skraf Opublikowano 4 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2012 Witam serdecznie Wszystkich po dość długiej przerwie! Mam problem z ustawieniem sterów w stateczniku Rudlickiego, model nie leci po linii prostej, czyli tak jak nie powinien. Mam podłączone tylko jedno serwo. Pytanie brzmi: jak to ustawić? I następna ważna sprawa: jak potem szybko sprawdzić czy rzeczywiście leci idealnie prosto? (model F3F rozp. 2m) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 4 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2012 Podstawa - sprawdź dokładnie geometrię i kąty modelu. Być może to nie kwestia stateczników i sterów, tylko błędu w wykonaniu. Wystarczy źle wklejony statecznik, albo źle zamontowane skrzydło. Kolejna sprawa wyważenie. Skupiamy się często nad położeniem ŚC w osi wzdłużnej modelu, a zapominamy o wyważeniu poprzecznym. A wystarczy kilkanaście, a nawet kilka gram różnicy w masie skrzydeł i już są problemy. Oczywiście wiesz, że do tego typu usterzenia potrzebne są dwa osobne serwa na dwóch kanałach oraz mikser V-tail. Jeżeli masz tylko jedno serwo na dwie powierzchnie i ster pracuje wyłącznie jako ster kierunku lub wysokości, to problem może być nierównomierne przekazywanie napędu na obie powierzchnie. Wystarczy źle wklejona dźwignia, popychacz złej długości itd. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Jeżeli brak lotu prostoliniowego jest winą statecznika (steru) to jedyne co w tym wypadku możesz zrobić to doregulować długością końcówek popychacza. Przyczyn jednak może być wiele i nie zawsze kontrowanie kierunkiem jest właściwe. - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skraf Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2012 A jak potem sprawdzić po przeróbkach czy leci on idealnie prosto? Są na to jakieś specjalne metody? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robintom Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2012 A jak potem sprawdzić po przeróbkach czy leci on idealnie prosto? Są na to jakieś specjalne metody? Tak, wypuscic model z reki i patrzec czy leci prosto. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skraf Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2012 Wiedziałem, że ktoś tak odpowie... Pomijając tą ''specjalną'' metodę, jest jeszcze jakaś inna? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jarek1 Opublikowano 24 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2012 A co w "specjalnej" metodzie Ci nie odpowiada? Uważam że to bardzo dobra metoda, łącząca w sobie za równo prostotę i dokładność, która jak na potrzeby medelarskie jest wystarczająca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
specyfick Opublikowano 24 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2012 Przyczyny: 1. Geometria (skrzydła, kąty na stateczniku V, kąty obrotu V-ki, wychylenia sterów, wychylenia inne) 2. Wyważenie 3. Inne wystające niespodzianki (kable, anteny, taśmy) 4. Wznios skrzydeł. 5. Zwichrzenia ! 6. Luzy na popychaczach, serwach itp. Sprawdzanie: 1. Wyważenie na stojaku (wzdłużne i poprzeczne) ewentualnie na jakiś linkach. Wyważenie ma być co do milimetra, a nie na paluchach ! 2. Wychylenia zerowe sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych. Mają być idealnie dopasowane do skrzydeł, stateczników, lub jak podaje producent. 3. Wznios na bagnecie, lub jak tam masz, zmierzyć, kąty. 4. Zwichrzenie. Na oko zgrubnie można sprawdzić, przyglądając się skrzydłom pod kątem 5. Luzy, palcami sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych lub innych elementach ruchomych. 6. Wystające elementy, Pozbyć się ... 7. Wykonać loty. Jak będzie na tip top to albo made in china albo coś pominąłeś z algorytmu powyżej. Jak napiszesz co to za model, będzie łatwiej. Ale to co masz wyżej tyczy się wszystkiego, to są generalne złote zasady, tak w skrócie. Powodzenia. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 25 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2012 ja zastanawiam sie jak mozesz miec jedno serwo???? Masz tylko wysokość w modelu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 25 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2012 Wiedziałem, że ktoś tak odpowie... Pomijając tą ''specjalną'' metodę, jest jeszcze jakaś inna? Jedyną metodą sprawdzającą czy model leci prosto, jest ... zmuszenie go do lotu i sprawdzenie jego zachowania w tym stanie. Zajrzyj do tematu o Mancie RC, jest tam filmik jak jeden z naszych kolegów testuje wyważenie i prawidłowość lotu nieregularnego modelu, o nietypowej geometrii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skraf Opublikowano 26 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Kwietnia 2012 ja zastanawiam sie jak mozesz miec jedno serwo???? Masz tylko wysokość w modelu W sensie na statecznik mam jedno... Na lotki oddzielne. Przyczyny: 1. Geometria (skrzydła, kąty na stateczniku V, kąty obrotu V-ki, wychylenia sterów, wychylenia inne) 2. Wyważenie 3. Inne wystające niespodzianki (kable, anteny, taśmy) 4. Wznios skrzydeł. 5. Zwichrzenia ! 6. Luzy na popychaczach, serwach itp. Sprawdzanie: 1. Wyważenie na stojaku (wzdłużne i poprzeczne) ewentualnie na jakiś linkach. Wyważenie ma być co do milimetra, a nie na paluchach ! 2. Wychylenia zerowe sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych. Mają być idealnie dopasowane do skrzydeł, stateczników, lub jak podaje producent. 3. Wznios na bagnecie, lub jak tam masz, zmierzyć, kąty. 4. Zwichrzenie. Na oko zgrubnie można sprawdzić, przyglądając się skrzydłom pod kątem 5. Luzy, palcami sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych lub innych elementach ruchomych. 6. Wystające elementy, Pozbyć się ... 7. Wykonać loty. Jak będzie na tip top to albo made in china albo coś pominąłeś z algorytmu powyżej. Jak napiszesz co to za model, będzie łatwiej. Ale to co masz wyżej tyczy się wszystkiego, to są generalne złote zasady, tak w skrócie. Powodzenia. Dzięki wielkie za rady! Z tak obszerną wiedzą na pewno uda mi się zrobić wszystko jak trzeba. (Tutaj model http://img690.images.../dsc00232mo.jpg )a propos sprawdzania czy leci prosto - słyszałem, że można to zobaczyć kręcąc pętlę... Co sądzicie o tej metodzie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 27 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Kwietnia 2012 Raczej ciężko sprawdzić czy model leci prosto, skoro lata w kółko. Poza tym, pętlę trzeba umieć wykonać, jak każdy inny manewr. Jej prawidłowość o wiele bardziej zależy od techniki pilota, niż własności modelu. Wyrzut po prostej bez napędu i sterowania jest jedyną miarodajną metodą testu w locie, gdyż nie ma innych zmiennych poza własnościami lotnymi samego modelu. Przy okazji testuje się jego zdolność do szybowania, czyli doskonałość aerodynamiczną. Nie wiem, czemu szukasz jakiś "tajemnych" metod. Po prostu bierzesz model i rzucasz go przed siebie (poziomo, nie w górę). Widzisz wówczas dokładnie jak się zachowuje model. Jeżeli się przechyla na którąś stronę, staje dęba, nurkuje, skręca - to coś w modelu jest źle i trzeba to znaleźć i poprawić. Inaczej... Nic nie pomoże. Wato tylko pamiętać, by miejsce lądowania było możliwe miękkie. Idealnym miejscem są wysokie trawy. Świetnie amortyzują lądowania niewielkich modeli. Pamiętaj, że model ma latać sam. Ty nim tylko sterujesz. Podobnym błędem jest też maskowanie niedoskonałości modelu, mocą silnika. To tak na przyszłość. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi