśród takich prostych EPP dostępnych u nas nie ma w tej klasie chyba nic ładniejszego.

 

- Sensownie umieszczony regulator silnika jak i sam silnik - dostają strumień powietrza ze śmigła, więc można się spodziewać, że są dostatecznie chłodzone i modelowi nie grozi pożar w locie jak to z tego co się zorientowałem, często ma miejsce w np. ASW-28...

 

Odnośnie właściwości modelu w locie z racji marnego doświadczenia w r/c nie napiszę - był sterowny mimo niezbyt regularnego i dość silnego wiatru, najważniejsze jest chyba jednak to, że znowu się poczułem jak wtedy, kiedy jako nastolatek oblatywałem modele wolno-latających szybowców czy rakiet :]

 

I już kombinuję, jak na R/C przerobić mój stary model Junior 451 (zasilany CO2).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakim silnikiem zastąpić oryginalny silnik z tego modelu? Niestety w instrukcji brak jest jakichkolwiek parametrów zastosowanego silnika, śmigła, o regulatorze nie wspominając.

 

Pytam ponieważ model miał spotkanie z ziemią i skrzywiła się oś silnika. Wyprostowałem ją o tyle o ile na modelu za pomocą rurki którą nałożyłem na wał, szczypiec jak i ręcznej perswazji (nie ma wibracji, choć widać, że śmigło nie kręci się idealnie prosto) - na razie będę tak latał, ale podejrzewam, że dopóki nie nauczę się lądować i nie znajdę odpowiedniego miejsca do latania - skrzywię oś jeszcze parę razy... Poza tym przy wolniejszych obrotach grzechocze już chyba łożysko

 

Gotowy do startu model waży około 850g. Oryginalne śmigło ma wymiary 21 cm (średnica) x 2 cm (szerokość łopaty w najszerszym miejscu). Zasilanie silnika - pakiet 3S 10C 1000mAh

 

Osi nie udało się wykręcić - te imbusy przy rotorze silnika są dokręcone tak mocno, że porządnym kluczykiem 1,5mm jedynie wyrobiłem ich gniazda ;/ A może nie trzeba ich odkręcać żeby wymienić oś silnika? Silnika nie zdejmowałem - czy oś z tyłu zwykle zabezpieczona jest pierścieniem segera?

 

Śmigło:

http://www.rcm-pelikan.cz/b2b/products/2RCPL0262/b_0.jpg

 

Oryginalny silniczek wygląda tak:

http://www.rcm-pelikan.cz/b2b/products/2RCPL0270/b_0.jpg

 

Więc bardzo przypomina silniki TowerPro serii 2408, 2409, 2410 i prawdopodobnie któryś z nich bym dobrał (ale który?). Chcę już teraz zamówić parę rzeczy w HobbyKingu (w tym nowy silnik i być może ośki pasujące do np. TP 2410 - może udało by się zaadoptować do tego silniczka i mógłbym go użyć w innym modelu) - oczywiście mogę też dać z siebie zedrzeć w sklepie, w którym nabyłem model (prawdopodobnie mają oryginalne części do niego), ale po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok później...

PIPER Super Cub - RC SYSTEM

 

Oryginalna instrukcja w zestawie jest jaka jest...

Ta instrukcja jest moim zdaniem lepsza i ma lepsze fotografie:

http://manuals.hobbico.com/hca/hcaa2527-manual.pdf

(co prawda jest to instrukcja do Piperka z innej firmy ale składa się identycznie)

 

Instrukcja zamontowania pływaków:

http://www.theworldmodels.com/para/products/accessories/instruction/0.40-0.60Float.pdf

 

 

 

Ktoś ma doświadczenie z tym samolotem?

 

Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jaki silnik jest zamontowany w zestawie, na forum też widziałem że pojawiło się to pytanie - ale bez odpowiedzi.

 

Czy ktoś z Was wymieniał w nim silnik na mocniejszy (jaki)?

 

W zestawie modelu jest LiPo 1000 mAh - 11,1 Volt - 10C - Macie w waszych takie czy mocniejsze? Na jakie wymienialiście?

 

W zestawie jest śmigło 8x5'' - testowaliście inne?

 

Czy ktoś z Was dawał większe koła?

 

Montowaliście do niego pływaki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oryginalna instrukcja w zestawie jest jaka jest...

Ta instrukcja jest moim zdaniem lepsza i ma lepsze fotografie:

http://manuals.hobbico.com/hca/hcaa2527-manual.pdf

(co prawda jest to instrukcja do Piperka z innej firmy ale składa się identycznie)

Tej samej firmy (ST Models - Sheng Teng Models - ta sama firma co produkuje m.in. popularny motoszybowiec Easy Fly ST-330) tyle że konfekcjonowany przez inną (u nas sprzedawane są głównie pod szyldem RC System choć widuje się je i pod innymi nazwami).

 

Ktoś ma doświadczenie z tym samolotem?

Latam nim od dwóch lat...

 

Nigdzie nie mogę znaleźć informacji jaki silnik jest zamontowany w zestawie, na forum też widziałem że pojawiło się to pytanie - ale bez odpowiedzi.

 

Czy ktoś z Was wymieniał w nim silnik na mocniejszy (jaki)?

Fabryczne łoże ma zupełnie niestandardowy rozstaw otworów do zamontowania silnika i jest trochę rzeźby. Jak na razie latam nadal na fabrycznym silniku i regulatorze i wystarcza. Ten model nie nadaje się za bardzo do akrobacji, a do makietowego latania fabryczny zespół napędowy wystarcza (mi) w zupełności. Wymieniałem jedynie oś silnika (pasują idealnie bez kombinowania od popularnych "dzwonków" TowerPro serii 2410).

 

Wymieniłem za to wszystkie oryginalne badziewiaste serwa na lepsze Turnigy TG90.

 

W zestawie modelu jest LiPo 1000 mAh - 11,1 Volt - 10C - Macie w waszych takie czy mocniejsze? Na jakie wymienialiście?

Latam na tym 1000 mAh 3S oryginalnym, 1300 mAh 3S, 1600 mAh 3S... w zasadzie nie widzę różnicy. Większa masa pakietu niweluje zasadniczo większą pojemność... No na tych 1300 mAh lata najlepiej, ale to zasługa pakietów dobrej jakości (Turnigy Nano-Power). Zmiana środka ciężkości natomiast nie powoduje w tym modelu żadnych problemów...

 

W zestawie jest śmigło 8x5'' - testowaliście inne?

Nie testowałem.

 

Czy ktoś z Was dawał większe koła?

Właśnie wymieniłem koła na znacznie większe bez owiewek, ale jeszcze nie miałem okazji przetestować. Lepiej to nawet wygląda.

W sumie można by zamontować nawet jeszcze większe...

 

Dołączona grafika

 

Ogólnie podwozie w tym modelu to newralgiczny punkt (przeinżynierowane ;). Na pewno nie na lotniska trawiaste (małe koła, na domiar złego w owiewkach, delikatne druty i plastiki) - moje pierwsze wrażenie było mylące... :(

 

Montowaliście do niego pływaki?

Nie montowałem.

 

Sporo tricków odnośnie poprawienia (wielu) niedociągnięć tego modelu (w tym info o wymianie silnika, śmigła) jest tutaj: http://z8rc.blogspot.com/2010/10/fixing-flyzones-select-scale-super-cub.html

 

Recenzja: http://masportaviator.com/2010/10/27/flyzones-select-scale-super-cub-rx-r/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź

 

Ogólnie podwozie w tym modelu to newralgiczny punkt (przeinżynierowane ;) . Na pewno nie na lotniska trawiaste (małe koła, na domiar złego w owiewkach, delikatne druty i plastiki) - moje pierwsze wrażenie było mylące...

