Skocz do zawartości

CX450SE V2 - dobór zębatki


Piotrek_SGM

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

W oryginalnej instrukcji temat przemilczano, tak samo jak opis krzywych gazu i skoku.

 

Ze "stockowym" silnikiem CX430XL (3550kV) dają zębatkę 11T.

 

Natomiast w/g instrukcji Aligna, z silnikiem 3700kV zalecają zębatkę 12T do normalnych lotów i 13T do 3D.

 

Ok, tyle wstępu. Czas na fakty: z założoną zębatką 11T ustawiłem krzywe dla normalu tak jak podaje instrukcja T-Rex'a i dałem model koledze do oblatania (sam nadal się boję kółka zrobić...)

 

Kolega twierdzi, że model z opóźnieniem reaguje na gaz i faktycznie, w porównaniu do mojego jego MiniTitan to szatan.

 

Czy ktoś z doświadczeniem może mi poradzić jaką zębatkę użyć do lotów "rekreacyjnych" i jak dobrać krzywe? Najchętniej bym zostawił 11T, ale jak zmodyfikować krzywe w stosunku do tych z manuala T-rexa? Mniejszą zębatkę skompensować "podnosząc" krzywą gazu a kąty zostawić jak są? Może ktoś przytoczy swój setup?

 

 

pozdrowionka,

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć kolego

do lotów "rekreacyjnych" polecam zębatkę 9T naprawdę spokojne latanie z podniesioną krzywą gazy

do lotów szybszych czy też 3D minimum 13T

pamiętaj również o tym że silniki 3f uzyskują największa sprawność przy prawie max obrotach

więc nie ma najmniejszego sensu zakładać 13T i zjeżdżać z krzywą gazu bo silnik traci sprawność.

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to się nie bardzo określiłem o co mi chodzi i do tego nie podałem obecnych ustawień:

 

Silnik CX 430XL 3550kV, regiel CX 50A, pakiety 2200 30-40c, zębatka 11T, łoapty drewniane CX

 

1) normal: 0st, +5st, +11st, 0-40%-65%-85%-100% (reaguje na gaz z opóźnieniem)

2) 3D: -11st, 0st, +11st 100%-80%-100% (nie testowane)

 

Na chwilę obecną chciałbym żeby móc polatać w kółko i żeby reakcja na gaz była możliwie natychmiastowa, w niedalekiej przyszłości chiałbym latać spokojnie, ale mieć pod ręką ujemnę kąty w razie czego i do prostych akrobacji typu beczka, a także żeby złapać nawyk, że gaz na zero to nic dobrego (parę lat latania samolotami daje w heli złe nawyki).

Dobrze by było jakby się to udało osiągnąć jednak na 11T (mam tylko 11T i 13T), a jak nie to najwyżej dokupię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja latam w HK-450 na 11T i jest lepiej niż 13T przy "naszych" KV, lepiej zostać na 11T.

Mówię tu o bardzo szybkim łapaniu ciepła przez silnik, testowałem obydwie zębatki od miesiąca latam na 11T, to przynajmniej w moim przypadku daje większe bezpieczeństwo i margines, że jeśli przedobrze z krzywymi to nie spalę silnika.

A krzywa PITCH w NORMAL jest także 46-48-50-75-100.

Nie wiem, po prostu dziwnie to wygląda kiedy, wirnik stoi lub zaczyna pracę na ujemnych, wartościach. Jeśli jest jakaś ważna przesłanka, bezpieczeństwa lub która w przyszłości mi utrudni pilotaż, to taka do tej chwili nie jest mi znana. Zazwyczaj kiedy dopytywałem się kolegów na forum lub poza nim, słyszałem za każdym razem "masło maślane".

 

Powiem tak, do momentu startu czyli 55-60% wartości thortlle i Pitch, krzywe są zgodne, tylko poniżej tej wartości, krzywa pitch jest spłaszczona tak by na zero thortlle łopaty dawały -4stopnie, według mojej wiedzy nie ma wpływu na lot" w "NORMAL".

Z resztą nie lubię być gołosłownym. zaraz to sprawdzę w realu. odpisze jak wyszło.

 

Edytowałem:

Wnioski:

Tak i tak można latać. Wracając do twojego pytania jest tak, ja od dziś latam na takiej krzywej Pitch 0-25-50-75-100, jest o niebo lepiej, mimo dość dziwnego wyglądu łopat podczas rozkręcania se wirnika, nie potrafię tego określić, helik zmienił się w locie z cielęcia w rumaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i zauwazylem ze w normalu nie masz ujemnych kątów... a czemuż to? tak z -4 powinny byc

wina krzywej

to że ustawiłeś tak jak w instrukcji od T-450 to nie wszystko

położenie tarczy na wale możesz regulować długością popychaczy

jeżeli tam masz coś inaczej to samo przepisanie danych z instrukcji Ci nic nie da.

