Skocz do zawartości

Kilka pytań odnośnie rozwiązań stosowanych w szybowcach


radvanced
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

na wstępie zaznaczam, że nie mam możliwości dopytania doświadczonych modelarzy inaczej niż za pośrednictwem forów.

 

Posiadam ASW-28 z EPO (taki jak od Pelikana tylko innego producenta) jest to baza do nauki pilotażu ale mam też ambicję być modelarzem.

przebrnąłem przez wiele artykułów na tym forum i znalazłem dużo odpowiedzi na moje wątpliwości. Są natomiast pytania, które pozostały bez odpowiedzi i te zadaję poniżej:

 

1. Na wielu relacjach z budowy widziałem, że montujecie serwa lotek w płacie na wysokości samej lotki, serwa sterów w stateczniku poziomym. W moim modelu serwo jest w skrzydle ale tuż przy kadłubie, do tego ma "zawias" zamieniający posuw na obrót.

a) jakie są wady/zalety obu sposobów mechanizacji płata?

:lol: jak nazywa się opisany przeze mnie zawias? Gdzie to można kupić?

 

2. Jak dobiera się długość ogona w szybowcu? Co, poza momentem siły od sterów i wyważeniem szybowca bierze się pod uwagę w doborze tej długości?

 

3. Jak określić potrzebną wielkość statecznika poziomego, pionowego, wielkość lotek i sterów?

 

4. W moim modelu ster wysokości kontrolowany jest przez serwo znajdujące się pod skrzydłem. (usterzenie typu T) czy popychacz tego steru to jednolity elastyczny pręt w rurce czy w miejscu zmiany kierunku działania (na połączeniu belki ogonowej ze statecznikiem pionowym) jest dodatkowy element?

pytam bo chcę się dowiedzieć inaczej niż "pękając" swój model

 

5. Teraz pytania wagi ciężkiej... W jakich zakresach prędkości lata szybowiec rekreacyjny? (np. ASW-28 2m)

 

Z góry dzięki zarówno za odpowiedzi wprost jak i wskazówki gdzie ich szukać.

 

Pozdrawiam serdecznie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Jak dobiera się długość ogona w szybowcu? Co, poza momentem siły od sterów i wyważeniem szybowca bierze się pod uwagę w doborze tej długości?

Chodzi o stateczność i sterowność. Mianowicie chodzi o to, by samolot był odpowiednio dobrze sterowny - nie odpowiem Ci dokładnie w liczbach, ale musi mieć odpowiedni zapas sterowności, by mógł lecieć bez kompensacji sterem.

 

3. Jak określić potrzebną wielkość statecznika poziomego, pionowego, wielkość lotek i sterów?

Do stateczników musisz sobie wyznaczyć cechy objętościowe - dla każdego osobno. I na podstawie porównań z innymi modelami tak 'manewrować' danymi o usterzeniach (powierzchnia i odległość od SC) by wartości Twojego modelu były jak najbliższe do tych już uzyskiwanych. Najlepiej, jeżeli dla usterzenia poziomego ta cecha będzie +- 0.5; a dla pionowego +- 0.02.

 

 

Może pomoże :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 2. W. Niestoj w "Zdalnie sterowane modele szybowców" podaje że odległość krawędzi spływu skrzydła do 0,25 średniej cięciwy statecznika to przeważnie 2,2 - 2,5 średniej cięciwy skrzydła, a potem dobiera się wielkość statecznika, im dłuższy ogon tym mniejszy statecznik.

 

Ad. 3. Są na to wzory empiryczne biorące pod uwagę m. in. powierzchnię płata, moment pochodzący od płata, rozpiętość, itd.

 

Ad. 5. Około 8m/s. To zależy od obciążenia płata i współczynnika siły nośnej.

 

Ogólnie polecam zajrzeć do literatury, czasem można znaleźć coś ciekawego na allegro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówki.

Ja właśnie chcę dobrać obciążenie płata, sprawdzić siłę nośną, rozłożenie mas etc.

Póki co czysto teoretycznie. Głównie aby poznać zagadnienia związane z aerodynamiką bo głupawe trochę jest latanie bez wiedzy dlaczego to lata...

Zakładałem prędkości w przedziale 6-10 m/s żeby przy silniejszym wietrze nie latać na wstecznym :D

 

A jak wygląda sprawa z montowaniem serwa w płacie przy lotkach i w statecznikach albo części ogonowej?

widzę tu kilka niedogodności:

1. przedłużacze do serw (czy to nie wpływa negatywnie na działanie odbiornika?

2. takie serwo nie zawsze ładnie wejdzie w płat. Jeśli grubośc profilu w tym miejscu bedzie mała to jest kłopot...

3. Rozłożenie mas - może to nie negatyw ale mam przeczucie ze lepiej dla płata jeśli serwo bedzie bliżej kadłuba, środka ciężkości

pytanie o zawias lotki jest tutaj na miejscu.

 

Co do literatury - mam sporo pozycji związanych z szybownictwem (pdfy - moge podesłać). O aerodynamice jest tam sporo ale nie ma informacji o budowie szybowców RC a jak wiadomo skalowalność w tym przypadku nie działa.

Będę szukał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.