germanad Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Drodzy Koledzy - dzień dobry! Proszę uprzejmie o fachowe wsparcie i spostrzeżenia pod kątem merytorycznym doboru najbardziej optymalnego pakietu LiPo SLS, dla opisanego układu model i napęd elektryczny - w oparciu o przedstawione poniżej, przyjęte dane. Od 2005 r. zajmuję się modelami półmakiet, wyposażonych w napęd spalinowy - i lataniem RC, spokojnym, właściwym dla "makiet". Tym razem jednak zabrałem się do wyposażenia drugiego egzemplarza modelu Hangar 9 Valiant 1753 mm w napęd elektryczny (w pierwszym takim modelu zamontowałem silnik spalinowy Saito FG-14C). Niestety w kwestii doboru stosownego pakietu zasilającego do napędu elektrycznego, zainstalowanego przeze mnie w tym modelu, nie mam prawie żadnego rozeznania. Przyjąłem za przesłankę wyjściową zespół 3 warunków: a) maksymalny możliwy do osiągnięcia czas lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min. b) śmigło 14"x7"E względnie 13"x8"E (które już posiadam) c) pakiet SLS 4S - 14,8V. Wyważenie podłużne modelu względem środka ciężkości wypada najbardziej optymalnie przy masie pakietu LiPo 600 g (bez konieczności stosowania obciążników). W tym wypadku środek ciężkości modelu jest usytuowany pośrodku przewidzianego, możliwego przedziału jego lokalizacji [przedział 19 mm /63,5 mm-82,5 mm od krawędzi natarcia płata]. Równocześnie: Zakres przewidzianego, możliwego przedziału położenia środka ciężkości modelu, dla prawidłowego wyważenia modelu, pozwala na bezproblemowe uzyskanie tego wyważenia także przy pakiecie o masie 600 g, a nawet 600 g z naddatkiem kilkuset gramowym. Wyposażany model: MOD. VALIANT 1753mm / ARF (HAN5080) HANGAR 9 Dane techniczne: Rozpiętość: 1753mm Długość: 1251mm Masa do lotu: 3200 - 3700g Powierzchnia nośna: 41dm² Obciążenie powierzchni: 78g/dm² Napęd elektro: zalecany silnik BL46 (900W) Silnik spalinowy: zalecany Evolution 10GX Masa: ok. 4,400 kg Silnik zainstalowany w modelu AXi 4120/14 Gold Line V2 Podstawowe dane: przeznaczenie: samoloty do 3kg i szybowce do 4.5kg wymiary: fi 49.8×54.4mm średnica osi: 6mm zasilanie: 3-5 Li-pol KV: 660 obr/V max. sprawność: 87% pobór prądu: 20-40A (sprawność >82%) prąd max: 57A (60 sek.) pobór prądu bez obciążenia: 1.9A oporność wewnętrzna: 41 mOhm waga: 315g zalecany regulator: 70-80A moc maksymalna: 1015W Proponowane śmigła: 3 ogniwa Li-pol: 15×9 4 ogniwa Li-pol: 13×8 – 14×7 5 ogniw Li-pol: 12×6 – 12×8 Regulator zainstalowany w modelu Dualsky 80A V2 Podstawowe cechy: prąd ciągły 80A (maksymalnie chwilowo 100A) 2-6 ogniw Li-Ion/Li-pol (7,4-22,2V), 6-18 ogniw Ni-Cd/Ni-Mh (7,2-21.6V) switching BEC 5.5V/3A obsługa silników: do 210000 obr (2-polowe), 70000 obr (6-polowe) i 35000 obr. (12-polowe) Który z poniżej podanych pakietów SLS byłby najwłaściwszy dla przedstawionej konfiguracji modelu i napędu elektrycznego przy założonych powyżej warunkach? SLS Quantum 40C/80C 5000 mAh 4S1P 14,8V - 518 g SLS XTRON 40C/80C 5000 mAh 4S1P 14,8V - 537 g SLS Quantum 30C/60C 5800 mAh 4S1P 14,8V - 547 g SLS X-Cube 30C/60C 5800 mAh 4S1P 14,8V - 543 g Każdy z tych pakietów mieści się prawidłowo w przestrzeni instalacyjnej modelu! Może przyjęte założenie w postaci pakietu 4S i śmigła 14"x7" względnie 13"x8" jest błędne?? Może lepszym wyborem byłaby opcja pakietu 5S? Z internetowych filmów i komentarzy modelarskich, odnoszących się do przedmiotowego modelu Hangar 9 Valiant 10 cc, wyposażonego w napęd elektryczny, wynika, że wielu modelarzy korzysta z silnika mocniejszego, niż zalecony przez producenta modelu - i źródła zasilania w postaci pakietu 5S albo 6S. No, ale w tym wypadku wchodzi w grę latanie bardziej dynamiczne z elementami dynamicznej akrobacji. Stąd konstatacje tych modelarzy odnośnie zasilania tego modelu: Przy 4S - lata makietowo, przy 5S - dynamicznie, ze sporym zapasem mocy, przy 6S - jak rakieta!!! [Oczywiście z mocniejszym silnikiem, niż powyższy AXi 4120/14 Gold Line V2.] W przypadku ewentualnego wyboru pakietu 5S dla zespołu napędowego w moim modelu, należałoby zastosować śmigło o mniejszej średnicy (np. 12"x8" lub 12"x6") - no i nie mam przekonania, czy taka opcja jest właściwą odpowiedzią na postawiony przeze mnie warunek w postaci: a) maksymalnego możliwego do osiągnięcia czasu lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min. Proszę uprzejmie o odpowiedź na postawione powyżej pytania w kwestii doboru najbardziej właściwego pakietu LiPo SLS. Z góry bardzo dziękuję. Łączę pozdrowienia Adam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi