Skocz do zawartości

silniki RAY i ich parametry


Piotter

Rekomendowane odpowiedzi

Ja jestem w posiadaniu RAY C3542/6 który kręci w szybowcu śmigiełkiem Graupner Cam Folding Prop 12x6. Jest to polecane rozmiar śmigła przez producenta. Silnik zasilany 3s robi się ledwo ciepły chodź pracuje nieprzerwanie przez 2 minuty na max przepustnicy.

Chodź szybowiec wznosi się dziarsko chyba zasadnie by było założenie większego rozmiaru na przykład Aeronaut CAM CARBON 13x6.5. Czy Aeronauty mają większą sprawność od Graupner'ów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie się zastanawiam nad RAY wersji CD35xx do akrobata 112cm rozpiętości ale sam nie wiem czy nie kupić czegoś w UH.Poprostu nie chcę się obudzić z ręką w nocniku że kupię silnik za 90zł a on nie będzie miał deklarowanych parametrów.

 

Moje doświadczenia ograniczają się do silników C35xx i CD28xx. I wychodzi na to, że te większe mają problem z jakością łożysk (zo to ośki twarde, zresztą 2 w zestawie) i trochę zaniżonymi śmigłami w katalogu, a z tych mniejszych jestem bardzo zadowolony.

 

 

chyba zasadnie by było założenie większego rozmiaru

Zależy co chcesz uzyskać. Większy ciąg? Dogrzanie silnika do odpowiedniej temperatury? (oczywiście żart - wybacz) Może się okazać, że jedyna co uzyskasz, to skrócenie pracy silnika na jednym pakiecie.

Jeśli zakładasz śmigło większe niż zaleca producent, to koniecznie sprawdź maksymalny prąd, żeby zabezpieczyć regulator. Bo silnik, czy nie przeciążony można obadać ręką (temperatura).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Czytam czytam i trochę się zmieszałem... latam modelem szybowca 1400g, 230cm silnik ray c3536/05 pakiet 2s1p, śmigło składane aeronaut cam carbon 10x6 (rozmiar zalecany przez producenta dla 2s1p). Ciąg może nie powala ale da się bezpiecznie i komfortowo latać. Idzie do mnie pakiet 3s1p, w specyfikacji silnika dla napięcia 11,1v zalecają śmigło 9x6, skoro piszecie że śmigła są zaniżone to może lepiej zostawić te 10x6 ? Nie mam sprzętu pomiarowego, i nie wiem za bardzo jak sprawdzić parametry takiego zestawu zeby ani nie zjarać regulatora ani silnika. Ktoś ma jakieś doświadczenia z tym konkretnie napędem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli nie możesz zmierzyć prądu, to zalecam jak największą ostrożność. Łopaty składane zwykle bardziej obciążają silnik niż np śmigła APC (a tych prawdopodobnie dotyczą zalecenia).

Obciążenie silnika można srawdzić "na czucie w palcach", ale z regulatorem już tak się nie da, zwłaszcza jeśli maksymalny prąd jest dobrany na styk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem testy na "palca" i silnik przy zasilaniu 3s1p na śmigle 8x5,5 (zalecane przez producenta jest 9x6) jest wyraźnie ciepły po 30s pracy...(regulator-30a tower pro i aku-2200mah 20c zippy flightmax też)) :crazy: na szczęście jest zabudowany w motoszybowcu na zewnątrz i ma bdb chłodzenie. Na pakiecie 2s1p(flightpower evo30 4500mah) i śmigle 10x6 aeronaut cam carbon (zalecany rozmiar przez producenta) po kilku minutach pracy jest zimny, regulator ciepły, pakiet letni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego można tylko tyle wnioskować, że na pakiecie 3S i łopatach 10x6 nie pójdzie (co się zresztą zgadza z zaleceniami producenta).

A na regulator uważaj. Przy tym silniku łatwo można przekroczyć 30A. I wcale nie trzeba regulatora przegrzać, żeby zepsuć.

 

Interesuje mnie jeszcze czy opłacalna będzie taka zmiana pakietu. To znaczy, czy faktycznie szybowiec będzie się szybciej wznosił. Koniecznie daj znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pakiecie 3s1p i śmigle 8x5,5 waży do lotu jakieś 1250g, model idzie pionowo w górę . Na 2s1p i 10x6 przy masie 1450g idzie w górę pod kontem 45% . Co ciekawsze cięższy lata chyba nawet lepiej ... obciążenie powierzchni wychodzi wtedy 37,5g na dm2, profil sd8040 mod.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radek, to znaczy że mają mniejszą sprawność? Bo cyfry podawane przez obu producentów nie różnią się tak, żeby można było powiedzieć "srasznie"

Daj jakiś przykład.

 

Bartosz, dzięki za podsumowanie, a to że cięższy lata lepiej wcale mnie nie dziwi. Jest szybszy, przez co bardziej odporny na podmuchy i ma lepszą odpowiedź na ruchy sterami. Może się nawet okazać, że dłużej szybuje, ale to już nie jest takie pewne, zależy od profilu, a na tym się nie znam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.