Skocz do zawartości

Prośba o fachowe wsparcie - dobór pakietu napędowego LiPo SLS dla modelu Hangar 9 Valiant 10cc elektro


germanad
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy Koledzy - dzień dobry!

Proszę uprzejmie o fachowe wsparcie i spostrzeżenia pod kątem merytorycznym doboru najbardziej optymalnego pakietu LiPo  SLS, dla opisanego układu model i napęd elektryczny - w oparciu o przedstawione poniżej, przyjęte dane.
 
Od 2005 r. zajmuję się modelami półmakiet, wyposażonych w napęd spalinowy - i lataniem RC, spokojnym, właściwym dla "makiet".
Tym razem jednak zabrałem się do wyposażenia drugiego egzemplarza modelu Hangar 9 Valiant 1753 mm w napęd elektryczny (w pierwszym takim modelu zamontowałem silnik spalinowy Saito  FG-14C).
Niestety w kwestii doboru stosownego pakietu zasilającego do napędu elektrycznego, zainstalowanego przeze mnie w tym modelu, nie mam prawie żadnego rozeznania.

Przyjąłem za przesłankę wyjściową zespół 3 warunków:

a) maksymalny możliwy do osiągnięcia czas lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min.
b) śmigło 14"x7"E względnie 13"x8"E (które już posiadam)
c) pakiet SLS 4S - 14,8V.
 
Wyważenie podłużne modelu względem środka ciężkości wypada najbardziej optymalnie przy masie pakietu LiPo 600 g (bez konieczności stosowania obciążników).
W tym wypadku środek ciężkości modelu jest usytuowany pośrodku przewidzianego, możliwego przedziału jego lokalizacji [przedział 19 mm /63,5 mm-82,5 mm od krawędzi natarcia płata].
Równocześnie: Zakres przewidzianego, możliwego przedziału położenia środka ciężkości modelu, dla prawidłowego wyważenia modelu, pozwala na bezproblemowe uzyskanie tego wyważenia także przy pakiecie o masie 600 g, a nawet 600 g z naddatkiem kilkuset gramowym.

Wyposażany model:
MOD. VALIANT 1753mm / ARF (HAN5080) HANGAR 9
Dane techniczne:

Rozpiętość: 1753mm
Długość: 1251mm
Masa do lotu: 3200 - 3700g
Powierzchnia nośna: 41dm²
Obciążenie powierzchni: 78g/dm²
Napęd elektro: zalecany silnik BL46 (900W)
Silnik spalinowy: zalecany Evolution 10GX
Masa: ok. 4,400 kg

Silnik zainstalowany w modelu
AXi 4120/14 Gold Line V2
Podstawowe dane:

przeznaczenie: samoloty do 3kg i szybowce do 4.5kg
wymiary: fi 49.8×54.4mm
średnica osi: 6mm
zasilanie: 3-5 Li-pol
KV: 660 obr/V
max. sprawność: 87%
pobór prądu: 20-40A (sprawność >82%)
prąd max: 57A (60 sek.)
pobór prądu bez obciążenia: 1.9A
oporność wewnętrzna: 41 mOhm
waga: 315g
zalecany regulator: 70-80A
moc maksymalna: 1015W
Proponowane śmigła:
3 ogniwa Li-pol: 15×9
4 ogniwa Li-pol: 13×8 – 14×7
5 ogniw Li-pol: 12×6 – 12×8

Regulator zainstalowany w modelu
Dualsky 80A V2
Podstawowe cechy:
prąd ciągły 80A (maksymalnie chwilowo 100A)
2-6 ogniw Li-Ion/Li-pol (7,4-22,2V), 6-18 ogniw Ni-Cd/Ni-Mh (7,2-21.6V)
switching BEC 5.5V/3A
obsługa silników: do 210000 obr (2-polowe), 70000 obr (6-polowe) i 35000 obr. (12-polowe)

Który z poniżej podanych pakietów SLS byłby najwłaściwszy dla przedstawionej konfiguracji modelu i napędu elektrycznego przy założonych powyżej warunkach?

SLS Quantum     40C/80C 5000 mAh 4S1P  14,8V -  518 g
SLS XTRON        40C/80C 5000 mAh 4S1P   14,8V -  537 g

SLS Quantum    30C/60C 5800 mAh 4S1P   14,8V -  547 g
SLS X-Cube       30C/60C 5800 mAh 4S1P   14,8V -  543 g

 

Każdy z tych pakietów mieści się prawidłowo w przestrzeni instalacyjnej modelu!  


Może przyjęte założenie w postaci pakietu 4S i śmigła 14"x7" względnie 13"x8" jest błędne??

Może lepszym wyborem byłaby opcja pakietu 5S?

Z internetowych filmów i komentarzy modelarskich, odnoszących się do przedmiotowego modelu Hangar 9 Valiant 10 cc, wyposażonego w napęd elektryczny, wynika, że wielu modelarzy korzysta z silnika mocniejszego, niż zalecony przez producenta modelu - i źródła zasilania w postaci pakietu 5S albo 6S. No, ale w tym wypadku wchodzi w grę latanie bardziej dynamiczne z elementami dynamicznej akrobacji. Stąd konstatacje tych modelarzy odnośnie zasilania tego modelu:
Przy 4S - lata makietowo, przy 5S - dynamicznie, ze sporym zapasem mocy, przy 6S - jak rakieta!!!  [Oczywiście z mocniejszym silnikiem, niż powyższy AXi 4120/14 Gold Line V2.]
W przypadku ewentualnego wyboru pakietu 5S dla zespołu napędowego w moim modelu, należałoby zastosować śmigło o mniejszej średnicy (np. 12"x8" lub 12"x6") - no i nie mam przekonania, czy taka opcja jest właściwą odpowiedzią na postawiony przeze mnie warunek w postaci: a) maksymalnego możliwego do osiągnięcia czasu lotu (w trybie spokojnym, "makietowym" z podstawowymi figurami akrobacyjnymi) na wybranym pakiecie SLS - ok. 10 min.

Proszę uprzejmie o odpowiedź na postawione powyżej pytania w kwestii doboru najbardziej właściwego pakietu LiPo SLS.

Z góry bardzo dziękuję.


Łączę pozdrowienia

Adam

 

1  mod-valiant-1753mm-arf-han5080-hangar-9.jpg

2  AXI_V2_4120-600x426.jpg

2a AXI_V2_4120d-600x459.jpg

3  XC8018BA-600x400.jpg

4  Kavan_elektro1-600x400.jpg

5  APCE.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.