Skocz do zawartości

Spacewalker Black Horse 2.1m - konwersja spaliny na elektryka


Rekomendowane odpowiedzi

A oto film z lotów modelu. Za kamerą sympatyczny i życzliwy Pan Marek, gospodarz modelarskiego lotniska w Dziuchowie.

Przepraszam za wadliwą datę na filmie powinno być 30.09.2013 a nie 30.10.2013 - trochę się rozpędziłem :) .

 

http://www.youtube.com/watch?v=BBZUfZrRejk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam koledzy

 

Tak się składa,że mam od dłuższego czasu ten właśnie model w wersji elektrycznej i lata bajecznie. Waga do lotu z bateriami 4500mAh 6s 30C (750g) wychodzi 5,3kg. Ku mojemu zdziwieniu model ma takie noszenie, że przy wietrznej pogodzie trudno wylądować mi na pasie startowym!!!. Próbowałem lotów szybowych i też można ładnie polatać. Ogólne wrażenia z lotów tym modelem są bardzo a nawet bardzo bardzo dobre!!!! :D Jako napęd zastosowałem silnik Emax 4030 z obrotami 325kv, regler 60A 6s i śmigło 16/10 lub 17/8. Taki zestaw wytwarza 1200W przy 50A i ciąg ponad 5kg. Z ręką na sercu polecam ten model i przerabiajcie go na elektryka!!

 

Widać na filmie szczególnie przy drugim lądowaniu, że model wylądował na ok. 50 m lotniska. Więc można nim lądować krótko, gdy mamy długie podejście i odpowiednio wcześnie zdejmiemy gaz w tym przypadku było to na ok. 100m przed granicą lotniska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KLAPY W SPACEWALKERZE

 

Decyzja zapadła, rozpocząłem dzisiaj budowę i instalacje klap w moim Spacewalkerze. Klapy zostaną zamontowane tak, aby można było wypróbować ich działanie w modelu a w przypadku niezadowalającego wyniku możliwe było ich usunięcie z minimalnymi śladami na modelu.

 

Częśći składowe klap widać na zdjęciu:

post-5634-0-55334500-1381401444_thumb.jpg

 

Klapy płyta węglowa 1 mm, serwa Hitec 85MG, pokrywki serw od Riku.

 

Rozmieszenie klap na skrzydle przewidziałem następująco:

 

post-5634-0-49022700-1381401569_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klapy w Spacewalkerze:

 

Jak to zauważyli Koledzy z forum a ja doświadczyłem osobiście BH Spacewalker II niesie się przy lądowaniu dłuuuugo. Jeżeli dysponujemy płaskim podejściem to można odpowiednio wcześnie wyłączając silnik poprowadzić model płasko nad ziemią tak, aby wylądował tam gdzie zamierzamy. Kluczową sprawą przy lądowaniu jest prędkość modelu. Piloci dużych samolotów mają do dyspozycji prędkościomierz, więc lądują zawsze w na określonej prędkości. My piloci małych maszyn musimy oceniać prędkość intuicyjnie na oko. Jeżeli mamy dodatkowo strome podejście (np. od strony lasu) to lądowanie się jeszcze bardziej komplikuje, bo musimy wytracić dodatkowo wysokość, która dodaje modelowi prędkości. Gdy pomaga wiatr jest lżej, ale gdy go nie ma to zdarzały mi się przypadki kilkukrotnego podchodzenia moim modelem do lądowania, bo lotnisko w Radawcu okazywało się za krótkie. Oczywiście latałem i lądowałem do tej pory bez klap i jakoś dało się, ale skoro można poeksperymentować ….to, czemu nie.

 

Wczoraj mój model został oblatany z klapami. Długość klapy wynosi 350 mm (taką max. długości płytę węglową udało mi się zdobyć) a szerokość klapy jest taka jak lotki. Maksymalne wychylenie klap limitowane jest tylko wychyleniem serw. Klapy mają kilku sekundowe spowolnienie i zmiksowane są (na niewielkie wychylenie) z sterem wysokości.

 

Wrażenia z lotu:

 

Lot modelu na zamkniętych klapach – bez zauważalnej różnicy.

 

Lądowanie na klapach jest bardzo realistyczne, po włączeniu klap model schodzi ostro w dół, nad ziemią następuje wyrównanie i po paru metrach przyziemienie. Można nareszcie lądować z wysokiego i krótkiego podejścia. Widok modelu z wypuszczonymi klapami - drapieżny :)

 

Faza lądowania, którą stosuje wygląda następująco: włączenie klap na pół (wstępne hamowanie modelu), wykonanie zakrętu by wejść na ścieżkę lądowania, dodanie wychylenia klap na max., schodzenie do lądowania, wyrównanie nad samą ziemią i przyziemienie. Otwarcie klap powoduje niewielkie podniesienie nosa modelu do góry, więc wprowadziłem korektę (mikser) steru wysokości (lekkie jego wychylenie w dół) tak, aby model wykonywał dalej poziomy lot. Po wykonaniu paru lotów zmniejszyłem nieco wychylenie max. klap, bo samo przyziemienie trwało zbyt długo. Teraz jest bardzo dobrze i jestem z klap bardzo zadowolony.

 

Co ciekawe ostatnio latałem mniejszym Spacewalkerem 1,6 i ten model ląduje krótko. Myślę, że to może być sprawa różnego obciążenia jednostkowego płata - aż będę musiał to sprawdzić.

 

post-5634-0-47219700-1381559452_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to film z lądowania Spacewalkera na klapach.

 

Lotnisko w Dziuchowie graniczy z polami uprawnymi, a że jesień więc ruch rolniczy był tego dnia wzmożony i stąd traktory w tle. Miejscowi rolnicy pytali czy tak dużym modelem można prowadzić opryski pól - widać od razu praktyczne podejście do tematu modelarstwa. :)

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=7CG_EfgPJ_0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, mam podobnych wymiarów i wagi Sport Winga http://pfmrc.eu/index.php?/topic/26179-wings-maker-sports-wing-90/

Zachęcająco wygląda Twój opis stromego podejścia z klapami.

U mnie miejsca wystarczyłoby na klapy max 26cm (i gdyby miały być szerokości lotki, to 5cm) - cięciwa skrzydła jest 34cm, a rozpiętość 206cm.

Jaka jest u Ciebie szerokość klapy, a jaka cięciwa; może zrobić coś szerszego np 26x6 albo 26x7 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, oglądałem Twojego Sport Winga i jego opis. Model jest bardzo ładny z "myśliwskim" zacięciem :)

 

Jeżeli Twój model ma za długie podejście do lądowania to klapy jak najbardziej.

W moim modelu to była konieczność bo nie mogłem korzystać swobodnie z podejścia od strony lasu. Ale nie wszystkie modele się tak zachowują, ten jest doprawdy wyjątkowy. Jak pisałem mój mniejszy Spacewalker 1,6 m takich klap nie potrzebuje, bo dość szybko na podejściu traci wysokość. Moje klapy maja długości 350mmm i szerokości 70mm. Więc myślę że raczej zrób te najszersze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy film z lotów BH Spacewalker II EP

 

W powietrzu jak prawdziwy:

post-5634-0-75597700-1382197680_thumb.jpg

 

W powrocie z podniebnej podróży

post-5634-0-97560600-1382197690_thumb.jpg

 

 

 

I film:

 

Lądowania i starty modelu niezależne od kierunku wiatru, w poprzek lub wzdłuż lotniska - możliwe dzięki klapom.

 

http://www.youtube.com/watch?v=KhkLY5BC5lM

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

Piotrze, zrobiłem klapy wg Twojego pomysłu.

Mam 2 pozycje klap (ustawione max z 45-50 stopni) i ustawione spowolnienie 2s.

Podczas lądowania po włączeniu na 1/2 model tak ostro zadzierał dziób, że szybko odłączyłem i dalej nie próbowałem.

Mam ochotę próbować takiego mixu, żeby po wychyleniu na 1/2 model nadał zachował lot poziomy z mniejszą prędkością ?

Podpowiedz, jak to trymowałeś w praktyce.

 

Dodam, że mój model bardzo długo szybuje, ale przy zwolnieniu prędkości (bez klap) wali się na skrzydło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To normalne że model zmienia swoje położenie po włączeniu klap. Jeden to robi mniej drugi więcej jedne do góry inne w dół. Ty już wiesz że drze do góry więc zmiksuj teraz swój SW z klapami aby zmuszał model do opuszczenia nosa modelu ku dołowi. Najpierw małe nastawy, aż dojdziesz do optimum. Krótki lot lądowanie z próbą klap i korekta SW i tak tyle razy ile będzie potrzeba - myślę że ze trzy razy wystarczy i załapiesz właściwe położenie. Miksowanie czasowe jeżeli możesz w to włączyć i dla SW to ok, jeżeli nie SW zareaguje szybciej bo od razu a klapy wolniej. Dlatego ja używam potencjometru SL który steruje klapami i SW. Mam go pod lewą ręką pod spodem aparatury i wtedy mam miksowanie SW w pełni płynne w każdym położeniu klap.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.