Skocz do zawartości

Budowa dwupłatowca z Izoflooru i parę pytań


songo78

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

W międzyczasie nauki latania dolnopłatem postanowiłem coś zbudować. Wybór padł na dwupłatowca, które zawsze mi się podobały, a konkretnie na Christen Eagle (rozpiętość 750mm, waga 320g). Model ten według planów ma zostać wykonany z depronu 3mm.

Pierwsze moje pytanie dotyczy wzmocnienia całej konstrukcji - czy jest wystarczające?

Kadłub - listewka sosnowa 3x3mm oraz sklejka 1mm i 3mm na wręgę silnikową:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Stateczniki i krawędzie sterów - balsa 3x3mm:

Dołączona grafika

Krawędź natarcia skrzydeł - sosna 3x3mm.

Kolejne dotyczą górnego płata - w jaki sposób najprościej przymocować go do kadłuba? Na planie brak tego mocowania, myślałem o 1 albo 2 wypustkach z depronu. Poza tym nie wiem jeszcze jak połączyć górne lotki z dolnymi i wykonać odciągi płatów...

Całość jest oklejona taśmą do pakowania, serwa zastosowałem najtańsze.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

W tym momencie model wygląda tak:

Dołączona grafika

Jest jeszcze szansa coś pozmieniać, więc jeśli widzicie jakieś błędy lub słabe punkty to uwagi mile widziane, bo jest to mój pierwszy model z depronu.

Poza tym pozostanie mi jeszcze dobór silnika i pakietu ale przyjdzie na to jeszcze czas - czy wyciąć na górze kadłuba klapkę aby mieć łatwy dostęp?

Dzięki za odpowiedzi i pozdrawiam,

Krzysiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to przeczytaj ten wątek:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=4395&postdays=0&postorder=asc&start=30

 

A jak już to zrobiłeś :wink: , to mam pytanie czy jakieś wzmocnienia (dźwigary) skrzydeł zastosowałeś ? Np. listewki sosnowe lub pręty węglowe na krawędzi natarcia bądź pod krzydłami ? (na fotkach tego nie widać)

 

Co do samego mocowania górnego skrzydła do kadłuba i do dolnego skrzydła, to zrób to porządnie. Np. moje pierwsze "liche" mocowanie z 4 cienkich prętów węglowych i depronu 3mm nie wytrzymało podstawowych akrobacji w dziewiczym locie i było bum.

 

Obecnie mam skrzydła złączone mocowaniami wyciętymi z 6mm depronu , dodatkowo krzyżakowymi odciągami z dość sztywnych prętów węglowych po obu stronach skrzydeł (pręty przechodzą na wylot przez depron i są zalane żywicą dwuskładnikową z każdej ze stron). Mocowanie górnego płata do części centralnej kadłuba mam zrobione na listewki sosnowe. Generalnie zrób to tak, aby żadne ze skrzydeł się nie ruszało względem drugiego.

 

A Twój kadłub wytrzyma. Mój np. nie dostał wzmocnienia i pomimo tego jest bardzo sztywny.

 

Odpuść sobie podwozie jeśli nie będziesz lądował na asfalcie. Na trawie wyrwie Ci je wraz z kawałkami kadłuba raz dwa.

 

I na koniec...ten model , w celu uzyskania prawidłowego środka ciężkości wymaga umieszczenia baterii zaraz za wręgą silnika - w miejscu łączenia się obu części depronowego kadłuba (u ciebie na 2-gim zdjęciu są one jeszcze nie zagięte i nie sklejone) . Zatem, sugeruję wzmocnienie tam spodu kadłuba, tak aby częste wyciąganie baterii i odczepianie jej od taśmy velcro nie rozkleiło Ci konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Wątek, który podesłałeś oczywiście przeczytałem.

Jeśli chodzi o wzmocnienie skrzydeł to owszem zastosowałem sosnę 3x3mm w krawędzi natarcia - skrzydła oklejone więc faktycznie tego nie widać.

Trochę drogie te pręty węglowe - można zastosować coś tańszego?

Mógłbyś podesłać fotkę tego mocowania górnego płata z listewek, bo chyba takie zastosuję?

Fajnie, że według Ciebie kadłub wytrzyma. Trochę się tego obawiałem, choć po oklejeniu połowy taśmą nabrał on większej sztywności.

