zubik Opublikowano 12 Czerwca 2012 Opublikowano 12 Czerwca 2012 Witam wszystkich. Modelarstwem zajmuję się od ...... kilku dobrych lat i zawsze podobały mi się polskie konstrukcje cywilne przedwojenne i tuż po. Jedna z tych konstrukcji to WWS Salamandra. Z tej fascynacji urodził się pomysł budowy modelu. Postanowiłem, że będzie to model w skali 1/4 o konstrukcji najbardziej zbliżonu do oryginału. Pragnę podzieli się relacjami z budowy. Zapraszam Prace nad budową rozpocząłem od stworzenia dokumentacji było to we wrześniu 2011 roku. Dokumentacja została opracowana samodzielnie na podstawie ogólnie dostępnych materiałów pod frezarkę lub ploter laserowy. ale moja druga połowa ( mówią ta lepsza ) która od początku kibicuje temu przedsięwzięciu namówiła mnie do wykonania całlości ręcznie. I tak oto na początku stycznia została "położona stępka pod budowę" . Prace posuwają się powoli ( praca zawodowa ) ale małymi krokami powolutku wszystko się uda. A tam zamieszczam zdjęcia http://my.opera.com/...w=&perscreen=20
krys1 Opublikowano 13 Czerwca 2012 Opublikowano 13 Czerwca 2012 Witam Mam pytania, jak bedzie rozwiazane sterowanie sterem wysokosci? i belka ogonowa w calosci czy w srodku pusta?
zubik Opublikowano 13 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2012 Belki wykonane są z listewek 3/15 klejone żywicą wzmocnione w miejscach styku ( wewnątrz ) paskami tkaniny szklanej. Wewnątrz wklejone są wszystkie okucia do odciągu linek , zastrzału statecznika
zubik Opublikowano 13 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2012 Co do steru wysokości linki będą robiły za atrapę a zasadnicze sterowanie będzie odbywało się poprzez serwo w stateczniku zasilanie serwa wpuszczone w dolną belkę kadłubową. pojedyncze serwo Hyperion ATLAS DS095-FMD DIGIT popychacz ukryty niweidoczny z zewnątrz.
krys1 Opublikowano 13 Czerwca 2012 Opublikowano 13 Czerwca 2012 Ciekawe rozwiazanie czekam na zdjecia.
zubik Opublikowano 13 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2012 Kilka szczegółów o konstrukcji. Wręgi sklejka liściasta 3 mm lecz w miejscach odpowiedzialnych konstrukcyjnie sklejka brzozowa 5 warstwowa. Belki kadłubowe listwy sosnowe 3/15 klejone w profil 18/18. Wzdłużnice listwy sosnowe 3/5. zebra statecznika sklejka liściasta ażurowana, żebra sterów balsa 3 mm. Krawędzie spływu sklejka 0,5 mm wzmocnione płaskownikiem węglowym 0,5/5 okucia do mocowania zastrzałów i linek blacha duraluminiowa 1 - 1,5 mm Do dnia dzisiejszego wykonany jest już kadłub wraz ze sterami pozostało tylko poszycie. poszycie jest przewidziane balsowe 2 mm a jako materiał poszyciowy folia oratex oczywiście malowana w niezbędnych fragmentach. Na początku chciałem budować Salamandrę ze znakami rejestracyjnymi z Lisich Kątów ale uparłem się na budowę wersji z przed wojny więc pomysł upadł. Oczywiście zmianie uległa też dokumentacja w przedwojennej Salamandrze brak przerywaczy na skrzydłach i statecznik poziomy zaokrąglony. A teraz jeszcze kilka zdjęć
