Skocz do zawartości

ELEMENTARZ


Peter

Rekomendowane odpowiedzi

Moze przyszli piloci unikna w ten sposob kraksy lub utrate modelu.Teoretycznie to sa wiadomosci podstawowe,ale w gorze, gdzie nie ma przyrzadu zwanego :ass: prawdy oczywiste nie sa juz tak latwo przyswajalne.Pewnym przyczynkiem do tego sa moje spacery kilkukilometrowe po model gdzie np.zabraklo pradu na powrot.Prawda ze oczywiste .Mialem sporo czasu na przemyslenia typu- i po co ci to bylo ?

Tu takze oczekuje na propozycje sugestie,niekoniecznie od latajacych w goglach.

Wlaczenie sie do dyskusji i podrzucenie kilku cennych uwag,wzbogaci zasob elementarza.

Zakladam oczywiscie ze pilot umie latac i sprzet ma bezproblemowy-glownie chodzi o zasieg lacza wideo-bez tego lata sie raczej krotko,co tez musialem sprawdzic na wlasnej skorze.

 

Ponizej,dla porzadku,wynotuje w punktach,to co z pamieci,na zywo.W miare nastepnych punktow ,bedziemy je segregowac.

 

1) Jesli juz lecisz-MYSL,NAJLEPIEJ CIAGLE !

2)NIGDY nie lec nad terenem zabudowanym i ludzmi.

3)Wybierz przed lotem punkt orientacyjny,najlepiej za soba i nie pod slonce.

4)Jesli zgubisz kontakt ,dragi w radiu na zero,silnik wylacz-tu nie mam koncepcji jak swiadomie przyglebic nie widzac modelu.Lecac dalej,model ma szanse w cos trafic-linia lotu jest dluga.Czy lepiej centralnie glebic w korku,prosto w dol czy leciec poziomo.W,,moim regulaminie'' klubowym,jest taki punkt ktory mowi ze.np.spalina powinna miec failsafe ileciec poziomo po stracie kontroli-silnik wylaczony.

5)Pamietaj kierunek wiatru wzgledem Twojego punktu orientacyjnego-jesli myslisz ze wrocisz pod wiatr na slabej bateri,to sie mylisz.

6)Nie lec na wprost do siebie,pod wiatr,ale trawersem,bokiem do wiatru.Majac wieksza postepowa wzgledem ziemi,masz wieksze szanse zobaczyc model,sterownosc to zawsze pradkosc-pod wiatr szybko tracisz takze wysokosc-jesli nie masz juz napedu. Najlepsza opcja jest powrot z wiatrem.Staraj sie wiec w ten sposob planowac lot.

7)W sytuacji trudnej (turbulencja,olsnienie sloncem - black out,zaklocen RC itd.) najpierw ustabilizuj horyzont,nawet kosztem utraty wysokosci.Machanie lotkami zostaw w dziale 3D.

Jest to zalezne tez od modelu,staraj sie latac na takim modelu ktory ,,czujesz''

Latanie ,,uszatkiem'' czy innym samostatecznym modelem nie jest ujma w tym przypadku.

Dobra rada-uzywaj tylko steru kierunku (model typu Cularis, Easy Glider) i raczej bardzo powoli-model prowadzi sie inaczej z perspektywy kabiny pilota ! Gaz staly ok 40% i nie zmieniaj w czasie problemow.

8)Kolejna prawda oczywista-nie lataj sam.Popros kogos by stale obserwowal Twoj model.

Pamietaj,ze z ciemnego otoczenia,na jasnym niebie,dopiero po kilku sekundach dostrzezesz

model,nawet gdy bedzie blisko.Dobra praktyka jest kabel uczen-instruktor lub oddac radio koledze ktory widzi model.

Jesli nie masz nikogo do pomocy - lataj raczej wysoko i absolutnie nie oddalaj sie od bazy.

Nie ufaj zmyslowi sluchu-ze niby slyszysz silnik modelu.Akustyka nieba jest dosc dziwna-model w ostrym zakrecie potrafi tak przeniesc dzwiek,ze slyszysz go w innym miejscu.

9)Naucz sie planowac trase-z gory. Taktyka ,,przelotu'' daje spora oszczednosc pradu i wysokosci.

10)Pamietaj ze z gory wszystko wyglada inaczej i ma inna perspektywe.Ufaj tylko temu obrazowi co masz pod modelem-najblizej siebie.

11)Jesli nie masz obrotowej kamery,a zgubiles sie,lec powoli , najlepiej do gory.Zataczaj bardzo wolne kregi i dokladnie obserwuj horyzont-szukaj punktu orientacyjnego lub przypomnij sobie po ktorej stronie miales slonce gdy startowales.Dobra praktyka jest miec je zawsze po jednej stronie-w powrocie bedzie odwrotnie-to najlepszy drogowskaz.

12)Lecac do bazy,nie lec wprost na siebie.Zasadniczo wiekszosc anten jest ulozona wdluz kadluba.Masz wtedy najslabszy sygnal radiowy.Bledem jest ustawienie anteny w pionie .

Przynajmniej w pierwszych lotach.

13) Naucz sie reagowac bardzo spokojnie na ewentualny zanik wizji-ZADNYCH GWALTOWNYCH ruchow sterami.Delikatnie wykonuj zakret sterem kierunku w okreslonym i znanym Ci kierunku.

Po kilku sekundach bedziesz mial troche inna scenerie-nie panikuj-szukaj punktu orientacyjnego.

14)Ladowanie wykonuj z duzej wysokosci-model powinien byc bokiem do Ciebie gdy zdejmiesz gogle,a wysokosc jest po to bys mial czas na asymilacje do nowych warunkow zewnetrznych i odnalezienie modelu na niebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.