mariaczi__21 Opublikowano 10 Marca 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Po lekturze tego artykułu też nasunęło mi sie pytanie: http://portalwiedzy.onet.pl/,11359,1397384,czasopisma.html 1. Jak mierzy się prędkość w lecącym samolocie. O ile w pojazdach poruszających sie po ziemii nie ma takiego problemu to jak to jest z samolotami. I nie mam na myśli samolotów nafaszerowanych elektronikom (tam pewnie pomiar jest dokonywany za pomocą odczytów z GPS w czasie - tak wymyslilem), tylko zwykłych samolotów takich jak są w przeciętnych aeroklubach. Moja koncepcja jest taka, że podczas poruszania się (zakładam warunki bezwietrzne), tworzy sie nam wiatr pozorny (mozna sprawdzic jadąc na rowerze) i prędkość tego wiatru jest równa pędkości lotu samolotu. Ale co gdy mamy silny wiatr, to wtedy nasze obliczenia by były obarczone błędem. Czy ktos mi powie jak mierzy się prędkość lotu w samolocie ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 10 Marca 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Są dwie prędkości: - prędkość lotu (względem powietrza) - prędkość względem ziemi Pierwszą mierzy się przy pomocu pomiaru ciśnienia i różnicy miedzy dynamicznym a statycznym. Poszukaj rurka Piettota, dysza Venturiego. Drugą pozycaj, czas czyli droga i czas -> prędkość. Podstawy fizyki poczytaj o zasadzie względności Newtona. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mariaczi__21 Opublikowano 10 Marca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Co do pkt. 2 czyli prędkości względem ziemi: właśnie tym byłem zainteresowany. I żeby nie było, to znam podstawy fizyki i wiem że znając drogę i czas możemy obliczyć prędkość. Tylko chcąc obliczyć prędkość chwilową pomiary drogi musiały by odbywać w małym przedziale czasowym (np. co 1 s). Dlatego napisałem, że w samolotach naszpikowanych elektronikom nie ma takiego problemu, bo wystarczy analizować dane z GPS w czasie i prędkość względem ziemi będzie odczytana. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Yosephtbg Opublikowano 10 Marca 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Tylko powiedz po co pomiar prędkości względem ziemi? W przypadku dużego wiatru ( PRĘDKOŚCI ZUPEŁNIE Z GŁOWY) prędkość wzgl ziemi moze być równa np. 80 km/h a prędkość względem powietrza 150. I powiedz mi czy przy prędkości minimalnej= 100km/h dojdzie do przeciągnięcia czy nie ? :arrow: Ważna jest prędkość wzgl. powietrza opływającego skrzydło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mariaczi__21 Opublikowano 10 Marca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Ja chciałem to wiedzieć z ciekawości po prostu. Faktycznie dla pilota ważna jest prędkość względem powietrza. Ale mnie ciekawiła własnie prędkość względem ziemii, która daje np. możliwość obliczenia czasu przelotu, jeśli znamy długość trasy, prawda ??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 10 Marca 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 To o co właściwie pytasz?? Prędkość względem ziemi to suma prędkości względem powietrza i prędkości wiatru względem ziemi. I własnie tu widać zasadę wzgledności Newtona. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mariaczi__21 Opublikowano 10 Marca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2007 Dobra, dzieki Armand. Troche sobie poggoglowalem i poczytalem na temat rurki Pitota, dysza Venturiego i poszerzylem troche swoja wiedzę na ten temat. Lubie czasem znalezc odpowiedz na jakis nowy dla mnie temat. Tak samo lubie ogladać Discovery, gdzie mozna dowiedzieć sie wielu ciekawostek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.