Skocz do zawartości

Odległość płatów w dwupłatowcu


Jerzy Mercik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Potrzebuję porady i doświadczenia konstruktorów.

Zdarzyła się mianowicie sytuacja, w wyniku której musiałem doprojektować do modelu akrobacyjnego drugie, górne skrzydło. Profil symetryczny, płaty zaklinowane oba po 1stopień (wiem, wiem... jest teoria która mówi o tym, że dolny więcej niż górny).

Poszukuję wzoru, reguły, zasady, sposobu obliczenia wysokości umieszczenia górnego płata w odniesieniu do dolnego. Z jednej strony chciałbym umieścić górne skrzydło możliwie najniżej aby model nie stracił agresywnego wyglądu. Z drugiej strony nie znam efektu dyszy, która powstanie przy zbyt dużym zbliżeniu płatów. Prawo Bernoulliego wskazuje, że powstanie pomiędzy płatami podciśnienie. Jak duże ma to oddziaływanie na spadek ogólnej siły nośnej obu skrzydeł? Nie wiem. Nie mam doświadczenia. Mogę tylko podglądać inne dwupłatowe rozwiązania.

Podstawowe parametry modelu. Rozpiętość 165 (górne) i 150 dolne. Profil symetryczny. Waga 5120g. Napęd benzyna 26ccm. Powierzchnia nośna skrzydeł 80,4dm2. Obciążenie powierzchni ok. 60.

Obecnie odległość pomiędzy skrzydłami wynosi 270mm (odległość cięciw obu profili) i jest to optycznie o przynajmniej 100 - 150mm za dużo. Skrzydło górne umieszczone jest 50mm przed dolnym.

Będę wdzięczny za pomoc.

Pozdro

Bertzilla

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

Profil symetryczny, płaty zaklinowane oba po 1stopień (wiem, wiem... jest teoria która mówi o tym, że dolny więcej niż górny).

 

 

Cześć Mercedes

Jesteś pewien że OBA płaty po 1 stopień???

 

Jeżeli znajdziesz jakąś regułę, zasadę to będzie to sprzed pół wieku conajmniej ( były takie w książkach Schiera). Twój model jest akro. Miałem niedawno ten sam problem budując swojego "półtorapłata". Nie znalazłem nigdzie żadnych wzorów, powiedziano mi że nie ma takich.