pilot Opublikowano 3 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2008 Mam pytanie odnośnie używanych śmigieł. Jaki cel ma stosowanie śmigieł o skoku prawie równym średnicy ? Obecnie w modelu akrobata z napędem elektro mam APC E 16x8. Interesuje mnie czego powinienem się spodziewać po zmianie na np. 15x10, 14x12 czyli generalnie mniejsza średnica z większym skokiem i czy taka zmiana w ogóle będzie opłacalna. Pytam na razie teoretycznie bo pogoda do kitu i nie mam możliwości przetestowania w realu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam D Opublikowano 3 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 3 Kwietnia 2008 Zadajesz trudne pytania Pytasz o dobieranie śmigła do modelu. Zakładając że 16x8 obciąża silnik tak samo jak 15x10 (dostajesz tyle samo mocy, przy tych samych obrotach): 16x8 - mniejsza prędkość w poziomie, krótszy start, większy ciąg, brak wychamowywania w pionie do góry, większe chamowanie w pionie do dołu 15x10 - większa prędkość w poziomie, dłuższy start, ciąg statyczny mniejszy, ładnie wchodzi w piony ale w szczycie wytraca prędkość (nieprzyjemnie "mięknie na sterach" często tracąc kierunek lotu). brak chamowania do dołu. W F3A śmigła typu 16x14 biorą się głównie z dwóch powodów: - takie śmigło w czasie pomiaru hałasu przed lotem nie pozwala się rozkręcić silnikowi i model jest cichszy. Dochodzi oczywiście efekt mniejszej prędkości końcówki mniejszego śmigła. Hałas w F3A mierzy się tylko przed lotem - podwozie! kto lubi samoloty na szczudłach? Teraz jak popularniejsze stały się wysokie podwozia, takie śmigła zastępone są przez śmigła nawet 18x10 Ogólnie pamiętaj, że moc to iloczyn ciągu i prędkości, więc z mocy swojego silnika możesz dostać albo dużo ciągu albo dużo prędkości. Proporcja między tymi parametrami jest sterowana właśnie takimi zmianami o jakie pytasz. Zupełnie innym zagadnieniem jest dobieranie śmigła do silnika, zwłaszcza spalinowego. pozdrawiam AD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pilot Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 ...16x8 - mniejsza prędkość...15x10 - większa prędkość Dzięki, teraz już sprawa trochę się wyjaśniła. W F3A śmigła typu 16x14 biorą się głównie z dwóch powodów... Wszystkiego bym się spodziewał ale nie tego, że chodzi o hałas i wysokość podwozia :lol2: Sądziłem, że hałas to domena napędu spalinowego a tu proszę - mierzony jest hałas śmigła. ...takie śmigła zastępone są przez śmigła nawet 18x10 Czyli wniosek z tego, że chyba jednak lepiej pozostać przy śmigle większym o mniejszym skoku. Zupełnie innym zagadnieniem jest dobieranie śmigła do silnika, zwłaszcza spalinowego. To obecnie mnie nie interesuje. Odpowiedź pomocna więc ode mnie 1 punkt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam D Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Przypadek, o którym pisałem - ze śmigłami 16x14 i 18x10 dotyczy właśnie silnika spalinowego. Śmigła są znaczącym składnikiem hałasu. Silnik wycisza się tłumikiem i miękkim łożem silnika. Ze śmigłami jest trudniej - jedyna rozsądna droga to zmniejszyć średnicę i zwiększyć skok lub zastosować śmigło wielołopatkowe. pozdrawiam AD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam D Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała: Jak wspomniałem, czym innym jest dobór śmigła do silnika czym innym dobór do modelu. Ale warto też wiedzieć, że ze dwóch śmigieł odbierających od silnika tą samą moc, śmigło o większej średnicy ma większą sprawność. Prawda jest taka, że markowe śmigła mają i tak wysoką sprawność rzędu 80-85% więc odpuszczenie sobie 2-3% przy śmigle "kwadratowym" nie jest zbrodnią. Zabawne jest tylko to, że owe 2-3% idzie w... hałas, a mimo to w czasie pomiaru hałas jest mniejszy (bo mniejsze obroty). Dzieje się tak, bo owe śmigła odbierają tą samą ilość mocy tylko w jednym punkcie pracy (przy jednej prędkości) a na ziemi... itd. pozdrawiam AD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pilot Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 ...Śmigła są znaczącym składnikiem hałasu... Wiem, szczególnie to widać przy napędzie elektro. Czy przy takim napędzie również mierzony jest hałas ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam D Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Też. I uwierz mi - wcale nie są rewelacyjnie ciche przy pomiarze. Średnice śmigieł typowych elektryków to od 19 do 22 cali. W ich przypadku hałasują końcówki śmigieł jako takie i końcówki śmigieł razem z betonem pasa. (hałas mierzony jest w trakcie jak model stoi na ziemi) AD Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pilot Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2008 Też. I uwierz mi - wcale nie są rewelacyjnie ciche przy pomiarze. Mam wprawdzie "tylko" 16" ale tez potrafi trochę hałasu zrobić i to na trawiastym podłożu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.