Skocz do zawartości

Bezpieczeństwo wykorzystywania przestrzeni powietrznej.


darek.3333

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie.

Jeśli moje dywagacje wyglądają jak wrzucanie do jednego worka to przepraszam. Nie oczekuję też że tu uporządkuję wszystko łącznie z sytuacją na moim lotnisku. Ale jako początkujący modelarz nie miałem pojęcia o wielu rzeczach a dzięki kolegom tu się wypowiadającym wiele się dowiedziałem także o panujących normach od strony modelarzy na moim lotnisku. Może trochę polemizowałem z niektórymi wypowiedziami ale tylko po to aby się więcej dowiedzieć lub zwrócić uwagę na problem. A swoją drogą to dobrze , że modele są podpisane. O tym też nie wiedziałem.

Dzięki za wszystkie wyjaśnienia. Zawsze chętnie wysłucham poglądów innych. Może też ta nasza wymiana zdań da komuś do myślenia i będzie trochę bezpieczniej także dla modeli.

Nie jestem zwolennikiem zamykania wszystkiego w przepisach a raczej ujmowania wszystkiego w granicach zdrowego rozsądku.

 

Pozdrawiam - Darek

 

Życzę wszystkim udanych i wysokich lotów z zawsze powracającymi modelami

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Odpowiedzi 44
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Czy moze mi ktos pokazac gdzie szukac w internecie tego magiczneo przepisu ktory mowi DOKLADNIE ile wynosi ta wysokosc do lotow wolnych, moze jakis przekroj przepisow EU? Wujek google troche sie miesza w zeznaniach, nie bardzo wiem jakiej terminologii szukam.

Chce wiedziec NA PEWNO ze np do 1kg masy moge latac na dowolna odleglosc do wysokosci 300m npoziomemm gruntu. Albo cos innego.

Plotki od ludzi w USA lotnicza fotografia sie zajmujacymi sa takie ze ma byc do zasiegu wzroku, jacys niemcy gdakaja ze w calej europie do zasiegu wzroku i do n metrow AGL itd. Chce to przeczytac i nie wiem gdzie. Bo czytanie przepisow lotniczych nie bardzo mi pasuje albowiem tym co latam to raczej nie jest 'statek powietrzny', jako ze nie jest rejestrowany itd. Moze ktos wie jak wielki taki statek powietrzny musi byc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zdążyłem się zorientować to na terenie Polski obowiązują nadal polskie przepisy ruchu lotniczego dostosowywanie co prawda do unijnych ale z bólem. Od tych wszystkich przepisów unijnych wszystkich instruktorów lotniczych rozbolała głowa bo to taka biurokracja , że instruktor zamiast latać wypełnia stosy papierów. Ale w tym gąszczu przepisów nie ma kategorii modeli. Jest dziura prawna w tej kategorii. W podziale przestrzeni w Polsce poza strefami lotnisk i innych wyznaczonych (np dla wojska , zakazanych - np reaktor w Świerku) istnieje pojęcie przestrzeni lotów swobodnych do 100 m wysokości - a to niewiele i to dla lotów VFR czyli z widocznością ziemi i innych użytkowników. I stąd chyba to ograniczenie u Niemców , że trzeba model widzieć bo wtedy jak by co to zobaczy się też np samolot, który by mógł się ewentualnie zderzyć z modelem.

 

Darek

 

PS - A może ktoś ma aktualniejsze informacje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ustawie Prawo Lotnicze jest kategoria model.

Tak czy inaczej jest to statek powietrzny który nie podlega wpisowi do rejestru statków powietrznych, itd.

 

Jest to trochę bardziej skomplikowane, ale ustawodawca o tym nie zapomniał, acz nie sprecyzował wielu zagadnień. To jest pozostawione do uzgodnienia w drodze rozporządzeń.

 

Zreszta ostatnie jakie znam podniosło wagę startowa do 30 kg zwalniając z obowiązku posiadania kwalifikacjio personelu lotniczego FMP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprobuje zrobic summary:

Mamy max 30kg takeoff weight, 100m AGL pulap i najdalej na zasieg wzroku whichever is shorter (jak jest CAVOC to rozumiem zasieg infinity :devil: oczywiscie zart).

Wniosek: nic tylko robic pociski cruise bez glowicy. Na codzien i tak nie wyleca poza poligon.

Wiadomo tez GPS ogranicza do 18.000m (some 50kft?) i jakies 515m/s (ok 1.8MACH) - to restrykcja na wszystkie komercyjne GPS sprzedawane w USA, barometry typowo sa od 30 do 110...120kPa czyli jakies 9080m uzywajac STD atmosphere model. Elektronika w wersji industrial chodzi -40do85deg i 10-90% humidity (trzeba wczytywac sie w datasheet za kazdym razem), wiec nie nalezy sie pchac do stratosfery i nie kombinowac ze szybkim znizaniem w chmurach. Lotnicza elektronika jest -55...125C, nie do dostania w Polsce.

Dalej spekulacje 80% pewnosci: 10mW moc TX na pasmie 2.4GHz bez licencji radioamatorskiej. W niemczech bylo cos takiego na forum jak 100mW ale przy 10% wypelnieniu godzinowym, 10mW unlimited, czyli w praktyce 6min lotu ciaglego byloby ok co tez niemiaszki robia.

 

Strefy bez lotow - w sklepach dla pilota mozna kupic mapy jeppesena (w praktyce 100pln za polski komplet).

Ten pulap 100m troche niski, fajne zdjecia sa dopiero od 200-300m.

 

Tu jeszcze pozostaje pytanie czy maly UAV na GPS ze styropianu to model, jesli istnieje mozliwosc przejecia kontroli RC w kazdej chwili, ale wiekszosc czasu jest autonomiczny (powiedzmy ze to FPV w drodze powrotnej).

 

Wiadomo ze w USA wizja z FPV nie wystarcza do zakwalilfikowania 'w zasiegu wzroku', kazdy FPV ma latac z obserwatorem. W praktyce robia to tak ze FPV z kamera leci sobie, a wzdluz linii lotu co 2km stoi facet z komorka i lornetka i jest "obserwatorem pro". Ponoc zalatwia to problem bo obserwator jest, moze byc mobilny, a ze do niczego rozsadnego nie sluzy - to inna rzecz (bo samolot przeciwnika slychac z 8km i sie wtedy uziemia cala opreacje bez gadania).

 

P.S. Kiedys w Anglii byl facet z czerwona flaga biegnacy przed samochodem. Bez tego branza sie nie rozwinie. :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.