Dzięki też za radę odnośnie umiejscowienia pakietu - tak właśnie myślałem, że w kabinie pilota będzie za bardzo z tyłu. Zastanawiam się jeszcze nad zrobieniem półki ze styropianu za silnikiem i dostępu przez klapkę od góry - co o tym myślisz?

Dzięki za rady i sory za tyle pytań ;-)

Pozdrawiam,

Krzysiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko...

 

Klapka od góry to IMHO mus (dla wygody).

Zdjęcia mogę zrobić dopiero w czwartek lub piątek, bo obecnie przebywam z dala od tego modelu.

Chociaż... na jednym ze zdjęć w dziale mój hangar trochę widać :

http://i220.photobucket.com/albums/dd163/Mars_2000/Moje%20modele/ChristenEagle_depron_m.jpg

 

A zamiast węgla możesz spróbować zastosować listewki sosnowe, chociaż pręt byłby zdecydowanie lepszy (lekki, a wytrzymały). Cóż cena = jakość :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za fotkę z Twojego hangaru ;-)

Zrobiłem coś takiego - sosna+balsa+poxipol i mam nadzieję, że wytrzyma:

Dołączona grafika

Chyba dobrze było zastosować dodatkową wręgę, bo w tym miejscu kadłuba 3mm depron trochę się wygina.

Poza tym model wygląda już tak, a więc jest bliżej niż dalej:

Dołączona grafika

Szkoda tylko, że biała taśma pakowa jest bardziej przezroczysta niż biała - uwaga na przyszłość ;-)

Pozdrawiam,

Krzysiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Ciekawostka nie ciekawostka - stery zamiast białe są... widać jakie ;-)

Model jest już oklejony w całości, dorobił się też klapki na baterię z przodu:

Dołączona grafika

Pozostały odciągi płatów, które zrobię z patyczków do szaszłyków (okrągłe długości 30cm) oraz połączenie "górnych" lotek z "dolnymi", które nie wiem jeszcze z czego zrobić i jak przymocować - macie jakieś pomysły?

No i ostatnie pytanie - jaki silnik kupić? Pasowałoby coś lekkiego i śmigło 8x4, a może większe?. Pakiet chciałbym coś koło 1200mAh.

Dzięki za pomoc i pozdrawiam,

Krzysiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm ładnie ,ładnie ;) Jak polączyć dolnych i górnych lotek? :) bardzo prosto panie, bierzesz szaszłyczek, bądź węgiel i ucinasz z 4-5cm ,wbijasz w górną i dolną lotkę na przeciwko siebie pożniej termo kurczliwa rureczkę i dłuższy szaszłyk&węgiel łączysz termokurczliwą :) nie wiem jak to Ci dokladnie wytłumaczyc, mam nadzieje że rozumiesz. Powiedz mi ile model teraz waży to Ci powiem jaki silnik :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, początkowo pomyślałem o czymś podobnym do tego co opisał Kwasiu sądząc, że rurka termokurczliwa będzie wystarczająco elastyczna przy zginaniu:

Dołączona grafika

Ale drugie rozwiązanie madriana jest zdecydowanie lepsze, a cierpliwy jestem ;-)

Jeśli chodzi o wagę modelu to trochę się zdziwiłem, bo bez tych połączeń lotek waży już aż 205g. Winne jest chyba zbyt solidne mocowanie podwozia i trudno będzie się zmieścić nawet w 350g. Jaki silnik i pakiet 3S wsadzili byście do tego modelu?

Pozdrawiam,

Krzysiek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki silnik i pakiet 3S wsadzili byście do tego modelu?

Myślę, że ok. 700mAh.

 

A co do patentu z rurkami termokurczliwymi, to już używałem parę razy i ani razu się nie zawiodłem. Tylko to oczywiście musi być jak najmniejszy rozmiar rurki, no i te, które twardnieją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Kończąc wątek zrobiłem połączenia z termokurczliwych:

Dołączona grafika

i kupiłem ten silnik tzn. EMAX 2822 oraz pakiet 850mAh, najtańszy regulator 20A i śmigło 8x4,3. Efekt końcowy jest taki:

Dołączona grafika

Model pomimo tego, że waży o 40g za dużo lata wyśmienicie :-) Polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.