Gość Anonymous Opublikowano 1 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2007 Cześć :!: Od jakiegoś czasu kontempluje swój pierwszy hand-made samolocik depronowy (choć moje w nim było tylko skrzydło i ster wysokości), a dokładniej przyczyny jego dziwnego zachowania w powietrzu i rychłej kraksy. Szukałem trochę przyczyn i dopatrywałem się ich w złym wyważeniu modelu (ale był wyważony dobrze bo szybował nienagannie) i niesymetrycznych wychyleniach lotek (aczkolwiek wychylenia lotek chyba nijak się mają do lotu poziomego z wszelkimi sterami w neutrum). Delikatnie zwichrowane skrzydło raczej też nie, bo jak już mówiłem samolot szybował nieźle. A był to trenerek depronowy 1,2 m rozpiętości. I wreszcie mając wolną chwilę czasu i czysty umysł, wracając autobusem ze studiów do domu, pomyślałem o wykłonie i skłonie silnika, bo chyba się to tak nazywa. W swoim samolocie nie zastosowałem żadnego wykłonu ani skłonu, bo szczerze mówiąc nie widziałem takiej potrzeby i nie widząc uzasadnienia dla takiego udziwnienia konstrukcji. Jak wydedukowałem, brak skłonu silnika był przyczyną jego zadzierania do góry przy locie silnikowym. I tutaj moje pytania się zaczną . Gdyby ktoś zcechcniał na nie udzielić odpowiedzi, to łyknąłbym może troszkę awiacji teoretycznej i udałoby sie uniknąć takich niespodzianek w przyszłości. 1) Po co stosuje się skłon silnik w dół * i wykłon w bok (i w prawo czy w lewo )? 2) Czy wykonuje się takie operacje z silnikami w każdym typie modeli? (cz robi sie sklon iwyklon tylko w trenerach czy w kazdym typie samolotu /akrobat, motoszybowiec, etc./?) 3) O jakich kątach mówimy przy robieniu wykłonu i skłonu? (choć domyślam się że nie da się tego jednoznacznie stwierdzić, wszak każdy model inny.) *) Jeśli tylko po to sie to stosuje zeby uniknąć opisanego przeze mnie zachowania modelu, to czuje ze logika jaką prezentuję ma się nieźle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mammuth Opublikowano 1 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2007 edit W protescie przeciw durnemu zachowaniu Marcina133 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 1 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2007 1) Po co stosuje się skłon silnik w dół * i wykłon w bok (i w prawo czy w lewo )? Skłon silnika zawsze reguluje się jako element ostatni - w czasie kiedy już parametry takie jak ŚC czy kąt zaklinowania płata jest ustawiony prawidłowo. - modele akrobacyjne z profilem symetrycznym - kąt zaklinowania płata w okolicach 0-0,5 stopnia - tak ustawiony model nurkuje (bez napędu) w linii prostej lub bardzo delikatnie z lotu nurkowego wychodzi. Skłon silnika w takich modelach ustawia się lecąc pionowo do góry. Z uwagi iż podczas takiego lotu wpływ kątów płata jest znikomy lub żaden ewentualne tendencję do wykonania pętli wewnętrznej lub zewnętrznej spowodowane są nieustawieniem w jednej osi dwóch elementów: osi ciągu silnika i osi oporu. Teoretycznie tylko modele akrobacyjne z pokrywającą się lub bardzo blisko siebie przebiegającą osią skrzydła i silnika nie wymagają ustawień skłonu. - reszta modeli ze skrzydłem nośnym - Kąt zaklinowania ustawiony tak aby model po wprowadzeniu w lot nurkowy bez napędu samoczynnie wychodził z nurkowania oraz aby model wykonywał lot prosty przy średnich prędkościach. Zwiększenie prędkości do maksymalnej powoduje wzrost siły nośnej i zadzieranie dzioba do góry. Skłon silnika w takim modelu powinien eliminować nie tylko moment przyłożenia sił ale i także rekompensować wzrost siły nośnej przy prędkościach maksymalnych. - motoszybowce - Najpierw trymowanie modelu bez napędu, ustawienie kątów skrzydeł w celu uzyskania maksymalnej doskonałości modelu podczas lotu szybowcowego. Skłon silnika regulowany po to aby uzyskać jednostajne wznoszenie bez udziału steru wysokości. Skłon silnika i w tym przypadku eliminuje różnicę pomiędzy osią napędu i skrzydła ale i także eliminuje wzrost siły nośnej przy większych prędkościach. Wykłon silnika stosuje się aby zrównoważyć moment obrotowy powstający od śmigła. wykłon robi się w prawo ale nie jestem pewien czy nie jest to związane z kierunkiem obrotów śmigła. Na pewno w prawo dla lewych śmigieł. (czyli wszystkie popularne napędy) 2) Czy wykonuje się takie operacje z silnikami w każdym typie modeli? (cz robi sie sklon iwyklon tylko w trenerach czy w kazdym typie samolotu /akrobat, motoszybowiec, etc./?) Zasada stosowania wykłonu, skłonu tyczy się każdego typu modeli obojętnie czy to napęd pchający czy ciągnący. Oczywiście niektóre typy konstrukcji nie wymagają jego stosowania ale to zgodnie z zasadami. 3) O jakich kątach mówimy przy robieniu wykłonu i skłonu? (choć domyślam się że nie da się tego jednoznacznie stwierdzić, wszak każdy model inny.) Skłon - doświadczalnie zależnie od konstrukcji i oczekiwań użytkownika (np. motoszybowiec nie ma lecieć poziomo na full gazie) wykłon - 2-3 stopnie zależne od prędkości obrotowej śmigła, jego rozmiaru, rozmiaru modelu itp. Regulacja modelu z napędem silnikowym Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 2 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Listopada 2007 ...wykłon (czyli w bok) zawsze zgodnie z obrotami silnika - silnik prawoobrotowy, a takich jest lwia część, wykłon w prawo, oczywiście na model patrzymy zawsze z tyłu, w kierunku lotu. A ma to na celu zniwelowanie reakcji od śmigła, która to reakcja próbuje położyć model na lewe skrzydło :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.