KRUUP Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 Tez stawiam na F2A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 Gratuluję Kolegom, którzy postawili na F2A!!! To jest prawidłowa odpowiedź!! Co do samych śmigiełek, to z formy wychodzą w stanie umożliwiającym wprowadzenie drobnych korekt w opisywanym wcześniej zakresie, dzięki temu z jednej formy mogę uzyskać sporo śmigieł, o zbliżonych, lecz różnych charakterystykach. W mojej kategorii śmigło dobiera się nie tylko do silnika i modelu, ale również do aktualnie panujących warunków atmosferycznych!!! Przeciwwagi są zalaminowane wewnątrz śmigła w trakcie układania włókien. Sposób mocowania w 100% pewny. Wytrzymuje obroty rzędu 42000/min. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cobra Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 No dobrze, a na czym polega przewaga takich śmigieł nad klasyczną konstrukcją? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 NA chlopski rozum to wieksze obroty a co za tym idzie wieksza szybkosc strumienia zasmiglowego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 No dobrze, a na czym polega przewaga takich śmigieł nad klasyczną konstrukcją? sprawność Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
instruktor Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 tak na chłopski rozum przy tak dużych obrotach gdyby były dwie łopaty to jedna "zabierałaby" powietrze drugiej .czyli sprawnośc spada Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KRUUP Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 przy tak dużych obrotach gdyby były dwie łopaty to jedna "zabierałaby" powietrze drugiej .czyli sprawnośc spada A co z mniejszymi obrotami :?: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 A co z mniejszymi obrotami W F2A nie lata się z mniejszymi obrotami :shock: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KRUUP Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 Wiem co to F2A i jak sie tam lata. Ale pytam o mniejsze obroty i zastosowanie np. w akrobacie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 Ale pytam o mniejsze obroty i zastosowanie np. w akrobacie. nie stosowane z powodu zwiększonej masy wirującej a co za tym idzie inna charakterystyka wkręcania się silnika w obroty wolno sie rozkręca i długo hamuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 26 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2009 Zapominacie o tak "prozaicznej" przypadłości, jak niemożliwość wyważenia dynamicznego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 Zapominacie o tak "prozaicznej" przypadłości, jak niemożliwość wyważenia dynamicznego. Ja bym może to określił niewyważeniem aerodynamicznym, ponieważ wynika ono z oddziaływania powietrza na poruszające się śmigło. nie stosowane z powodu zwiększonej masy wirującej a co za tym idzie inna charakterystyka wkręcania się silnika w obroty wolno sie rozkręca i długo hamuje Ciekawe co na to, w tym konkretnym przypadku wyważonego śmigła jednołopatowego, powiedział by pan Izaak Newton. Można by też poprosić pana Jean Le Rond d'Alembert żeby zapisał drugą zasadę dynamiki sformułowaną przez pana Izaaka N. dla ruchu obrotowego i wyjaśnił nam od czego zależy przyspieszenie kątowe. Ale zasadniczo oni już dawno nie żyją więc może nie trzeba się przejmować ich zdaniem :-) EDIT: Oczywiście chodzi mi o to, że przyspieszenie kątowe nie zależy od masy tylko od momentu bezwładności. Oczywiście moment bezwładności od masy zależy, ale w przypadku ruchu obrotowego sama masa nie jest wyznacznikiem. Natomiast moment bezwładności jest. EDIT2: I jeszcze na przekór ośmielę się stwierdzić, że właśnie wkręca się w obroty szybciej i szybciej hamuje - może ktoś potrafi udowodnić, że tak nie jest? :twisted: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KRUUP Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 I jeszcze na przekór ośmielę się stwierdzić, że właśnie wkręca się w obroty szybciej i szybciej hamuje - może ktoś potrafi udowodnić, że tak nie jest Tez mi sie tak wydaje. Teraz mam pytanie, teoretyczne. Mam śmigło dwu łopatowe 12X6. daje mi przykładowo 3kg ciągu. I teraz odejmując mu jedna łopate (oczywiście śmigło jest wyważone) bede miał wiekszy ciąg?? Czy może bede mógł zastosować wieksze śmigło bo silnik bedzie mniej obciązony, i w ten sposób zwiekszyc ciąg? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 Callab, nie chce mi się z tobą dyskutować bo od pewnego momentu obserwuje że pozjadałeś wszystkie rozumy, ale pomyśl sobie do czego służy w samochodzie koło zamachowe, czym jest koło zamachowe,dlaczego tego koła nie stosują np w F1, i no najważniejsze z czego zbudowane jest koło zamachowe. Pamiętaj że mamy stało moc dostarczaną od silnika !! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 do czego służy w samochodzie koło zamachowe, czym jest koło zamachowe,dlaczego tego koła nie stosują np w F1 Otóż: Koło zamachowe montuje się, żeby zwiększyć moment bezwładności wału. Pełni ono funkcję akumulatora energii kinetycznej. W F1 się go nie stosuje, ponieważ powoduje ono słabszą reakcję silnika przy zwiększaniu i zmniejszaniu obrotów. Gdyby śmigło jednołopatowe, pomimo swojej większej masy, posiadało mniejszy moment bezwładności niż śmigło dwułopatowe, to czy założenie śmigła jednołopatowego nie zadziała tak jak zmniejszenie koła zamachowego? A które ma większy moment bezwładności? Jedno czy dwułopatowe? Ktoś to potrafi policzyć? Ja tylko pytam! No bo może się mylę. EDIT: Żeby uściślić załóżmy, że: Masa łopaty śmigła wynosi m1=0,01kg odległość środka masy łopaty od osi obrotu wynosi r1=0,1m Masa ciężarka wyważającego wynosi m2=0,1kg Odległość środka masy ciężarka od osi obrotu wynosi r2=0,01m Zadanie: 1. sprawdzić, czy śmigło jest wyważone statycznie. 2. Obliczyć momenty bezwładności śmigła dwułopatowego i jednołopatowego z ciężarkiem wyważającym Chciałbym poznać odpowiedź, żeby wiedzieć, gdzie, jak Twierdzi przedmówca, popełniam błąd w rozumowaniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 Callab, skoro podważasz moja teorie to przedstaw swoje konkretne argumenty w postaci tych wyliczeń. Nie kończyłem politechniki, uniwersytetu czy innego czegoś i być może się mylę, nie mówię że nie. Jedno jest pewne że koło zamachowe to taki magazyn momentu obrotowego, a drugi pewnik to że waga śmigła jedno łopatowego jest napewno większa niż dwu łopatowego i na tym moja teoria się kończy. Wiadomym jest również że im większa masa wirująca tym pojemniejszy "magazyn momentu" i teraz aby go rozkręcić musimy dostarczyć go najpierw i tak śmigło S1 o masie m1 zmagazynuje go X, a śmigło S2 o masie m2=2*m1 zmagazynuje go Y. teraz pytanie czy napewno Y=2X ?? tego nie wiem ale chyba w 100% Y>X Silnik dostarcza nam stałej mocy zarówno dla śmigła S1 jak i S2. zakładamy że oba jednakowo go obciążają więc czas rozkręcenie śmigła S2 do jakiejś prędkości obrotowej V będzie dłuższy niż śmigła S1. Idąc w drugą stronę czas wyhamowania śmigła S1 będzie krótszy niż S2. ot i cała moja teoria, jeśli masz na to dowody naukowe to ja zdejmuje czapkę przed tobą i odszczekam wszystko co wyżej napisałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Callab Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 tak śmigło S1 o masie m1 zmagazynuje go X, a śmigło S2 o masie m2=2*m1 zmagazynuje go Y. teraz pytanie czy napewno Y=2X ?? tego nie wiem ale chyba w 100% Y>X Dla ruchu obrotowego nie operujemy pojęciem masy tylko "momentem bezwładności". Czyli to ile wirująca masa zmagazynuje energii zależy nie tylko od tej masy ale też od tego na jakim promieniu ona wiruje. I to od promienia zależy w funkcji kwadratowej. Jest to właśnie moment bezwładności: I=m*r*r Czyli jeżeli masę "m" będziemy kręcić wokół siebie na sznurku długości 1 metr to zgromadzi ona cztery razy mniej energii niż ta sama masa na sznurku długości 2 metry. A idąc w drugą stronę, czyli przypadek dla śmigła: Zastąpmy ważącą "m" łopatę śmigła, masą 10 razy większą, ale na 10 razy mniejszym promieniu (tak musi być, żeby była zachowana równowaga statyczna). Wprawdzie masa zwiększyła się 10 razy, ale kwadrat promienia daje nam 100 krotną różnicę w dół. Czyli 10 razy większa masa na 10 razy mniejszym promieniu, to 10 razy mniejszy moment bezwładności. Czyli 10 razy mniejsza energia ruchu obrotowego. Oczywiście to dla łopaty zastąpionej ciężarkiem. To tego trzeba dołożyć moment bezwładności "nieodciętej" łopaty i mamy całkowity moment bezwładności śmigła. Jeżeli zastąpilibyśmy śmigło o masie "m", takim samym śmigłem (geometrycznie) ale o masie 2*m to oczywiście zgromadziłoby ono 2 razy więcej energii. Ale jeżeli miałoby mniejszą średnicę (czyli inny rozkład masy) to niekoniecznie. Jak pokazałem powyżej, mogłoby nawet gromadzić tej energii mniej. Jeszcze na koniec wzór na energię kinetyczną ruchu obrotowego: E=I*w*w/2 Czyli znowu mamy moment bezwładności ("w"-to prędkość kątowa), który zależy od masy i kwadratu promienia (dla prostego przypadku masy skupionej oczywiście!) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KRUUP Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 Zaczeliście sie kłucić, a obaj macie (chyba) tylko teorie? Wiec ja to chyba sprawdze w praktyce ale pewnie dopiero w lato. W tedy sam sie przekonam. Choć skłaniałbym sie ku teorii Callab-a Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 27 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2009 Podwyższysz wywodów nie czytałem. Nie warto. Powtarzam: przeszkodą w powszechnym stosowaniu śmigieł jednołopatowych jest niemożliwość ich wyważenia dynamicznego (i nie żadne aero-). Finito. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tikicaca Opublikowano 28 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2009 Ładziak dobrze gada Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.