Skocz do zawartości

przeróbka silnika szczotkowego na 3f


Pietro_56

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem nowy na forum i wchodzę z nowym tematem. Czy ktoś próbował wykorzystać części silnika szczotkowego do budowy silnika trójfazowego? W niem. prasie modelarskiej ukazał się kiedyś taki artykuł (kwartalny dodatek "FMT Elektroflug") ale niestety nie dotarłem do niego. Mam dwa silniki Kellera i żal ich nie wykorzystać. Z grubsza to mogłoby wygladać tak: obciąć komutator, wirnik po przewinięciu umocować na stałe a piastę śmigła z kolei na wirującym korpusie z magnesami. Dwa elementy przynajmniej wymagałyby dotoczenia .... Zainteresowałem kogoś ? Sam mam blade pojęcie co dalej....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey Piotr fajnie Cię widzieć w tym gronie, może byś przy okazji i innych "gliwickich lataczy" namówił na czynny udział w tym forum.

Co do silnika, czy przypadkiem nie byłaby to sztuka dla sztuki przy dzisiejszych cenach ?

Własnie wczoraj wybebeszyłem napęd z modelu, który onegdaj odkupiłem od Krzyśka Ż., a popełnił go Rysiu J. , prawie pół kilo Speeda 700 tam siedziało. Myślę że przerabiabie obecnie nie ma sensu, szkoda czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć ! Zgadzam się, że jest to trochę sztuka dla sztuki a silniki leżą mi tak od 2-3 lat. Niemniej te silniki to nie złom i magnesy mają mocne - szkoda, żeby leżały. Poza tym nie zaszkodzi czasem poeksperymentować. Jeżeli ktoś wie jakie są w ogóle warunki początkowe, żeby o przeróbce myśleć to proszę o podpowiedź. A może już ktoś takie eksperymenty już popełnił ?

Jeżeli chodzi o następnych gliwickich modelarzy na forum to będę zachęcał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ktoś wie jakie są w ogóle warunki początkowe, żeby o przeróbce myśleć to proszę o podpowiedź.

Pomijając różne aspekty mechaniczne, to najważniejsze, żeby liczba zębów/ramion gdzie nawija się uzwojenie była podzielna przez 3.

Następnie dobierasz ilość biegunów/magnesów i rodzaj uzwojenia z tabelki:

http://www.powercroco.de/Kombinationstabelle.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, załóżmy że liczba "ramion" jest podzielna przez 3 i wirnik da się wykorzystać jako stojan. Wirować będzie za to obecny stojan i chciałbym wykorzystać wklejone tam magnesy. W jednym z moich silników magnesy są ściśnięte w dwa pakiety, każdy na połówce stojana - rozdzielone dość wyraźną szparą (podobnie jak dwa magnesy w silniczku ferrytowym). To inne ułożenie niż w normalnym outrunnerze - czy to znaczy, że trzeba by wszystkie magnesy przeklejać - z pewnością się połamią - to chyba rzeczywiście nie warte zachodu !! ? A może jeszcze inne podobne problemy? To mnie do reszty zniechęci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie napisałeś ile dokładnie jest tych ramion.

Jak już gdybamy, to załóżmy, że masz 3 ramiona i dwa bieguny.

Przełożenie elektryczne wynosi wtedy 1.

Takie najpopularniejsze outrunnery mają układ 9/12 albo 12/14 (ramiona/bieguny) i przełożenie wynosi wtedy 6 albo 7.

W dużym uproszczeniu wynikałoby z tego, że zrobisz sobie silniczek o wielkiej stałej kv i małym momencie obrotowym - dokładnie odwrotnie jak potrzeba.

Jeżeli masz więcej niż 3 ramiona, możesz szukać w tabelce odpowiedniej liczby biegunów, ale wtedy te Twoje dwa magnesy są do wyrzucenia.

Myślę, że minimum do przeróbki rokującej udany silniczek to 6 ramion - przeróbki na takim statorze były dokładnie opisane na forum Alexa.

 

PS

Nie bagatelizowałbym też problemów mechanicznych :)

Długi rotor nie jest łatwo dobrze łożyskować z zachowaniem minimalnego luzu - sztywność materiałów może być niewystarczająca, a na powiększanie średnicy osi brak miejsca.

Przy takich proporcjach byłoby konieczne rozwiązanie podparcia osi jak w silniczkach MVVS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam po dłuższej przerwie !

 

Wywołany przeze mnie temat nie wywołał wielkiego odzewu więc wypada go jakoś zakończyć a mam do tego okazję. Otóż udało mi się zdobyć artykuł z tego archiwalnego zeszytu RC Elektroflug z 2005r. - przypadkowo się nadtknąłem na aukcję na niemieckim ebay'u. Niemiecki kolega był na tyle miły, że przysłał mi zeskanowany artykuł - nie musiałem kupować całego zeszytu. Artykuł opisuje sposób wykorzystania starej 400-tki (Speed'a) do budowy outrunner'a do pylona. W zasadzie jedynie blachy wirnika są do wykorzystania, resztę trzeba kupić i dorobić - temat raczej dla eksperymentatorów, no i trzeba mieć tokarkę. Co ciekawe autor przedstawia jak uwolnić blachy wirnika z osi no i parę trików tokarskich. Kto zna język niemiecki i jest zainteresowany mogę artykuł podesłać. Dziękuję za uwagę i do kolejnego tematu ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.