Skocz do zawartości

Ustawienie steru w stateczniku Rudlickiego


skraf

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie Wszystkich po dość długiej przerwie! :D

Mam problem z ustawieniem sterów w stateczniku Rudlickiego, model nie leci po linii prostej, czyli tak jak nie powinien. Mam podłączone tylko jedno serwo. Pytanie brzmi: jak to ustawić? I następna ważna sprawa: jak potem szybko sprawdzić czy rzeczywiście leci idealnie prosto? (model F3F rozp. 2m)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawa - sprawdź dokładnie geometrię i kąty modelu. Być może to nie kwestia stateczników i sterów, tylko błędu w wykonaniu.

Wystarczy źle wklejony statecznik, albo źle zamontowane skrzydło.

 

Kolejna sprawa wyważenie. Skupiamy się często nad położeniem ŚC w osi wzdłużnej modelu, a zapominamy o wyważeniu poprzecznym. A wystarczy kilkanaście, a nawet kilka gram różnicy w masie skrzydeł i już są problemy.

 

Oczywiście wiesz, że do tego typu usterzenia potrzebne są dwa osobne serwa na dwóch kanałach oraz mikser V-tail.

Jeżeli masz tylko jedno serwo na dwie powierzchnie i ster pracuje wyłącznie jako ster kierunku lub wysokości, to problem może być nierównomierne przekazywanie napędu na obie powierzchnie. Wystarczy źle wklejona dźwignia, popychacz złej długości itd.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Jeżeli brak lotu prostoliniowego jest winą statecznika (steru) to jedyne co w tym wypadku możesz zrobić to doregulować długością końcówek popychacza. Przyczyn jednak może być wiele i nie zawsze kontrowanie kierunkiem jest właściwe.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Przyczyny:

1. Geometria (skrzydła, kąty na stateczniku V, kąty obrotu V-ki, wychylenia sterów, wychylenia inne)

2. Wyważenie

3. Inne wystające niespodzianki (kable, anteny, taśmy)

4. Wznios skrzydeł.

5. Zwichrzenia !

6. Luzy na popychaczach, serwach itp.

 

Sprawdzanie:

1. Wyważenie na stojaku (wzdłużne i poprzeczne) ewentualnie na jakiś linkach. Wyważenie ma być co do milimetra, a nie na paluchach !

2. Wychylenia zerowe sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych. Mają być idealnie dopasowane do skrzydeł, stateczników, lub jak podaje producent.

3. Wznios na bagnecie, lub jak tam masz, zmierzyć, kąty.

4. Zwichrzenie. Na oko zgrubnie można sprawdzić, przyglądając się skrzydłom pod kątem

5. Luzy, palcami sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych lub innych elementach ruchomych.

6. Wystające elementy, Pozbyć się ...

7. Wykonać loty.

 

Jak będzie na tip top to albo made in china albo coś pominąłeś z algorytmu powyżej.

 

Jak napiszesz co to za model, będzie łatwiej.

Ale to co masz wyżej tyczy się wszystkiego, to są generalne złote zasady, tak w skrócie.

Powodzenia.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiedziałem, że ktoś tak odpowie... Pomijając tą ''specjalną'' metodę, jest jeszcze jakaś inna?

Jedyną metodą sprawdzającą czy model leci prosto, jest ... zmuszenie go do lotu i sprawdzenie jego zachowania w tym stanie.

Zajrzyj do tematu o Mancie RC, jest tam filmik jak jeden z naszych kolegów testuje wyważenie i prawidłowość lotu nieregularnego modelu, o nietypowej geometrii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zastanawiam sie jak mozesz miec jedno serwo???? Masz tylko wysokość w modelu

 

W sensie na statecznik mam jedno... Na lotki oddzielne.

 

 

Przyczyny:

1. Geometria (skrzydła, kąty na stateczniku V, kąty obrotu V-ki, wychylenia sterów, wychylenia inne)

2. Wyważenie

3. Inne wystające niespodzianki (kable, anteny, taśmy)

4. Wznios skrzydeł.

5. Zwichrzenia !

6. Luzy na popychaczach, serwach itp.

 

Sprawdzanie:

1. Wyważenie na stojaku (wzdłużne i poprzeczne) ewentualnie na jakiś linkach. Wyważenie ma być co do milimetra, a nie na paluchach !

2. Wychylenia zerowe sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych. Mają być idealnie dopasowane do skrzydeł, stateczników, lub jak podaje producent.

3. Wznios na bagnecie, lub jak tam masz, zmierzyć, kąty.

4. Zwichrzenie. Na oko zgrubnie można sprawdzić, przyglądając się skrzydłom pod kątem

5. Luzy, palcami sprawdzić na końcówkach powierzchni sterowych lub innych elementach ruchomych.

6. Wystające elementy, Pozbyć się ...

7. Wykonać loty.

 

Jak będzie na tip top to albo made in china albo coś pominąłeś z algorytmu powyżej.

 

Jak napiszesz co to za model, będzie łatwiej.

Ale to co masz wyżej tyczy się wszystkiego, to są generalne złote zasady, tak w skrócie.

Powodzenia.

 

Dzięki wielkie za rady! Z tak obszerną wiedzą na pewno uda mi się zrobić wszystko jak trzeba. (Tutaj model http://img690.images.../dsc00232mo.jpg )

a propos sprawdzania czy leci prosto - słyszałem, że można to zobaczyć kręcąc pętlę... Co sądzicie o tej metodzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej ciężko sprawdzić czy model leci prosto, skoro lata w kółko. ;)

Poza tym, pętlę trzeba umieć wykonać, jak każdy inny manewr. Jej prawidłowość o wiele bardziej zależy od techniki pilota, niż własności modelu.

 

Wyrzut po prostej bez napędu i sterowania jest jedyną miarodajną metodą testu w locie, gdyż nie ma innych zmiennych poza własnościami lotnymi samego modelu. Przy okazji testuje się jego zdolność do szybowania, czyli doskonałość aerodynamiczną.

 

Nie wiem, czemu szukasz jakiś "tajemnych" metod. Po prostu bierzesz model i rzucasz go przed siebie (poziomo, nie w górę). Widzisz wówczas dokładnie jak się zachowuje model. Jeżeli się przechyla na którąś stronę, staje dęba, nurkuje, skręca - to coś w modelu jest źle i trzeba to znaleźć i poprawić. Inaczej... Nic nie pomoże.

 

Wato tylko pamiętać, by miejsce lądowania było możliwe miękkie. Idealnym miejscem są wysokie trawy. Świetnie amortyzują lądowania niewielkich modeli.

 

Pamiętaj, że model ma latać sam. Ty nim tylko sterujesz.

 

Podobnym błędem jest też maskowanie niedoskonałości modelu, mocą silnika. To tak na przyszłość.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.