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i zauwazylem ze w normalu nie masz ujemnych kątów... a czemuż to? tak z -4 powinny byc

Ustawiłem w/g instrukcji, tam normal zaczyna się od 0st.

 

to że ustawiłeś tak jak w instrukcji od T-450 to nie wszystko

położenie tarczy na wale możesz regulować długością popychaczy

jeżeli tam masz coś inaczej to samo przepisanie danych z instrukcji Ci nic nie da.

rafal

Rafał, w instrukcji jest podane wartością kąta natarcia a nie procentowo. I normal zaczyna się od zera stopni - ustawiane z kątomierzem.

 

Zresztą to czy od -4/5st czy od zera to kwestia świadomego wyboru. Nie latam na wietrze, wnerwia mnie odgłos łopat na ujemnych kątach (na ziemi), regiel CX ma beznadziejny soft start (w zasadzie, to jakby go nie miał), stąd na razie bez ujemnych.

 

Dzięki Panowie za pomoc/próby pomocy.

 

Doczytam jeszcze na HeliFreak (co powinienem wcześniej zrobić zamiast zawracać tyłek :oops: ), polatam trochę i wrzucę tu kiedyś swój setup dla zainteresowanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał, w instrukcji jest podane wartością kąta natarcia a nie procentowo

Przy ustawianiu helika instrukcję jest najlepiej od razu umieścić w koszu na śmieci.

A z tymi ujemnymi kątami to koledzy mają jak najbardziej rację. Takie latanie to proszenie się o kłopoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek, mówią do ciebie latacze, a nie gawędziarze...

Nie można mieć w normalu zero stopni i już. Helik to nie cegłówka, musi sensownie móc lądować. A ty jako pilot musisz mieć czym schodzić z pułapu.

Instrukcje wiele razy były krytykowane za czasem podstawowe błędy. Nie ufaj im do końca. Ale pocieszę, że po paru kretach człek sam dochodzi do swoich ustawień i już wie, że w manualu musi być jakiś babol.

 

Nie ma w ogóle co dyskutować. Przed nami wiele pokoleń już sprawdziło, że w normalu trza ustawić coś ok. -5...+4... +8 a w idle ok. -8... 0... +8.

To są przybliżone wartości ale trzymaj się wytycznych. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał, w instrukcji jest podane wartością kąta natarcia a nie procentowo

a czy wiesz że kąty natarcia zmieniasz zraz z obrotami i zębatką atakującą??

tzn. im masz większe obroty na wirniku tym mniejszy zakres kątów ustawiasz i analogicznie im mniejsze obroty tym większy zakres kątów

jeżeli dasz duże obroty na głowicy ok 3200 i kąty -13-0+13 to przy max kątach na bank coś się rozleci albo "zdławisz" silnik

jeżeli dasz obroty na głowicy ok 2200 i kąty -8-0+8 to heli będzie strasznie oporny...

musisz znać te zależności...

jeżeli się mylę to niech ktoś mnie poprawi

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej, okej. Z kątami ujemnymi dotarło.

 

Tak Rafał, wiem. Ogólne zasady, logiczne zresztą. Tego czego nie mam to doświadczenie ;-)

 

Dlatego dzięki Wam wszystkim za odpowiedzi, dały mi ogólby obraz, żeby jednak ujemnych kątów zawsze używać i NIE wierzyć instrukcji, do czego zresztą sam zaczynałem dochodzić, bo o ile podają krzywe, to w ogóle to się nijak ma do doboru zębatek, więc z założenia lipa.

 

Moje pytanie trochę ewoluuje i teraz powiniem zadać je tak:

 

Dla silnika 3550kV i zębatki 11T jakie krzywe polecicie WSTĘPNIE ustawić do NAUKI lotów postępowych (heli umiem tylko wisieć i "latać" ogonem do siebie, w symulatorze loty postępowe bez problemu).

 

/wiem, że radzili niektórzy zębatki <11T, ale nie mam, nie bardzo wiem gdzie kupić, rozwiązanie byłoby raczej tymczasowe, a sama czynność wymiany zębatki w złożonym heli mnie dobija- "ćwiczone"/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj ja w HK-450 zębatkę + ustawienie, spasowanie silnika do zębatki głównej, ustawiam 10-15 min bez konieczności demontażu czegokolwiek oprócz kabinki.

Co do krzywych, jeśli mogę polecić te nastawy są rewelacyjne:

Sam latam na 11T i 3550Kv

Tryb NORMAL:

Pitch 0-25-50-75-100

Thortlle 0-25-50-75-100

 

Indle1:

Pitch 0-25-50-75-100

Thortlle100,95,90,95,100

 

Indle2:

Pitch 0-25-50-75-100

Thortlle 100-100-100-100-100

myślę że będziesz happy :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ciekawe, że w normalu i idlach masz te same kąty...

A kto lata w normalu ? :lol2: . Ja normala używam tylko do rozkręcenia wirnika a w połowie drążka odpalam idleup. Ważne aby w środku czyli 50% drążka mieć te same kąty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.