Skocz do zawartości


Zdjęcie

Figury akrobacji powietrznej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Zefirek

Zefirek

    Wujek Dobra Rada

  • Moderatorzy Forum
  • 1286 postów
  • Age: 36
  • GG:
  • SkądBiałystok
  • Imię:Marcin

Napisano 22 November 2013 - 10:54

Kolor zielony na modelu 3d to góra samolotu, szary - spód.



Beczka - efektowny manewr i jeden z najbardziej znanych wszem i wobec (wraz z pętlą), jej prawidłowe wykonanie zależy od zdolności, ale również prędkości lotu i możliwości samolotu. Beczkę możemy podzielić na sterowną i niesterowną. Wchodząc w niej można lekko podnieść dziób samolotu by nie stracić na wysokości.


Beczka.jpg



Beczka akcentowana - manewr stanowiący wyższe opanowanie beczki standardowej, polegający na chwilowym zatrzymaniu rotacji samolotu wokół osi poprzecznej podczas wykonywania beczki o kolejne 90 stopni. Jeden z typów ładniejszej akrobacji powietrznej.


Beczka%20akcentowana.jpg



Pętla - czyli powietrzny "supełek", cała sztuka wykonać ją w linii prostej w zakresie prowadzonego lotu.


petla.jpg



Pętla odwrócona - opis patrz wyżej, ale rozpoczynając pętlę samolot znajduje się w locie plecowym - manewr o tyle nieprzyjemny, że na znajdujących się kabinie początkowo działa ujemne duże przeciążenie, więc uważajcie. ;)


petla odwrocona.jpg



Ósemka kubańska - dwie pętle wykonane pod rząd, przypominające z boku cyfrę osiem. Bardzo efektowna jeśli samolot ma włączone "dymki".


osemka_kubanska.jpg



Pół ósemki - polega na rozpędzeniu samolotu i dzięki zmagazynowanej energii (dynamicznej, bądź dzięki mocy silnika) pilot zaciągając drążek wykonuje manewr przypominający pętlę, w której szczytowym momencie odwraca samolot i schodzi lotem koszącym w stronę skąd uprzednio przyleciał.


pol_osemki.jpg



Korkociąg - figura, która również może być kontrolowana przez pilota, lub może wystąpić poprzez niezachowanie optymalnych warunków do zachowania siły nośnej płatowca. W przypadku pierwszym, może być bardzo efektowna wizualnie, w drugim przypadku podczas walki może uratować życie, jednak należy umieć z niego wyjść. Istnieje kilka rodzajów korkociągów, jednym z trudniejszych jest korkociąg plecowy, płaski.


korkociag.jpg



Ślizg na ogon - polega na wprowadzeniu samolotu w lot pionowy i wytrzymaniu, aż wytraci prędkość wznoszenia. Należy korygować lot aktywnymi instrumentami pilotażowymi, tak by nie zboczyć podczas opadania. Po wytraceniu energii model opada na ogon, pilot odwraca dziób samolotu do przodu i konturuje lot po nabraniu co najmniej minimalnej prędkości.


slizg_na_ogon.jpg



Zwrot bojowy - połączenie półpętli oraz półbeczki sterowanej w szczytowym momencie, pozwala uzyskać większą wysokość oraz zmienić kierunek lotu o 180 stopni, dobry manewr np. przy zauważeniu przeciwnika lecącego na tej samej wysokości w początkowej fazie lotu co my i z naprzeciwka. W szczytowym momencie nie można jednak doprowadzić do zerowej prędkości, grozi to korkociągiem, należy mieć zmagazynowaną energię na tyle by wykonać obrót i kontynuować lot po prostej.


zwrot_bojowy.jpg



Zwrot bojowy odwrócony - "ujemny", zmiana kierunku lotu ale poprzez półpętlę w dół. Manewr zaczynamy półbeczką i pozwala nam uzyskać bardzo dobrą prędkość do ataku na samolot lecący poniżej w innym kierunku lub do wykorzystania dla kolejnej akrobacji dynamicznej.


zwrot_bojowy_odwrocony.jpg



Przewrót - zwany też ranwersem, podczas tego manewru poprzez strome wznoszenie samolot wytraca energię, w odpowiednim momencie pilot kopie orczyk korygując znoszenie drążkiem i wykonuje przewrót na skrzydło, opadając wyciąga dziób samolotu. Samolot zatacza niejako 180 stopni jedną z końcówek skrzydła, drugą "nie ruszająca się z miejsca".


przewrot.jpg


Lot na "żyletkę" - polega na wprowadzeniu samolotu z dużą prędkością w lot pod kątem bliskim 90 stopni w stosunku skrzydło/ziemia i odchyleniu orczykiem steru kierunku w przeciwną stronę niż ziemia. Da to efekt lotu "nożyczkowego". Figura zalecana do wykonywania jedynie przy lekkich konstrukcjach z dużym stosunkiem mocy silnika. Dalej odbywa się wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego.


lot_na_zyletke.jpg


Można to przypiąć ... ;) Adminie :)
  • 0

#2 Johny88

Johny88
  • Modelarz
  • 564 postów
  • Age: 28
  • SkądGrudziądz
  • Imię:Piotr

Napisano 05 December 2013 - 23:00

zwrot bojowy to inaczej Immelmann, zwrot, wymyślony przez niemieckiego lotnika :D:D Taka ciekawostka:)
Temat fajny, pozdrawiam
  • 0

#3 idfx

idfx
  • Modelarz
  • 4962 postów
  • Age: 36
  • GG:
  • SkądLeicester/UK
  • Imię:Kacper

Napisano 06 December 2013 - 00:08

No nie mogło być inaczej :) przypięte .. proszę tylko o unikanie OT bo temat warty uwagi a nie zaśmiecania ;)
  • 0

#4 PK999

PK999

    Piankomiłośnik.

  • Modelarz
  • 1311 postów
  • Age: 27
  • SkądLublin
  • Imię:Przemysław

Napisano 06 December 2013 - 00:21

No i słusznie bo każdy powinien umieć ciut akrobacji.
Brak mi tu wypowiedzi zawodowców - jak wykonywać poszczególne figury.
Gdzie ma być płasko, gdzie ma być na okrągło, gdzie szybko a gdzie wolno.
Ale mam nadzieję, że ktoś dopisze kilka mądrych słów aby można było szlifować swoją technikę.
  • 0

#5 idfx

idfx
  • Modelarz
  • 4962 postów
  • Age: 36
  • GG:
  • SkądLeicester/UK
  • Imię:Kacper

Napisano 06 December 2013 - 00:56

Proponuję trochę materiałów do poczytania, stronka mało znana, ale mam nadzieję, że będzie coraz bardziej bo bardzo wartościowa i rzeczowa. Warto się na niej skupić i "kultywować" :)

http://www.modelarz....figur-f3a-cz-1/
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych