Gość Anonymous Opublikowano 1 Listopada 2007 Opublikowano 1 Listopada 2007 Cześć :!: Od jakiegoś czasu kontempluje swój pierwszy hand-made samolocik depronowy (choć moje w nim było tylko skrzydło i ster wysokości), a dokładniej przyczyny jego dziwnego zachowania w powietrzu i rychłej kraksy. Szukałem trochę przyczyn i dopatrywałem się ich w złym wyważeniu modelu (ale był wyważony dobrze bo szybował nienagannie) i niesymetrycznych wychyleniach lotek (aczkolwiek wychylenia lotek chyba nijak się mają do lotu poziomego z wszelkimi sterami w neutrum). Delikatnie zwichrowane skrzydło raczej też nie, bo jak już mówiłem samolot szybował nieźle. A był to trenerek depronowy 1,2 m rozpiętości. I wreszcie mając wolną chwilę czasu i czysty umysł, wracając autobusem ze studiów do domu, pomyślałem o wykłonie i skłonie silnika, bo chyba się to tak nazywa. W swoim samolocie nie zastosowałem żadnego wykłonu ani skłonu, bo szczerze mówiąc nie widziałem takiej potrzeby i nie widząc uzasadnienia dla takiego udziwnienia konstrukcji. Jak wydedukowałem, brak skłonu silnika był przyczyną jego zadzierania do góry przy locie silnikowym. I tutaj moje pytania się zaczną . Gdyby ktoś zcechcniał na nie udzielić odpowiedzi, to łyknąłbym może troszkę awiacji teoretycznej i udałoby sie uniknąć takich niespodzianek w przyszłości. 1) Po co stosuje się skłon silnik w dół * i wykłon w bok (i w prawo czy w lewo )? 2) Czy wykonuje się takie operacje z silnikami w każdym typie modeli? (cz robi sie sklon iwyklon tylko w trenerach czy w kazdym typie samolotu /akrobat, motoszybowiec, etc./?) 3) O jakich kątach mówimy przy robieniu wykłonu i skłonu? (choć domyślam się że nie da się tego jednoznacznie stwierdzić, wszak każdy model inny.) *) Jeśli tylko po to sie to stosuje zeby uniknąć opisanego przeze mnie zachowania modelu, to czuje ze logika jaką prezentuję ma się nieźle
mammuth Opublikowano 1 Listopada 2007 Opublikowano 1 Listopada 2007 edit W protescie przeciw durnemu zachowaniu Marcina133
marcin133 Opublikowano 1 Listopada 2007 Opublikowano 1 Listopada 2007 1) Po co stosuje się skłon silnik w dół * i wykłon w bok (i w prawo czy w lewo )? Skłon silnika zawsze reguluje się jako element ostatni - w czasie kiedy już parametry takie jak ŚC czy kąt zaklinowania płata jest ustawiony prawidłowo. - modele akrobacyjne z profilem symetrycznym - kąt zaklinowania płata w okolicach 0-0,5 stopnia - tak ustawiony model nurkuje (bez napędu) w linii prostej lub bardzo delikatnie z lotu nurkowego wychodzi. Skłon silnika w takich modelach ustawia się lecąc pionowo do góry. Z uwagi iż podczas takiego lotu wpływ kątów płata jest znikomy lub żaden ewentualne tendencję do wykonania pętli wewnętrznej lub zewnętrznej spowodowane są nieustawieniem w jednej osi dwóch elementów: osi ciągu silnika i osi oporu. Teoretycznie tylko modele akrobacyjne z pokrywającą się lub bardzo blisko siebie przebiegającą osią skrzydła i silnika nie wymagają ustawień skłonu. - reszta modeli ze skrzydłem nośnym - Kąt zaklinowania ustawiony tak aby model po wprowadzeniu w lot nurkowy bez napędu samoczynnie wychodził z nurkowania oraz aby model wykonywał lot prosty przy średnich prędkościach. Zwiększenie prędkości do maksymalnej powoduje wzrost siły nośnej i zadzieranie dzioba do góry. Skłon silnika w takim modelu powinien eliminować nie tylko moment przyłożenia sił ale i także rekompensować wzrost siły nośnej przy prędkościach maksymalnych. - motoszybowce - Najpierw trymowanie modelu bez napędu, ustawienie kątów skrzydeł w celu uzyskania maksymalnej doskonałości modelu podczas lotu szybowcowego. Skłon silnika regulowany po to aby uzyskać jednostajne wznoszenie bez udziału steru wysokości. Skłon silnika i w tym przypadku eliminuje różnicę pomiędzy osią napędu i skrzydła ale i także eliminuje wzrost siły nośnej przy większych prędkościach. Wykłon silnika stosuje się aby zrównoważyć moment obrotowy powstający od śmigła. wykłon robi się w prawo ale nie jestem pewien czy nie jest to związane z kierunkiem obrotów śmigła. Na pewno w prawo dla lewych śmigieł. (czyli wszystkie popularne napędy) 2) Czy wykonuje się takie operacje z silnikami w każdym typie modeli? (cz robi sie sklon iwyklon tylko w trenerach czy w kazdym typie samolotu /akrobat, motoszybowiec, etc./?) Zasada stosowania wykłonu, skłonu tyczy się każdego typu modeli obojętnie czy to napęd pchający czy ciągnący. Oczywiście niektóre typy konstrukcji nie wymagają jego stosowania ale to zgodnie z zasadami. 3) O jakich kątach mówimy przy robieniu wykłonu i skłonu? (choć domyślam się że nie da się tego jednoznacznie stwierdzić, wszak każdy model inny.) Skłon - doświadczalnie zależnie od konstrukcji i oczekiwań użytkownika (np. motoszybowiec nie ma lecieć poziomo na full gazie) wykłon - 2-3 stopnie zależne od prędkości obrotowej śmigła, jego rozmiaru, rozmiaru modelu itp. Regulacja modelu z napędem silnikowym
karlem Opublikowano 2 Listopada 2007 Opublikowano 2 Listopada 2007 ...wykłon (czyli w bok) zawsze zgodnie z obrotami silnika - silnik prawoobrotowy, a takich jest lwia część, wykłon w prawo, oczywiście na model patrzymy zawsze z tyłu, w kierunku lotu. A ma to na celu zniwelowanie reakcji od śmigła, która to reakcja próbuje położyć model na lewe skrzydło :wink:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.