utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Cóż kolega wie lepiej i już ... co do wspomnianego modelu to nie jest czysta konstrukcja skorupowa ale przekładkowo laminowany rdzeń styro ... kolega doczyta dokładnie jak zbudowany jest tamten płat - wyraźnie napisano A jeśli styropian nic nie przenosi to można by spokojnie go usunać np za pomocą nitro - po co ma się wozić waga za darmo ? to tyle w tym temacie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
engelbert Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Rdzeń styro nie pracuje=nie przenosi obciązeń. Musisz to bardziej wytłumaczyć bo ciężko się z tym zgodzić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Ok więc się przyznam... dawno temu gdy zaczynałem zabawy z laminatami też wydawało mi się że rdzeń nic nie przenosi i tylko służy do nadania właściwego kształtu . Po wykonaniu płatów wypłukałem styro i dostałem smutną lekcję - płaty uległy złamaniu w pierwszym locie . Jakiż byłby sens wykonywania skrzydeł np do DLG gdzie rdzeń laminuje się cienko skorupką ? To nigdy nie ma tak że coś jest tylko po to by było. A teraz wróćmy do tematu właściwego.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sted Opublikowano 20 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Zmieniając temat chciałbym zapytać dlaczego we wszystkich motoszybowcach/szybowcach o tej wielkości i wadze stosuje się serwa hs-81 / hs-85. Założyłem sobie znaczną prędkość lotu, powierzchnię lotki, Cx i widzę, że obciążenie nie powinno przekroczyć momentu 1,5 kg na ramieniu 1cm, a wspomniane wcześniej serwa mają moment powyżej 3kg. Dlaczego stosuje się wytrzymalsze? Chodzi po prostu o wydłużenie czasu eksploatacji bo te słabsze przy obciążeniach zbliżonych do ich max szybciej marnieją? Drugie pytanie.... Czy kąt zaklinowania płata 3 stopnie będzie ok? Podpatrywałem opisy szybowców na art hobby i tam tak stosują. Pozdrawiam, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Serwa Bierz pod uwagę że to siła występująca w locie, raczej ustalonym. W przypadku np. gwałtownego zaciągnięcia siła się zwiększy. Część osób również nie zdaje Sobie sprawy, że największe baty serwo dostaje przy lądowaniu. Kąt zaklinowania Szybowiec termiczny 1 do 2 stopni Szybowiec inszy poniżej 1 stopnia (akrobaty i zboczówki) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Na drugą część pytania nie odpowiem natomiast co do serw -trafiłeś . Dodatkowo mocne serwo wytrzymuje "twardsze "lądowania gdy klapy bądź lotka są opuszczone w kierunku ziemi i trafi się jakaś przeszkoda . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Dla jasności dodam, że jest to siła maksymalna serwa działająca na ramieniu o długości 1 cm. Jeśli ramie zastosuje się dłuższe, siła będzie odpowiednio mniejsza. Poza tym, zapas jest również potrzebny do tego, aby serwo działało odpowiednio szybko. W przypadku gdy serwo działa na granicy swoich możliwości, pracuje baaaardzo wolno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 20 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Września 2011 Bo to jest maksymalny, teoretycznie wyliczony moment na dźwigni serwa. Szybkość serwa przy tym momencie jest taktownie pomijana..... Szybkość serwa podawana jest bez obciążenia. Rozpędzisz model, świadomie lub nie, z jakichś powodów wystawisz klapy do wyhamowania i tryby możesz mieś ogolone. Schowasz klapy do lądowania ale tylko delikatnie trzepniesz kadłubem płasko o ziemię - tryby możesz mieć ogolone. Tym szybciej im większa masa klapy czy lotki. Moment siły nie został przekroczony ale odporność na udary - tak. To, że polecają HS-81 czy HS-85 (zdecydowanie lepsze) wynika z faktu, że mniej ludzi którzy je zastosowali z ich powodu skasowało modele. Przepraszam, że na potwierdzenie powyższego nie dołączam odnośników do sieci ale piszę to z własnego doświadczenia. Styropian, styrodur czy inne wypełnienie skrzydeł faktycznie nie przenosi prawie żadnych obciążeń. Pracuje natomiast na ściskanie i stosunkowo dobrze tłumi drgania konstrukcji (styropian lepiej). Zdecydowanie poprawia sztywność konstrukcji (styrodur lepiej). Laminat bez przekładki, nawet wykonany w formie negatywowej nigdy nie będzie miał porównywalnej wytrzymałości i sztywności. To znaczy da się ją uzyskać ale masa tak wykonanych skrzydeł znacznie przekroczy masę skrzydeł o porównywalnej wytrzymałości wykonanych z przekładką balsową ( na przykład..). Jakąś namiastką kompozytowych skrzydeł jest oblaminowanie styroduru. Do perfekcji doprowadzili to chłopcy od DLG przy pomocy VB. Bez VB - szkoda czasu. Natomiast zupełnym nieporozumieniem jest oblaminowanie a następnie usuwanie rdzenia. To było eksperymentowane ze 40 lat temu i we wszystkich przypadkach skończyło się niepowodzeniem. Możesz spróbować jeszcze raz, żywice teraz inne, tkaniny też.... I znów bez odnośników do sieci, latałem 1 Jantarem p.Cz.Byrskiego, który był tak zrobiony, bez wypełnienia, bez przekładki. Sam laminat szklany, solidny dźwigar węglowy... Dziś nie są już robione a Jantar doczekał się chyba 4 wersji aerodynamicznej ale i technologicznej. Powodzenia, - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sted Opublikowano 21 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Września 2011 Dzięki, rozumiem. Czy te serwa byłyby ok do motoszybowca rozpiętość 3m wymiary lotki 600x50 mm. http://www.emodel.pl/tower-pro-serwo-mg90-metal-tryby-p-590.html ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 21 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2011 Jeżeli to będzie model typu Bird of Time to powiem - może być, nada się. Nie zaszpanujesz ale od biedy polatasz... Jeśli to będzie model typu Fantazy - powiem: nieporozumienie. Chociaż kilka czy kilkanaście lotów wytrzyma i może się zdarzyć, że model przeżyje do wymiany serw.... A do modelu typu Supra w ogóle się nie zmieści i o jakiejkolwiek precyzji - zapomnij. Zostawmy te serwa tam, gdzie jest ich miejsce - trochę cięższe park flyery. Ale nikt Ci nie zabroni użyć ich tam, gdzie potrzebujesz. - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sted Opublikowano 21 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Września 2011 Dziękuję za odp. Jurku, mógłbyś napisać mi jakie serwa polecasz w rozsądnej cenie? Wydawało mi się, że te będą niezłe bo metalowe tryby, spora prędkość jak na tą klasę serw... Myślę też nad tym: http://www.rc-modele.pl/serwo-tower-pro-16r-p-2484.html Model taki jak Fantasy (na MH32, pełna mechanika... rozp. ok 3,1) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 21 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2011 Akurat tych jeszcze nie używałem.... Wydaje się, że po zmianie nalepki mogłyby to być Hextroniki DMG 16. Spróbuj, chociaż raczej optowałbym za HS 125 - 5125. Można zrobić model na MH-32 o rozp.3,1m i obciążeniu 12g/qdcm, mieć do dyspozycji spore lotnisko wtedy będzie to przerost formy nad treścią. Ale jak model będzie miał ponad 40 g/qdcm a lotki i klapy wyprowadzisz ładnie uszczelnione to szybko rozejrzysz się nad czymś zdecydowanie lepszym. Porównywalnie cenowo do HS 5125 są Futaby 3150. Lepsze ale grubsze.... nie wszędzie wejdą. W podobnej cenie są Airtroniki, świetne jak na serwo do 160 zł ale rzadko przeżywają napięcie powyżej 5,5V. Jeśli cena ok. 50 zł jest barierą - kup HS-81 MG lub Hextronic 16 DMG. Bez wyższych wymagań do precyzji polatają i w modelu typu Bird of Time i w typu Fantazy - a do takiego zdaje się przymierzasz... Możesz jeszcze spokojnie zastosować Blue Birdy 385 Max lub 385 DMG ale zaczynasz się wspinać z ceną... Za około 100 masz DS 530 - zupełnie przyzwoite w tej kategorii cenowej. Ponieważ modelarstwo dość trudno połączyć z rozsądkiem to i rozsądna cena jest pojęciem dość dość szerokim..... Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi