Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 5 Listopada 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2016 Witam Kolegów, TOTO-0 już prawie zreanimowany, czekam na dogodne warunki do oblotu. W międzyczasie postanowiłem rozpocząć budowę TOTO-2 ze stajni Motylastego (tutaj chylę czoła i dziękuję autorowi za publikację modeli dla takich laików jak ja)- spodobała mi się linia szybowca i bardzo ciekaw jestem techniki wykonania skrzydła. W TOTO-0 męczyłem się w wyginaniem krawędzi natarcia płata - tutaj spodobało mi się zupełnie inne rozwiązanie konstrukcyjne. Budowę rozpoczynam od skrzydła, do tej pory powstało dolne poszycie płata, depronowe listwy natarcia i spływu - całość przeszlifowana i gotowa do wlaminowania rowingu papierowego Najwięcej problemu sprawiło mi dokładne przeszlifowanie spływu wraz z jego depronowym wzmocnieniem. Teraz jak najprędzej chcę wlaminować wzmocnienie z papieru - boje się uszkodzić spływ, gdyż jest diablo delikatny. Postanowiłem na etapie budowy rozdzielić płat na dwie połowy - w planach Motylastego nie jest uwzględniony wznios - ja chciałbym jednak aby wznios był. Nie wiem czy dobrze zrobiłem, ale aby miejsce dzielenia płatów było czyste - buduję płat na dwie połówki już teraz. Myślę jak później połączyć te dwie połowy aby w locie całość się nie rozpadła? Pozdrawiam Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 6 Listopada 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2016 Żeberka gotowe - postanowiłem wykorzystać samoprzyleny papier do etykiet, nie polecam.... w trakcie szlifowania klej zapychał papier. Spływ wlaminowany żywicą 15 min. Dodatkowo od góry potaktowałem sam brzeg spływu CA - efekt mi się podoba, jest żyleta i krawedź zdecydowanie wzmocniona. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 20 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2016 Po przerwie budowa została wznowiona... Zapowiada się długa droga do ukończenia modelu - ale koniec będzie Skrzydła zostały oszlifowane, wkleiłem balsowy płaskownik w listwę spływu jako dodatkowe wzmocnienie. Generalnie metoda nadania profilu opisana przez Autora modelu jest w moim odczuciu rewelacyjna i w gruncie rzeczy prosta. O wiele trudniej było mi nadać ładny profil noska w profilu Clark-y dla TOTO-0 i TOTO-7. Dociskanie na karimatę i dodatkowymi strefami zgniotu A uzyskany profil po wyjęciu z "formy" wygląda tak: Zaskoczyła mnie sztywność konstrukcji skrzydła - po oklejeniu na wilkol będzie ekstra! Dobrego dnia M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Motylasty Opublikowano 20 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2016 Patrzę W temacie tego płata proponowałbym jednak nie oklejać go "na wikol". Dlaczego ? Owoż płat ten w porównaniu z ToTo-7 i resztą pomimo wszystko jest mniej sztywny i będzie ulegał ugięciu w locie. Pokrycie "wikolowe" natomiast jest bardzo sztywne, do tego dochodzi jeszcze lakier. To stanie się powodem pękania pokrycia, a jako że samo pokrycie jest związane z warstwą depronu, depron zacznie w tych miejscach też pękać. Tak było w przypadku prototypu.. No chyba że zastosujesz bardzo cienki papier. Ewentualnie taśma pakowa i żelazko. Oczywiście dywagacje te tycza jedynie płata. A tak przy okazji - prototyp do dzisiaj lata, ale z innym skrzydłem. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PK999 Opublikowano 21 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Grudnia 2016 Ooootototoooo toto. Papier na tym skrzydle się nie sprawdza. Mój Toto2 - pierwszy model, który tak pokryłem miał ten problem, pękało poszycie. W mniejszej skali - do 1,2m skrzydła nie miałem takich problemów. W Toto2 pomogło dopiero wykonanie płata jako dzielony na pół. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 26 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2016 Tak myślę nad tym i nie mam ochoty na taśmę nic a nic :/ Może cienki japon na wikol? Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka Ewentualnie farba lateksowa rozcieńczona. Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 28 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Grudnia 2016 Hej Troszkę poeksperymentowałem i klej "vikol" + kropla gliceryny + japon = powłoka elastyczna i odporna na wyginanie (Przynajmniej nie pęka po 72h od pokrycia) przy tym wystarczająco twarda. Nie jest to pokrycie budżetowe - ale japon nakłada się diablo wygodniej niż papier śniadaniówkę. Nie moczyłem go w roztworze kleju - tylko smarowałem płat (po wcześniejszym zmatowieniu, odtłuszczeniu itp.) na to japon i szpachlą wyrównanie. Myślę że farba lateksowa z testera za 2,50 z marketu i zobaczymy co pokaże przyszłość.... Po prostu nie zniósłbym estetyki taśmy pakowej, wybaczcie W międzyczasie zrobiłem kratownicę kadłuba, po raz pierwszy w życiu - podoba mi się nauka nowych technik w kolejnych konstrukcjach TOTO. Jak dotąd - model wdzięczny w budowie, daje dużo satysfakcji. Marzy mi się TOTO-5... Pozdrawiam Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PK999 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 29 Grudnia 2016 Ładna budowa, jest dokładność wykonania, są odpowiednie materiały, filterek na zdjęciach. Trwałe pokrycie pianki to nie jest łatwa rzecz. Jak teraz planujesz połączyć skrzydła? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
songo78 Opublikowano 29 Grudnia 2016 Udostępnij Opublikowano 29 Grudnia 2016 Tak jak napisał przedmówca super robota! Kilka razy oklejałem wyłącznie taśmą pakową więc chętnie pooglądam relację do końca Pozdrawiam, Krzysiek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 30 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2016 Hej, Dzięki za dobre słowo Budowa troszkę potrwa... Od połowy stycznia do kwietnia nie będzie mnie w kraju. Ale obiecuję że koniec będzie. Skrzydła połączę na bagnet + żywica. Nie robiłem w całości ze względu na wznios jaki zastosuję. Pozdrawiam Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 31 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2016 Witajcie, Pomału do przodu... Lotki wycięte, wzmocnione balsą. Gniazda w skrzydłach również. Kadłub oklejony depronem od góry i dołu, teraz muszę wykombinować zamocowanie serwa SW. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!! Pozdrawiam Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 31 Grudnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2016 W tym modelu mamy jedynie serwo na SW. Umieściłem je na płytce balsowo-depronowej, a bowden usztywniłem na kratownicy wykorzystując odpadki balsy. W części ogonowej bowden ma troszkę luzu aby ewntualnie wejść w płetwę (ta będzie konstrukcyjna z balsy + CA). Brakuje mi doświadczenia w doborze wychyleń sterów. Więc chciałbym mieć zapas na ewentualne poprawki. Ten model ma stosunkowo małą powierzchnię SW niż 7'ka (tam właściwie wystarczy wychylenie +/- 7 mm aby latać). Na początku ustawię na duże wychylenie - później można zredukować. M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 6 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2017 Ciąg dalszy Kadłub oklejony depronem i oszlifowany na smukły kształt A tutaj już po oklejeniu papierem na wikol. W międzyczasie połączyłem skrzydła ze wzniosem 3 stopnie i rzeczywiście przy takim wydłużeniu już pracują Póki co japon na wikol z gliceryną działa - zobaczymy jak wyjdzie z farbą lateksową. Dokleję wzmocnienia na gumy do płata i jutro postaram się wrzucić zdjęcia jak toto zaczyna wyglądać w całości. Osłonka silnika będzie laminatowa podobnie jak w 7'ce. Nudząc się wprowadziłem dane TOTO-2 do XFLR'a i wyszło mi, że jeżeli chcę poszybować to powinienem zaklinować płat na +1,2 stopnia, SW na zero, SM15%. Przeliczyłem też jak działałyby klapolotki tak 20% symetrycznie w dół. - tutaj już z kontrą SW 10 stopni w górę... Model prosto z planów powinien być znacznie szybszy w locie swobodnym - ciekaw jestem jak te obliczenia mają się do rzeczywistości ??