Capriman Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Witam wszystkich Chciał bym przedstawić swojego pierwszego spaliniaka. Od jakiegoś czasu szukałem planów ładnego górnopłata-trenerka, ale nic fajnego nie znalazłem wiec postanowiłem zbudować wicherka 10 lekko zmodyfikowanego :rotfl: . Zmieniłem kąty zaklinowania bo te z planów wydawały mi się jakieś dziwne i teraz jest wszytko na 0, profil skrzydła to clark-y cieciwa 160mm, rozpiętość 110cm bez wzniosu z lotkami, poza tym zmieniłem trochę ogon, co widać na fotkach. Skrzydło to rdzeń styro z listewkami bukowymi 6x3(niestety nie miałem deski sosnowej odpowiedniej długości wiec listewki zrobiłem z buku). Kadłub z depronu 6mm został wzmocniony na całej długości dwoma listewkami sosnowymi 6x3, łoże pod silnik ze sklejki 4mm a boki z owocówki + jeszcze jakieś drobne wzmocnienia ze sklejki... Całość miała być oklejona białą i czarną taśmą pakową ale zrezygnowałem z białej i okleiłem tylko czarną firmy Euro-tape. Czarna kryje super nie wiem jak inne kolory?? Naklejki wyciąłem ze skrawków taśmy reklamowej, żeby nie było tak nudno.... Wyposażenie to 5 serw hxt900, silnik MVVS 1,5 z lat 80-tych ze zbiornikiem 55ml, który starcza na 13minut lotu... Zasilanie odbiornika to 4xAAA 650mah. Po 4 lotach w aku było jeszcze ponad 5V... Waga z paliwem to 670gramów, myślałem że bedzie wiecej... Wicherek odbył już 7 lotów i lata jak bardzo ładnie, po dobraniu odpowiedniej mieszanki z wicherka zrobił się niezły przecinak, oczywicie móze też latać bardzo wolno jak elektryk i ładnie szybuje... Silnik o dziwo w powietrzu działa bardzo dobrze nie gaśnie i wkręca się jako tako, ostatnio zacząl nawet palić od dotknięcia.. :rotfl: fotki: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Zmieniłem kąty zaklinowania bo te z planów wydawały mi się jakieś dziwne i teraz jest wszytko na 0 A jesteś pewny, że wiesz co to jest kąt zaklinowania płata? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
daniello Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Muszę przyznać, że malowanie bardzo ładne. Wysokich lotów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Zmieniłem kąty zaklinowania bo te z planów wydawały mi się jakieś dziwne i teraz jest wszytko na 0 A jesteś pewny, że wiesz co to jest kąt zaklinowania płata? Pewnie coś pokręciłem ale chodziło mi o kąt zawarty miedzy płatem a statecznikiem poziomym, wiec właściwie nie do końca na zero bo coś zostało z profilu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lukas 39 Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Pewnie coś pokręciłem ale chodziło mi o kąt zawarty miedzy płatem a statecznikiem poziomym, wiec właściwie nie do końca na zero bo coś zostało z profilu... ????? Ja tam się pewnie nie znam ale przysiągłbym że ten płat ma ,,wznios ujemny'' :mrgreen: to pewnie taki ,,odwrócony wicherek :ble: ale żeby nie było to modelik wyszedł dosyć ciekawie jak na depron. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Wzniosu nie ma na pewno ani dodatniego ani ujemnego, tak to tylko wygląda na fotkach. Mi chodziło o kąt zaklinowania który liczy się od noska profilu do spływu a nie tylko od płaskiej powierzchni profilu clark-y... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 1 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2011 OK, ale jeżeli jest na 0 (zero), to profil nie generuje siły nośnej i trzeba latać z zadartym nosem albo bardzo szybko. Clark Y najczęściej ustawia się właśnie tak, żeby jego dolna krawędź była poziomo. Wtedy dostajemy kąt natarcia około trzy stopnie. Miłych lotów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 4 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2011 Polatałem wczoraj i zauważyłem że podczas lotu mieszanka sama się zuboża, wraz z obniżeniem się poziomu paliwa w zbiorniku. Zbiornik był umieszczony tak że po zatankowaniu paliwo było na poziomie rozpylacza. Dzisiaj podniosłem zbiornik tak że rozpylacz jest prawie w połowie wysokości zbiornika. Dodatkowo sprawdziłem szczelność przewodów.... Niby trochę lepiej, ale żeby polatać do końca muszę wypuszczać model z ręki na bogatej mieszance. Przez pierwsze 2 minuty silnik przerywa i ma mało mocy, na tyle że trudno by było wystartować z ziemi. Później jest tylko lepiej, silnik zaczyna działać tak jak powinien, obroty równe, wiecej mocy...Prawie da się zawisnąć na śmigle.. Bywało tak że jak od początku silnik pracował równo to po 5 minutach musiałem lądować, z powodu utraty kompresji i mocy.. wiec teraz startuje na przelanym... Czy można coś na to poradzić? Czy ta musi być i poziom paliwa w zbiorniku ma wpływ na mieszankę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 5 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2011 Z tego co widzę masz instalację ciśnieniową, a więc ilość paliwa w zbiorniku nie powinna mieć żadnego wpływu na pracę silniczka..... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Macko2570 Opublikowano 6 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Sierpnia 2011 Callab, nie wiem czy dobrze zrozumialem, ale uwazasz ze jezeli nie bedzie kata natarcia to sila nosna nie powstanie?? :shock: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuba1993 Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Macko2570, Tak mają np prawdziwe samoloty Extra 300. Dlatego mogą bez problemu latać na plecach. Kolega którego cytowałeś miał zapewne na myśli wolne (lub bardzo) latanie. Jak to w modelach typu trener. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Macko2570, dobrze zrozumiałeś. Tylko nie "jak nie będzie kąta natarcia" a "jak kąt natarcia będzie 0". Modele, które mają wszystko ustawione na zero (skłon silnika, skrzydła, statecznik poziomy), żeby lecieć muszą mieć lekko zadarty nos. Na ogół jest to niezauważalne dla obserwatora, gdy model leci dosyć szybko. Zobacz sobie na charakterystyki profili lotniczych. Wynika z nich jednoznacznie, że profil generuje siłę nośną gdy jest ustawiony pod odpowiednim kątem. Im większym tym większą, ale do pewnego momentu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kalot Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Tak dla ścisłości - dla liczby Reynoldsa około 90 000 (tak mi wychodzi z cięciwy) Clark Y zachowuje dodatni współczynnik siły nośnej już dla kąta natarcia większego niż -2 stopnie I dla porządku - maksimum siły nośnej występuje przy kącie natarcia +12 stopni. Przy kącie natarcia 0 stopni występuje już współczynnik około 0,38. Dla natarcia równego 3 stopnie - trochę powyżej 0,7. To chyba jeden z elementów genialności tego profilu. Nie do końca jest tak że kąt natarcia zero równa się zero siły nośnej. Owszem tak jest ale dla profili symetrycznych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Macko2570 Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Czyli Waszym zdaniem nie powstanie sila nosna jezeli kat natarcia jest 0 i skrzydla maja jakis profil, Calleb nie zgodze sie z Toba i uwazam tak jak kalot. "Nie do końca jest tak że kąt natarcia zero równa się zero siły nośnej. Owszem tak jest ale dla profili symetrycznych." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 OK, trochę namieszałem. Kalot oczywiście ma rację - napisał to bardziej kompleksowo niż ja. Ale nie o tym jest temat. Żeby jeszcze wykorzystać informacje o profilu, który zastosowany jest w omawianym modelu, wyliczyłem, że aby uzyskać siłę nośną równą ciężarowi modelu, powinien lecieć, przy zerowym kącie natarcia (kącie pomiędzy cięciwą profilu, a kierunkiem przepływu strug powietrza), z prędkością ok. 46 km/h (całkiem sporo jak na małego Wicherka). Przy współczynniku Cl=0,7 wystarczyłoby ~34 km/h Dane przyjęte do obliczeń: A=0,176 m2 Cl=0,38 ro=1,2 kg/m3 Fl=6,7N Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 12 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Sierpnia 2011 Hej Wicherek już przelatał dobry litr paliwa ale zauważyłem że serwo hxt900 od SW zaczyna drgać w pozycji neutralnej (drga przez 2-3 sekundy i cisza..) Czy to oznacza że poszedł potencjometr od drgań lub silnik bo coś mi się tak wydaje? Jakie serwo byście polecali do tego modelu lub możę założyć takie samo tylko podłożyć gumę pod serwo...? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekst16 Opublikowano 14 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Sierpnia 2011 ja przy wicherku 10 mam serwa tower pro sg90 i spisują się dość dobrze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz K. Opublikowano 15 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2011 Możliwe że poszedł potencjometr. To nie elektryczny rwd 5 tu już masz dość znaczniejsze drgania Załóż sobię coś na metalowych zębatkach. p.s dostałem maila że w abc rc mają 15% zniżki na rzeczy tower pro więc tam może byś kupił. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Malker Opublikowano 15 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2011 zębatkach.Trybach/kołach zębatych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz K. Opublikowano 15 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2011 ojj Malker, tak jest krócej a i tak wiadomo o co chodzi.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi