Skocz do zawartości

Poradnik- jak powiększyć otwór w śrubach napędowych.


mike217

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym tu pokazać osobom zainteresowanym szkutnictwem jak skutecznie powiększyć otwór w śrubie napędowej. Jak wiadomo w śrubach stosuje się kilka  średnic  pod wał, zarówno z gwintami jak i bez. Standardem są średnice 2mm bez gwintu do wklejania wału, 3mm z gwintem, 4mm z gwintem i bez niego, 5 mm z gwintem stosowane praktycznie tylko w FSR , 4,76 oraz w dużych śrubach 6,35mm. O ile z małymi średnicami śrub problemu nie ma, bo są dostępne w różnych wariantach to problem pojawia się jak chcemy kupić śruby w zakresie 48-60mm z otworem na wał 6,35mm. Taki otwór zazwyczaj jest dostępny w dużo większych śrubach praktycznie stosowanych tylko do największych silników spalinowych a nie znajdujących zastosowania w modelach elektrycznych.   Trafiła mi się śruba 53mm dobrego Polskiego producenta. Śruba miała bazowy otwór 4,76 . Moje modele mają wały 1/4 cala czyli właśnie 6,35mm i zaistniała potrzeba przerobienia śruby. Nie jest to praca łatwa bo śruby za bardzo nie ma jak chwycić a i sam materiał - brąz z berylem jest trudny do wiercenia bo " łapie" wiertła.

W tokarce zatoczyłem mosiężny trzpień  pasowany na wcisk w otwór śruby. Trzpień jest oczywiście długości połowy piasty śruby. Śruba została na niego wprasowana konikiem i po sprawdzeniu bicia otworu roztoczona małym nożem na średnicę 6,30mm. Kontrola średnicy jest tu ważna i używałem do niej mikromierza  wewnętrznego bo pomiar suwmiarką jest obarczony  sporym błędem w tak małych otworach.  Po osiągnięciu zamierzonego wymiaru śruba została podgrzana i zdjęta z trzpienia na siłę. Wykonałem drugi trzpień na średnicę 6,30 i wprasowałem na niego śrubę od podtoczonej już strony. Operację wytaczania otworu powtórzyłem. Po zdjęciu z tokarki śruba miała otwór 6,30 z 5 setkowym naddatkiem na finalną kalibrację przy pomocy rozwiertaka. Samym rozwiertakiem rozwierciłem śrubę już w rękach bo rozwiertak dobrze się prowadzi w tak przygotowanym otworze. Finalnie otwór wyszedł 6,36 ale taki mam  rozwiertak. Śrubę sprawdziłem wstępnie na wyważarce , jest to śruba surowa z odlewu i teraz będzie obrabiana. Ale to  już inny temat....

 

Pozdrawiam M.H

 

post-4076-0-84604900-1471793696_thumb.jpg

post-4076-0-27063300-1471793706_thumb.jpg

post-4076-0-19256400-1471793716_thumb.jpg

post-4076-0-52210800-1471793726_thumb.jpg

post-4076-0-08691500-1471793737_thumb.jpg

post-4076-0-34949000-1471793756_thumb.jpg

post-4076-0-08788000-1471793767_thumb.jpg

post-4076-0-70898400-1471793776_thumb.jpg

post-4076-0-37652300-1471793792_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trafiło do mnie z Ameryki kilka nowych śrub. Poniżej małe wizualne porównanie różnych śrub do napędu pół zanurzonego w podobnych srednicach ale różnych producentów.

 

Od lewej

-Śruba Polskiego producenta A.L z brązu berylowego- średnica 53,4mm

-Śruba Amerykańska Prather z brązu - średnica 53,8mm

-Śruba Amerykańska Octura z brązu berylowego- średnica 52mm

-Śruba amerykańska Prather stalowa nierdzewna  - średnica 53,7mm

-Śruba aluminiowa frezowana na  5 osiowej frezarce marki TP-Power- średnica 54mm.

 

4 pierwsze to odlewy w które trzeba włożyć mnóstwo pracy , ostatnią można wyjąć z paczki i pływać bez poprawek.

post-4076-0-88321500-1472758216_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.