Skocz do zawartości

Trenerek dolnopłat


Rekomendowane odpowiedzi

"Agatka", bo tak się nazywa, jest moim pierwszym modelem zbudowanym samodzielnie bez żadnych planów. Na początku miał to być zwykły średniopłat (coś ala Yak 54) przerobiony na elektryka ale jak się później okazało skomplikowane kształty samolotu stały się bardzo trudne do odwzorowania w depronie, a skrzydła po przeskalowaniu do interesujących mnie rozmiarów w żaden sposób nie chciały zmieścić się na jednym kawałku ów materiału (po prostu cięciwa płata w części centralnej była zbyt duża). Projekt został porzucony.

 

Minęły dwa dni aż stwierdziłem że nie mam czym latać... nie myślałem za długo aż wpadłem na genialny pomysł-Muszę zbudować sobie coś do latania :lol: . Z racji tego że nie miałem jeszcze dolnopłata wybór padł właśnie na taką konstrukcję, poza tym łatwość w demontażu skrzydeł, bezproblemowy dostęp do bebechów etc. etc. etc.

 

 

Wyposażenie jakie w nią właduje to:

 

* silnika jakiś EMAXA (dokładnie nie wiem bo napis się starł ale ma około 700-800g ciągu o ile dobrze pamiętam)

* regulator 25A

* pakiet Li-Po 3s1p 1300mAh 25C

* 3 serwa Tower Pro SG 90R i jedno no name :/

* odbiornik Graupner R16Scan 35MHz/35MHz-B

 

 

 

Przy projektowaniu Agatki moim celem było aby:

 

* Był to model dolnopłata

* Agatka musi mi się podobać :D

* Musi być przyzwoita w pilotażu

* A rozpiętość w granicach 120cm

 

 

 

Wstępny szkic wyglądał tak

 

7172a4df7665bbcbm.jpg

 

 

 

Budowę modelu rozpocząłem od skrzydła.

profil jaki zastosowałem jest nazwany N-10 w programie Profili.

Nie będę dużo opisywał bo wszystko wydać na zdjęciach.

 

93e3bf4003b42d1bm.jpg

 

4d3e658fc05c1c63m.jpg

 

870fe8a16004bab1m.jpg

 

cb11a7322d6d616dm.jpg

 

ba4ed63fa7622555m.jpg

 

2b505bc0dd06f3f9m.jpg

 

 

 

 

 

 

Kadłub

 

 

 

 

Następny był kadłub. Naszkicowałem na depronie zgrubny kształt płatowca i wyciąłem w dwóch egzemplarzach.

Następnie odrysowałem profil skrzydła (z poszyciem) na balsie 4mm i wyciąłem tak aby powstało łoże dla skrzydła.

A i jest jeszcze półka na akumulator i odbiornik wykonana z balsy 4mm i listewek sosnowych 4x4mm.

Wykonałem i wkleiłem wręgę silnikową oraz zabrałem się za zdejmowaną owiewkę.

 

 

00b1eafc1b2b8cb2m.jpg

 

2c8b3266e840e554m.jpg

 

6d2d59569480afaam.jpg

 

d0aa9bfaea71ecf0m.jpg

 

92f9d8c242d7f15cm.jpg

 

a56ceb0796cd6f8cm.jpg

 

746f2bc10dd26108m.jpg

 

66c724e1be1dcc91m.jpg

 

303777361b25fd73m.jpg

 

8383914b06469f90m.jpg

 

dbc5c3ca41d2e818m.jpg

 

be10df6703074a98m.jpg

 

d345f7af13b34a7dm.jpg

 

feb3171471790664m.jpg

 

 

 

 

 

 

A tak prezentuje się całość

 

 

 

7e60752d52824db4m.jpg

 

0da8ab14ae4bfc0em.jpg

 

5163509450ca41f3m.jpg

 

f7596a2ca2d14344m.jpg

 

31abad139f265daem.jpg

 

 

 

 

 

Na razie to tyle.

Do wykonania pozostał mi jeszcze usterzenie poziome, lotki i dokończenie kadłuba.

Zastanawiam się jeszcze czy pokryć cały model papierem i pomalować czy kupić spray do styropianu i od razu malować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wreszcie udało mi się zrobić statecznik poziomy :D i lotki. Pozamykałem też kadłub wszędzie gdzie trzeba było i zauważyłem że:

 

1. bowdeny poprowadzone to s. wysokości są pod zbyt małym kontem i nie chcą pasować do orczyka (trzeba będzie powyginać :x )

 

2. kabinka ma zły przekrój i nie pasuje do reszty kadłuba

 

3. zdejmowana owiewka jest za wysoka i nieestetycznie to wygląda

 

4. nie mam czasu na budowę :cry: :cry: :cry: :cry:

 

Więc:

 

-porobiłem zdjęcia, odrysowałem wszystkie powierzchnie sterowe i wszystko dokładnie wymierzyłem aby móc zrobić drugą lepszą wersję Agatki

-nie będę oklejał i oblatam ją taką jaka jest (mniejsza masa i większe bezpieczeństwo bo planowałem okleić ją papierem i wikolem jak oklejony jest TOTO2)

-jeśli się sprawdzi zabieram się za drugą która będzie już ładnie wykończona, udoskonalona i do pozazdroszczenia :P

 

 

 

oblot planuję na sobotę/niedzielę (zależy od pogody i czy wyrobie czasowo)

 

 

 

zdjęcia dorzucę jutro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I po oblecie!!

 

Niestety filmu nie ma i raczej nie będzie :/ (brak kamery) ale za to jutro wezmę aparat i poprstrykam trochę zdjęć.

 

Pierwszy start był z ziemi, model bardzo szybko i bez problemu wzbił się. Lot był spokojny tak żeby wyregulować model i zobaczyć jak się prowadzi. Następny start był już z ręki, bo podwozie się wyrwało. Tym razem trochę ją pokatowałem :twisted: Pierwsza była pętla –bez problemu, następnie beczka- tak samo, lot na plecach- przyjemność :D

Agatka jest trochę nerwowa, byle podmuch wiatru a ona zaczyna tańczyć (z drugiej jednak strony czasem wiało dosyć mocno :wink: ) Dzięki płaskiemu profilowi jest stosunkowo szybka. Co do zwrotności nie mam zastrzeżeń 180stopni robi w miejscu. Lot zakończył się twardym kretowaniem, myślałem że mało co z niego zastanie, w końcu to 3mm pianka, ale na szczęście sosnowe wzmocnienia spełniły swoje zadanie i Agatce nic się nie stało (po za złamanym śmigłem APC) Ostatni lot dzisiaj był igraszką z kretami. Sprawdzałem ile mogą wytrzymać skrzydła, ku mojej uciesze wszystko :D

 

Jeszcze jedną rzeczą która mnie zdziwiła był to że pakiet wystarczał na około 10-15 min lotu :shock:

 

 

Straty:

 

2x śmigło APC

1x podwozie

trochę krwi (tak mi się jakoś silnik włączył jak kombinowałem coś przy śmigle :? )

 

 

Sądzę że trzeba jeszcze trochę zmniejszyć rozmiary skrzydła i podwozie jakoś konkretnie przymocować a po za tym całkiem pozytywnie.

 

 

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli model zrobił się nerwowy w drugim locie to było to pewnie efektem lotu bez podwozia - przesunął się środek ciężkości do tyłu.

 

nie nie, środek ciężkości przesunął się do tyłu bo pakiet był lżejszy bo bez prądu :rotfl: :rotfl: :rotfl:

 

a jeśli chodzi o wyrwane podwozie to proponuję zacząć od wymiany kółek na większe bo te maleństwa będą zawsze o coś zawadzać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedługo będzie miała nowe skrzydełko 8) dopiero teraz będzie się prezentować. Zastanawiam się tylko nad profilem. Skrzydło będzie trochę mniejsze (100cm) i będzie o "obrysie trapezowym" (zbieżne) cięciwa przy kadłubie 250 a na końcach 160. Myślałem nad profilem NACA2415, N631-212 (w programie Profili 1.2) albo coś podobnego bo chciałem ją sobie uakrobatycznić :P a skrzydła tego rozmiaru co były raczej się to tego nie nadawały.

 

 

Co o tym sądzicie?

 

(silnik za potężny nie jest więc profil gruby też być nie może)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No właśnie problem w tym że nie bardzo mam jak. Nie ogarnąłem jeszcze żadnego programu graficznego do tego stopnia żeby ów plany wykonać. Zacząłem się szkolić i myśleć nad wersją balsową. Jak zacznę projektować to postaram się zrobić te plany tak aby można było bez problemu na depron przerobić.

 

Jeśli ktoś chce mogę udzielić wszystkich informacji potrzebnych do budowy modelu.

 

 

 

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na kilka rzeczy zwróciłem uwagę.

 

Po pierwsze bardzo ładny modelik, pewnie wersja balsowa będzie jeszcze ładniejsza :-)

 

Po drugie, skoro jest to trenerek to dlaczego skrzydło nie ma wzniosu

 

Po trzecie w modelu warto dać pakiet jak najbliżej osi skrzydeł.

 

Dwa ostatnie punkty mogą spowodować że model będzie bardziej stateczny i wtedy będzie więcej udanych lądowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trenerek to tylko z nazwy :D

 

Po tym jak otrzymał nowe skrzydło lata dużo "agresywniej" i na trenerka się na pewno nie nadaje :P

 

Teraz to akrobat dolnopłat.

 

 

 

 

A co do wzniosu to przecież nie każdy trenetek musi mieć wznos, złaszcza gdy ma lotki :wink: a ten lotki miał (pierwszy mój model z lotkami 8) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.