motyl Opublikowano 15 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2006 Marek to jeszcze tylko przetłumacz Ja sie wcale nie upieram, tylko bazuje na wiedzy którą mi przekazał znajomy:) Po wstępnych rozmowach z nim , tłumaczył że klapolotki w tych pokazanych porzez was modelach są tylko w nazwie:) a to dlatego że sa po całej długości płata ale wychylają się tylko naprzemiennie jak lotki Zobaczymy co z tego wyjdzie sądze że każdy z nas sie czegoś nowego dowie a ja napewno Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 15 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2006 Klapolotki to wychylane różnicowo (jak lotki) lub zgodnie (jak klapy) elementy mechanizacji krawędzi spływu skrzydła samolotu. Specjalnie podałem wyżej zdjęcie F-16 na którym dokładnie widać lotki które w tym momecnie lotu pełnią funkcję Klap !! podczas normalnego lotu te powierzchnie sterowe wychylają się różnicowo! (Lotki) wspomagając ogon! ( w tych samolotach tylne stateczniki poziome również wychylają się różnicowo) Więc normalny w świecie znany wszytkim F-16 ma najzwyklejsze klapolotki! Dodam tylko że patent ten używany jest w znakomitej część współczesnych samolotów odzrzutowych. Czy o to wam chodzi? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Heyoan Opublikowano 15 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2006 Warto zauważyć, że F-16 jak i wszystkie inne nowoczesne myśliwce, sterowane komputerowo, mają bardzo mało wspólnego z "klasyczną" aerodynamiką, stosowaną w modelarstwie. One nie poleciałyby wogóle lub przynajmniej nie byłyby myśliwcami, sterowane "z ręki" BTW: Robiłem kiedyś F-16 z różnicowymi, płytowymi sterami wysokości zamiast lotek. Nawet latało, ale bez lotek to nie było to samo. Natomiast wspomaganie lotek różnicową wysokością z pewnością daje efekt, ale nie da się tego efektywnie wykorzystać w sterowaniu przeciętnie-zaawansowaną aparaturą modelarską. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 15 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2006 To że te samoloty wyposażone są w system "fly-by-wire" NIE OZNACZA ŻE SĄ TO NIE LOTY!! System ten ma za zadanie wspomóc pilota, usprawnić skomplikowany sposób kontroli samolotu (chodź nie konieczny do normalnego lotu) obecnie system ten stosowany jest wszędzie gdzie to tylko możliwe (samoloty pasażerskie, odrzutowce dyspozycyjne itd... ) a więc i w konstrukcjach w zasadzie "czystych" aerodynamicznie. Prawdą jest natomiast że żeczywiście pilotaż byłby nie możliwy bez tego systemu w niektórych konstrukcjach np. F-117,B-2 czy samoloty naddzwiękowe o układzie delta (mirage 2000, Grippen...) Przykładowo MIG-29 NIE POSIADA KOMPUTEROWEGO SYSTEMU STEROWANIA LOTEM! a już SU-27 TAK! a są to samoloty cechujące się bardzo podobną aerodynamiką... ... żeczywiście takie sterowanie modelem może być trudne do realizacji ale napewno nie niemożliwe... (konieczność miksowania kanałów - z czym poradzi sobie "lepsza" aparatura) końcu nawet makiety F-117 RC latają (fakt.. pewne zmiany aeodynamiczne napewno są) [/url] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 15 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2006 Od pewnego czasu interesuje mnie zasada działania (rola jaką pełnią) przednie powierzchnie sterowe w samolotach takich jak np.: SU-47 Berkut SU-37 i jemu pochodne... Na zdrowy rozsądek powinno być tak że powierzchnie te powinny wychylać się w stronę przeciwną (samoloty typu kaczka) do steru wysokości (standardowy samolot) ... jednak tak nie jest... wychylają się w tym samym kierunku co ster wysokości! Więc wychylenia tych powierzcni muszą mieć wpływ na skrzydło i w efekcie to na skrzydle następuje zmiany aerodynamiczne ... JAKIE?? Co te powierzchnie powodują?? P.S. Myślę że właśnie takie sterowanie (wspomaganie w zasadzie) jest niemożliwe do uzyskania w modelach RC! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jacqubes Opublikowano 16 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2006 Zostaje ci wybaczone 8) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 16 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2006 Rzeczywiście nabrudziliśmy w tym wątku... byłbym jednak za tym aby utworzyć nowy temat traktujący o sposobach sterowania samolotami jak i modelami. Dlaczego? 1. Samolot jak i model to nie tylko ster wysokości, ster kierunku, lotki i klapy. Są jeszcze inne wynalazki jak choćby, spojlery, hamulce, sloty i inne które równierz stosowane są w modelarstwie. 2. Co z czym i jak miksować? Bardzo częste ptania na forum na które często jest brak jednoznacznych odpowiedzi. 3. Co najważniejsze... z takim tematem nie spotkałem się jeszcze na innych forach. Jako przykład podam fakt iż będąc ostatnio na lotnisku w Grudziądzu widziałem model małej elektrycznej wilgi (900mm rozpiętości) wyposażonej w sloty!! Model ten był modelem sprawdzającym niektóre pomysły dla modeli budowanych "seryjnie" (model ten jest do nabycia w sklepie) Założenie było proste - zwolnić model. Z tego co się dowiedziałem od oblatywacza efekt był mniejszy od zakładanego ale obiecujący. Jak widać nawet w prostych i małych samolotach można a nawet czasem należy kombinować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.