danielprasal Opublikowano 2 Czerwca 2020 Opublikowano 2 Czerwca 2020 Witam wszystkich, Dołączyłem do tego forum jako totalny nowicjusz od strony praktycznej. Trochę teorii poczytałem, filmiki z Flite Test przejrzałem i zakupiłem na start motoszybowiec XK A800. Bardzo dobre opinie i rekomendacja dla początkujących. Pierwszy start, pełen sukces. Wiatr trochę go poniósł, więc krótki spacerek w zarośla. Drugi start trochę gorzej a trzeci katastrofa. Ładnie leciał pod wiatr i nagle zapikował w dół i z pełnym impetem dziobem w glebę. Pierwsze oględziny, skrzydło złamane, silnik kręci z oporem. Powrót do domu, samolot rozebrany, skrzydło poklejone, w silniku zgięty wał i tulejka łącząca wbita tak głęboko, że tarła o korpus silnika. Wał udało się wyprostować, tulejkę wyciągnąć i dzisiaj wróciłem na pole. Zero wiatru, więc powinno być OK. Niestety samolot po starcie od razu pikuje w dół. I teraz nie wiem, czy łoże silnika się przekrzywiło czy silnik jednak uszkodzony i nie ma pełnej mocy. Próbowałem gdziekolwiek znaleźć ten silnik ale nie udało mi się. Piszę zatem z prośbą o pomoc jeśli ktoś orientuje się gdzie można to kupić. Znalazłem na Banggood, ale tam silnik ma obudowę okrągłą. https://www.banggood.com/XK-A800-4CH-780mm-3D6G-System-Glider-RC-Airplane-Spare-Part-Motor-p-1378913.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN Mój silnik ma płaskie boki. Nie podają wymiarów, więc ciężko ocenić czy wejdzie w łoże. Poniżej zdjęcia kadłuba po kraksie i poklejeniu jak i samego motoru. Byłbym bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc. Cytuj
horeszko14 Opublikowano 2 Czerwca 2020 Opublikowano 2 Czerwca 2020 Dobrze by było jakby udało ci się wyjąć silniczek i go pomierzyć bo znalazłem mniej więcej po oznaczeniach podobne silniczki np. tutaj: https://pl.aliexpress.com/premium/050-dc-motor.html?trafficChannel=ppc&d=y&CatId=0&SearchText=050+dc+motor<ype=premium&SortType=price_asc&groupsort=1&page=1 Ale nie wiem tylko czy będzie któryś z nich pasował nie znając wymiarów obecnego. Przy okazji kreta modelem z silnikiem ciągnącym należałoby sprawdzić kąt silnika czy czasami nie ciągnie go w dół właśnie przez zbyt duży skłon silnika. I najprawdopodniej przy zmianie na nowy silniczek będzie cię czekało przelutowanie przewodów między silnikami. Cytuj
zipp Opublikowano 2 Czerwca 2020 Opublikowano 2 Czerwca 2020 1 godzinę temu, danielprasal napisał: Niestety samolot po starcie od razu pikuje w dół. I teraz nie wiem, czy łoże silnika się przekrzywiło czy silnik jednak uszkodzony i nie ma pełnej mocy. Czy przed uszkodzeniem samolot szybował bez udziału silnika? To, że pikuje w ziemię, może być spowodowane również (prócz zmiany geometrii mocowania silnika) zmianą środka ciężkości, zmianą geometrii mocowania skrzydeł, statecznika poziomego. Właściwie to środek ciężkości ma najistotniejsze znaczenie w zachowaniu się motoszybowca (a w ogólnie każdego samolotu) Motoszybowiec odpowiednio wyważony(ale nie przeciążony np. zbyt dużą baterią) powinien szybować bez włączania silnika, po mocnym płaskim wyrzucie z ręki. Czy naprawa skrzydła nie zmieniła jego kąta mocowania względem kadłuba? Istotny jest wzajemny kąt między skrzydłem i statecznikiem poziomym - jeśli tu się coś przestawiło samolot może się zachowywać tak jak to opisałeś. Nawet nieprawidłowe kąty mocowania silnika(przy prawidłowym ustawieniu środka ciężkości i geometrii samolotu) zawsze można skorygować sterem wysokości i kierunku..czyli mocowanie silnika można sobie zostawić na koniec. Podstawową sprawą jest doprowadzenie do sytuacji w której motoszybowiec bez załączenia silnika po mocnym, płaskim wyrzucie pod lekki wiaterek szybuje łagodnie opadając przez 10-15m. Cytuj
danielprasal Opublikowano 21 Czerwca 2020 Autor Opublikowano 21 Czerwca 2020 On 6/2/2020 at 10:54 PM, horeszko14 said: Dobrze by było jakby udało ci się wyjąć silniczek i go pomierzyć bo znalazłem mniej więcej po oznaczeniach podobne silniczki np. tutaj: https://pl.aliexpress.com/premium/050-dc-motor.html?trafficChannel=ppc&d=y&CatId=0&SearchText=050+dc+motor<ype=premium&SortType=price_asc&groupsort=1&page=1 Ale nie wiem tylko czy będzie któryś z nich pasował nie znając wymiarów obecnego. Przy okazji kreta modelem z silnikiem ciągnącym należałoby sprawdzić kąt silnika czy czasami nie ciągnie go w dół właśnie przez zbyt duży skłon silnika. I najprawdopodniej przy zmianie na nowy silniczek będzie cię czekało przelutowanie przewodów między silnikami. Serdeczne dzięki za pomoc. Silnikczek zamówiony (a nawet 5, tak na wszelki wypadek:) On 6/2/2020 at 11:46 PM, zipp said: Czy przed uszkodzeniem samolot szybował bez udziału silnika? To, że pikuje w ziemię, może być spowodowane również (prócz zmiany geometrii mocowania silnika) zmianą środka ciężkości, zmianą geometrii mocowania skrzydeł, statecznika poziomego. Właściwie to środek ciężkości ma najistotniejsze znaczenie w zachowaniu się motoszybowca (a w ogólnie każdego samolotu) Motoszybowiec odpowiednio wyważony(ale nie przeciążony np. zbyt dużą baterią) powinien szybować bez włączania silnika, po mocnym płaskim wyrzucie z ręki. Czy naprawa skrzydła nie zmieniła jego kąta mocowania względem kadłuba? Istotny jest wzajemny kąt między skrzydłem i statecznikiem poziomym - jeśli tu się coś przestawiło samolot może się zachowywać tak jak to opisałeś. Nawet nieprawidłowe kąty mocowania silnika(przy prawidłowym ustawieniu środka ciężkości i geometrii samolotu) zawsze można skorygować sterem wysokości i kierunku..czyli mocowanie silnika można sobie zostawić na koniec. Podstawową sprawą jest doprowadzenie do sytuacji w której motoszybowiec bez załączenia silnika po mocnym, płaskim wyrzucie pod lekki wiaterek szybuje łagodnie opadając przez 10-15m. Szczerze mówiąć od ostatniego postu nie miałem nawet czasu tego sprawdzić. Ale na pewno to wypróbuję przy najbliżej możliwej okazji. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.