Jump to content

Łącznik skrzydła


SWegnerowski

Recommended Posts

Witam

 

Borykam się z podjęciem decyzji, co do sposobu montowania płata do własnego pomysłu akrobata w stylu Funtany pod silnik 10 – 15 ccm. Zastanawiam się nad płatem dzielonym montowanym na rurze lub jakoś inaczej lub w jednym kawałku na śruby od dołu lub góry kadłuba.

 

Płat dzielony:

Plusy

- łatwy transport

- łatwość odbudowy w przypadku uszkodzenia np. jednego skrzydła

- prosta konstrukcja skrzydeł

- prosta konstrukcja kadłuba (zamknięty profil bez podcięć można zrobić dużo lżej przy tej samej wytrzymałości)

- łatwa instalacja serw

Minusy

- wysoka masa rury i gniazd

- problem z samą rurą lub wymyśleniem innego sposobu (o tym za chwilę)

 

Płat w całości:

Plusy

- łatwy montaż na lotnisku

Minusy

- wszystko to, co w konstrukcji z płatem dzielonym było plusem tu jest minusem

 

Jak widać rozwiązanie z płatem dzielonym ma bardzo dużo plusów i dwie niesyty bardzo poważne wady. Masę rury można próbować skompensować prostotą konstrukcji kadłuba i tym samym wyjście na podobną masę całego rozwiązania, ale pod warunkiem wykombinowania sposobu zrobienia odpowiedniego łącznika.

 

I tu zaczyna się główny problem, z którym się borykam od jakiegoś czasu. Podpatrzyłem w „fabrycznych” modelach np. Hangar 9 jak są zrobione rury i stwierdziłem, że są one prawdopodobnie szlifowane na szlifierce do wałków, dzięki czemu osiągnięto dość gładką powierzchnię i przede wszystkim idealnie okrągły przekrój. Ja sobie wykombinowałem, że zrobię formę na aluminiowej rurze i potem wykonam elementy w formie negatywowej z rowingowej tkaniny węglowej. Jak pomyślałem tak zrobiłem i było by super gdyby nie fakt, że za każdym razem (2 próby) przy składaniu formy trochę materiału dostaje się pomiędzy płaszczyzny podziału i w efekcie element nie ma idealnie okrągłego przekroju, a co za tym idzie jest problem ze zrobieniem kieszeni. Zastanawiam się nad podjęciem próby klejenia dwóch połówek rury w formie na sucho tzn. najpierw wylaminowanie oddzielnie obu części odczekanie aż zżelują dokładne oszlifowanie i dopiero potem sklejenie na paski tkaniny od środka. Taka rura musiała by być pozycjonowana w kieszeniach ze względu na różną wytrzymałość w poszczególnych przekrojach. Zaczynam się również zastanawiać nad łączeniem płata na dwóch prętach węglowych np. fi 8 wsuwanych w kieszenie przyklejone do cieńszych węglowych dźwigarów w skrzydłach. Nie bardzo tylko wiem jak się zachowa takie rozwiązanie pod względem wytrzymałościowym. To tak jakby zrobić płat składający się tylko z pasów dźwigara bez połączenia ich ścianką dźwigara.

Czy macie może jakiś patent na samodzielne wykonanie okrągłej rury lub może jakiś inny patent na łączenie połówek płata?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.