Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,

 

Dołączyłem do tego forum jako totalny nowicjusz od strony praktycznej. Trochę teorii poczytałem, filmiki z Flite Test przejrzałem i zakupiłem na start motoszybowiec XK A800. Bardzo dobre opinie i rekomendacja dla początkujących. Pierwszy start, pełen sukces. Wiatr trochę go poniósł, więc krótki spacerek w zarośla. Drugi start trochę gorzej a trzeci katastrofa. Ładnie leciał pod wiatr  i nagle zapikował w dół i z pełnym impetem dziobem w glebę. Pierwsze oględziny, skrzydło złamane, silnik kręci z oporem. Powrót do domu, samolot rozebrany, skrzydło poklejone, w silniku zgięty wał i tulejka łącząca wbita tak głęboko, że tarła o korpus silnika. Wał udało się wyprostować, tulejkę wyciągnąć i dzisiaj wróciłem na pole. Zero wiatru, więc powinno być OK. Niestety samolot po starcie od razu pikuje w dół. I teraz nie wiem, czy łoże silnika się przekrzywiło czy silnik jednak uszkodzony i nie ma pełnej mocy. Próbowałem gdziekolwiek znaleźć ten silnik ale nie udało mi się. Piszę zatem z prośbą o pomoc jeśli ktoś orientuje się gdzie można to kupić. Znalazłem na Banggood, ale tam silnik ma obudowę okrągłą.

 

https://www.banggood.com/XK-A800-4CH-780mm-3D6G-System-Glider-RC-Airplane-Spare-Part-Motor-p-1378913.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

Mój silnik ma płaskie boki. Nie podają wymiarów, więc ciężko ocenić czy wejdzie w łoże.  

 

Poniżej zdjęcia kadłuba po kraksie i poklejeniu jak i samego motoru. Byłbym bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.

IMG_4130.JPG

IMG_4131.JPG

IMG_4132.JPG

IMG_4133.JPG

IMG_4134.JPG

Opublikowano

Dobrze by było jakby udało ci się wyjąć silniczek i go pomierzyć bo znalazłem mniej więcej po oznaczeniach podobne silniczki np. tutaj: https://pl.aliexpress.com/premium/050-dc-motor.html?trafficChannel=ppc&d=y&CatId=0&SearchText=050+dc+motor&ltype=premium&SortType=price_asc&groupsort=1&page=1

Ale nie wiem tylko czy będzie któryś z nich pasował nie znając wymiarów obecnego. Przy okazji kreta modelem z silnikiem ciągnącym należałoby sprawdzić kąt silnika czy czasami nie ciągnie go w dół właśnie przez zbyt duży skłon silnika.

I najprawdopodniej przy zmianie na nowy silniczek będzie cię czekało przelutowanie przewodów między silnikami.

Opublikowano
1 godzinę temu, danielprasal napisał:

Niestety samolot po starcie od razu pikuje w dół. I teraz nie wiem, czy łoże silnika się przekrzywiło czy silnik jednak uszkodzony i nie ma pełnej mocy.

Czy przed uszkodzeniem samolot szybował bez udziału silnika?

To, że pikuje w ziemię, może być spowodowane również (prócz zmiany geometrii mocowania silnika) zmianą środka ciężkości, zmianą geometrii mocowania skrzydeł, statecznika poziomego.

Właściwie to środek ciężkości ma najistotniejsze znaczenie w zachowaniu się motoszybowca (a w ogólnie każdego samolotu)

Motoszybowiec odpowiednio wyważony(ale nie przeciążony np. zbyt dużą baterią) powinien szybować bez włączania silnika, po mocnym płaskim wyrzucie z ręki.

Czy naprawa skrzydła nie zmieniła jego kąta mocowania względem kadłuba?  Istotny jest wzajemny kąt między skrzydłem i statecznikiem poziomym - jeśli tu się coś przestawiło samolot może się zachowywać tak jak to opisałeś.

Nawet nieprawidłowe kąty mocowania silnika(przy prawidłowym ustawieniu środka ciężkości i geometrii samolotu) zawsze można skorygować sterem wysokości i kierunku..czyli mocowanie silnika można sobie zostawić na koniec.

Podstawową sprawą jest doprowadzenie do sytuacji w której motoszybowiec bez załączenia silnika po mocnym, płaskim wyrzucie pod lekki wiaterek szybuje łagodnie opadając przez 10-15m.

 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
On 6/2/2020 at 10:54 PM, horeszko14 said:

Dobrze by było jakby udało ci się wyjąć silniczek i go pomierzyć bo znalazłem mniej więcej po oznaczeniach podobne silniczki np. tutaj: https://pl.aliexpress.com/premium/050-dc-motor.html?trafficChannel=ppc&d=y&CatId=0&SearchText=050+dc+motor&ltype=premium&SortType=price_asc&groupsort=1&page=1

Ale nie wiem tylko czy będzie któryś z nich pasował nie znając wymiarów obecnego. Przy okazji kreta modelem z silnikiem ciągnącym należałoby sprawdzić kąt silnika czy czasami nie ciągnie go w dół właśnie przez zbyt duży skłon silnika.

I najprawdopodniej przy zmianie na nowy silniczek będzie cię czekało przelutowanie przewodów między silnikami.

 

Serdeczne dzięki za pomoc. Silnikczek zamówiony (a nawet 5, tak na wszelki wypadek:)

 

On 6/2/2020 at 11:46 PM, zipp said:

Czy przed uszkodzeniem samolot szybował bez udziału silnika?

To, że pikuje w ziemię, może być spowodowane również (prócz zmiany geometrii mocowania silnika) zmianą środka ciężkości, zmianą geometrii mocowania skrzydeł, statecznika poziomego.

Właściwie to środek ciężkości ma najistotniejsze znaczenie w zachowaniu się motoszybowca (a w ogólnie każdego samolotu)

Motoszybowiec odpowiednio wyważony(ale nie przeciążony np. zbyt dużą baterią) powinien szybować bez włączania silnika, po mocnym płaskim wyrzucie z ręki.

Czy naprawa skrzydła nie zmieniła jego kąta mocowania względem kadłuba?  Istotny jest wzajemny kąt między skrzydłem i statecznikiem poziomym - jeśli tu się coś przestawiło samolot może się zachowywać tak jak to opisałeś.

Nawet nieprawidłowe kąty mocowania silnika(przy prawidłowym ustawieniu środka ciężkości i geometrii samolotu) zawsze można skorygować sterem wysokości i kierunku..czyli mocowanie silnika można sobie zostawić na koniec.

Podstawową sprawą jest doprowadzenie do sytuacji w której motoszybowiec bez załączenia silnika po mocnym, płaskim wyrzucie pod lekki wiaterek szybuje łagodnie opadając przez 10-15m.

 

 

Szczerze mówiąć od ostatniego postu nie miałem nawet czasu tego sprawdzić. Ale na pewno to wypróbuję przy najbliżej możliwej okazji.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.