Jump to content

Śmigło, silnik, waga. Paralotnia RC - pytanie


Takpoprostu
 Share

Recommended Posts

Witam, mam pytanie. Chciałbym zbudować Paralotnie RC jednak totalnie zardzewiałem w temacie RC i mam kilka pytań.

 

Skrzydło jakie posiadam to "HobbyKing Paraglider Parafoil 195x54". Podobno nie najlepsze, jednak myślę że poradzę sobie z trymowaniem skrzydła. 

 

Z tego co pamiętam potrzebuję:

-aparaturę z odbiornikiem 

-dwa serwa

-silnik i regulator

-pakiet

 

I teraz moje pytanie :

 

Zestaw ma ze sobą zabrać czasami gopro. Jaki muszę zastosować silnik i jakie śmigło by mieć odpowiednią moc do sprawnego wbicia się na większe wysokości ?  Nie chciałbym znów wydawać dużej kwoty :( Gdyż kilka lat temu jak zacząłem budować drift car pękło mi ponad 2 tyś... A i tak ostatecznie to sprzedałem gdyż nie poczułem klimatu jeżdżących samochodów 1:10. Jednak do latania mi bliżej gdyż uprawiam kitebuggy. Myślę że cały osprzęt nie będzie ważył więcej jak 900g-1000g. Czy to dużo ?

Link to comment
Share on other sites

Akurat w przypadku paralotni RC zbyt niska masa negatywnie wpływa na lot modelu.

Jeżeli skrzydło jest niedociążone to często klapi, słabo się steruje i jest podatne na "atrakcje".

Niestety nie mam tego skrzydła i nie wiem jaka powinna być optymalna masa gondolki, ale to powinno się dać odnaleźć w sieci - już sporo osób próbowało ulotnić to skrzydło.

W naszych modelach stosujemy silniki około 350W i śmigło 10x5'.

Z doświadczenia wiem, że potrzebne są serwa z metalowymi trybami (ramię serwa przy uderzeniach podlega dużym obciążeniom) i momentem nominalnym około 10 kg/cm.

Link to comment
Share on other sites

Akurat w przypadku paralotni RC zbyt niska masa negatywnie wpływa na lot modelu.

Jeżeli skrzydło jest niedociążone to często klapi, słabo się steruje i jest podatne na "atrakcje".

Niestety nie mam tego skrzydła i nie wiem jaka powinna być optymalna masa gondolki, ale to powinno się dać odnaleźć w sieci - już sporo osób próbowało ulotnić to skrzydło.

W naszych modelach stosujemy silniki około 350W i śmigło 10x5'.

Z doświadczenia wiem, że potrzebne są serwa z metalowymi trybami (ramię serwa przy uderzeniach podlega dużym obciążeniom) i momentem nominalnym około 10 kg/cm.

Dzięki za odpowiedź. 

A czy jeżeli napęd jest z tyłu gondoli/pilota to musi mieć odwrócone bieguny by śmigło kręciło się w drugą stronę ?

Oraz czy przy wyborze silnika 350W kierować się siłą ciągu ? Czy raczej parametrem Kv ?

Link to comment
Share on other sites

Trzeba przestawić miejscami 2 z 3 kabelków tak żeby śmigło pchało a nie ciągnęło i będzie działać ;)

Śmigło ustawiasz napisami w kierunku lotu.

Ja stosowałem np silnik Dualsky 2814C 1330KV lub 1200KV

Zbyt duży ciąg też stwarza problem z opanowaniem modelu - paralotnia z dużym ciągiem nie leci szybciej, tylko szybciej się wznosi.

Prędkość modelu zależy tak naprawdę od wagi modelu (cięższy jest szybszy, ale tez bardziej dynamiczny w reakcjach) ustawienia kąta natarcia, stopnia zaciągnięcia sterówek i ewentualne zastosowania speedsystemu.

