Skocz do zawartości

AlbaMaster ;)


Rekomendowane odpowiedzi

Co można zrobić kiedy twój baaaaaaardzo przeciętnie (żeby nie powiedzieć słabo) latający stockowy ELECTRIFLY L-39 Albatros po raz kolejny kończy tak:

 

8b3b227111ab7826.png

 

...ty już NAPRAWDĘ nie masz siły znów go kleić a w pudełku leżą resztki rozbitego Parkamastera?

 

 

Można zrobić AlbaMastera!

 

Przepis jest następujący: weź skrzydła od Parkmastera skrócone do rozpiętości oryginalnego L-39, kadłub z 55mm turbiną od Albatrosa (zmieniając inrunnera 2040 3500kv na 2433 4040kv) i dorób przednią część kadłuba tak żeby też zapewniał siłę nośną.

 

Idea była taka, żeby nie zwiększać rozpiętości skrzydeł (nie zwiększać całkowitego oporu czołowego) a dodatkową powierzchnię nośną uzyskać z "latającego kadłuba" co zwiększy nieco tarcie, ale poprawi ogólne właściwości lotne (przynajmniej w zamyśle).

 

b8ca089ef523c142.png

d7691352d04e7f7b.png

37b790b4184418ba.png

 

Wstępne obliczenia pokazały, że powierzchnia skrzydeł wzrośnie z 9,1 dm2 do ~16dm2 (wliczając płaski kadłub, dodane trójkątne powierzchnie z przodu, ogromne lotki i przedłużony płaski tył).

Niewiadomą pozostał wzrost masy i wydajność turbiny z nowym silnikiem.

 

f321e8f8c0b788a1.png

 

Ostatecznie okazało się że:

- masa wzrosła z 570g do 575g (całe 5g)

- obciążenie powierzchni skrzydła spadło z 62g/dm2 na niecałe 36g/dm2

- turbina zjadła 3A więcej (16A zamiast 13A przy mocy maksymalnej), ale ciąg wzrósł z 260gr do ponad 360gr (być może więcej ale moja waga precyzyjna wyszła poza skalę)!

 

Zapowiadało się całkiem nieźle, ale Panie: Czy to poleci?

 

No... poleciało :) I to bardzo ładnie poleciało. Pierwszy oblot jeszcze nie do końca zrobionego modelu przerósł moje wszelkie oczekiwania:

- start na przestrzeni 5 metrów a nie jak wcześniej ledwo-ledwo na 20-30tu

- akrobacje kręci super: beczki, pętle, plecki, pętle odwrócone to teraz sama radość a nie strach "czy tym razem z tego wyjdzie?"

- szybuje bardzo ładnie pomimo, że prędkość maksymalna znacznie wzrosła (subiektywnie)

- makietowo wciąż da się latać, wystarczy zdjąć moc do około 50%

- ...a lądowanie to już z uśmiecham na ustach :)

 

Czas lotu na pakiecie 3S 1300 30C spadł przy tym raptem o minutę (5min zamiast 6ciu).

 

Słowem: warto było :)

 

 

...no dobra, ale co zrobić z tym (nie oszukujmy się) paskudnym wyglądem? Latanie to nie wszystko :)

 

Na pierwszy ogień poszło pomalowanie spodu na pomarańcz (oczy już nie te) i góry na szaro żeby zakryć malowanie Parkmastera. Nie chciałem przemalowywać całego kadłuba: oryginalne malowanie było całkiem ładne choć już nieco "styrane" życiem i fajnie było by je zostawić w jak największym stopniu.

 

a699ecc0fd3eaee1.png

96c1c153712c1e5a.png

 

Potem przyszedł czas na kilka przymiarek na nieco przeedytowanym zdjęciu: może tak a może inaczej, to ładne tylko za trudno będzie zrobić (nie mam aerografu - spraye z cienkimi końcówkami to mój szczyt możliwości), tamto ładne ale nie będzie widać z daleka, itp.

 

Ostatecznie padło na następujący wzór:

 

2edac5ba05affe44.png

 

Pora na przymiarkę "na żywo":

 

cb771d28f95a27a0.png

 

I oto efekt końcowy:

 

83783a5492a0c247.png

 

Z malowania małych trójkatów na razie zrezygnowałem.

 

 

Ufff...

 

Po 3 tygodniach projektowania, myślenia, mierzenia, obijania koncepcji aerodynamicznej o kolegów na Chudoby, rzucania pustego kadłuba w krzaki żeby ustalić środek ciężkości, ... , mam wreszcie dwa dobrze latające EDFy: Starmax F18 "rozwiercony" z 64mm na 70mm i Electrifly/Multiplex AlbaMaster :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.