zubik Opublikowano 13 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2012 No to jeszcze dla mała niespodzianka Przepraszam wszystkich proszę o usunięcie tego pliku gdyż wkradł się do niego mały błąd, który już dawno usunąłem ale skopiowałem plik przed zmianami. Zmiany w dokumentacji powstają na bierząco w trakcie prac więc właściwa dokumentacja ( taka 100% bez poprawek będzie gotowa za jakiś czas ) a tym razem proszę o chwilę cierpliwości 2012-06-15 I obiecane pliki ( te które powinny być zamieszczone ) kilka dni temy przygotowałem już specjalnądeskę montażową do konstrukcji skrzydel i w wolnej chwili będę się powoli zabierał za ich montowanie. 2012-06-07 deska gotowa dziś wykonałem część stelażu do układania konstrukcji skrzydeł WWS Salamandra -gondola.pdf Sk.1 Arkusz 00.PDF WWS Salamandra - skrzydło.pdf WWS Salamandra - stateczniki.pdf WWS Salamandra - lotka.pdf 1
MareX Opublikowano 14 Czerwca 2012 Opublikowano 14 Czerwca 2012 Na dole każdego postu jest okienko "edytuj". Dzięki niemu możesz samemu poprawić swój wpis lub też wykasować coś, co np. źle Ci się wpisało. Także ten przycisk służy do dopisywania nowych mysli, aby uniknąć pisania coraz to nowych postów , jeden pod drugim. Spróbuj i powodzenia. Ja mogę jedynie wykasować cały Twój wpis, lub usunąć/przenieść cały temat.
zubik Opublikowano 14 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 14 Czerwca 2012 Na dole każdego postu jest okienko "edytuj". Dzięki niemu możesz samemu poprawić swój wpis lub też wykasować coś, co np. źle Ci się wpisało. Także ten przycisk służy do dopisywania nowych mysli, aby uniknąć pisania coraz to nowych postów , jeden pod drugim. Spróbuj i powodzenia. Ja mogę jedynie wykasować cały Twój wpis, lub usunąć/przenieść cały temat. Masz rację postaram stosować się do takiej zasady. Mam nadzieję, żenie będzie przeszkodą to, że pozostawię już istniejące wpisy bez zmiam. Chyba, że masz inne życzenie. jeszcze raz przepraszam 1
-==PEGAZ==- Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Hej Krzyśku ! Ja tylko się zastanawiam, czy Ci się uda z tej modelarni go w ogóle wynieść, czy wykręcisz na tych zakrętach
widar123 Opublikowano 15 Czerwca 2012 Opublikowano 15 Czerwca 2012 No to "Salmonella" powstaje jak się patrzy. Jako że jeszcze nie ma poszycia, to chciałbym Ciebie gorąco namówić do zmiany planów co do folii Oratex, na Koverall. Oratex przy kładzeniu na balsę niestety po jakimś czasie (zmiany temp. wilgotności) pomarszczy się w niektórych miejscach i ciągle będziesz musiał biegać z żelaskiem (przerobiłem to w moim Piperze J3C). Jeśli chodzi o poszycie z imitacją płótna to Koverall wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem i pieknie się maluje. I jeszcze jedna drobna uwaga, nie wiem czy dobrze widzę na zdjęciu (może się mylę) czy ośka dźwigni z laminatu pokryta miedzią przylutowana jest tylko do tej cienkiej warstwy miedzi czy jest tam jeszcze nakrętka całość ściskająca?
