esceta Opublikowano 26 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2011 Witam Chciałbym zapytać bardziej doświadczonych kolegów czy jest sens zastosować rurę rezonansową w silniku benzynowym modelu samolotu. Wiem , że podnosi ona moc nawet do 30% , ale nie znam odpowiedzi na pytania :oops: : - jak trudno wyregulować taki wydech aby był rezonans - jak wpływa na regulacje gaźnika - jak wpływa na zużycie silnika - jak wpływa na zużycie paliwa - czy dynamika reakcji na gaz się zwiększa w całym zakresie obrotów -czy moc jest większa tylko w zakresie rezonansu czy w całym zakresie obrotów Pozdrawiam Marek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 26 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2011 wg mnie... a było to dawno .. pływałem w FSR ( ale NITRO ) i rura dawała sporo jednak w wąskim zakresie obrotów . Ogólnie układy rezonansowe mają to do siebie ze działają od - do ... nigdy nie będzie istniała rura na pełen zakres prędkości obrotowej -regulować wcale nie było trudno a widziałeś wyraźnie że dostało kopa - rura albo była dobrana właściwie albo dusiła silnik - ew nic nie dawała... gaźnik regulowało się tak by mieszanka miała właściwy skład ale na wolnych obrotach silnik nieco przelewało ... ( to była wada) zuzycie silnika ... skoro miał resurs w granicach 2 godzin pracy ...kto sie tym przejmowął.. zużycie paliwa - o i tu niespodzianka - podczas wyścigu gdy silnik pracował na pełnej mocy o obrotach zużycie spadało ... a figę.. wcale nie spadało - zwyczajnie spaliny opuszczajace cylinder zabierały za sobą część świerzej mieszanki paliwowo -powietrznej gdy silnik chodził na zbyt niskich obrotach - zwyczajnie działa rura jak tłumik ale gdy już załapie rezonans fala spalin opuszcajaca komorę spalania odbijała się od drugiego stożka rury i wracała w kierunku silnika powodując sprężenie mieszanki w cylindrze jak i cofnięcie się tego co już "wyleciało "przez okno wylotowe . Taki efekt doładowania ... unikasz wtedy wady dwusuwów - wylotu czesci mieszanki w tłumik niestety dynamika - reakcja na gaz nie jest jednakowa w całym zakresie i nigdy nie będzie - moc wzrasta tylko w zakresie rezonansu - w innym może spaść ! jeśli interesują Cię benzyny na rezonansie to obierz kierunek na dziedzinę mocno niemodelarską... - mianowicie zawody drwali - pilarze na czas . Tam stosują zaj...ście precyzyjne rezonansy generalnie albo rezonans i moc albo trwałość , niskie spalanie i POM ( młodzi mówią -Powolny Objazd Miasta :wink: ) edit - pilarze potrafią zwiększyć moc nawet do 80% ale tam robi sie silnik od nowa... no i jest to wyczyn Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
esceta Opublikowano 27 Października 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2011 Dzięki za odpowiedź. Trochę mnie się wyjaśniło.Zaczynam latać gigantami F3M.Zauważyłem,ze niektórzy zawodnicy używają rur rezonansowych. Z Twoich wyjaśnień można wysnuć wniosek,że są one zbędne lub nawet nie wskazane. Dzięki raz jeszcze. Pozdrawiam Marek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 28 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2011 Oj nie ! wyciągnąłeś zły wniosek Aby kombinować w tym kierunku popatrz kto na jakim silniku lata i czy stosuje rurę czy nie . Istotny jest zakres prędkości obrotowej silnika bo aby rezonans działał musi działać fizyka. To wcale nie jest takie trudne jak się wydaje . Nie jestem pewien czy w starych modelarzach nie było artykułów opisujących dokładnie od strony fizycznej zjawisko rezonansu i sposoby/zasady projektowania rur Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 28 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2011 Tak naprawdę w gigantach akrobacyjnych te tłumiki w kształcie walców to nie są rury rezonansowe najczęściej mimo zapewnień właścicieli i producentów :wink: Odpowiednio dobrany tłumik w takim czy innym kształcie w akrobacie nie ma wad tych co rura rezonansowa, rezonansowe tłumiki są stosowane tam gdzie silnik pracuje prawie cały czas na określonych w miarę stąłych wysokich obrotach (zjawisko rezonansu występuje w wąskim zakresie obrotów) a w akrobacie trochę gazem trzeba wachlować. Cała magia rurowych tłumików w akrobatach (tych dobrze zaprojektowanych) jest dość prosta - odpowiednio duża pojemność tłumika co nie powoduje dławienia, hałasu nadmiernego (jest miejsce na tłumienie jakimś tam labiryntem, najczęściej prostym "sitkiem") i ciśnienie panujące w tłumiku zmniejsza "wylatywanie" mieszanki podczas napełniania 2T i tyle. Tzw. puszki są najczęściej o zbyt małej pojemność lub zbyt małym przekroju wylotu spalin (jakoś producenci musza walczyć z hałasem) Dobrze zaprojektowany tłumik "własnoręcznie kuty" daje te same efekty co sławetne rury do gigantów a silnik się tak nie "drze w niebo głosy" ale wszyscy "znawcy" powiedzą coś zdławiony silnik masz bo nie kupiłeś rur za 500EUR, producenci naprawdę często "oszukują" a ludzie łatwo się na to łapią i interes się kręci. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
utopia Opublikowano 28 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2011 I przyjdzie jednen i zepsuje zabawę.. przecież najlepiej jak jest hałas swego czasu na mistrzostwach w szwajcarii mieli stanowisko pomiarowe i kilku poleciało za nadmierny poziom dB Ale masz rację Armand że zawsze zawodnicy mają " coś specjalnego" bo to trzyma konkurencję na dystans Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 17 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2011 temat rur . http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm .utopia a dawnoś ty pływał łódeczkami może się ścigaliśmy . marek żebrowski Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi