Skocz do zawartości

Speed 400 Aero


Rekomendowane odpowiedzi

Po długiej przerwie w budowie w końcu udało mi się skończyć kolejny model. W międzyczasie bawiłem się trochę depronem, ale dłubanie w balsie daje mi największą frajdę i tego materiału będę się trzymał.
Model który dziś prezentuję, to mały fun-fly. Szukałem czegoś prostego w budowie i łatwego w pilotowaniu. Model nie jest trudny do wykonania, ale plany nie prowadzą przez całą budowę za rękę. Na forum znajdują się plany które przeniosłem do AutoCada i lekko poprawiłem. Na podstawie przeglądniętych relacji zdecydowałem się wydłużyć kadłub o 50mm. Niestety to nie wystarczyło i musiałem dołożyć trochę ołowiu. Na tę chwilę Speed gotowy do lotu waży 535g (w tym 28g ołowiu). Nie udało się zmieścić w planowanych 500g (autor projektu zakładam 510g do lotu), ale tragedii nie ma. Odchudzając konstrukcję można by zejść z wagi. Ja np. dodałem keson na skrzydle (pod białą folią) którego w oryginale nie ma. Wyważyłem model na 42mm od czoła skrzydła (16% zapasu stabilności). Przesuwając ŚC do tyłu powinno udać się zdjąć trochę zbędnego balastu. Ten model według relacji latał nawet przy masie 700g.
Najwięcej czasu zajęło mi wykonanie owiewki. Ciężko było mi znaleźć butelki bez skazy. Wszystkie miały jakieś plamy, rysy itp. Do tego nawet przy ciasnym spasowaniu nie udawało mi się w 100% usunąć śladów po przetłoczeniach. Wykonanie tego elementu tak mnie zmęczyło, że zostawiłem pierwszą kabinkę która wyglądała jako tako. Nie wyczyściłem dobrze wytłoczki i wewnątrz zostało trochę pyłu balsowego. Nie do usunięcia w tym momencie. Musi tak zostać.
Napęd stanowi silnik Emax FC 2822, śmigło GWS 10x6 (muszę chyba kupić nowe, podczas prób wyważania zeszlifowałem końcówkę jednej łopaty i zmieniłem jej kształt. Widać to na zdjęciach), lipol Zippy Compact 3s 1500mAh i regulator Turnigy Plush 30A. Powierzchnie sterowe obsługiwane są serwami Hextronic HXT900. Postanowiłem zamontować po jednym serwie na lotkę (w oryginalnych planach obie lotki napędzane były jednym serwem)

Nie wykonałem jeszcze mordki. Najpierw chcę ulotnić model i poustawiać skłon i wykłon silnika. W tym momencie silnik jest bez skłonu, a wykłon ma około 3stopni.
Do oblotu dopiero się przymierzam. Chcę jeszcze poćwiczyć na symulatorze i znaleźć dobre miejsce na pierwsze próby. Pas na Czyżynach wydaje się ok, ale beton raczej słabo zamortyzuje ewentualne krety ;) Dodatkowo nie jestem pewien czy nie uciekły mi kąty dlatego muszę zaopatrzyć się w Ręczny Deszyfrator Niedokładności Kątowych pomysłu motylastego.
Zdjęcia modelu można obejrzeć w poniższej galerii: http://www.fotosik.pl/u/recc/album/2345967

Dorzucam kilka linków przydatnych w budowie. Być może komuś kiedyś się przydadzą:
http://web.archive.org/web/20070522115321/http://www.flymodels.co.uk/plans/sp400aero/sp400aero.htm (archiwum strony autora projektu)
http://home.vicnet.net.au/~tarnagul/clarkclan/planes/aero.htm
http://www.modelbouwforum.nl/threads/speed-400-aero-bouwverslag.141143/
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-balsa-sportkistje-electro-span-ong-85-cm.43699/page-61
http://www.rhcforum.ro/topic/41815-balsa-speed-400/
https://sites.google.com/site/jwrrommerts/home/bespanning

 

post-15326-0-02181600-1468148878_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.