zubik Opublikowano 15 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 15 Czerwca 2012 No to "Salmonella" powstaje jak się patrzy. Jako że jeszcze nie ma poszycia, to chciałbym Ciebie gorąco namówić do zmiany planów co do folii Oratex, na Koverall. Oratex przy kładzeniu na balsę niestety po jakimś czasie (zmiany temp. wilgotności) pomarszczy się w niektórych miejscach i ciągle będziesz musiał biegać z żelaskiem (przerobiłem to w moim Piperze J3C). Jeśli chodzi o poszycie z imitacją płótna to Koverall wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem i pieknie się maluje. I jeszcze jedna drobna uwaga, nie wiem czy dobrze widzę na zdjęciu (może się mylę) czy ośka dźwigni z laminatu pokryta miedzią przylutowana jest tylko do tej cienkiej warstwy miedzi czy jest tam jeszcze nakrętka całość ściskająca? Może to wstyd ale nie słyszałem o folii Koverall ale sprawdzę. Nie mam podstaw sądzić, że nie masz racji bo na komarze z oldgliders właśnie taki efekt istnieje ( co mnie doprowadza do "szewskiej pasji " ). jeśli chodzi o dźwignia jest przylutowana obustronnie do ośki 3 mm ośka osadzona na dwóch łożyskach a dodatkowo skręcona M3/0,5. Całość osadzona w sankach do regulacji naciągu linek,. jako naciąg sanek służy śruba M4 poliamidowa http://www.modelemax...roducts_id=9727 ze "skrzydełkiem" na zdjęciu jest jeszcze zwykła śruba. Na jednej z linek planuję zamontować napinacz ze śrubą rzymską M3 ( własnej roboty ) Na zdjeciu które zrobiłem dzisiał widać szczegół. Oczywiście te sznureczki z blokadą ( z wykalaczki ) służą tylko do wyznaczenia miejsca wyjącia linek z kadluba, oryginalnie będzie zamontowana plecionka stalowa.
zubik Opublikowano 17 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 17 Czerwca 2012 Ciekawe rozwiazanie czekam na zdjecia. proszę oto kilka detali sterowania statecznika
Callab Opublikowano 18 Czerwca 2012 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Może to wstyd ale nie słyszałem o folii Koverall ... Koverall to nie jest folia, tylko tkanina, którą trzeba przykleić tak jak klei się papier japoński albo szyfon, tylko po przyklejeniu daje się naprężać żelazkiem. Również polecam!
widar123 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Koverall to nie jest folia, tylko tkanina Dokładnie jak kolega Callab pisze to nie folia i przy malowaniu trzeba tylko zwrócić uwagę na dokładne pokrycie całej powierzchni cellonem, aby wszystkie "pory" między włóknami były zalane. W przeciwnym przypadku przez te otworki podczas malowania będzie się chciało wydobyć powietrze uwięzione z środka i wyjdzie w postaci pęcherzy lub dziurek. To jeden minus w stosunku do folii, poza tym same +++++
zubik Opublikowano 18 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 18 Czerwca 2012 Dokładnie jak kolega Callab pisze to nie folia i przy malowaniu trzeba tylko zwrócić uwagę na dokładne pokrycie całej powierzchni cellonem, aby wszystkie "pory" między włóknami były zalane. W przeciwnym przypadku przez te otworki podczas malowania będzie się chciało wydobyć powietrze uwięzione z środka i wyjdzie w postaci pęcherzy lub dziurek. To jeden minus w stosunku do folii, poza tym same +++++ Z uwagi na fakt, że nie miałem jeszcze styczności z tym materiałem to proszę o odpowiedź na pytanie co do faktury tegoż materiału. czy ma gładką powierzchnię czt może ma strukturę płótna.
widar123 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Opublikowano 18 Czerwca 2012 Oczywiście ma strukturę płótna, więc nie jest to tylko imitacja, ale można powiedzieć prawdziwe płótno, tyle że bardzo dobrze napręża się pod wpływem gorącego żelaska lub opalarki. Tu masz linka gdzie można kupić http://www.modelarski.com/produkt-Tkanina_pokryciowa_SIG_KOVERALL_0,65x1,6m,5489.html
zubik Opublikowano 30 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 30 Czerwca 2012 Po żmudnych przygotowaniach deski oraz szablonów rozpoczynam składanie skrzydeł. Na początek " pasowanki - pasowanki i pasowanki " a jak wszystko będzie już tak jak powinno to klejenie - ale jeszcze wiele wody w Wiśle upłynie zanim to nastąpi
kapitanemo Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Opublikowano 28 Sierpnia 2012 Piękny szybowiec i niemniej piękna robota. Zasiadam do kibicowania.
Tabul Opublikowano 27 Września 2012 Opublikowano 27 Września 2012 Ale pośpiesz się....bo wody w Wiśle może zabraknąć Model piękny, gratulacje
Rekomendowane odpowiedzi