Nie tylko Twoje :)

 

Z tymi kołami wygląda o niebo lepiej.

Jaki to rozmiar?

 

 

 

A miałeś problemy z mocowaniem "drutów" do oryginalnych serw? mi ciągle wypadają ;/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi kołami wygląda o niebo lepiej.

Jaki to rozmiar?

53 mm

 

Myślę, że spokojnie można dać 60 mm

 

Razem z kołami trzeba wymienić ich ośki (oryginalne są za krótkie do większych kół).

 

A miałeś problemy z mocowaniem "drutów" do oryginalnych serw? mi ciągle wypadają ;/

Nigdy nie było u mnie z tym problemu - popychacze zablokowane są w "beczułkach" (tak było oryginalnie, chyba nic nie zmienili?) - dokręciłem po prostu mocno w nich wkręty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem koła 63mm zobaczymy czy da na nich rade ;]

Czy Twój model też ma tak powyginane stateczniki? Mój tak miał 'wprost z pudełka'... myślałem, że to wada tego egzemplarza, ale udałem się do Modelarni.pl i okazało się, że części zamienne, które sprzedają (tj. stateczniki) są powyginane dokładnie tak samo...

 

Co do kół - nawet można by jeszcze większe (Tundra Wheels):

Dołączona grafika

 

;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz próbować wyprostować je nad parą z czajnika (ostrożnie, żeby nie poparzyć rąk, no i nie można za długo trzymać w jednym miejscu bo kulki styropianu zaczną puchnąć i będzie wyglądać marnie) - u mnie na trochę pomogło, ale potem wróciły do pierwotnego kształtu... Ale w sumie jedynie wizualnie nie wygląda to za dobrze, bo na to jak model lata zupełnie u mnie nie wpływa (przy bezwietrznej pogodzie lata jak po szynach).

 

Kiedyś może pokombinuję z wklejeniem jakichś wzmocnień z prętów węglowych...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe Piper'kowe koła :

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7065

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7064

 

 

Nowe śmigło: 9x3.8 - protestujemy zobaczymy :]

 

Na tych dużych kołach wygląda bosko :) o wiele lepiej niż na tych małych z owiewkami :)

 

 

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

Musiałam :)

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=-ux4yji1V5Y&feature=related

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piper'ek po tuningu :)

 

Nowy silnik:

Silnik 3F EMAX GF 2215/15

waga: 59g, max prąd: 25 A, zasilanie: 2 - 3 LiPo,

śmigło: 10x5 - 10x4,7 , 1550rpm/v

zastosowanie: modele akro do 800g, akro 3D do 650g, trener do 1200g

>>info

 

 

Regulator 3F RIPMAX DRAGON X 30A

Obsługa ogniw Li-Pol / Li-Ion: 2 - 3 cele

Obsługa ogniw NiMH / NiCd: 4 - 10 ogniw

Maksymalny prąd ciągły: 30 A

Maksymalny prąd chwilowy (10sek): 36 A ( przy dobrym chłodzeniu )

Napięcie BEC: 5V / 3A ( liniowy )

Waga z kablami: 19 g

Wymiary: 48×23×10 [mm]

>>info

 

 

LiPol 3S 11,1V Dualsky 2100mAh 30C / 5C

- pojemność - 2100 mAh

- waga - 173,0 g

- Wymiary: 103 mm x 35mm x 23 mm

>>info

 

 

Było trochę kombinowania żeby to pomieścić ale się udało.

Silnik sporo większy od oryginału, inne mocowanie.

Regulator też sporo większy ale też udało się upchać :)

 

 

Nie oblatany jeszcze ;/

 

 

 

Nie rozumiem tego jak oni to zamocowali:

http://z8rc.blogspot.com/2010/10/fixing-flyzones-select-scale-super-cub.html

Ma ktoś pomysł?

 

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.