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 19 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2017 Po przerwie... Skrzydła oraz stateczniki właściwie gotowe Model pomalowałem satynowymi farbami Luxens'a wykorzystując testery z marketu budowlanego. Wyszło tego po trzy warstwy + lakier akrylowy - jednakże farbę musiałem mocno rozcieńczyć gdyż taką z testera nie da się malować modelu bezpośrednio. Nakładałem mało finezyjnie - pędzlem do farb akrylowych. Jak to wyszło? Jedno jest pewne - powierzchnia jest elastyczna. Czy na tyle aby nie pękać w trakcie lotów - czas pokaże, choć myślę że tak. Wykonałem kilka testów i jestem przekonany że elementem nadającym elastyczność jest japon którym pokryłem skrzydła i kadłub. Wikol sam w sobie jest już wystarczająco elastyczny - nawet bez gliceryny. Depron kryty papierem śniadaniowym rzeczywiście pęka, kryty japonem nie. Niestety japon na wiklol przepuszcza podkład MOTIP i wpala depron. Wiec zdecydowałem się pokryć cały model farbami lateksowymi. Uzyskana powierzchnia nie jest tak gładka jak pokryta lakierami samochodowymi - farbę lateksową da się szlifować, ale nie tak efektywnie jak lakier. Myślę że jest to coś pomiędzy kryciem japonem na celon, a lakierem Mi efekt odpowiada, cieszę się z tego że płaty są elastyczne wraz z farbą. Ważyłem wszystkie elementy modelu wraz z wyposażeniem i celuję w masę do lotu ok 690/700g. Reszta już na wiosnę, TOTO-2 ląduje teraz na strychu i czeka na dalsze prace do maja Potem chciałbym zbudować Guppy Mk2 z zakupionych planów oraz powalczyć w technologii styro-fornir. Pozdrawiam Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elkojote Opublikowano 19 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2017 Dopieściłeś Kolego ..masz dryg ,bardzo wysoki crd ???? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dawid Leśniewski Opublikowano 19 Stycznia 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2017 Eeno kierowniku powierzchnia super dopieszczona - gratulacje. P.s. jak będziesz robił guppego to zrób relację, też mam zamiar go zbudować w wersji 2m. Ja robiłem toto0 bodajże, pomógł mi w nauce latania, rok później dostał mocniejszy silnik i pakiet 2.2 - latał szybciej nastepny rok w końcu złamało się skrzydło - sosnowy dźwigar 5x5 mm niewytrzymał beczki ... Kadłub cały a ja zrobię następne skrzydło... Gratulację dla motylastego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 19 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2017 Dzięki Jeszcze zdjęcia prawie całości: Do zobaczenia na wiosnę... Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Motylasty Opublikowano 20 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2017 Jestem pod wrażeniem. Czy wolno mi będzie zamieścić fotki tego modelu na moim blogu ? Oczywiście z adnotacją stosowną. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 28 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Kwietnia 2017 Jasne Właśnie wracam do kraju dokończyć ToTo. Pozdrawiam Michał Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michał Pielaszkiewicz Opublikowano 25 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Maja 2017 Witam po przerwie.. Ostatnio nie pisałem, natłok codziennych spraw.. Model został ukończony i oblatany - niestety nie mam filmu z oblotu, ale dziś wstawiam film z drugiego lotu - po małej korekcie skłonu. Jak się lata? Rewelacyjnie! Przed lotem Toto-2 oblatałem Easy Glider'a 4 i wolę Toto Mam takie subiektywne wrażenie że nie chce lądować - mam problemy zmieścić się nim na łące, bo leci i leci.... końca nie widać. Podziękowania dla Motylastego za udostępnienie świetnego modelu! Pod maską jest: Turingy D2830-11 1000kV - śmigło chyba 11x6 - zapomniałem, muszę sprawdzić LiPol 2S 1800 Regler HK Blue 30A Serwa 2x HK939MG + 1x BMS-306DMAX Odbiornik Delta-8 https://www.youtube.com/watch?v=NcurAuc5ClE Postaram się jakoś na dniach wrzucić małą galerię. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi