stach34 Opublikowano 22 Lutego 2009 Opublikowano 22 Lutego 2009 Witam kolegów modelarzy Mam problem z doborem odpowiedniego pakietu do regulatora 30A , silnika ray C3536/06 . Interesuje mnie pakiet ray 2200 mAh 25C , ale w kalkulatorze (http://modelhobby.republika.pl/kalkulator/calc.htm) przy śmigle 9x5 wyskakuje mi info że został przekroczony max prąd silnika :x . Jak dobrać śmigło i pakiet do tego silnika by model 900g szedł pionem w górę i jednocześnie długo można by nim latać? Dzięki za pomoc
buwi777 Opublikowano 24 Lutego 2009 Opublikowano 24 Lutego 2009 Zdecyduj się: albo pionowo w górę albo długo latać - albo będziesz miał wysilony napęd i szybkiego pylona albo lekki niezbyt mocny napęd do długiego powolnego latania - jak i to i to to tylko w ERZE
-==PEGAZ==- Opublikowano 24 Lutego 2009 Opublikowano 24 Lutego 2009 Trochę dziwne ... Niby zalecają dla pakietu 3S śmigło 9x6, więc 9x5 nie powinno powodować przeciążenia silnika. Ja bym wziął taki pakiet, do tego śmigło 9x5 i dodatkowo 9x6. W czasie lotu i tak nie będziesz chyba miał cały czas gazu na 100%, więc nie przeciążysz silnika. Sprawdź po kilkuminutowym locie temperaturę silnika i jeżeli nie będzie gorący, to bym spróbował 9x6. Ale być może i śmigło 9x5 będzie dobre.
stach34 Opublikowano 24 Lutego 2009 Autor Opublikowano 24 Lutego 2009 Mam śmigło 9x5 już , tylko aku :/ - ni mh KAN . Muszę w li pole zainwestować tylko nie wiem jakie 3s czy 2s ( cena ) .Z moich obliczeń wynika , ze przy aku 3s po pełnym naładowaniu i prądzie 30A silnik bedzie pracował na full swoich możliwości . w kalkulatorze wyskakuje mi ze został przekroczony max prąd silnika A co z tym :?:
hubert_tata Opublikowano 24 Lutego 2009 Opublikowano 24 Lutego 2009 A co z tym Jaki silnik wstawiłeś?
stach34 Opublikowano 24 Lutego 2009 Autor Opublikowano 24 Lutego 2009 Nie ma tam mojego silnika (zresztą żadnego ray) więc wstawiłem własne dane . Przy lipolu 2200 mAh wyskakuje że przekroczony prąd jest. Nie wszędzie wiem co wstawiać. Przy akumulatorach opór jaki i przy silniku co wstawić w rubryce lo . Tutaj zrzut . Pewnie źle , nie umiem tego liczyć...
stach34 Opublikowano 25 Lutego 2009 Autor Opublikowano 25 Lutego 2009 Pomógł by mi ktoś obliczyć i wybrać pakiet do takiego zestawu? ( regiel - dynam 30A ) :|
hubert_tata Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 Ja już to wczoraj policzyłem dla podobnych silniczków, ale mam to na innym komputerze i teraz nie mogę wysłać. Po 15tej będziesz to miał.
Mareq Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 Io to będzie prawdopodobnie prąd pobierany bez obciążenia (śmigła). Nie znając poszczególnych parametrów nie zamodelujesz swojego silnika.
stach34 Opublikowano 25 Lutego 2009 Autor Opublikowano 25 Lutego 2009 Ja już to wczoraj policzyłem dla podobnych silniczków, ale mam to na innym komputerze i teraz nie mogę wysłać.Po 15tej będziesz to miał. Dane silnika (nie wiem ile 1 ohm ma mohm :oops: :x . Opór silnika 42 mohm), regulatora i śmigło takie jak na zrzucie. Pakiet mam taki jak na zrzucie i chciałbym taki, taki lub fullymax .Nie wiem czy brać 3s czy 2s. To co się dowiedziałem na temat pakietów (czy to prawda?) : 3s - przy nim ponoć silnik się nie grzeje, duże napięcie to dłuższa praca na 1 pakiecie, większe napięcie powoduje mniejsze zżeranie prądu (to prawda? coś mi się nie chce wierzyć - p=u*i lub r= u/i). 2s - niskie napięcie - małe obroty , silnik pobiera dużo prądu i się grzeje , w efekcie mniejsza moc pakietu , szybsze rozładowanie pakietu. Uwagi, obawy co do pakietów : 2s - małe napięcie - silnik będzie się grzał , krótko latał , będzie słabo ciągł silnik, Ale cena jest niska (za cenę troszkę wyższą od ceny 1x 3s ,2200mAh,25C kupię 2x 2s , 2250mAh,20C ) 3s - silnik przy chwilowym obciążeniu 30A i max. naładowanym pakiecie będzie pracował na full swoich możliwości (0.42ohm=12.6 V/30 A ), długie latanie , i bdb ciąg. Cena :/ Tak rozumuję temat pakietów 2S i 3S - czy dobrze . Jeżeli tak to który wybrać ?fullymax
hubert_tata Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 Zrobiłem w motocalcu (to niezły kalkulator i nieźle się sprawdza) przymiarkę dla silników o podobnych parametrach do tego RAY. Takie przybliżenie wystarczy, bo i tak rozrzut wykonania silników jest spory. 1.Dualsky XM3536CA-6 (kv1330) i baterii KAN1050. śmigło APC9x5, 8 cel, prąd 18A, ciąg 670g śmigło APC9x5, 10 cel, prąd 22A, ciąg 870g 2.GP Rimfire 35-36-1200 (kv1200) śmigło APC9x5, 8cel, prąd 14A, ciąg 600g śmigło APC9x5, 10cel, 18,6A, ciąg 800g Czyli nie takie śmigiełko A teraz to samo dla zasilania 3S lipol PQ2100XP 1.Dualsky XM3536CA-6 (kv1330) śmigło APC9x5, 3 cele, prąd 29,5A, ciąg 1200g 2.GP Rimfire 35-36-1200 (kv1200) śmigło APC9x5, 3cele, prąd 23A, ciąg 1000g
stach34 Opublikowano 25 Lutego 2009 Autor Opublikowano 25 Lutego 2009 2.GP Rimfire 35-36-1200 (kv1200)śmigło APC9x5, 3cele, prąd 23A, ciąg 1000g To mi się podoba nawet Tylko czemu przy tym 3s zaciąga się prawie aż do 30A?!!: A teraz to samo dla zasilania 3S lipol PQ2100XP1.Dualsky XM3536CA-6 (kv1330) śmigło APC9x5, 3 cele, prąd 29,5A, ciąg 1200g Czy mój poprzedni post to prawda ? Muszę nad tym pomyśleć większe napięcie powoduje mniejsze zżeranie prądu Dziś testowałem wykłon w wkłon silnika (kilka nieudanych startów) i wrażenie jak na pierwszy bezszczotkowiec w porównaniu do szczotkowca jest piorunujące
marcin133 Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 To co się dowiedziałem na temat pakietów [/color](czy to prawda?) : 3s - przy nim ponoć silnik się nie grzeje, duże napięcie to dłuższa praca na 1 pakiecie, większe napięcie powoduje mniejsze zżeranie prądu (to prawda? coś mi się nie chce wierzyć - p=u*i lub r= u/i). 2s - niskie napięcie - małe obroty , silnik pobiera dużo prądu i się grzeje , w efekcie mniejsza moc pakietu , szybsze rozładowanie pakietu. Uwagi, obawy co do pakietów : 2s - małe napięcie - silnik będzie się grzał , krótko latał , będzie słabo ciągł silnik, Ale cena jest niska (za cenę troszkę wyższą od ceny 1x 3s ,2200mAh,25C kupię 2x 2s , 2250mAh,20C ) 3s - silnik przy chwilowym obciążeniu 30A i max. naładowanym pakiecie będzie pracował na full swoich możliwości (0.42ohm=12.6 V/30 A ), długie latanie , i bdb ciąg. Cena :/ Tak rozumuję temat pakietów 2S i 3S - czy dobrze . Jeżeli tak to który wybrać ?fullymax Nie! (nie w każdym przypadku) Próbowałem to już wyjaśnić w innym wątku. Jest bardzo wielkim błędem udowodnienie co w tym przypadku jest lepsze jeśli nikt nie wie co to za model i jakiego typu! Załóżmy że chcesz wykorzystać napęd maksymalnie. Pakiet 3s będzie uzasadniony dla tego silnika dla modeli szybszych typu warbird czy akrobatka ale nie jeśli to będzie model wolniejszy typu shockflayer czy parkflayer gdzie dodatkowo ważnym czynnikiem jest całkowita masa modelu. Różnica polega na prędkości obrotowej silnika więc wielkości śmigła jakie zastosujesz. Ciąg statyczny będzie zbliżony lecz prędkość strumienia zaśmigłowego znacznie niższa w przypadku pakietu 2s. W wolnych modelkach porostu nie musisz produkować tak wysokiej prędkości strumienia zaśmigłowego która i tak nie będzie wykorzystana. Jaka waga Twojego modelu (900g) i jaki typ? Jeżeli użytkujesz silnik do maksimum jego możliwości na pakiecie 2s czy 3s nie będziesz miał żadnych korzyści które wymieniłeś. To maksymalne natężenie prądu będzie czynnikiem ograniczającym możliwości silnika więc w obu przypadkach pobór prądu będzie podobny więc i długotrwałość lotu czy grzanie. Wyliczając napęd na silnik podany przez Huberta - Dualsky XM3536CA-6 (kv1330) zakładając że maksymalne zużycie prądu to max ok 30A co uzyskasz: pakiet 3s, śmigło 9x5 - Pobór prądu: 29,8A ciąg: 1,2kg prędkość strumienia: 93 km/h pakiet 3s, śmigło 10x4 - pobór prądu: 33,3A ciąg: 1,4kg prędkość strumienia: 71,6 km/h pakiet 2s, śmigło 11x6 - Pobór prądu: 30,5A ciąg: 1,08kg prędkość strumienia: 69km/h pakiet 2s, śmigło 12x4 - pobór prądu: 29,5A ciąg: 1,21kg prędkość strumienia: 46,6km/h W zależności jaki model posiadasz, takie śmigło dobierasz wachlując pomiędzy poborem prądu, ciągiem i prędkością. Z pakietem 3s zyskasz to co pisałeś wyżej w przypadku kiedy będziesz tak próbował dobrać śmigło dla pakietu 3s aby osiągnąć możliwości zbliżone dla pakietu 2s. Wówczas rzeczywiście prąd będzie niższy, dłużej polatasz itp. Zauważ że z pakietem 3s są większe możliwości.
hubert_tata Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 Jeszcze przykład wyników dla Great Planes Rimfire 35-36-1200: Zauważ, że podobne wartości (np ciąg, albo pspd) osiągniesz na tym samym silniku w różnych kombinacjach, dlatego dobrze Marcin pisze, że wszystko zależy od priorytetów
marcin133 Opublikowano 25 Lutego 2009 Opublikowano 25 Lutego 2009 Jeszcze dopiszę: Zakładam że przy Twoim modelu (900gram) +- 40 gram już różnicy nie robi i chyba nie jest to jakiś super powolny model halowy, więc oczywiście lepiej jest zainwestować w pakiet 3s. Pytasz też o długotrwałość lotu. Nie jest to sprawa tak oczywista i nie można oceniać długotrwałości lotu tylko patrząc na zużywane Ampery. Po pierwsze silnik w locie zużywa tego prądu mniej na full gazie niż na ziemi, to nic dziwnego że silnik podczas prób na ziemi jest gorący a po locie zaledwie letni. Druga sprawa to ta prędkość strumienia zaśmigłowego. Zauważ że nawet na pakiecie 2s można uzyskać przyzwoity ciąg statyczny ale jaka niska jest prędkość. Złapiesz model w łapę dasz full gaz - pomyślisz - ładnie ciągnie a w locie okaże się że aby utrzymać się w powietrzu lub aby model osiągał przyzwoitą prędkość musisz latać cały czas na full gazie! Prędkość strumienia zaśmigłowego musi być wyższa niż maksymalna prędkość modelu. A wiadomo co jeśli jest niższa od prędkości przeciągnięcia :mrgreen: Czasem opłacalne jest założenie śmigła o większym skoku i mimo że teoretycznie prąd pobierany wzrośnie - może się okazać iż podczas lotu używasz pełnego gazu tylko w tedy kiedy powinieneś czyli przy ostrych wznoszeniach a nie do utrzymania się w locie poziomym. Sumarycznie czas lotu się wydłuży. Generalnie nic nie zastąpi kilku śmigieł i prób... zakładasz śmigło wylatujesz pakiet, zakładasz następne i porównujesz a kalkulatorem możesz wyliczyć wstępne teoretyczne dane.
wosiekpl Opublikowano 26 Lutego 2009 Opublikowano 26 Lutego 2009 Witam serdecznie Bardzo zaciekawil mnie temat doboru akumlatorow do silnika i do samolotu dlatego tez postanowilem takze i ja poprosic o pomoc. Otoz posiadam w tej chwili dwa modele :jeden to RWD 5 Skazoo i drugi to RC Phoenix RTF ktory jest kopia Easy Star. Do napedu RWD 5 poczatkowo zastosowalem takie silniki wg kolejnosci instalowania: TP2410-09 J=0.5A Jmax=13.5A 104W 840Kv TP2409-18 J=0.9A Jmax=20A 180W 1000Kv TP2410-09 J=0.5A Jmax=13.5A 114W 840Kv TR2217-20 J=? Jmax=17A 860Kv ( tego jeszcze nie uzywalem ) Smigla GWS 8x5, 9x4.7,10x4.7,11x4.7 i 12x4.7 , APC 9x6 Masa samolotu wynosi ok 920gr , w tej chwili jest w naprawie bo praktycznie kazdy lot konczyl sie kraksa.Po niezbyt owocnych poczynaniach z RWD przesiadlem sie na Phoenixa , jego masa wynosi ok 730 gr , silnik 480 zostal zastapiony silnikiem : HXT 2835 ( 380S ) J=0.4A Jmax=32A 220W 2200Kv Smiglo orginalne chyba 8.5x5.5 Na tym silniku z pakietem ABF 2200mA 3S 18-23 C lata bardzo dobrze.( taki sam pakiet uzywam do RWD5 ) Ciekaw jestem Waszych opini dotyczacych silnikow i akumlatorkow jak i calej sprawnoci mojego napedu. Pozdrawiam
armand Opublikowano 26 Lutego 2009 Opublikowano 26 Lutego 2009 Druga sprawa to ta prędkość strumienia zaśmigłowego. (...) Prędkość strumienia zaśmigłowego musi być wyższa niż maksymalna prędkość modelu. A wiadomo co jeśli jest niższa od prędkości przeciągnięcia :mrgreen: To nie jest prawda, tak do końca to co napisałeś. :wink: Prędkość strumień nie musi być wyższa od prędkości maksymalnej modelu, i może być niższa od prędkości przeciągnięcia.
stach34 Opublikowano 26 Lutego 2009 Autor Opublikowano 26 Lutego 2009 Załóżmy że chcesz wykorzystać napęd maksymalnie. .... Jaka waga Twojego modelu (900g) i jaki typ? Mam pc focusa (taki jak easy star) - tuning , waga max. 900g , w przyszłości planuję EG lub juniora. Chcę by model szedł pionem w górę :twisted: Pakiet 3s będzie uzasadniony dla tego silnika dla modeli szybszych typu warbird czy akrobatka ale nie jeśli to będzie model wolniejszy typu shockflayer czy parkflayer gdzie dodatkowo ważnym czynnikiem jest całkowita masa modelu. Różnica polega na prędkości obrotowej silnika więc wielkości śmigła jakie zastosujesz. Ciąg statyczny będzie zbliżony lecz prędkość strumienia zaśmigłowego znacznie niższa w przypadku pakietu 2s. W wolnych modelkach porostu nie musisz produkować tak wysokiej prędkości strumienia zaśmigłowego która i tak nie będzie wykorzystana. Rozumiem , że by focus (później EG) ważący do 1kg szedł pionem w górę to nie potrzebuję dużego strumienia zaśmigłowego ? Jeżeli użytkujesz silnik do maksimum jego możliwości na pakiecie 2s czy 3s nie będziesz miał żadnych korzyści które wymieniłeś. To maksymalne natężenie prądu będzie czynnikiem ograniczającym możliwości silnika więc w obu przypadkach pobór prądu będzie podobny więc i długotrwałość lotu czy grzanie. Maks prąd silnika to 25A (przez 60s do 30A) . Który pakiet wybrać by silnik nie dostał więcej niż 25A ? Wolę go nie spalić :mrgreen: W zależności jaki model posiadasz, takie śmigło dobierasz wachlując pomiędzy poborem prądu, ciągiem i prędkością. Z pakietem 3s zyskasz to co pisałeś wyżej w przypadku kiedy będziesz tak próbował dobrać śmigło dla pakietu 3s aby osiągnąć możliwości zbliżone dla pakietu 2s. Wówczas rzeczywiście prąd będzie niższy, dłużej polatasz itp. Zauważ że z pakietem 3s są większe możliwości. Czyli gdybym brał pakiet 3s to mógłbym dać latać pionem w górę , a gdybym chciał długo polatać to na pół gazu :?: Chodzi mi o to by silnik nie pobierał więcej niż 25A , szedł pionem w górę i w razie potrzeby latać długo na pół gazu. Pakiety które mnie interesują : 2s lub 3s Sorki ale w tych sprawach nie jestem wybitnie pojętny i sam sobie od tak nie bardzo poradzę
marcin133 Opublikowano 26 Lutego 2009 Opublikowano 26 Lutego 2009 Prędkość strumień nie musi być wyższa od prędkości maksymalnej modelu, i może być niższa od prędkości przeciągnięcia. hmmm... nie wiem czy mnie nie prowokujesz :? Bo będziesz miał rację np w przypadku gdy wykorzystujesz jeszcze inny typ napędu np. grawitację lub latał na "śmigle" :mrgreen: Przy normalnym locie poziomym prędkość strumienia zaśmigłowego decyduje o prędkości lotu - może wyjaśnisz co miałeś na myśli? Z tego co ja mogłem się na ten temat dowiedzieć występuje właśnie taka zależność jaką napisałem wyżej. Maks prąd silnika to 25A (przez 60s do 30A) . Który pakiet wybrać by silnik nie dostał więcej niż 25A ? Wolę go nie spalić :mrgreen: Błąd! To nie pakiet reguluje maksymalny pobór prądu przez silnik. Pakiet musi być dobrany z nadwyżką! i im większą tym lepiej. Czyli jeśli ma to być 2200mAh musi być on oznaczony jako 15-20C (co najmniej!) co oznacza iż może oddać prąd 33A - 44A. W innym przypadku zniszczysz pakiet. To śmigło dobierasz w taki sposób aby prąd pobierany był niższy od maksymalnej wartości najsłabszego ogniwa w napędzie! Przykładowo: Twój silnik + regulator 18A + pakiet 3s 2200mAh 15-20C => pobór prądu nie może być wyższy niż 18A (najsłabszy jest regulator) Twój silnik + regulator 40A + pakiet 3s 2200mAh 10C => pobór prądu nie może być wyższy niż 20A (najsłabszy jest pakiet) Twój silnik + regulator 40A + pakiet 3s 2200mAh 15-20C => pobór prądu nie może być wyższy niż 30A (najsłabszy jest silnik) i ten ostatni przykład jest najbardziej prawidłowy - śmigło stosujesz z przedziału takiego aby silnik nie pobierał więcej niż jest jego maksymalna wartość. Nie wiem coś tak się uparł na ten lot pionowy? Zapewne chodzi Ci o jak najszybsze wzniesienie się na wysokość. Jak zaczniesz latać zauważysz kiedy model wznosi się i z jakim napędem (śmigłem) najszybciej. Lot dokładnie pionowy to nie będzie a raczej pod kątem W twoim przypadku należałoby zastosować pakiet 3s o wydajności prądowej wyższej niż inne elementy napędu, jakie dokładnie śmigło się sprawdzi - to niestety trzeba już doświadczalnie dobrać. Teoria i praktyka to za duże rozbieżności aby jednoznacznie podać Ci które śmigło będzie najlepsze.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.