W ogóle motoparalotnie RC to temat dość mocno odległy od latania modelami ze sztywnymi skrzydłami.

Trzeba zmienić trochę nawyki w lataniu ;)

Link to comment
Share on other sites

Właśnie zależy mi na szybkim wznoszeniu :) 

A gdybym zastosował ten silnik:
http://www.sklep.rc-lipol.pl/pl/p/silnik-Redox-15001000-3F-480W-/675 (przy okazji mógłbyś mi pokazać co jeszcze potrzebuję by zamontować śmigło i jaki kształt oraz wymiar będzie najbardziej optymalne ?), do tego dwa serwa ok 10kg i pakiet lipo 2s 5000mah -

 

Ile minut lotu na pełnym gazie mógłbym osiągnąć ? 10 ? 15 ?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Do montażu śmigła potrzebujesz jeszcze piasty zaciskowej dobranej do średnicy wału.

Nie wydaje mi się dobrym pomysłem zwiększanie mocy silnika. Ta którą Ci podałem wystarcza spokojnie.

Pełny gaz nie koniecznie oznacza szybkie wznoszenie- model może się przeciągnąć od zbyt gwałtownego dodania gazu lub nawet robić loopy ;)

To da się jeszcze opanować, ale problem jest taki że im więcej mocy tym większy efekt skręcający ("torque effect") pochodzący od pracującego śmigła.

Powoduje to skręcanie modelu w stronę przeciwna do obrotów śmigła, utrudniając nie tylko sterowanie, ale w ogóle kontrolowany lot.

Drugą sprawa jest to, że na etapie nauki latania, często wszystko kończy sie wkręceniem linek w śmigło, więc nadmiar mocy nie będzie pomagał.

Link to comment
Share on other sites

Bardziej chodziło mi o to że silnik ma podobną moc do proponowanego przez Ciebie, a jest tańszy :) Jesteś jeszcze tylko mi w stanie określić jak duże i jaki kształt śmigła kupić ? Oraz jak to jest z czasem działania +/- na pakiecie 2s 5000mah lipo ?

Link to comment
Share on other sites

Ja stosuję śmigła APC 10x5E i pracują przyzwoicie. Czasu działania na pakiecie nie jestem w stanie podać.

U siebie stosuję pakiety 4000 - 5000 mAh 3S. I to wystarcza średnio na około 20-30 minut lotu.

Czasem dłużej, czasem krócej w zależności jak się lata ;)

Link to comment
Share on other sites

W tym drugim chyba ten silnik jest niedostępny. No i jeżeli producent proponuje do niego śmigło 10x6 to nie brałbym 10x5.

No i trzeba by zapytać jaki to pomarańczowe śmigło ma otwór mocujący.

Nie jestem pewien czy propsaver da sobie radę z taką mocą. Ja stosuję piastę stałą, np taką: https://abc-rc.pl/piasta-smigla-gemfan-4-m6

Co do serw to nie wiem czy dadzą radę, trzeba spróbować. U mnie sprawdziły się serwa podobne do MG 996R lub MG 995.

Link to comment
Share on other sites

Ostatecznie zamknęło się to w ten sposób. Wybrałem innej marki silnik z dwoma możliwościami montażu, oraz z piastą stałą w komplecie. Śmigło te które polecałeś lecz wersja 11x5,5e. Mam nadzieje że ten zestaw pchnie mojego małego glajta. ;) A serwa... zobaczymy najwyżej zmienie. Jedno z serw będzie mi potrzebne tylko do kręcenia gopro.

post-20875-0-41492100-1515622873_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ostatecznie wybrałem silnik Emax GT281507. I nie chce popełnić błędu więc wolę się zapytać:

Silnik ma 3 kable wszystkie czarne bez oznaczeń. Od regulatora + i - to kable skrajne. Rozumiem że nie ma znaczenia przy silniku który kabel wybiorę jako + ważne by był to kabel skrajny tak ?

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.